• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Honda CB 500, Kawasaki ER-5 vai Kawasaki GPZ 500?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rohkelina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on pian prätkäkortti taskussa, ja pitäisi vähitellen alkaa ihan oikeasti katsella itselleen pyörää. Ajattelin hommata Suomesta jonkin käytetyn n. 2000-vuosimallisen prätkän. Mulla on pyörinyt mielessä nuo otsikossa mainitut kolme vaihtoehtoa. Saisko teiltä vinkkejä valitsemiseen?
thumbs-up.gif

Liitä listaan vielä Suzukin GS 500 ja valkkaa omille mitoille parhaiten sopiva tai vaikka parhaimman näkönen. Kaikki on kestäviä laitteita.

jos sinulla on mahdollisuus niin käy kokeilemassa edellä mainitsemiasi pyöriä kun sinulla on siihen mahdollisuus. aika vaikea mennä mutuilemaan mikä pyörä on sinulle sopivin. kokeilemalla se selviää. se johtuu kuitenkin aika monesta seikasta. ja eikun
062802moto_prv.gif

Sanoisin että älä ota ER-5. Tuppasi loppua potkut ja veto ja työntö
ja vääntö vai-mitä-se-nyt-oli jo toisena kesänä, ei tuntunut kivalta ohitustilanteissa yms. No, mun seuraava oli XJR-1300
tounge.gif
mutta olisi mielestäni viisaampaa (?) ottaa joku kuussatanen ekaksi pyöräksi.

Meitin rouva on treenannut er5:llä ja itekin sillä harjoitellut. Ollaan saatu mopo kumoonkin jo monta kertaa melkein seisontatilanteesta
blush.gif
. Tästä opittiin, että ekaks pyöräks kantsii ottaa valmiiks kaadettu. En noista muista tiedä, mutta erkka kestää kyllä hyvin pikkukaatuilua kaatumatappien kans. Ja opittiin sekin, että on viisautta sekin, että ekamopo on tosiaan joku pienempi.

omasta mielestä mikään ei ole järkevä, koska ne ovat katupyöriä ilman tehoa. ja katupyörässä pitää olla tehoa. jos tehosta luopuu, niin se pitää olla enska. sillä oppii ajamaankin paremmin ja se sopii paremmin suomen tiestöön.

KLE500?

Kylla omasta kokemuksesta suosittelen CB500:sta. Siina on tehoa jotain 57 heppaa ja potentiaalia hyvinkin pariksi kesaksi. Varsin innostava ja kettera pratka, ja yllapitokulut pienet. Viime kesana kiersin silla Euroopan, joskin ehka se on vahan ahdas pitkalle matkalle - jalat saattaa krampata pitkakoipisemmalla. Mutta ajoasento on hyva, ei liian kyykky eika liian pystykaan.

Avovaimolla on er5 vm-05 .Tehoahan siinä ei kovin kummoisesti ole noin 50hv,mutta kyllä sillä pääsee kunhan käyttää vaihteita ja antaa kierroksia.Kevyt pyörä ajella kaupungissa.

Mulla oli ekapyöränä GPZ500S vm. 1997. Kierroskonehan se oli, mutta siisti, vähän ajettu ja sain siitä myydessä enemmän rahaa kuin ostettaessa. Tuplaetulevyjarrut oli plussaa, samoin se varttikate, +13 hp enemmän ER-5:een verrattuna. + Hassut äänet: jotkut tykkää, jotkut eivät.

Edit. Niin ja tietysti tärkein on se minkä kepa09 tuossa jo mainitsikin. Käy koeajolla tai ainakin koeistumassa. Joku saattaa sopia paljon paremmin käteen ja peban alle kuin toinen.

Mulla on ER-5 (vm -97) nyt toista kesää alla ja on muuten helppo ja mukava ajettava. Eka pyöräx ihan passeli valinta. Oon tolla nyt ajellut muutama tuhat km niin kaupungissa kuin maantielläkin enkä ainakaan tänä kesänä vielä sitä vaihda. Ainoahan tossa Erkissä on just - jo aiemmminkin mainittu - vaihteet, niiden kanssa joutuu kyllä pulaamaan jonkin verran. Mutta kuten sanottu, mee koeistumaan ja -ajamaan sillä se oma sieltä löytyy ja sitte eiku turvallista  
062802moto_prv.gif

Bemarin 650 enska,sehän ei rajoita harrastusta pelkkiin asfalttiteihin,pääsee pienempääkin polkua menemään halutessa.
buttrock.gif

Entäs Maxi? Siis skootteri jollain 250+ koneella? Nuilla se Hki keskustassakin cruisailu onnistuu kun ei tartte vaihteista välittää ja Kehätielläkään jonokökkiminen ei harmita läheskään niin pahasti kuin vaihteellisella. Tavaratila on aina penkin alla mukana, jonne nakkaa ne pikkuostokset tai parkissa kypärän talteen. Tosin ajelu sitten rajoituu 100% päällystettyyn tiestöön, mutta...
lookaround_orig.gif

Entäs Maxi? Siis skootteri jollain 250+ koneella? Nuilla se Hki keskustassakin cruisailu onnistuu kun ei tartte vaihteista välittää ja Kehätielläkään jonokökkiminen ei harmita läheskään niin pahasti kuin vaihteellisella. Tavaratila on aina penkin alla mukana, jonne nakkaa ne pikkuostokset tai parkissa kypärän talteen. Tosin ajelu sitten rajoituu 100% päällystettyyn tiestöön, mutta...
lookaround_orig.gif
Noo... Moottoripyörä on kuitenkin moottoripyörä...
smile_org.gif
Sitä paitsi mä tykkään käyttää vaihteita.
tounge.gif

Jos mä tehokkaamman pyörän haluaisin, se olisi semmoinen komistus kuin Honda CB 600 F Hornet, jolla mä ajan kurssilla. Mutta vakuutusmaksut olisi siinä hieman liian suurta luokkaa.
smile_org.gif

Ulkonäkönsä puolesta mä ottaisin kyllä heti kättelyssä tuon CB:n. On siinä niin särmikäs muotoilu. (Kuten mussakin...
biggrin.gif
)

Edit: Hieman miehekkäämpi sana kuvaamaan tuota Hornetia.
smile_org.gif

Itse ajoin pari kesää GPZ500s:llä ja kyllä silläkin iloa elämään sai, eikä mitään isompia vikojakaan tullut vastaan. Tehoa ei kai missään moottorilaitteessa ole liikaa, parhaimmillaankin hetkellisesti riittävästi.
biggrin.gif

Ajoasento on mielestäni aika hyvä kompromissi kyykyn ja cruiserin välillä ja sopii vähän lyhyemmällekin. Kovin pitkä koipisella voi jalat väsyä. Mukavana bonuksena oli todella kohtuuhintaiset vakuutukset.

Kaveripiiristä löytyy niin ER-5:sia kuin GS500:nenkin, eikä niissäkään mitään isompia vikoja ole ollut, joten minäkin suosittelen koeistumaan/ajamaan pyörät ja valitsemaan sen mikä tuntuu parhaalta ja sopii lompakolle.

Huu, alkoi muuten melkein pelottaa, kun lueskelin http://www.bajahill.net/mposto.html -osoitteesta, mitä kaikkea pitäisi huomioida käytettyä moottoripyörää ostettaessa. Kyllä mä nyt prätkätekniikan teoriaa jonkin verran tunnen, mutta pitäisi varmaan olla aika kokenut jehu osatakseen tarkistaa nuo kaikki asiat.

Ja jos yksityiseltä taholta on tarkoitus ostaa, eikös myyjällä ala jo piankin keittää, jos ostajaehdokas alkaa syynätä pyörää noin tarkasti?  
lookaround_orig.gif

Huu, alkoi muuten melkein pelottaa, kun lueskelin http://www.bajahill.net/mposto.html -osoitteesta, mitä kaikkea pitäisi huomioida käytettyä moottoripyörää ostettaessa. Kyllä mä nyt prätkätekniikan teoriaa jonkin verran tunnen, mutta pitäisi varmaan olla aika kokenut jehu osatakseen tarkistaa nuo kaikki asiat.

Ja jos yksityiseltä taholta on tarkoitus ostaa, eikös myyjällä ala jo piankin keittää, jos ostajaehdokas alkaa syynätä pyörää noin tarkasti?  
lookaround_orig.gif
Harjaantunut silmä näkee puutteet ihan siinä yleisen rupattelun ohessa kun pyörää tarkastelee. Kyllä täältä orgista varmasti löytyy joku kaveriksi pyörää tarkastamaan. Jos Länsipuolelta pk-seutua jotain päätät katsoa, niin itsekin autan jos satun olemaan maisemissa.

Joka tapauksessa 2000-luvun paremmalla puolella olevat pyörät on yleisesti vielä melko virheettömiä tekniikaltaan, jos ne on kohtuullisesti ajettuja. (~30tkm)
Toisaalta tuon sarjan pyörissä löydät myös 90-luvun lopun laitteita melko vähän ajettuina ja hinta on selkeästi halvempi. Näin jälleenmyydessä arvonpudotuskin on pienempi kun lähdet vaihtamaan isompaan.

No enpä ole nuin tarkasti syynäilly. pintapuolinen tarkastelu ja kaiken mikä ei ole kuin uudessa ääneenihmettely ja kritisointi
smile_org.gif
ja koeajo siihen päälle. Koeajo kertoo paljon kuluneista osista & viosta, jos kulkee hienosti suoraan ja mutkassa, ei se ainakaan sillähetkellä ihan paskana ole.
062802moto_prv.gif

Vielä jos vaivautuu koeajamaan enemmän kuin yhtä yksilöä, pääsee hyvin käsitykseen miltä ehjän kuuluu tuntua.

Kylla omasta kokemuksesta suosittelen CB500:sta. Siina on tehoa jotain 57 heppaa ja potentiaalia hyvinkin pariksi kesaksi. Yllapitokulut pienet. jalat saattaa krampata pitkakoipisemmalla. Mutta ajoasento on hyva, ei liian kyykky eika liian pystykaan.
Lainaanpa viestiäsi hiukan koska mainitsin osan mun puolestani.
Teho on hieman kyseenalainen.

Huonoja puolia:
-Kolmos vaihteelta lähtien moottori toimii aika heikosti siinä 3500rpm ja alle.
-Kylmäkännistys ominaisuudet. Vaatii +23c lämpötilassa ryyppyä että lähtee käyntiin, vaatii hieman kaasua ryypyn lisäksi alle +4c lämpötiloissa.

Hyviä puolia:
-Pitkä toimintasäde. Voit päästä 320km ja ehkä jopa yli jos olet valmis ottamaan riskin että jäät tielle bensan loputtua.
-Suht harvat välitykset verrattuna esim. suzuki gs 500:seen.
-Keskiseisontatuki on vakiona.
-Ei erillistä bensatankin korkkia.
____

CB500, kuten melko varmasti muutkin noista vaihtoehdoista olevista pyöristä käy hieman laihalla seoksella vakiona. Ainakin omaani laittoivat pääsuuttimet hieman isommiksi. Tulos, pyörä vastaa hieman paremmin kaasuun. Tehon lisäys oli mitättömät 1kw siellä +7000 tai 8000rpm alueella seosten säädön jälkeen. Porasivat hieman vaimenninta että saivat lamda putken/letkun kiinni paikalleen testin ajaksi. Pyöräni tosin on tällä hetkellä vielä 25kw tehoissa joten sekin hieman taitaa vaikuttaa asiaan, muttei kuitenkaan seoksiin.

Täältä löytyy sitten lisää hyödyllistä asiaa cb:stä:
http://groups.msn.com/cb500club/yourwebpage.msnw

Ebaysta löytyy sitten haynesin korjausoppaita josta ostin omanikin.

Mä olen ainoastaan ajamista harjoitellut cb 500:lla ja tykkään siitä paljon
smile_org.gif
se on helppo käsitellä, mukava ajaa ja mageen näköinen
biggrin.gif

Back