• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hitaan ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
saisinko tyhjentävän vastauksen siihen milloin paineita pitää pudottaa. miltä rengas näyttää ja tuntuu silloin.

kuva olis kiva.
Tässä linkki miltä rengas näyttää kun on ollut liian kovat
paineet.
ei kovin hyvä kuva, mutta jos siitä nyt selvää sais
kiitän. tollasta pientä rupua on mullekkin tullut mutta vain ihan ulkoreunalle, jossa seos lienee pehmeämpää bt-021:ssä.

en sen kummemmin kiinnittänyt huomiota kun ajossa en mitään huomannut.

Ja tältä sitten pitäisi suunnilleen näyttää kun paineet kohdallaan.

kuva

Eri rengas tosin, mutta teki ihan samaa kun tuli ensiksi ajettua liian kovilla paineilla. Käytöksessä en minäkään huomannut eroa suuntaan taikka toiseen, mutta renkaan kuluminen hidastui kummasti oikeilla paineilla
smile_org.gif
Ja sekotetaampa pakkaa; hidas ryhmä, kuussatanen ärräpärrä, touringkumi, alusta tehdassasetuksissa:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/BT.jpg
Hidas/keskiryhmä, kuussatanen ärräpärrä, sporttikumi, alusta tehdassasetuksissa:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/III.jpg

Kumeksista näkee että tehdasasetukset eli jouset/painaumat/esijännitykset/menovaimennus ja paluuvaimennus on ko kuskille/painolle/ajotyylille ihan vituillaan.

Sitten kun vakioalusta on säädetty esijännitykset/painaumat/menovaimennus/paluuvaimennus ko kuskille sopivammaksi, niin tilanne näyttää jo paljon paremmalta:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/SC2.jpg

Ja sitten kun vielä jousi vaihdettu kuskille sopivaksi, ja vaimennuksia hifistelty aavistuksen lisää, nii rupee näyttää jo ihan hyvältä:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/RAM.jpg
Mun takanakki näytti just tuolta ku tuo viimenen, hyvä et huomas et oli radalla ajanu
biggrin.gif

käytännössä omatoimisesti opetellen ja vain alastaron radalla ajaneena huomasin itsekkin että jos suorilla vetää naru liian kireällä, seuraava mutka menee aina käsille liian kovan jarrutuksen takia.

avaukset kun pitää maltillisina niin rytmiin pääsee melko mukavasti jarrujen ja vaihtojenkin kanssa. pääasiassa ajelin pelkästään kolmosella, mutta toisena päivänä kakkosella ne kaksi tiukinta mutkaa. siihenkin rytmiin pääsi helposti kun teki kaikki toimenpiteet suoralla.

pääsuoralla sellanen 160-170 tuntui vielä hyvälle ja kunhan puolivälissä nosti kaasun niin kevyesti sai jarrutella mutkaan. 200 ja paniikkijarru kyllä sitten sekoitti rytmin täysin.

lähinnä kiinnostaa, miten paljon esim. juuri minulle olisi hyötyä opetella jarrutonta ajoa, joka ei mitenkään tunnu luontevalta. mutkaiset osuudet kyllä näin ajoin, mutta itse ainakin tuskastun jo ajatukseen, että suorat pitää körötellä.
onhan se mutka ajo radalla sitä parhautta, mutta silti.

nyt kun alastaron ajot on tältä kesää ajettu, niin olisikin mielenkiintoista verrata mutkanopeuksia jonkun toisen yhtä hitaan (1:50-1:55) kanssa, jolla race chronosta jarruttomia kierroksia löytyy. voisin vertailla miten paljon taluttelen koska kaahotan suorilla.

mun kierros löytyy tuosta (.csv) *lataa*
mr. scuuba voi siitä myös katsoa paljonko reboundia pitää lisätä taakse  
tounge.gif

lähinnä kiinnostaa, miten paljon esim. juuri minulle olisi hyötyä opetella jarrutonta ajoa, joka ei mitenkään tunnu luontevalta. mutkaiset osuudet kyllä näin ajoin, mutta itse ainakin tuskastun jo ajatukseen, että suorat pitää körötellä.
Jarruton ajo ja suorilla köröttely ei ole synonyymejä. Käytä kunnolla kierroksia nii pystyt ajamaan suorat kovaa ja moottorijarrulla saat himmattua. Vaihteidenkaan käyttö ei ole kiellettyä jarruttomassa ajossa, jolloin saat pidettyy kierrokset tarpeeks korkeella jotta siinä moottorijarrussa on tehoa.

Ja voithan sä vetää "puolijarrutonta" ajoa silleen jarrut on pitkiä pehmeitä ja liukuvia, jolloin pystyt hifisteleen sen mutkaantulonopeuden juuri sopivaksi, ilman että se jarru häiritsee sun mutkaantuloa.

Ei siit ajelusta kannata tehdä ehdoin tahdoin ikävystyttävää, vaan kasata se ajo sellaseks, että se on sekä kivaa, että pääset sillä niihin tavotteisiin mitä sulla on.

Itsehän tein esim silleen, että kun oli pitkän päivän viimenen setti, ja rata puolityhjä, niin vedin mutkat kontaten, piiska-avaukset, ja suoran lopussa rajottajaa vasten. Ei mitään järkee, mut oli hauskaa.  
biggrin.gif

Jarruton ajo ja suorilla köröttely ei ole synonyymejä. Käytä kunnolla kierroksia nii pystyt ajamaan suorat kovaa ja moottorijarrulla saat himmattua. Vaihteidenkaan käyttö ei ole kiellettyä jarruttomassa ajossa, jolloin saat pidettyy kierrokset tarpeeks korkeella jotta siinä moottorijarrussa on tehoa.

Ja voithan sä vetää "puolijarrutonta" ajoa silleen jarrut on pitkiä pehmeitä ja liukuvia, jolloin pystyt hifisteleen sen mutkaantulonopeuden juuri sopivaksi, ilman että se jarru häiritsee sun mutkaantuloa.

Ei siit ajelusta kannata tehdä ehdoin tahdoin ikävystyttävää, vaan kasata se ajo sellaseks, että se on sekä kivaa, että pääset sillä niihin tavotteisiin mitä sulla on.

Itsehän tein esim silleen, että kun oli pitkän päivän viimenen setti, ja rata puolityhjä, niin vedin mutkat kontaten, piiska-avaukset, ja suoran lopussa rajottajaa vasten. Ei mitään järkee, mut oli hauskaa.  
biggrin.gif
mjoo kokeilin myös ajaa kakkosella, mutta kolmosella ajaminen oli paljon jouhevampaa. isoilla kierroksilla tasaisen vedon pitäminen on vaikeampaa. varmaan tein kaikki mahdolliset virheet muutenkin, mutta ajoin sitä omaa vauhtia, mikä tuntui hyvälle.

ohjeet oli meillä myös, että vältetään "täysillä" ajoa suorilla, ja teinkin niin, että ajoin pääsuoralle tulon aina vähän leveäksi ja odottelin avauksen kanssa että nopeammat pääsee sisäkautta ohi.

toivottavasti kelit suosii ja saan pyörän kuntoon seuraavaan ahveniston päivään ja koulutusryhmään. laakereiden piti tulla tänään.

nyt kun alastaron ajot on tältä kesää ajettu, niin olisikin mielenkiintoista verrata mutkanopeuksia jonkun toisen yhtä hitaan (1:50-1:55) kanssa, jolla race chronosta jarruttomia kierroksia löytyy. voisin vertailla miten paljon taluttelen koska kaahotan suorilla.

mun kierros löytyy tuosta (.csv)
Tässä vertailuksi mun kierros 1.56 vaikka ei olekaan jarrutonta ajoa. Eli kaasuttelen ja jarruttelen mutta vähemmässä määrin sun käppyrään verrattuna.
Ja sulla taitaa olla joku parempi gepsi kun näytteenottotaajuus tiuhempi. Ite käytän puhelimen sisäistä gps:ää.

Anyway, tässä graafit suht koht päällekkäin (älä kysy miten ton tein...).
käppyrät

Tässä vertailuksi mun kierros 1.56 vaikka ei olekaan jarrutonta ajoa. Eli kaasuttelen ja jarruttelen mutta vähemmässä määrin sun käppyrään verrattuna.
Ja sulla taitaa olla joku parempi gepsi kun näytteenottotaajuus tiuhempi. Ite käytän puhelimen sisäistä gps:ää.

käppyrät
joo mulla on 5Hz mokkula.

en nyt osaa tuota tulkita muuten kuin että avaan mutkista huomattavan varovasti sinuun verraten ja takasuoran shikaanin ajan tosi hiljaa?

vaikea sanoa kun ei ole rataprofiilia tuossa.

käppyrät
joo mulla on 10Hz mokkula.

en nyt osaa tuota tulkita muuten kuin että avaan mutkista huomattavan varovasti sinuun verraten ja takasuoran shikaanin ajan tosi hiljaa?

vaikea sanoa kun ei ole rataprofiilia tuossa.
Ettei ois 5Hz kuitenkin? :P

Hei, hauskaa excel-leikkiä. Tossa on pikkaisen tuota haarukkaa nopeampi kierros. Olin ennen tuota ajellut liivimiehen perässä ja sitten yritin kovasti kopioida ajolinjoja. Isoin ero minkä ite näen on noiden takasuorien ajotyylissä, siitä kai sitä eroo tulee sitten.

Hei, hauskaa excel-leikkiä. Tossa on pikkaisen tuota haarukkaa nopeampi kierros. Olin ennen tuota ajellut liivimiehen perässä ja sitten yritin kovasti kopioida ajolinjoja. Isoin ero minkä ite näen on noiden takasuorien ajotyylissä, siitä kai sitä eroo tulee sitten.
joo tuo neljäs? mutka onkin mulle vaikea. 2 kertaa siinä sain katteet/tapit tonttiin niin aloin varoa ko. paikkaa ja pudotin nopeutta siihen.

painonsiirtoa en vielä ole ehtinyt sen kummemmin opetella, katse-kaasu-ajolinja ensin hallintaan. eikä nyt muutenkaan ole tarkoitus nopeaksi tulla, vaan fiilistellä ja oppia uusia asioita sekä pyörästä että itsestään. omaan tahtiin.  
smile_org.gif

Koska ketjun perusajatus oli kasata mietteitä hitaan ryhmän "menosta", niin alla omia (hitaita) kokemuksia.

Tälle kesälle tullut kolme ratapäivää Alastarossa, viime kesänä tuli muutama, joten noin kuusi ratapäivää kaikkiaan plakkarissa joista ORG koulutusryhmä pari kertaa.

Se ainakin masensi tätä ketjua lukiessa, että jotkut vetää toisella ratapäivällään ikinä Alastarossa 1:40 tai alle... No, onpahan itselle ainakin harjoiteltavaa, koska paras aika tähän mennessä 1:46.

Kesän eka ratapäivä: 1:50
Kesän toka ratapäivä: 1:48
Kesän kolmas rp: 1:46

Sinällään on ollut mukava ajaa, että vauhti paranee koko ajan. Ja mikä on kaikkein mukavinta on se, että on itse tajunnut, että mistä nousu johtuu. Eka pari sekuntia lähti ihan vain ajoasentoa parantamalla. Seuraavat pari sekuntia lähti linjaa muuttamalla, kun ajoin nopeamman kaverin perässä. Lisäksi varmuutta on tullut ajoon lisää, eli nyt pystyy ajamaan rennosti noita 1:48 aikoja, sekä useampia 1:46 aikoja peräjälkeen.

Tavoite olisi kuitenkin päästä alle sen 1:40 tänä kesänä... Mitäs tämän tavoitteen tiellä sitten on?
a) Ei polvipaloja - nahkahousujen ostoon ja polvi maahan (tosin yritän saada sen 1:40 ilman että polvi osuu maahan)
b) Suorille vauhtia - nyt ottanut suorat rauhassa
c) Nopeisiin kurveihin PALJON lisää vauhtia
d) Ajoasennon parantaminen yleisesti

C-kohta on suurin kompastuskivi. Alastarossa 1-kurvi, oikea ennen Palmasia ja vasen Palmasin jälkeen ovat ihan myrkkyä. Ei vaan uskalla taittaa mopoa noihin riittävän kovasta vauhdista. RaceChronon mukaan kierrosaika on siis parantunut tuon 4s, mutta sisääntulojen nopeudet eivät noihin kolmeen kurviin ole käytännössä nousseet, joten sieltä olisi saatavissa "helppoja" sekunteja pois ilman suorarevittelyä.

Jos jollain on vinkkiä, että miten noihin nopeisiin kurveihin saisi lisää vauhtia, niin kommenttia ihmeessä!

Renkaitten kanssa olen hifistellyt sen verran, että paineita alas 2,4 nurkille lämpimänä. En tiedä onko tarpeellista, mutta jopo tuntuu paremmalta ja luottoa katurenkaisiin on enemmän.

Jarrutonta ajoa kokeilin joskus, mutta itselle jarrulla keulan alas painaminen ja siten nopeampi sisäänkääntö tuntuu turvallisemmalta. Toki tämä on varmaan osaltaa johtanut siihen, että käännän AIVAN liian aikaisin kurveihin sisään.

Siinä omia fiiliksiä ja kommentteja tältä kesältä. Toivottavasti tässä pääsee vielä ajamaan tänä kesänä ja jahtaamaan 1:40 merkkipaalua. Siitä voi sitten jatkaa ensi kesänä.

c) Nopeisiin kurveihin PALJON lisää vauhtia

C-kohta on suurin kompastuskivi. Alastarossa 1-kurvi, oikea ennen Palmasia ja vasen Palmasin jälkeen ovat ihan myrkkyä. Ei vaan uskalla taittaa mopoa noihin riittävän kovasta vauhdista. RaceChronon mukaan kierrosaika on siis parantunut tuon 4s, mutta sisääntulojen nopeudet eivät noihin kolmeen kurviin ole käytännössä nousseet, joten sieltä olisi saatavissa "helppoja" sekunteja pois ilman suorarevittelyä.

Jos jollain on vinkkiä, että miten noihin nopeisiin kurveihin saisi lisää vauhtia, niin kommenttia ihmeessä!

Jarrutonta ajoa kokeilin joskus, mutta itselle jarrulla keulan alas painaminen ja siten nopeampi sisäänkääntö tuntuu turvallisemmalta. Toki tämä on varmaan osaltaa johtanut siihen, että käännän AIVAN liian aikaisin kurveihin sisään.
Vika todennäkösesti tossa liian aikasessa taitossa/ valuttamisessa nopeisiin, jolloin päädyt ajamaan mutkasta "suoraan läpi", ja varsinainen käännös tapahtuu vasta "iik, ulkokanttare tulee silmille" -jälkeen.

Löytiskös jostain tai jaksaisko joku tehdä tuollaisen "ajolinjakartan" esim. Ahveniston radasta. Jos siihen laittaisi esim mustalla "oikea" ajolinja ja punaisella "väärä" ajolinja. Tuohan olisi tietysti täysin suuntaa- antava, mutta ehkä siitä saisi jotai tolkkua missä vaiheessa taitetaan ja minkälainen sen mutkan ajokaaren/linjan tulisi olla?  
Kartta ei luonnollisesti tarvitse olla oikeassa mittakaavassa eikä jarrutus/taittokohdat mittakaavan mukaisesti oikeassa kohdassa. Tosiaan vaan ideana tuo ajokaari/linja mutkassa.
Saa teilata jos kuulostaa hölmöltä, ei radalla olleen idealta.
blush.gif

Niin, kyllähän noita "vääriä" linjoja voi vedellä ristiinrastiin, mutta yks sellainen "perusvirhelinja"

Disclaimer: nämä ovat käsittääkseni kilpakuski(e)n näkemyksiä ajolinjoista, ja vauhti vaikuttaa ajolinjoihin merkittävästi.

Back