oukkis
MotOrg ry jäsen
Jahas, hitaan ryhmän kohtalotovereita...Itsellä kävi tänä kesänä kaksi kertaa B-ringillä niin, että joku ohitti mut suoralla, veti yllättävät kammojarrut mutkaan ja mulle jäi kaksi vaihtoehtoa, jarruttaa tai ajaa ohi ulkokautta. Jarruttamalla olisin ajanut pihalle, joten vedin moottorijarrulla ohi ulkokaarteesta ja sain erittäin toruvat päänpudistukset ohittajalta seuraavalla suoralla. Eli ei tuolla hepulla ollut käsitystä siitä, että hän itse aiheutti vaaratilanteen kun kantti kesti ajaa lujaa vain suoralla. Otin tästä opikseni ja himmaan nykyään reilusti kun joku ohittaa, mutta pidemmän päälle se häiritsee omaa ajoa. Eli nyt pitäisi opetella antamaan hanaa suoralla ja jarruttamaan mutkaan niin, ettei mutkavauhti alene siitä mitä se on ollut, niin ei joutuisi ohitetuksi.
Viitaten aikaisempaan kirjoitukseesi, mä oon kanssa tullut siihen tulokseen että se mutkaperfektionismi pitää heittää romukoppaan ja hyväksyä se, että avaaminen, suoravauhti ja jarruttaminen ovat taitoja joita pitää myös harjoitella. Ei se auta keskiryhmään siirtymistä jos mennään mutkat "täysiä", mutta ei osaa kiihdyttää eikä jarruttaa - tukkona siellä ollaan silti joko mutkan jälkeen tai ennen sitä.
Ja sitten kun yhtä osa-aluetta harjoittelee (ajo-asento, jarrutus, vaihtaminen, ...) niin muut menee pieleen (samat + ajolinjat + vauhti + ...). Mutta pakko se vaan on yks asia kerrallaan treenata.
Ja se sitten vasta ylentää omaa mieltä, kun on kaasutellut jostain ohi suoralla, jarruttaa mutkaan, huomaa että ei uskalla taittaa tarpeeksi, menee moottorijarrulla aivan väärää linjaa ja päätyy ulostuloon kävelyvauhtia. Siinä oikein tuntee sen takana tulevan päänpyörittelyn niskassaan... (sori vaan kaikki takanatulleet)