• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hitaan ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän pointtina tuossa jarruttomassa ajossa ole nimenomaan se, että nostetaan ne mutkanopeudet riittävälle tasolle keskiryhmää ajatellen. Sitten kun mutkanopeudet alkaa olla kohdillaan aletaan nostamaan nopeutta suorilla ja otetaan sopivalla jarrutuksella vauhtia sopivasti pois. Sitten lisätään taas vauhtia ja jarrutetaan enemmän, jne. Jossain vaiheessa mutkanopeudet nousee sen verran suuriksi, että roikkua pitää jotta voi taas nostaa vähän mutkanopeuksia.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Siis teoriassa. Käytännön suoritus onkin sitten heikko. Kunpa oppisi jarruttamaan sopivasti. Siinäpä sitä haastetta
smile_org.gif
Ja tota oluen juonnin lisäystä kannattanee kanssa kokeilla. Se on varmaan helpoin tapa.

Kaikille kyllä apua varikolta löytyy, koskee sekä itse ajoa että pyörän säätöjä. Eri asia on se, onko kuski autettavissa jos pään sisältä kuuluva ääni estää kääntämästä kahvaa.
Anteeks lainaan tekstiä vaikkei se mulle ole tarkoitettukaan.

Mulla tuota kahvan kääntöä estää jokin ihme täydellisyydentavoittelu mutkissa. Pään sisällä oleva rataperfektionisti sanoo että jokaisessa mutkassa pitäisi onnistua sataprosenttisesti joka kerta ennenkuin saan luvan antaa enemmän hanaa. Ja tottakai melkein joka setissä tulee ainakin yksi asia mikä lannistaa. Se voi olla esimerkiksi liian aikainen/myöhäinen kääntö mutkaan, kaarteen ulostulo menee liian leveäksi tai kaasun avaus nytkäyttää pyörää. Ja sitten tulee sellainen olo, että en osaa, eli en saa lisätä vauhtia ja taas körötellään kohti seuraavaa epäonnistumista.

Voiko mua enää mitenkään auttaa?  
biggrin.gif

Tähän väännön väliin olisi yksi, toivottavasti simppeli, kysymys kokeneemmille.

Ajelen vaimon kanssa samalla pyörällä ja vuoron perään hitaassa ja keskiryhmässä. Ajat Alastarossa ja Ahvenistolla karvan päälle 1,40. Alla tonninen gixutin.

Kysymys kuuluu, miksi minun pitää vaihtaa vaihteita, enkä voisi ajaa  kakkosella koko settiä läpi vaihteita vaihtamatta? Pyörä kulkee kuitenkin kakkosella liki 200 km/t, ja se riittää kyllä minulle sekä Ahvenistolla että Alastarossa, Kemorassa tietty ei.

Ja please jotain hiukan valistuneempaa vastausta kuin: kun olet noin hidas niin et osaa kuitenkaan kaasua tasaisesti lisäillä ja highsider on enemmän kuin lähellä. Siksi aja vain isolla vaihteella, vaikkei pyörä silloin mutkista mihinkään kaasu täysin aukikaan lähde
biggrin.gif
Ei oo pakko jos ei tahdo!
biggrin.gif

En minäkään ymmärrä miksi niitä vaihteita olisi pakko veivata jos ei halua. Sen takia isompaa vaihdetta suositellaan hitaammissa ryhmissä, että pieni kaasun annosteluvirhe ei tee ajolinjasta kulmikasta kuten käy helposti jos ajetaan korkeammilla kierroksilla.

Väännöllä ajamisen negatiivinen puoli on se, että jos mutkassa peräpään pito menetetään, niin sitä ei pelasta enää millään. Moottori ryntää ja takarengas ei ehdi saamaan pitoa kiinni ennen highsideriin lähtöä. Ajettaessa kierroksilla (aka. teholla) vaikka moottori reagoi kaasuun äkäisemmin se ei pompsauta kierroksia yhtäkkiä tuhansia ylöspäin, vaan luisto on vielä ehkä pelastettavissa. Tämän lisäksi tietysti saadaan bonuksena parempi kiihtyvyys ulostulossa.

Ja sitä vaihdettahan EI vahdeta kesken mutkan, vaan jarrussa arvotaan se vaihde paikoilleen millä mutkan haluaa ajaa. Perhana että on pelottavan näköistä kun olen joskus takaa seurannut jonkun vaihtavan alaspäin pyörän ollessa aivan lintallaan. Yhdessäkin Alastaron tapauksessa oli kyllä kaikki tähdet oikeassa asennossa ettei kaislikossa suhissut...
Kiitos Juutana erittäin selventävästä vastauksesta. Erityisesti tuo väännön/tehon vaikutus highsider riskiin oli mielenkiintoinen. Juuri päinvastoin kuin olen luullut/mulle on uskoteltu. Vahvistaa vain sitä omaa fiilistä ajaa kovilla kierroksilla läpi setin, jotenkin siinä on enemmän sellaista tekemisen meininkiä
smile_org.gif

Vuorelalle myös kiitokset. Toki sun nopeudet on niin eri luokkaa, että mutkista poistuttaessa kolmosellakin tapahtuu. Meikäläisellä kun se pyörä tosiaan melkein pysähtyy siellä mutkassa
sad_orig.gif
Kakkonen siis lienee sopiva köröttely vaihde mulle.

Juutana inspiroi tähän touhuun monella tapaa. Eikä vähiten siksi, että koulutusryhmästä voi nousta hyvinkin nopeasti nopean vauhtiin huolimatta siitä, että ei ole Kallion painoinen pikkumies. Nimimerkillä 110 kg/177cm
biggrin.gif

No nythän mä tiedänkin...  
idea3.gif
ja älkää daamit ottako itseenne. Oma tutorial kurssi: Pari nopeaa daamia nahka-asuissa edelle linjaa näyttämään, niin on perkele pakko pysyä näköetäisyydellä vauhdista huolimatta, ja vaikka mentäis kohti helvetin portteja.

Sovinismi pelastaa päivän...
Eihän tuo mitään sovinismia ole vaan tosiasioiden tunnistamista. On tuo tullut itsekin radalla huomattua, että jos siellä on oikeasti nopea naiskuski niin aikas moni mies vetää suorat ihan täysiä että pysyisi perässä vaikka kaarteissa sitten jää aina uudelleen ja uudelleen
smile_org.gif

Alustan säädöistä sen verran että jos joku ihan oikeasti osaava orgista innostuisi järkkäämään pyöränsäätökurssin aloittelijoille, niin mukana olisin. Olishan se kiva tietää muuttuuko mutkatuntuma jos pyörä olisi omalle painolle ja vauhdille säädetty.

E:-typo
Sellainen idea että jos porukkaa kiinnostaa nuo alustahommat niin pyytäkää Sundbergin Ville aka Moto-Ville jollekin org:n ratapäivälle.

Jonkin verran tunnen miestä ja sen lisäksi että Ville oikeasti ymmärtää alustan toiminnasta ja miten sitä kannattaa säätää niin  osaa myös kertoa asioista ymmärrettävästi ja kärsivällisesti. Ville mm. sääteli Staffan Söderströmin kilpurit 2008-2009 hyvällä menestyksellä.

Luulen että Ville pystyisi vetämään jonkun yleiskatsauksen aiheesta ja lisäksi laittamaan halukkaille perussäädöt kohdalleen. Tuollaisella hommalla on merkittävä hyöty kun harrastatusta aloittelee.

Tämä oli vain omaa mutuilua enkä tiedä että onko Ville edes kiinnostunut koko asiasta. Tiedän että MP-Tuki järjesti ajokoulutusta tänä keväänä jossa mm. Ville oli kertomassa alustahommista eli voisin kuvitella että saattaisi ihan mielellään lähteäkin, varmaan jonkinlaista korvausta vastaan tietenkin.

Anyways, jos tuollainen kiinnostaa niin ei muuta kuin yhteyttä sinne Moto-Villeen.

-Teemu

Näitä juttuja kun lukee niin voi vaan todeta, kuinka päin hel''''''tiä sitä voikaan ajaa, vaikka on luullut osaavansa edes jotain.
bawling.gif
Huh, onneks vielä hengissä ja pääsee radalle treenaamaan.
062802moto_prv.gif

Kiitos Juutana erittäin selventävästä vastauksesta. Erityisesti tuo väännön/tehon vaikutus highsider riskiin oli mielenkiintoinen. Juuri päinvastoin kuin olen luullut/mulle on uskoteltu. Vahvistaa vain sitä omaa fiilistä ajaa kovilla kierroksilla läpi setin, jotenkin siinä on enemmän sellaista tekemisen meininkiä  
smile_org.gif

Vuorelalle myös kiitokset. Toki sun nopeudet on niin eri luokkaa, että mutkista poistuttaessa kolmosellakin tapahtuu. Meikäläisellä kun se pyörä tosiaan melkein pysähtyy siellä mutkassa  
sad_orig.gif

Juutana inspiroi tähän touhuun monella tapaa. Eikä vähiten siksi, että koulutusryhmästä voi nousta hyvinkin nopeasti nopean vauhtiin huolimatta siitä, että ei ole Kallion painoinen pikkumies. Nimimerkillä 110 kg/177cm  
biggrin.gif
Pakko laittaa taas discalimeri ettei joudu joskus hirsipuuhun kun on täällä neuvonut väärin. Nää on taas vaan mun kokemuksia ja kehäpäätelmiä, enkä suostu ottamaan mitään vastuuta jos joku ykkösellä mutkasta ulosampuessaan päättää vetää kerralla tupen tappiin ja ottaa siitä kolmoisvoltit. Järki päässä ja vähän kerrassaan.

Tuohon kehityskäyrän "nopeuteen" lienee selityksenä alati kasvava reikä päässä sekä erittäin ymmärtäväinen työnantaja jonka avustuksella olen päässyt melkein kaikille Orgin ratapäiville tänä kesänä. Ajamalla se vauhti tulee, jos se on tullakseen.

smile_org.gif

sad_orig.gif

biggrin.gif
Pakko laittaa taas discalimeri ettei joudu joskus hirsipuuhun kun on täällä neuvonut väärin. Nää on taas vaan mun kokemuksia ja kehäpäätelmiä, enkä suostu ottamaan mitään vastuuta jos joku ykkösellä mutkasta ulosampuessaan päättää vetää kerralla tupen tappiin ja ottaa siitä kolmoisvoltit. Järki päässä ja vähän kerrassaan.

Tuohon kehityskäyrän "nopeuteen" lienee selityksenä alati kasvava reikä päässä sekä erittäin ymmärtäväinen työnantaja jonka avustuksella olen päässyt melkein kaikille Orgin ratapäiville tänä kesänä. Ajamalla se vauhti tulee, jos se on tullakseen.
Juu, ymmärrän kyllä mitä tarkoitit, don't worry
smile_org.gif
Pikku hiljaa kerta kerralta aika aina hieman paranee, kun pala palalta ajatuksella hommaa rakentaa. Ilman turhaa riskinottoa. Eikä minulla tosiaankaan ole mitään harhakuvitelmia omista kyvyistä, päinvastoin. Tuo sinun kehityksesi vaatii runsaan ajamisen lisäksi erityistä lahjakkuutta lajiin, sehän nyt on päivänselvää. Sitä tuskin minulta löytyy. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä...
biggrin.gif

Ens kesänä yritetään sitten ajaa niin monta ratapäivää kuin mahdollista. Tuotakin toki helpottaa ymmärtäväinen työnantaja (allekirjoittanut).

Eiköhän pointtina tuossa jarruttomassa ajossa ole nimenomaan se, että nostetaan ne mutkanopeudet riittävälle tasolle keskiryhmää ajatellen. Sitten kun mutkanopeudet alkaa olla kohdillaan aletaan nostamaan nopeutta suorilla ja otetaan sopivalla jarrutuksella vauhtia sopivasti pois. Sitten lisätään taas vauhtia ja jarrutetaan enemmän, jne. Jossain vaiheessa mutkanopeudet nousee sen verran suuriksi, että roikkua pitää jotta voi taas nostaa vähän mutkanopeuksia.
Nyt taas väliin hidasryhmäläisen kommentti:

Näin mäkin luulin homman toimivan, mutta oikeasti kävi niin, että jarrutonta ajoo -> mutkanopeus kasvaa -> hitaassa ryhmässä kaasuttelijat menee suorilla ohi ja jää eteen mutkissa -> ahistaa.

Ratkaisuna: aletaan vääntämään itsekin kaasua suorilla (yhäkin rauhallisesti) -> mutka-ajo menee pershiilleen kun yhtäkkiä pelottaa vauhti ja alkaa tulla turhaa ohjelmaa ennen mutkaa. Vaikka jarruttelisi kuinka ajoissa vauhdit pois jnejne. Tuo on tällä hetkellä omakohtainen isoin ongelmani, josta ei tosiaan liene muuta tietä pois kuin treeni. Jos jollain olisi joku hyvä vinkki antaa niin ottaisin sen mielelläni vastaan.

Mutta tosiaan, kyllähän voisin sitä jarrutonta ajoo harjoitella vielä maailman tappiin, mutta sit pitää perustaa joku jarruton hidasryhmä tai keskittyä pelkästään päivän viimeisiin setteihin.

Nyt taas väliin hidasryhmäläisen kommentti:

Näin mäkin luulin homman toimivan, mutta oikeasti kävi niin, että jarrutonta ajoo -> mutkanopeus kasvaa -> hitaassa ryhmässä kaasuttelijat menee suorilla ohi ja jää eteen mutkissa -> ahistaa.
Kroonisista "suorat täysillä, mutkat taluttaen" tapauksista voi käydä mielestäni vinkkaamassa liivillisille, jotka tarpeen tullen puuttuu asiaan.

saisinko tyhjentävän vastauksen siihen milloin paineita pitää pudottaa. miltä rengas näyttää ja tuntuu silloin.

kuva olis kiva.
Tässä linkki miltä rengas näyttää kun on ollut liian kovat paineet.
ei kovin hyvä kuva, mutta jos siitä nyt selvää sais

smile_org.gif
Nää on taas vaan mun kokemuksia ja kehäpäätelmiä, enkä suostu ottamaan mitään vastuuta jos joku ykkösellä mutkasta ulosampuessaan päättää vetää kerralla tupen tappiin ja ottaa siitä kolmoisvoltit. Järki päässä ja vähän kerrassaan.

Tosta vääntöhommasta varoitti myös Sami Penna. Käy juuri kuten Juutana sanoi, eli kun kone pääsee vääntöalueelle niin saattaa yhtäkkiä pyöräyttää tyhjää ja se on menoa sitten. Kai siinä tulee annettua enemmän kaasua, koska tuntuu siltä, että mopo ei kiihdykään ja voi huoletta antaa lisää happea.

saisinko tyhjentävän vastauksen siihen milloin paineita pitää pudottaa. miltä rengas näyttää ja tuntuu silloin.

kuva olis kiva.
Tässä linkki miltä rengas näyttää kun on ollut liian kovat paineet.
kiitän. tollasta pientä rupua on mullekkin tullut mutta vain ihan ulkoreunalle, jossa seos lienee pehmeämpää bt-021:ssä.

en sen kummemmin kiinnittänyt huomiota kun ajossa en mitään huomannut.

kuva olis kiva.
Tässä linkki miltä rengas näyttää kun on ollut liian kovat
paineet.
kiitän. tollasta pientä rupua on mullekkin tullut mutta vain ihan ulkoreunalle, jossa seos lienee pehmeämpää bt-021:ssä.

Ja tältä sitten pitäisi suunnilleen näyttää kun paineet kohdallaan.

kuva

Eri rengas tosin, mutta teki ihan samaa kun tuli ensiksi ajettua liian kovilla paineilla. Käytöksessä en minäkään huomannut eroa suuntaan taikka toiseen, mutta renkaan kuluminen hidastui kummasti oikeilla paineilla
smile_org.gif

Ja ettei homma mene liian yksinkertaiseksi, löytyy täältä videota lämmön vaikutuksesta renkaan kulumiseen:

Rengaspaineen vaikutus renkaan kulumiseen

Rengas menee siis ruvelle liian suuresta tai liian pienestä paineesta. Jälki vain on erillainen.
Vissiin varmempi pyytää jotain kokeneempaa tulkitsemaan tuota rengasta, niin ei mene väärään suuntaan paineiden kanssa.

Missä nopeuksissa tällaista ilmiötä on odotettavissa?

No niin. Mielipiteiden vaihto on ollut kiivasta ja rikasta. Ja totta tosiaan, se että ajaa hitaassa ryhmässä ei tarkoita, että on hidas. Kyllä tästä normaalijärkinen pystyy ne suuret linjat itselleen suodattamaan ja kokeilemaan miten sujuu käytännössä, ja sitten kysymään lisää ihan kysymisen ja paskan jauhannan ilosta
biggrin.gif
. Toivottavasti pääse viikonloppuna testailemaan, ja pysyy vielä pystyssä. Niin se eukkokin toivoo
033102bebe_1_prv.gif

kuva olis kiva.
paineet.

kuva

Eri rengas tosin, mutta teki ihan samaa kun tuli ensiksi ajettua liian kovilla paineilla. Käytöksessä en minäkään huomannut eroa suuntaan taikka toiseen, mutta renkaan kuluminen hidastui kummasti oikeilla paineilla
smile_org.gif
jaa mutta ennemmin se tuolta jälkimmäiseltä kuvalta näytti. en pääse nyt ottamaan kuvaa kun pyörä on edelleen verstaalla.

olen siinä käsityksessä ollut, että pinnan pitää vähän "sulaakkin".
MattiT:n linkissä näytti olevan esimerkkejä, pitää ajan kanssa katsoa.

Tällaista ole itse myös ollut joskus havaitsevinani, varsinkin jos ajaa suorilla tarkoituksella kohtuu hitaasti että nopeemmat pääsee ohi, niin sieltä tulee sitten silmät kiiluen ohi kaikki jotka vaan suinkin kerkiää, mutkavauhdista riippumatta. Kyllähän tosimiehen pitää ajaa kovempaa kun tämmöisen pikkulikan
smile_org.gif
MOT. Sinnehän ne sujahtaa ja suoran jälkeisessä mutkassa onkin sitten vastassa jarruvalojen rykelmä, josta syystä omat ajot menee persiilleen. Kypärän sisällä sitten voi yksikseen kirota ja ajaa puoli kierrosta hiljaa jotta nämä sankarit ehtivät pois edestä pyörimästä.

Tällaista ole itse myös ollut joskus havaitsevinani, varsinkin jos ajaa suorilla tarkoituksella kohtuu hitaasti että nopeemmat pääsee ohi, niin sieltä tulee sitten silmät kiiluen ohi kaikki jotka vaan suinkin kerkiää, mutkavauhdista riippumatta. Kyllähän tosimiehen pitää ajaa kovempaa kun tämmöisen pikkulikan
smile_org.gif
MOT. Sinnehän ne sujahtaa ja suoran jälkeisessä mutkassa onkin sitten vastassa jarruvalojen rykelmä, josta syystä omat ajot menee persiilleen. Kypärän sisällä sitten voi yksikseen kirota ja ajaa puoli kierrosta hiljaa jotta nämä sankarit ehtivät pois edestä pyörimästä.
Se nyt on semmoista tuolla hitaassa, eikä se muuksi muutu vaikka ärsyttääkin. Ekaa kertaa radalle tulevan suorahurjastelijan näkökulmasta se suoralla perä edellä vastaantuleva jarruton kuski on hitaampi kuin hän. Ja koska peilit on teipattu, ei hänellä ole hajuakaan siitä, että on hetkellisesti ennen seuraavaa suoraa liikkuva shikaani mutkassa sille ohitetulle. Ja kun näitä ohittajia on monta, se tarkoittaa että useampi kierros voi mennä pilalle jarruttomalta kuskilta.

Itsellä kävi tänä kesänä kaksi kertaa B-ringillä niin, että joku ohitti mut suoralla, veti yllättävät kammojarrut mutkaan ja mulle jäi kaksi vaihtoehtoa, jarruttaa tai ajaa ohi ulkokautta. Jarruttamalla olisin ajanut pihalle, joten vedin moottorijarrulla ohi ulkokaarteesta ja sain erittäin toruvat päänpudistukset ohittajalta seuraavalla suoralla. Eli ei tuolla hepulla ollut käsitystä siitä, että hän itse aiheutti vaaratilanteen kun kantti kesti ajaa lujaa vain suoralla. Otin tästä opikseni ja himmaan nykyään reilusti kun joku ohittaa, mutta pidemmän päälle se häiritsee omaa ajoa. Eli nyt pitäisi opetella antamaan hanaa suoralla ja jarruttamaan mutkaan niin, ettei mutkavauhti alene siitä mitä se on ollut, niin ei joutuisi ohitetuksi.

Ja vaikka yritin tämän kommentin kirjoittaa rakentavassa ja ymmärtäväisessä hengessä, niin kyllä.. kyllä se hermo mullakin palaa välillä.

kuva olis kiva.
paineet.

kuva

smile_org.gif
Ja sekotetaampa pakkaa; hidas ryhmä, kuussatanen ärräpärrä, touringkumi, alusta tehdassasetuksissa:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/BT.jpg
Hidas/keskiryhmä, kuussatanen ärräpärrä, sporttikumi, alusta tehdassasetuksissa:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/III.jpg

Kumeksista näkee että tehdasasetukset eli jouset/painaumat/esijännitykset/menovaimennus ja paluuvaimennus on ko kuskille/painolle/ajotyylille ihan vituillaan.

Sitten kun vakioalusta on säädetty esijännitykset/painaumat/menovaimennus/paluuvaimennus ko kuskille sopivammaksi, niin tilanne näyttää jo paljon paremmalta:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/SC2.jpg

Ja sitten kun vielä jousi vaihdettu kuskille sopivaksi, ja vaimennuksia hifistelty aavistuksen lisää, nii rupee näyttää jo ihan hyvältä:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/RAM.jpg

Ja sekotetaampa pakkaa; hidas ryhmä, kuussatanen ärräpärrä, touringkumi, alusta tehdassasetuksissa:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/BT.jpg
Tuolta mun takarenksu suunnilleen normaalisti näyttää ja olen ollut haitsevani että paineiden lasku hiukan tasoittaa tilannetta, eli pinta on ajon jälkeen tasaisempi. Pyörä siis ZX6R, jossa painumat säädetty suunnilleen sopiviksi (kuski alle 60 kg) renkaana Corsa Rosso, ja ne 'taskulämpimät' paineet settien jälkeen n. 2.30-35 alunperin oli jossain 2.4-2.5 paikkeilla ja siistiytyi musta hiukkasen pienen laskun jälkeen, mutta saattaa olla placeboa tai harhakuvitelmaakin.

Back