• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hiljainen kypärä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse keskityn seuraavan kypärän ostossa mukavuuteen/keveyteen ja se on sitten tuurista kiinni kuinka hiljainen on. Käytän jokatapauksessa eareita ellei uusi kypärä osoittaudu tosi hiljaiseksi(epäilen vahvasti)
tounge.gif

Oma kypärä shoei raid omalla pyörällä hiljainen, mutta kun ajoin kaverin pyörällä niin meteli sietämätön kun pleksisi nosti pyörteet suoraan naamalle/leuan alle. Tosin kypärä on nyt vanhemmiten käynyt jo melko väljäksi ja melu sen myötä kasvanut.

Ihan pakko kommentoida tätä.
Ostatteko kypärän sen mukaan, että mikä on hiljaisin??

Mulla on kriteereinä ainakin se, että kypärä on oikeasti suojaava.
Luonnollisesti se myös, että istuu päähän hyvin. Nämä ominaisuuden käyvät myös jonkin verran käsi kädessä. Jos kypärä ei istu, on liian iso, tjms, ei se suojaakkaan mahdollisimman hyvin.

Sen jälkeen tulee ehkä visiirin huurtumattomuus, ja sen jälkeen äänettömyys. Tuota äänettömyyttä voi aina tarvittaessa tehostaa 5€ korvatulpilla.

Mahdollinen ongelma selviää, kun kokeilee kypärää oman pyörän kanssa, mitä tuossa edelläkin jo joku suositteli.
Mäkin alan olla kohta epätoivonen ton pottamelun kanssa  
sad_orig.gif

Viime keväänä ostettu HJC on nykyään sellanen "ulistin", että pakko pitää toffot korvissa koko ajan....
Mopossa tosin on ääniä, mut tossa yli 80:n vauhdissa ne jää "taakse" sen verran ettei haittais yhtään, mutta tuo potta  
mad.gif

Onko se pakko ny mennä se suupertti hakee ja lainaavatko mistään putiikista sitä "koeajoa" varten?
Ei huvittais maksaa "kuukiviä" moisesta (kun muutenkin jo kaapissa 4 pottaa), jos sama meno jatkuu...
nixweiss.gif

Täältäkin puoltolause suupertin S1:lle. Tulppien kanssa ja mopon pleksi sopivassa asennossa on hiljaisempaa kuin paremman luokan autossa. Lisäksi istuu ainakin oman pollani ympärillä todella miellyttävästi, mutta se on toki täysin kuulan muodosta kiinni kullakin.

Plussaa:
+ hiljaisuus
+ aurinkovisiiri (aivan loistava!)
+ tuuletuksen teho (suhteellisesti umpipottana)

Miinusta:
- tuuletusaukot keräävät önniäisiä ja vaikeat puhdistaa
- tuuletus ei sulkeudu kokonaan (kylmällä pitää tukkia reiät sisäpuolelta)
Tuli avauduttua toisessakin ketjussa aiheesta, mutta tässä kertausta: S1 pro on todella hiljainen kypärä, jos koneessa on hiljaiset äänet ts ei mökäpönttöä
Ainakin oman pöntön kanssa potta muuttui kaikukopaksi joka moninkertaisti pakoäänet nostaen ne lähes kipurajalle. Jopa tulppien kanssa soundi on todella häiritsevä. Vanha halpispotta on tässä tilanteessa paljon hiljaisempi, vaikkakin aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan täysin surkea.
Mahdollinen ongelma selviää, kun kokeilee kypärää oman pyörän kanssa, mitä tuossa edelläkin jo joku suositteli.
Mulla taas toisenlaisia kokemuksia Suupertin S1:stä. Pitää aivan helevetillistä suhinaa ja kohinaa +100km/h vauhdissa. Ilman korvatulppia ei puhettakaan että viitsisi pidemälle lenkille lähteä.  
bawling.gif

Kädellä kun yrittää ajaessa peittää kaulaa ja niskaa niin suhina loppuu.. (luultavasti herättää hämmenystä liikenteessä tuo rimpuilu) Pitää hommata kaulaliina tai kokeilla "touring" katetta.  
tounge.gif

Aijuu, sama suhina kuului kun kokeilin kaverin nakupyörää (meanstreak kawa)

sad_orig.gif

Onko se pakko ny mennä se suupertti hakee ja lainaavatko mistään putiikista sitä "koeajoa" varten?
Ei huvittais maksaa "kuukiviä" moisesta (kun muutenkin jo kaapissa 4 pottaa), jos sama meno jatkuu...
nixweiss.gif
Monissa Schuberttia myyvissä putiikeissa on koeajopottia vitriinissä. Saattavat olla vähän käytössä löystyneitä, mutta kyllä niistä jotain käsitystä saa.
Sekin kannattaa huomata, mitä tuossa jo edellinen sivusi, että etukatteen muoto ts se mihin ilmavirta osuu, vaikuttaa todella paljon tuulen aiheuttamaan meluun. Yksi syy lisää kokeilla juuri omalla pyörällä.

Mulla on tossa viisi kypärää ja kaikki on täysin äänettömiä.
Ajellessa sitten on aina tulpat korvissa, ja kuuluvat äänet riippuu täysin pyörästä, pleksin mallista ja ajonopeudesta.
Samalla pyörällä ajellessa ei noilla mun eri kypärillä ole juurikaan eroja kuuluvissa äänissä tulppien kanssa. Tai ainakaan, että siihen kiinnittäisi mitenkään huomiota. Kaikki on mukavan hiljaista. Toki Scala radio soittaa musaa ja puhelut tulee kun joku soittaa ja mp3:t soi kännykstä mukavasti ilman meluhaittaa.

TULPAT KORVIIN!

Tässä lainaus mikseri.netistä. Muusikot jos ketkä tietävät nämä meluongelmat.

sanoi:
Läheltä olen kuulovauriota (ei en omalla kohdalla) seurannut ja sonen nyt teille:

Käyttäkää tulppia

Ette te usko kuitenkaan, mutta aikin on sanottu.

Sitten faktaan:

Kuulovaurio voi syntyä nopeasti.
Kuulovaurio voi syntyä hitaasti.
Kuulovaurio voi varoittaa tulemisestaan pitkään.
Kuulovaurio voi pamahtaa niin äkkiä, että et huomakaan.

HETI kun tinnittää pidempään kuin muutaman minuutin, niin kuulosi ON JO vaurioitunut. Siitä se sitten lähtee. Koskaan ei tiedä koska pamahtaa ja kuinka pahasti.

Sitten suora sitaatti läheiseltä tuttavaltani:

"Mielummin menettäisin kuuloni, kuin, että se tinnitus joka minulla on pahimmillaan ollut palaisi takaisin."

Ja tuo kaveri oli siis muusikko, jolle soittaminen on oikeasti tärkeä osa elämää. Hän ei todella valitsisi tinitusta, koska kun se yltyy pahasti, niin ET SAA nukuttua kuin korkeitaan huonosti pätkissä ja se sotkee koko elämäsi. Pahaan tinnitukseen ei koskaan totu täysin. Se vainoaa loppuelämän mukana.

Joskus pahan tinnituksen tultua asian voi vielä korjata paremalle tolalle pitämällä kuulostaan erittäin hyvää huolta, joka tarkoittaa että muusikko ei voi keikkailla edes tulpilla. Joskus ei.

Koko homma on ihan tuuria. Sinun kaverisi ei saa kuulovauriota samasta soitosta ja sinä saat. Ihan arpapeliä. Toisella se kehittyy hitaasti.. tossella pamahtaa loppuelämän tinnitus ilman kuunnon etukäteisvaroitusta korvilta.

Älkää ottako tätä vakavasti. Ottakaa tämä helvetin vakavasti.

Harmi, että puhun tyhjille seinille, koska kokemuksesta tiedän, että sinäkään paukapää et usko kuitenkaan.

Mitä tulee tulppiin vielä, niin hyvä vaihtoehto ovat sellaiset korviin muotoiltavat tulpat. Erittäin hifejä ja niihin saa vaihtopäillä paljonkin vaimennusta. Maksavat ihan vitusti kun muotoillaan oman korvasi mukaan, mutta kun on kyse sinun KUULOSTASI, Muusikon TYÖVÄLINEESTÄ, niin sillä parilla sadalla eurolla ei ole paskankaan väliä.

Mulla taas toisenlaisia kokemuksia Suupertin S1:stä. Pitää aivan helevetillistä suhinaa ja kohinaa +100km/h vauhdissa. Ilman korvatulppia ei puhettakaan että viitsisi pidemälle lenkille lähteä.  
bawling.gif

Kädellä kun yrittää ajaessa peittää kaulaa ja niskaa niin suhina loppuu.. (luultavasti herättää hämmenystä liikenteessä tuo rimpuilu) Pitää hommata kaulaliina tai kokeilla "touring" katetta.  
tounge.gif

sad_orig.gif
Etpä sitten maininnut että mikä kypärä on hiljaisempi. En ole sellaiseen kypärään törmännyt jolla voisin lähteä pitempään reissuun ilman tulppia. Kaikki ne suhisee niin vit*sti.

Omasta kokemuksesta Schubert S1 + tulpat on ollut paras vaihtoehto. Ja onpa Schubertissa vielä se integroitu aurinkoviriisikin, aika kätevä keksintö.

Suupertin C3 ja en laita tulppia...
Pyörässä ei oo pleksiäkään, jos tuntuu siltä että tuulta ei kestä voi myös ajella autolla.
XR-1000 on yhtähiljainen kaikilla lisähärpäkkeillä kuin tuo C3:nen.
Siis mun pyörällä kokeillen ja korvin kuuntelemalla.
En oo äänenpainemittaria sinne ajaessa laittanut.
Monenmoista pleksiä on tullu kokeiltua ja aina alkaa suikassa rämiseen kun pleksi on naaman edessä.
Suorassa ilmavirrassa molemmat suikat on tosihiljaisia.

Se laittakoon tulpat korviinsa joka tuntee tarvetta siihen...kypärästähän tässä olikin puhetta eikä tulpista.

Itselle ei tulpat kerta kaikkiaan sovi. Ei siis koon puolesta, vaan tasapainoanturit heittää pyllylleen. Seuraan erittäin suurella mielenkiinnolla hiljaisen kypärän "löytymistä".

bawling.gif

tounge.gif

sad_orig.gif
Etpä sitten maininnut että mikä kypärä on hiljaisempi. En ole sellaiseen kypärään törmännyt jolla voisin lähteä pitempään reissuun ilman tulppia. Kaikki ne suhisee niin vit*sti.

Omasta kokemuksesta Schubert S1 + tulpat on ollut paras vaihtoehto. Ja onpa Schubertissa vielä se integroitu aurinkoviriisikin, aika kätevä keksintö.
Jos tietäisin, niin kertoisin
nixweiss.gif
Aurinkolippasysteemi on kyllä hieno keksintö
smile_org.gif

S1nen on hyvä, mukava ja hiljainen.
Olen ollut tyytyväinen vaikka V2 koneella ajelenkin ja aikas avoimet on noi röörit, mutta ääni jää taakse ;)

S1prota en ole kokeillut, mutta sehän on evo versio pinlock vakiona.

Halusin hiljaisen potan, ettei tartte tulppia käyttää ja musta toi toimii.

Itselle ei tulpat kerta kaikkiaan sovi. Ei siis koon puolesta, vaan tasapainoanturit heittää pyllylleen. Seuraan erittäin suurella mielenkiinnolla hiljaisen kypärän "löytymistä".
Oletko kokeillut tällaisia avoimia kuulosuojaimia? *kliks*
Vaimentaa hyvin, mutta eivät ole umpinaiset, eivätkä aiheuta tuota tasapainoanturin häiriintymistä.
Noilla tulpilla voi kypärävalikoimasta valita sen itselle parhaan.

Kiitos ja sitten vaan lisää vastaavia linkkejä,olen itse suosinut
jo vuosia avatavaa mallia,tällähetkellä shubertin c2,toimii suht
hyvin omassa pyörässä,pikku etukate mutta yllätys oli melkoinen
kun ajoin kaverin 13:satasta pannaria,vaikka kuinka säädin pyörän
plexiä suuntaan tai toiseen meteli oli huomattavasti kovempi kun omassa "nakussa"

Eipä silti en pistänyt ykköskriteeriksi tuota hiljaisuutta kypärää ostaessani,mitä tulee noihin turvallisuus "testeihin" empä tällä
syömisellä ostais kypärää jonkun testin perusteella.
Nooo milläs perusteella sitten?
Ensin kysyt tietoa turvallisuudesta, mutta et sitten luota mihinkään testaavaan tahoon?  
nixweiss.gif

Tulpat korviin, niin voi valita sen itselle parhaiten sopivan kypärän. Kuulovauriot ovat varmaan suurempi ongelma vuosittain, kuin kypärän suojaamattomuus onnettomuuksissa.

Mutta onhan niitäkin urpoja, jotka eivät käytä turvavyötä autoillessa, tai kortsua vieraissa tai huorissa, koska sehän loukkaisi "tosimiehen" egoa.

Eikö tuo suojainsaarna jo riitä ?
Toiset vaan eivät tahdo/halua tulppia pitää.
Kai ne kaikki suikat hiljaisilta kuulostaa, jos tunkee korvansa täyteen jotain silikonipaskaa...

Noita korvatulppa keskusteluja on täällä ihan erikseen.

Eikö tuo suojainsaarna jo riitä ?
Toiset vaan eivät tahdo/halua tulppia pitää.
Kai ne kaikki suikat hiljaisilta kuulostaa, jos tunkee korvansa täyteen jotain silikonipaskaa...

Noita korvatulppa keskusteluja on täällä ihan erikseen.
Jos olet päättänyt kuulosi pilata, niin miksi itse osallistut keskusteluun?
Kypärää, joka vaimentaa ajomelun ei ole keksittykään.
Valistuneet suojaavat kuulonsa.
Ei näihin keskusteluihin ole pakko osallistua. Jos ahistaa, niin jätä lukematta.

Ite pistelin keväällä vifferiin touringpleksin. Vaan niinpä vaihdoin takaisin orkkikseen männä viikolla. Touring pleksi nosti mulle just pahimmoilleen kypärän korkeudelle kovimmat pyörteet-->sitä ulinaa ja paukutusta ei meinannut saada korvatulpillakaan siedettäväksi. Nyt; ihana hiljaisuus. Vaan kyllä käytän kovatulppiakin mä; niistäkin kesti aikansa löytää meikäläisen korvakäytäville omat. Parhaiten toimii Bilsonin kelta-valkoiset Small-koon tulpat.

Back