• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hiiri keskellä kämmentä

Kertokaas, minne täysin moottorivammainen graafikko voisi mennä kurssille/lukemaan/seuraamaan/kyselemään tyhmiä oman pyörän huollosta.

Jostain pitää aloittaa(kortti->pyörä->ajaminen), ja jos joskus meinaa mennä "aavikon yli", pitää jotain osata itse tehdäkin.

Tiedän minne bensaa laitetaan, öljyäkin osaan (liikaa) lisätä ;), jarrunesteet osaan katsoa. Löysin akun ulos/sisääntulon, mutta siinä se sitten onkin..

Eli sellainen survival-paketti olisi hyvä. Eli mitä nyt ikinä 10tkm reissussa voisi tapahtuakaan..

Pekkaveen ansiokkaat huolto-ohjeet pitäisi kyllä laittaa yksiin kansiin. Youtubesta löytyy jotain öljynvaihtoa yms, mutta hands-on-kokemusta pitäisi saada..

Jos mä nää kaikki ruuvit tästä avaan..

Ostat sellaisen korjausoppaan kirjakaupasta, jossa kerrotaan kuinka mikäkin operaatio pyörääsi tehdään. Voit sitten harjoitella ihan itseksesi oppaan kanssa.

Ammattikoulussa on autonasentajan linja 2 vuotta vai oliko se 3 vuotta. Muita korjauskouluja en tiedä.
biggrin.gif

Haynesin kirjoja uskallan suositella, paljon hyviä värikuvia.
Sitten vaan työkalut + uskallusta lähteä purkamaan pyörää. Tuossa kirjassa on hyvin myös ilmoitettu huollon vaikeusaste.

Auton huolto/korjausopas on chiltonin, paljon juttua mutta mustavalkokuvia eikä muutenkaan niin hyvä kuin chilton.

Tulee aina hyvä mieli kun saa tehtyä korjauksen / huollon onnistuneesti itse, oppii mukavasti uutta

Kyllä varmaan tavallisen Taavin ehkä ainoa tapa oppia on ropata itse sen oman moponsa kanssa. Et kai sää nyt heti sen aavikon yli ole lähdössä tuoreella kortilla ja uudella pyörällä? Tee huollot itse ja opiskele asiaa Haynes'in ja/tai Clymerin korjauskäsikirjoista. Ota ja pura - tutki mitä "soon syönyt" täällä missä voit sitten huutaa apua, jos osia jää liikaa yli kasatessa.

Tietty voit yrittää ängetä huoltoon mukaan ja yrittää ruinata, josko pääset pajalle mukaan seuraamaan vaikka ison huollon tekoa. Ilman omaa harjoitusta tuokin kuitenkin jää aika ohueksi.

Digikamera on myös hyvä, kuvaa ennen purkamista ja ainakin tiedät miltä sen pitäisi näyttää kasattuna.

Terve

Toi kamerahomma on hyvä! kannattaa muuten kuvata monesta kulmasta ja kaikki purkuvaiheet. Varsinkin sähköjohtojen kanssa.

Webbiä voi tietenkin surffata kanssa ja ihmetellä muitten tekemisiä. Ameriikkalaiset on tehneet kuvallisia oppaita sivulle: ADVrider
Brittilän poikien versio aiheesta: UKGSer ja sieltä "community forum".
Noitten kanssa aikaa saa kulumaan kivasti syksyyn ja sitten onkin jo ajot ajettu, joten voit jatkaa suoraan kevääseen webin parissa.
smile_org.gif

FIN_GSer

Hei, kiitos linkeistä ja vinkeistä. Nuo saitit on jo tuttuja, täytynee kahlata ne tarkemmin. Ja ehkä tuo Haynesin kirja voisi olla ostamisen arvoinen.

Itsekseen kun repii osia irti pyörästä voi tosiaan rikkoa jotain ihan oikeasti. Siksi ajattelinkin, että jokin kurssi tms. ohjatulla opastuksella olisi hyvä. Tai sitten änkee kavereiden luokse kun ne tekee vuosihuoltoja.

Ja C-A-D, en ihan vielä ole lähdössä
smile_org.gif
3v sisään kyllä. Täytyy ranskaakin oppia vähän paremmin, jos Marokon suuntaan menee. Tai sitten Turkin perukoille ja Syyrian läpi P-Libanoniin. Kamala kaukokaipuu taas iskenyt.

Pyörä on mulle siis vain kulkuväline, rinkkamatkojen jatke.

Hmm, meetinki, siis nyt sunnuntaina? Mikäs ettei. Täytyy miettiä hieman, mutta hyvä idea.

Olisi aikainen lähtö Helsingistä, mutta noustaan sitten auringon kanssa samaan aikaan.

Pyöränä on 3vkoa sitten hankittu BMW R 1100 GS, vm 95. Just ajoin 50tkm rajan rikki. Ja kortti on 4vkoa vanha ;)

Tässä molemmat, yksi puhtaana, toinen dollarihymyllä:
http://www.dilhai.net/bmw

Hmm, meetinki, siis nyt sunnuntaina? Mikäs ettei. Täytyy miettiä hieman, mutta hyvä idea.

Olisi aikainen lähtö Helsingistä, mutta noustaan sitten auringon kanssa samaan aikaan.

Pyöränä on 3vkoa sitten hankittu BMW R 1100 GS, vm 95. Just ajoin 50tkm rajan rikki. Ja kortti on 4vkoa vanha ;)

Niin, toi Meetinki alkaa jo perjantaina, mutta huoltohommat on silloin sunnuntaina.

Lisää tietoa täällä.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=3894&start=0

Jos tulet aikaisemmin kuin sunnuntaina laita mulle ilmoittautuminen
pekka.vuorelma@gmail.com.

Terveisin
Pekka

Tere Nicklas! Mehän tavattiinkin viime sunnuntaina (vai oliko se maanantai) Kaivarissa. terv. sen vihreän 1200gs:n ohjastaja.

Haynes on ilmeisesti parhaita/paras merkki- ja mallikohtainen korjausopas. Myös yleisimpiin kirjoihin mp:n tekniikasta kannattaa tutustua, kirjastosta niitä voi löytyä paljonkin. Käytännön opastus on kyllä lähes välttämätön ellet ole tehnyt mitään korjaustyötä. Silloin jo auton huoltohommiin osallistuminen auttaa sisäistämään alaa, mp- korjaukset vielä enemmän. MP- kerho on  hyvä paikka tavata muita ja lähteä vaikka apumieheksi ensin toisen huoltohommiin. Ellei ole momenttiavainta, pitäisi saada tuntuma esim. kiristyskireyksiin  osaavan kaverin kanssa. Lähes kaikkien bemareiden perushuollot ovat yksinkertaisia, esim. tulppien vaihto, vaihteistoöljy, moottoriöljyn vaihto, polttimoiden vaihto, sähköliittimien puhtaudesta huolehtiminen, mutta esim. venttiileihin ei pidä kajota ellei ole todella perillä. Itse olen jättänyt venat huollolle mutta osaava kaveri tekee senkin huollon itse boxeriin. Sitten vain ostamaan työkaluja, työkaluja ja työkaluja. Tuletpa sitten mekaanikoksi tai vain sunnuntainikkariksi pyörän huoltaminen auttaa syventämään suhdetta mainioon olentoon jakoavaimen kummassakin päässä.

Back