• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hieno splittaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt sitten tänä kesänä napsahti tuo munkkirahaston tukilappu ja siihen loppu. Siinä Lepuskin bussipysäkillä juttutuokiolla myönsi poliisikin että puuttumisen rajaa on jatkuvasti vain laskettu kun ne pahimmat on nyt ensin saatu pois. Ja tavallaan myös kehui varovaista ja kotilot huomioonottavaa splittaustani ns. "oikeaoppiseksi", mutta kun se nyt vain on kiellettyä niin lappu on ns. pakko kirjoittaa
confused_orig.gif
Tuliko sakko splittauksesta vai kaistaviivan päällä ajosta?

Edit: sama asiahan tuo on, mutta kiinnostaa mitä siinä sakkolapussa luki.

Suurimmat syyt siihen miksi splittaan on nämä:
1)Kuuma keli -> ei mitään järkeä hikoilla paikallaan.
2)Kuuma keli -> mopon lämmöt nousee hetkessä yli 100 asteen
3)En vie sitä yhtä ylimääräistä paikkaa valoissa
4)Yksi ajoneuvo enemmän samoista vihreistä
5) en viitsi hengittää pakokaasuja enkä ajaa "tupruttavan" ajoneuvon perässä. Joskus sitä savua/hajua tulee ja runsaasti.
6) perseennuolijasta pääsee helposti eroon
Tuossahan nuo syyt sitten onkin miksi splitata.

Ajansäästöstä sen verran, että itsellä tulee työmatkassa "säästöä" tunnin verran päivässä, kun asiallisesti kuittaa valoihin pysähtyneet tai jonossa seisovat kotilot. Sen kun kertoo sitten viidellä päivällä ja vielä neljällä viikolla, niin saadaan kuukaudessa 2,5 työpäivän ajan säästö.....  
sport05.gif

Tuntuu muuten siltä, että kehillä kotilokuskit ottavat roskat sieraimiinsa herkemmin splittailusta kuin jos ajan Mechelininkatua ja Manskua pitkin maaseudulle. Mistähän moinen? Kirkolla ajavat kotilokuskit ovat varmaankin varanneet aikaa enemmän siirtymään kuin kehäkaaharit.

Kaiken kaikkiaan Keijo Keskiverto ei juurikaan katsele kärrynsä taustapeileihin, vaikka pitäisikin. Siksi ohitan vain pysähtyneet kotilot, jotta hjärtslaageilta ja muilta ikäviltä yllätyksiltä vältyttäisiin.

Niin, me pk-seudulla asuvat ja töitä tekevät joudumme todellakin valitettavasti näistä "ruuhkista" kärsimään, vaikka vaan siksi että maakunnan miehet ja naiset saisivat avustusshekkinsä täysmääräisinä ja ajoissa  
wink.gif

...niin ja tälleen voi käydä kun splittailee vaikkakin tuossa on kyse ihan normaalista ohituksesta.
Toihan meinaa käydä joka kesä jollekin kun ihan normaalissa maantieajossa,kun autoilija ei tajua kattoa peileihin,että oisko joku ohittamassa sitä.Tarkoitin siis omalla porukalla liikkuessa,kerran,meinasi käydä autokoulunomistajalle/mp-opettajalle.Joku kumminkin ehdottaa,että päätöntä kaahamista,jos auto eteen tulee.

Pakko kyllä tunnustaa että jos satun pääsemään esim 16:00 töistä joka sijaitsee vantaan tammistossa josta lähden työntämään kohti leppävaaraa, tulee joskus ajeltua siinä liikkuvassa/matelevassa jonossa keskiviivaa pitkin.
withstupid.gif
Onneksi yleensä jaksan herätä aamulla ennen kuin sika pierasee ja pääsen kotiin ennen ruuhkaa. Välillä oikein nauratta kotiloitsiat jotka katsovat peiliin ja oikein vänkäävät keskiviivan päälle nähdessään takaa tulevan pyörän.
biggrin.gif
Mutta onneksi yleensä viereisellä kaistalla ajelee henkilö joka siirtyy samaan suuntaan ja "väylä" pysyy auki. Osanottoni sakon saaneille, eiköhän se bingo tässä kohta kolahda itsellekkin...
kaboom.gif
Jos tietäisin vastaavanlaisen kotilo-sivuston (www.Keski-ikäisetTyösuhdeAutoiliat.org)?
biggrin.gif
pistäisin sinne kyselyn "Mikä sua v***ttaa jos pyöräilijä on ennen sua kotonaan?" Sieltä tulisi varmaan mielenkiintoisia vastauksia...

Juu, pakko avautua kun kerran tänä aamuna tuollaista "sujuvaa" splittailua näin ihan livenä.
Tapahtumapaikka Hyrylän keskusta, ja ekat valot missä tuota saatiin seurata oli siinä uimahallin jälkeisissä valoissa. Ajosuuntana järvenpäästä hesaan.
Olin valoissa ja siinä on kaksi kaistaa ja olin vasemmalla kaistalla edelläni kolme kotiloa. Huomasin vaan peilistä, että pyörä tulee takana ja urbaani splittaaja sujahti horjuen ja keinuen puolelta toiselle siihen kahden kaistan ja kotiloiden väliin. Kun valot vaihtuivat, niin arvon splittaaja yritti stumpata moponsa siihen ja molemmat jonot odottivat kiltisti, että herra saa päätettyä, että mihin suuntaan siitä singahtaa.
Seuraavissa valoissa tämä sankari malttoi pysyä yhellä kaistalla ja seuraavissa valoissa sama sähläys taas jatkui. Siellä toiseksi viimesillä valoilla ennen tuusulan motaria sankarimme splittasi sinne kaistojen väliin ja valojen vaihtuessa kiilasi siihen oikeanpuoleisen kaistan eteen, ja koko kaista teki sellaisen nätin haitariliikkeen. Tunsin suurta myötähäpeää ko. henkilön puolesta. Ja jos tuollaisia on enemmän, niin ymmärrän ihan hyvin kotilokuskien ärtymyksen tuohon touhuun. Koko matkalla hänen splittailunsa etu minuun nähden, joka ajoin koko ajan samaa kaistaa, oli jopa kaksi kotiloa. Mahtavaa.
Ja siellä motarilla vedettiin sitten melki peräkanaa.

Juu, pakko avautua kun kerran tänä aamuna tuollaista "sujuvaa" splittailua näin ihan livenä.
Kiitos, että jaoit kanssamme tämän havainnointihetken. Ehkä tuossa on ollut kyse siitä, että splittaus on taitolaji, joka sekin on opeteltava. Turvallisinta, se opettelu, on tietysti maissa, joissa on liikennekulttuuria. Laajalti, EU-alueella, splittaus on niin jokapäiväistä ja luonnollisesti liikennekulttuuriin kuuluvaa, että sitä voi tehdä turvallisesti. Autoilijatkin ovat siihen oppineet, suhtautuvat siihen hyväksyvästi ja liikennekulttuurissahan on kysymys nimenomaan siitä, että liikenne on yhteispeliä.

Tulin lauantaina Porista ja olin kyllä havaitsevinani, että eteenpäin ollaan täälläkin menossa, mutta taso, jolta lähdetään, on Suomessa niin alhainen, että valistajilla on loputon urakka. Lauantaitripissä positiivista oli, ettei ykskään autoilija liimautunut takapyörään tultuaan ohitetuksi.

Splittailulle ei porintiellä oo tarvetta; siten off topic...
lookaround_orig.gif

Tulin lauantaina Porista ja olin kyllä havaitsevinani, että eteenpäin ollaan täälläkin menossa, mutta taso, jolta lähdetään, on Suomessa niin alhainen, että valistajilla on loputon urakka.
Ja juuri kun se homma alkaa olemaan sujuvaa, rauhallista ja muutenkin ns. oikeaoppista, tulee MP-poliisi tms. virkavallan edustaja ja "kruunaa" tekosi pikavoitolla
veryangry.gif
Nääs kun ensin on ne reikäpäät saatu sieltä pois, on pakko laskea puuttumisen rajaa ettei munkki-tulot vain tipahda = puututaan jo pienimpäänkin splittauksen aikomukseenkin jos vain satutaan paikalle se näkemään
033102ass_1_prv.gif

Tulin lauantaina Porista ja olin kyllä havaitsevinani, että eteenpäin ollaan täälläkin menossa, mutta taso, jolta lähdetään, on Suomessa niin alhainen, että valistajilla on loputon urakka.
Ja juuri kun se homma alkaa olemaan sujuvaa, rauhallista ja muutenkin ns. oikeaoppista, tulee MP-poliisi tms. virkavallan edustaja ja "kruunaa" tekosi pikavoitolla
veryangry.gif
Tai juuri kun se homma alkaa olla sujuvaa, rauhallista ja muutenkin ns. oikeaoppista, tulee kylmä ja pitkä talvi, jolloin mopotit taas katoavat ja homma unohtuu kotilokuskeilta tyystin, ja keväällä aloitetaan taas lähtöruudusta. Kyllä tällä arktisella ilmastollakin on varmaan osansa kulttuurin kankeuteen.
nixweiss.gif

sanoi:
Lauantaitripissä positiivista oli, ettei ykskään autoilija liimautunut takapyörään tultuaan ohitetuksi.
Niin, ehkä ne vaan eivät ehtineet moista tekemään, kun oli kiire kaivaa kännykkää taskusta, tai kynää ja paperia sun rekkarin ylöskirjaamiseen ja posliinille itkemiseen.
tounge.gif

sanoi:
Lauantaitripissä positiivista oli, ettei ykskään autoilija liimautunut takapyörään tultuaan ohitetuksi.
Niin, ehkä ne vaan eivät ehtineet moista tekemään, kun oli kiire kaivaa kännykkää taskusta, tai kynää ja paperia sun rekkarin ylöskirjaamiseen ja posliinille itkemiseen.  
tounge.gif
Saattaapi olla, en ny kumminkaan mitenkään hillittömiä nopeuksia käytäny ja oli siinä ohitettavana semmosta Subarua ja turbo Audia, että jos siellä olisi ruvennu kovasti keittään, ni helpohkosti ne olisi kyenneet seuraamaan –ainakin jos ei sit ois ranne krampannu
biggrin.gif
, mutta ei, siististi ne jäi ajamaan sitä nopeutta, jota ne ajo ohittaessani. Hengessä siinä nostelin kuskeille symbolista hattua. Kyllä se voi vielä kehittyä, jopa liikennekulttuuriksi...

Tänään sitte sattuki hauskasti. Töihin ajelin länsiväylää pitkin, niin ku joka aamu. Rikoin taas lakia ja splittasin, ku oli muka kiire... Joskushan sattuu, että autot vaihtelevat kaistaa jne. ja siks saa olla koko ajan erityisen varuillaan vetäessään kaistojen välissä.

Mutta tällä kertaa oliki hauska "tappamisen" meininki. Vituuntunut autoilija halus kai antaa opetuksen lainrikojalle.

Kun olin ohittamassa punasta 80-luvun melkein paikallaan seisovaa audia tapiolan kohdalla, päätti kuski vittuunnuksissaan vetästä keskelle kaistaa noin 2 metriä, ennen ku olin ohittamassa häntä. Siinä sitte jarrut pohjaan, joku ihmeen väistö kolmen sentin päästä autoja ja kaatumatta/törmäämättä onneksi eteen päin pysähtyen. Audi- Kuski näyttää nyrkkiä mulle ja huuta jotain. Onneks nopeus oli jossain 30-40kmh nurkilla, ettei tuskin siinä olis henki lähteny, mutta pelästyin kuitenki aivan sairaasti.

Kai se oli laskeskellu, että "splittaaja on kuitenki syyllinen oikeuden edessä, jos jotain tapahtuu...taidan antaa opetuksen, joka sattuu vähän, mutta sittenpähä oppii..."

Päivän aikana on ny vähän mietityttäny, että mitä vittua sentään. Joku täysin tuntematon on valmis kostamaan ja satuttamaan rankemman kautta, jos joku vähän "etuilee"... ja se etuilu ei kuitenkaan vaikuta hänen työmatkaansa yhtään.

Tänään sitte sattuki hauskasti. Töihin ajelin länsiväylää pitkin, niin ku joka aamu. Rikoin taas lakia ja splittasin, ku oli muka kiire... Joskushan sattuu, että autot vaihtelevat kaistaa jne. ja siks saa olla koko ajan erityisen varuillaan vetäessään kaistojen välissä.

Mutta tällä kertaa oliki hauska "tappamisen" meininki. Vituuntunut autoilija halus kai antaa opetuksen lainrikojalle.

Kun olin ohittamassa punasta 80-luvun melkein paikallaan seisovaa audia tapiolan kohdalla, päätti kuski vittuunnuksissaan vetästä keskelle kaistaa noin 2 metriä, ennen ku olin ohittamassa häntä. Siinä sitte jarrut pohjaan, joku ihmeen väistö kolmen sentin päästä autoja ja kaatumatta/törmäämättä onneksi eteen päin pysähtyen. Audi- Kuski näyttää nyrkkiä mulle ja huuta jotain. Onneks nopeus oli jossain 30-40kmh nurkilla, ettei tuskin siinä olis henki lähteny, mutta pelästyin kuitenki aivan sairaasti.

Kai se oli laskeskellu, että "splittaaja on kuitenki syyllinen oikeuden edessä, jos jotain tapahtuu...taidan antaa opetuksen, joka sattuu vähän, mutta sittenpähä oppii..."

Päivän aikana on ny vähän mietityttäny, että mitä vittua sentään. Joku täysin tuntematon on valmis kostamaan ja satuttamaan rankemman kautta, jos joku vähän "etuilee"... ja se etuilu ei kuitenkaan vaikuta hänen työmatkaansa yhtään.
Kilpi muistiin ja käy "säikyttämässä" sitä sen kotona.

Kun olin ohittamassa punasta 80-luvun melkein paikallaan seisovaa audia tapiolan kohdalla, päätti kuski vittuunnuksissaan vetästä keskelle kaistaa noin 2 metriä, ennen ku olin ohittamassa häntä. Siinä sitte jarrut pohjaan, joku ihmeen väistö kolmen sentin päästä autoja ja kaatumatta/törmäämättä onneksi eteen päin pysähtyen. Audi- Kuski näyttää nyrkkiä mulle ja huuta jotain.
Kuten olen useasti aiemminkin todennut, tuon tyylinen menettely, jollaiseen Audi-kuskin paskiainen syyllistyi, on silkkaa tämän päivän sosialidemokratiaa, jonka ideologinen perusmaksiimi on: "Kun minulla ei ole kivaa, sinullakaan ei saa olla kivaa." Katso nyt Paavo "Paska" Lipposen naamaa lehtikuvissa. Siitä paistaa kilometrin päähän sosialidemokraattinen perusv*tutus. Tuo perusv*tutus, kun ei vaan ole kivaa, saa sosialidemokraatin reagoimaan sinun tapauksessasi kuvatulla tavalla. Toinen esimerkki sosialidemokratiasta on poliisin harjoittama prätkäkuskien vainoaminen ja kyykyttäminen tehostetusti, joka on kirjattu toisella sanamuodolla paskalakkien toimenpideohjelmaan. Kannattaa olla varuillaan, sillä sosialidemokratia on tappava sairaus.
tounge.gif

Yhteenveto:
Splittaus on kiellettyä, omalle turvallisuudelle vaarallista, muiden kannalta arvaamatonta käytöstä ja siitä sakotetaan.

Kyllähän tämän sydämessään kaikki tietävät todeksi.

Eletään vain aikoja, jolloin eri psykologiset tekijät ajavat tähänkin häiriökäyttäytymiseen.

biggrin.gif

Yhteenveto:
Splittaus on kiellettyä, omalle turvallisuudelle vaarallista, muiden kannalta arvaamatonta käytöstä ja siitä sakotetaan.

Kyllähän tämän sydämessään kaikki tietävät todeksi.

Eletään vain aikoja, jolloin eri psykologiset tekijät ajavat tähänkin häiriökäyttäytymiseen.

biggrin.gif
Ja hirveesti välitän onko se kiellettyä, jos valtatiellä molemmat kaistat seisoo täysin paikallaan. En vaaranna siinä ketään jos kävelyvauhtia valutan jonojen välistä tai reunaviivan ulkopuolella...

Kehotan kaikkia, joilla on oikeasti tämän tasoinen liikennekäsitys, käymään joskus sellaisissa maissa, joissa liikennetiheys on pitkään ollut iso ja joihin on todella syntynyt liikennekulttuuria. Hyvin suuri osa EU-maista käy opiskeluympäristöksi. Ei todellakaan Suomi, ainakaan vielä…
crazy.gif

Eräs auto kerran splittasi minua jonossa, käyhän se samoin perustein toisinkin päin.

Ei hyvä.

Back