• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hieno splittaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aika usein splittaus on vaan "hieno" nimi etuilulle, siksi se joitain autolijoita ärsyttää. Sinne jäädään jonoon kuitenkin, etuilun jälkeen.

Aika usein, muttei aina. Jos lähdet splittaamaan, älä sitte tunge takaisin jonoon toisten eteen. Siitä ei ole yleistä hyötyä. Tai jos teet niin, kutsu sitä sitte oikealla nimellä ja ole valmis siihen että muut ärsyyntyvät moottoripyörästä samalla tavalla kuin etuilevasta autosta.

Onhan niitä tilanteita joissa splittamisesta on hyötyäkin, eikä kenelläkkään haittaa.

Mulla olis sellanen muistikuva et tampereen rantatien ruuhkissa tässä lähi kesinä olis sattunut moinen temppu et joku ajoi prätkällä keskikaistaa kun tie aina ruuhkainen.Sitten joku kotilokuski otti nokkiinsa ja avasi oven hänen eteensä.
eek.gif
Aika reilua vai mitä? PRKL!

Aika usein splittaus on vaan "hieno" nimi etuilulle, siksi se joitain autolijoita ärsyttää. Sinne jäädään jonoon kuitenkin, etuilun jälkeen.

Aika usein, muttei aina. Jos lähdet splittaamaan, älä sitte tunge takaisin jonoon toisten eteen. Siitä ei ole yleistä hyötyä. Tai jos teet niin, kutsu sitä sitte oikealla nimellä ja ole valmis siihen että muut ärsyyntyvät moottoripyörästä samalla tavalla kuin etuilevasta autosta.

Onhan niitä tilanteita joissa splittamisesta on hyötyäkin, eikä kenelläkkään haittaa.
Niin...tämä jonoon paluu on aika lailla pakko jos valot vaihtuu ja olet "etuilemassa" vai olikos se nyt splittamaassa autojonon ohi. Itse olen ainakin valmis pieniin mielenosoituksiin autoilioiden puolelta , kunhan ei tuon luuska Audin veroisesti rupea rypyilemään. Jos kerran esim. Belgiassa ihmisiä pyritään ohjaamaan vakuutuksilla (puoli-ilmaiset mopoille, mikäli oikein olen ymmärtänyt...) mopoilemaan liikenneruuhkien pieentämiseksi niin on se vaan kumma, että täällä jähmeässä pohjolassa mietitään vaan, kuka etuili ja ketä ja minkä veroisesti. Vielä kun saataisiin jenkkityylinen yksityisten oikeusjuttuintoilu tänne niin kaikki olisi kohdillaan. "Vaadin miljoona euroa korvausta kun pahoitit mun mieleni sillä lailla ikävästi etuilemalla..."
033102ass_1_prv.gif

Kumpi on se v*tutuksen aihe. Se että jotkut splittaa vai se että toiset ei pysty?
Eiköhän splittaus ole monen autoilijan mielestä rinnastettavissa nakkikiskan jonossa tai taksijonossa etuiluun.
No, mua ei ainakaan nyppis yhtään, jos joku etuilisi taksijonossa, mutta mä pääsisin silti samaan taksiin ja samaan aikaan kotiin, kuin ilman tätä "etuilijaa". Tai jos mun vetyatomi valmistuis yhtä nopeesti, vaikka joku etuilisi snagarijonossa.

Ei puolesta eikä vastaan. Kerron vaan miten mentiin (mukana) kaukoidässä. Siellä on tapana, että kaksipyöräiset kiemurtelevat valoihin ensimmäiseksi. Aina.
Syynä ilmeisesti se, että autojen keskellä ja takana tukehtuisi pakokaasuun ja vaara tulla päälleajetuksi on suurempi (?)
Autoilijat suhtautuivat asiaan täysin tyynesti. Niinkuin ihmiset siellä kaikkeen muuhunkin suhtautuvat.

split.jpg

..aikaa säästyy, liikenne on jouheampaa ja väittäisin, että keskimäärin on turvallisempaa motoristin kannalta kun ruuhkassa splittaa.

Olen havainnut, että autoilijat 96.4%:sti jättää pyörän perässä isomman turvävälin kuin auton perässä. Tämä tarkoittaa ruuhkaliikenteessä, että jonon välissä ajava pyörä vie itseasiassa lähes kahden auton verran(no ei nyt ihan,mutta selvästi enemmän kuin yhden auton) tilaa. Tämä ei ole kokonaisuuden kannalta tehokasta.

Mikäli jonoajossa turvavälit eivät ole kohdallaan, on motoristi aina altavastaaja. Itse olen enemmän huolestunut turvaväleistä (takana) kuin seisovan jonon splittaamisesta aiheutuvasta riskistä vaikkakin suurin osa kotiloista pitää miellyttävää turvaväliä jonoajossa. Tunne on turvallinen splitatessa sekä edessä avautuvalla tyhjällä liikennevalovälillä - ei pumppaavassa jonoajossa....

Tällä viikolla on joutunut oikein morjestamaan kotilokuskeille, kun antavat niin hienosti tilaa splittaavalle mopolle...

Splittaillaan sievästi - liikenne tehostuu, nautinto kasvaa, turvallisuus paranee ja kaikki nauttii paitsi s********emokraatit !

Kyllä se etuilu tai splittailu tahtoo herättää närää, ei sille oikein mitään voi. Jotenkin harvoin sen väärtiä, ehkä jos olisi oikeasti kiire jonnekin. Kuumakallet voivat sitten jopa aukoa ovia splittailijan eteen. Harvoin tulee spilittailtua, kun usein se tuntuu aika provokatiiviselta, eikä ehkä taysin aiheetta.

Jotenkin sitä itsekin autolla tai mp:llä ajaessa ajattelee, että 'omistaa' sen pätkän kaistaa, missä ajoneuvo sattuu olemaan.

Toi yksi kerta kun auto rupesi splittaamaan minua, kun olin tavoistani poiketen ryhmittynyt kaistalla oikealle, pani kyllä miettimään että jos autoilijat hampaat irvessä rupeisi polkemaan kaasua tähän tapaan eipä olisi kovin turvallinen fiilis ajellessa.

Eniten riepoo yhtä tuntemaani Audi A4 "+ hitsisti lisämerkkejä" -kuskia. Se itse kiilaa ja oikoo, vaihtaa kaistaa vasemmalle oikealle ruuhkassa päästäkseen edes kolme autoa eteen jonossa viiden kilometrin matkalla. Sitten kun joku liikennevaloissa splittaa moottoripyörällä koko köörin ohi niin tämä kaveri hiiltyy aivan totaalisesti. Olen aivan sata että splittaisi itse minkä ehtisi jos vain Audilla mahtuisi eli pystyisi. Nyt sitä v*tuttaa lähinnä kun joku on nopeampi ja vielä ihan helposti.

Muuten mukava mies mutta pelkääjän paikalla ei ole kiva istua jos tämä on ratissa.
sad_orig.gif

Autolla kiilaajat on ylipäätään tylsiä kun koko jono sitten tökkii ja nykii. Niistä on vaivaa muulle liikenteelle.
Noita autoilevia kuumakalleja pitäs ennemminkin valvoa ruuhkassa kuin noita splittaajia. Koska ei ruuhkaliikenne seisois paikallaan jos ihmiset tajuais jättää väliä edellä ajavaan jottei koko kaistan tartte pysähtyä jos kiihdytyskaistalta haluu joku väliin...

Just huomasin tossa eilen splittaillessani hyvän esimerkin. Kehä I pitkin ajelin pahimpaan ruuhka-aikaan itään päin ja tulin Leppävaaran kohalle jossa on se pahin pullonkaula. Sinne asti kumpiki kaista veti iha hyvin. Sit alko toinen kaista seisomaan iha täysin. MIKSI? No siks ku ajetaan iha perseessä kii "sä-et-ainakaan-tähän-väliin-tule" periaatteella. Noh sitte ku ite lähestyin tätä pullon kaulaa ni valutin kyllä tasaisesti eteenpäin 5km/h sen sijaan että pitäs vetää systeemillä 20-0-20-0-20-0.... ja mitä tapahtui? No sitä että meidän kaista veti paremmin kuin se naapurin kaista koska porukka pääsi siihe mun eteeni luomaan rakoon ilma mitää seisomisia. Eikä se muuta vaatinut ku sen verran kärsivällisyyttä että ajoin tasasta valumista eteenpäin matoliikkeen sijasta. En hävinnyt enkä voittanut ajassa yhtään mitään...

Sen sijaan siinä rakoa jättäessäni näki useamman "omistan-super-audin-ja-mähä-vittu-ohitan-sen-minkä-ehdin" tapauksen. Välillä ku näin kaukaa että kiihdytyskaista jumittaa niin aloin jättää rakoa tuota kiihdytyskaistaa edesauttaakseni. Ja mitä tää vieressä ajava antisankari tekee? Ku kumpiki kaista vetää yhtä nopeesti mutta viereen aukes tyhjä rako 3 metrii edemmäs ni eiku vittu kaasu pohjaan ja hirvee revitys siihe aukkoon mikä oli tarkotettu kiihdytyskaistalaisille... Ja eiku sit vaa meikäläiseltä vähä lisää vauhtia pois jotta sain rakoa siihe eteen...

Ei ne ruuhkat syntyis jossei näitä väkisin väliintunkijoita olis...
On nähny pääkaupunkiseudun ruuhkissa 1000 kertaa... Jos ihmiset viittis jättää edes 2 autonmittaa välii edessä ajavaan ni ei ne kaistat vittu paikallaan seisois...

Mutta tästä huolimatta ruuhkan purkamisen nopeuttajia, eli splittaajia taas syyllistetään vaikka nää hikiheikit ratin takana ne suurimmat tohelot siellä ruuhkissa on....

Tai aina voidaan vaik kysyä että kuinkas monta peräänajoa ruuhka-aikana ootte kuullu että motoristit ois aiheuttanu???
Helvetin hyvin sanottu. Turhia pysähtymisiä tulisi vähemmän jos jengi ajaisi sitä tasaista vauhtia vaikka 5 km/h, kun nyt meininki on juuri sitä mitä mainitsit. Ihmisillä tuntuu olevan kumma käsitys, että matkanteko on hitaampaa, jos et roiku edellä ajavan takapuskurissa kiinni. Okei, liittymien kohdalla tämä ei ehkä päde, sieltä tullaan siihen rakoon mihin päästään, mutta näinhän se pitäisi ollakin, vetoketjumenetelmällä.

Sitten toinen juttu on, että on olemassa sellaisiakin yksilöitä, jotka kiilaavat toiselta kaistalta toiselle heti, jos näkevät siinä autonmentävän raon. Taas voidaan kysyä, ketä tämä hyödyttää. Ei luultavasti ketään, mutta liikenteessä osan meistä primitiivisin puoli pääsee esiin.

PS. Tämä oli vain "kotilo" -vuodatusta. Mp:llä splittaan.

Jos kerran esim. Belgiassa ihmisiä pyritään ohjaamaan vakuutuksilla (puoli-ilmaiset mopoille, mikäli oikein olen ymmärtänyt...) mopoilemaan liikenneruuhkien pieentämiseksi niin on se vaan kumma, että täällä jähmeässä pohjolassa mietitään vaan, kuka etuili ja ketä ja minkä veroisesti.
Vakuutukset törkeissä hinnoissa. Käyttömaksu sen sijaan pieni. Ajovarusteet saa vähentää verotuksessa. Eurotehopiikkiä/skootteria saa ajaa B-kortilla, jos myönnetty ennen 09/2001.

5%

Splittasin tänään vihreissä seisonutta mp kollegaa, ilmeisesti ajatuksissaan/aamuaurinko/ei huomannut valojen vaihtoa.

Selvästi hieman kaasu herkällä kaverilla tapauksen jälkeen.

Että ei nosta tunteita...

Splittaus on kiellettyä, omalle turvallisuudelle vaarallista, muiden kannalta arvaamatonta käytöstä ja siitä sakotetaan.
Kehotan kaikkia, joilla on oikeasti tämän tasoinen liikennekäsitys, käymään joskus sellaisissa maissa, joissa liikennetiheys on pitkään ollut iso ja joihin on todella syntynyt liikennekulttuuria. Hyvin suuri osa EU-maista käy opiskeluympäristöksi. Ei todellakaan Suomi, ainakaan vielä…  
crazy.gif
Normaali liikennetilanne meilläpäin:

N_060612_autostradeFile_p.jpg

Back