• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hieno splittaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kumpi on se v*tutuksen aihe. Se että jotkut splittaa vai se että toiset ei pysty?
Eiköhän splittaus ole monen autoilijan mielestä rinnastettavissa nakkikiskan jonossa tai taksijonossa etuiluun.

Kyllä minuakin autoillessa on pikkuisen mietittyttänyt ja ehkäpä joka häirinnyt splittaavat pyörät. Aika monesti se mökäputkilla varustettu splittaaja on päässyt yllättämään.
Käytkö jonkun kimppuun jos jonotat spudarilla ja joku ostaa vain röökiä välistä, sillävälin kun edellä olevan porilainen paistuu? Tai taksijonossa jossa joku huomaa naapurin jono keulilla hyppäävän taksiin ja kaveri sun takana menee samaan taksiin?
confused_orig.gif

Ja eikö kotilossa ole peilejä? Niistä on tarkoitus seurata perässä tulevaa liikennettä, eikä ihailla omaa kaunista pärstää...
biggrin.gif

Jos jostain syystä olen ruuhka-aikaan liikenteessä niin ajelen sitä paremmin vetävää kaistaa ja sitten sopivassa kohdassa vaihdan kaistaa. Ei tuo yhtä nopea tapa ole kuin splittaus mutta sopii minun periaatteisiini paremmin.

En ajele bussikaistalla enkä splittaile.
Mutta pujottelet joka on yhtälailla kiellettyä kuin splittaus. Lisäksi pujottelu, vaikka katsot sopivan kohdan aiheuttaa kuitenkin ruuhkassa takana tuleville hidastusta. Itse mielummin splittaan kun pujottelen.
Mistä päättelit että pujottelen?
Kaistan vaihtaminen ei ole sama asia kun pujottelu. Pujottelua siitä tulee jos lähtee puikkelehtimaan jonosta toiseen. Jos 15km matkalla vaihtaa kaistaa noin viidesti niin se ei taida vielä olla pujottelua.

Mutta siinä olet täysin oikeassa, että kaistanvaihto jonon sekaa vie siitä jonosta tilaa ja hidastaa takana tulevia sen 2s.

Kumpi on se v*tutuksen aihe. Se että jotkut splittaa vai se että toiset ei pysty?
Eiköhän splittaus ole monen autoilijan mielestä rinnastettavissa nakkikiskan jonossa tai taksijonossa etuiluun.

Kyllä minuakin autoillessa on pikkuisen mietittyttänyt ja ehkäpä joka häirinnyt splittaavat pyörät. Aika monesti se mökäputkilla varustettu splittaaja on päässyt yllättämään.
Käytkö jonkun kimppuun jos jonotat spudarilla ja joku ostaa vain röökiä välistä, sillävälin kun edellä olevan porilainen paistuu? Tai taksijonossa jossa joku huomaa naapurin jono keulilla hyppäävän taksiin ja kaveri sun takana menee samaan taksiin?
confused_orig.gif

Ja eikö kotilossa ole peilejä? Niistä on tarkoitus seurata perässä tulevaa liikennettä, eikä ihailla omaa kaunista pärstää...
biggrin.gif
Miksi vetäisin turpaan?
Olenko jossain kohdassa luvannut vetää turpaan?
En minä ole väkivaltainen ihminen.

Joka vuosi lehdistä saa lukea kuinka joku on pahoinpidelty tai jopa tapettu nakkikiskalla etuilun takia.

Vastasin vain kysymykseen mikä splittaamisessa ottaa päähän.
Vastauksessani veikkasin sitä miten autoilijat asiasta voivat tykätä. Sanoinko jossain kohdassa että minua vit*ttaa asia ja haluasin vetää kaikkia turpaan?

Odotinkin jo koska joku rupeaa opettamaan miksi moottoriajoneuvoissa on peilit.

Eniten riepoo yhtä tuntemaani Audi A4 "+ hitsisti lisämerkkejä" -kuskia. Se itse kiilaa ja oikoo, vaihtaa kaistaa vasemmalle oikealle ruuhkassa päästäkseen edes kolme autoa eteen jonossa viiden kilometrin matkalla. Sitten kun joku liikennevaloissa splittaa moottoripyörällä koko köörin ohi niin tämä kaveri hiiltyy aivan totaalisesti. Olen aivan sata että splittaisi itse minkä ehtisi jos vain Audilla mahtuisi eli pystyisi. Nyt sitä v*tuttaa lähinnä kun joku on nopeampi ja vielä ihan helposti.

Muuten mukava mies mutta pelkääjän paikalla ei ole kiva istua jos tämä on ratissa.
sad_orig.gif

Autolla kiilaajat on ylipäätään tylsiä kun koko jono sitten tökkii ja nykii. Niistä on vaivaa muulle liikenteelle.

Suurimmat syyt siihen miksi splittaan on nämä:
1)Kuuma keli -> ei mitään järkeä hikoilla paikallaan.
2)Kuuma keli -> mopon lämmöt nousee hetkessä yli 100 asteen
3)En vie sitä yhtä ylimääräistä paikkaa valoissa
4)Yksi ajoneuvo enemmän samoista vihreistä

Jos se jotain häiritsee niin voi voi...
033102bebe_1_prv.gif

Ja se ajan säästö mitä ei oikeen voi mitata esim Kehä III ruuhka-aikaan...
Pakko myöntää: splittaan vain ja ainoastaan, koska mua ottaa päähän seistä jonossa. Paskan maku kunnon ruuhkassa, jos muutama motoristi splittaa, siis ruuhkan kannalta. Hymy aina huulilla, jos itse kotilolla liikkeellä ja motoristi ajaa keskikaistaa keulille
062802jumpie_prv.gif

Ps. luojan kiitos en asu/ajele "kehien" sisällä, ei varmaan pinna kestäisi.

Eniten riepoo yhtä tuntemaani Audi A4 "+ hitsisti lisämerkkejä" -kuskia. Se itse kiilaa ja oikoo, vaihtaa kaistaa vasemmalle oikealle ruuhkassa päästäkseen edes kolme autoa eteen jonossa viiden kilometrin matkalla. Sitten kun joku liikennevaloissa splittaa moottoripyörällä koko köörin ohi niin tämä kaveri hiiltyy aivan totaalisesti. Olen aivan sata että splittaisi itse minkä ehtisi jos vain Audilla mahtuisi eli pystyisi. Nyt sitä v*tuttaa lähinnä kun joku on nopeampi ja vielä ihan helposti.

Muuten mukava mies mutta pelkääjän paikalla ei ole kiva istua jos tämä on ratissa.
sad_orig.gif

Autolla kiilaajat on ylipäätään tylsiä kun koko jono sitten tökkii ja nykii. Niistä on vaivaa muulle liikenteelle.
Noita autoilevia kuumakalleja pitäs ennemminkin valvoa ruuhkassa kuin noita splittaajia. Koska ei ruuhkaliikenne seisois paikallaan jos ihmiset tajuais jättää väliä edellä ajavaan jottei koko kaistan tartte pysähtyä jos kiihdytyskaistalta haluu joku väliin...

Just huomasin tossa eilen splittaillessani hyvän esimerkin. Kehä I pitkin ajelin pahimpaan ruuhka-aikaan itään päin ja tulin Leppävaaran kohalle jossa on se pahin pullonkaula. Sinne asti kumpiki kaista veti iha hyvin. Sit alko toinen kaista seisomaan iha täysin. MIKSI? No siks ku ajetaan iha perseessä kii "sä-et-ainakaan-tähän-väliin-tule" periaatteella. Noh sitte ku ite lähestyin tätä pullon kaulaa ni valutin kyllä tasaisesti eteenpäin 5km/h sen sijaan että pitäs vetää systeemillä 20-0-20-0-20-0.... ja mitä tapahtui? No sitä että meidän kaista veti paremmin kuin se naapurin kaista koska porukka pääsi siihe mun eteeni luomaan rakoon ilma mitää seisomisia. Eikä se muuta vaatinut ku sen verran kärsivällisyyttä että ajoin tasasta valumista eteenpäin matoliikkeen sijasta. En hävinnyt enkä voittanut ajassa yhtään mitään...

Sen sijaan siinä rakoa jättäessäni näki useamman "omistan-super-audin-ja-mähä-vittu-ohitan-sen-minkä-ehdin" tapauksen. Välillä ku näin kaukaa että kiihdytyskaista jumittaa niin aloin jättää rakoa tuota kiihdytyskaistaa edesauttaakseni. Ja mitä tää vieressä ajava antisankari tekee? Ku kumpiki kaista vetää yhtä nopeesti mutta viereen aukes tyhjä rako 3 metrii edemmäs ni eiku vittu kaasu pohjaan ja hirvee revitys siihe aukkoon mikä oli tarkotettu kiihdytyskaistalaisille... Ja eiku sit vaa meikäläiseltä vähä lisää vauhtia pois jotta sain rakoa siihe eteen...

Ei ne ruuhkat syntyis jossei näitä väkisin väliintunkijoita olis...
On nähny pääkaupunkiseudun ruuhkissa 1000 kertaa... Jos ihmiset viittis jättää edes 2 autonmittaa välii edessä ajavaan ni ei ne kaistat vittu paikallaan seisois...

Mutta tästä huolimatta ruuhkan purkamisen nopeuttajia, eli splittaajia taas syyllistetään vaikka nää hikiheikit ratin takana ne suurimmat tohelot siellä ruuhkissa on....

Tai aina voidaan vaik kysyä että kuinkas monta peräänajoa ruuhka-aikana ootte kuullu että motoristit ois aiheuttanu???

Pakko myöntää: splittaan vain ja ainoastaan, koska mua ottaa päähän seistä jonossa. Paskan maku kunnon ruuhkassa, jos muutama motoristi splittaa, siis ruuhkan kannalta.

++

sanoi:
Ps. luojan kiitos en asu/ajele "kehien" sisällä, ei varmaan pinna kestäisi.

biggrin.gif
Itehän tietty asun, ja pinna kestää just ja just pärrän selässä kun pääsee splittaamalla. Kotilolla meikäläistä ei kannata tonne sumppuun päästää
lookaround_orig.gif

Jaa,a miten sen nyt ottaa
033102beer_1_prv.gif
. Tosiasiahan on, että spittaaminen on suoran epäsuorasti kiellettyä. Ainoat paikat missä kyseistä ohitustapaa voi käyttää
bowdown.gif
, jopa poliisin hyväksymällä tavalla on ne laajakaistatiet, liekö sitten niissäkään tarvetta, jos jonot vetää.

Yks´paskan hailee meikäläiselle ken tekee tai jättää tekemättä; itse spittaan tosi harvoin, korkeintaan silloin, jos liikennevaloissa on "hitaamman" reaktion hallitseva henkilö tai ajoneuvo piikkipaikalla.
buttrock.gif
buttrock.gif
buttrock.gif

Se on vaan hyvä, että tällaiset mannermaiset tavat alkaa levitä tänne Suomeenkin tietty niiden ruuhkien myötä. Luulisinpa, että pikkuhiljaa liikennekulttuuri menee sujuvampan suuntaan ja autoilijatkin ymmärtävät jo pelin hengen. Pääkaupunkiseudulla kun tuli vaikuteltua niin kyllä vaan splittailin, jos siltä tuntui ja vähänkään kiire oli. Jonottaminen on autojen etuoikeus ei se kuulu mopoiluun!
baaa.gif

Kyllä minäkin ajelen jonon keulille, jos turvallisesti sen voin tehdä.. Eilen ajoin "kokeeksi" keulaan jonosta, vaikka oli LP:n transportteri ja siviilitutuka skoda jonossa.. Ei välittäneet kumpikaan mitään koko hommastani..
Ilmeisesti tulkinta poliisinkin silmissä on vaihtelevaa?
nixweiss.gif

Suurimmat syyt siihen miksi splittaan on nämä:
1)Kuuma keli -> ei mitään järkeä hikoilla paikallaan.
2)Kuuma keli -> mopon lämmöt nousee hetkessä yli 100 asteen
3)En vie sitä yhtä ylimääräistä paikkaa valoissa
4)Yksi ajoneuvo enemmän samoista vihreistä
5) en viitsi hengittää pakokaasuja enkä ajaa "tupruttavan" ajoneuvon perässä. Joskus sitä savua/hajua tulee ja runsaasti.
6) perseennuolijasta pääsee helposti eroon

Jaa,a miten sen nyt ottaa
033102beer_1_prv.gif
. Tosiasiahan on, että spittaaminen on suoran epäsuorasti kiellettyä. Ainoat paikat missä kyseistä ohitustapaa voi käyttää
bowdown.gif
, jopa poliisin hyväksymällä tavalla on ne laajakaistatiet, liekö sitten niissäkään tarvetta, jos jonot vetää.
Olen eri suunnista lukenut, että splittaaminen olisi oikeasti sallittua. Pitää vain muistaa, että oikealta puolen ei saa ohittaa ja koko pyörän tulee olla kaistaviivan oikealla puolella.

Olen myös antanut itseni ymmärtää ettei poliisi ole jakanut splittaamisesta sakkoja vaan sakoissa on aina lukenut jotain tyyliin "kaistaviivan päällä ajaminen" tai muuta vastaavaa.

Eli jos kaksi ajoneuvoa mahtuu kaistalle, niin siinä saa ohittaa. Ohittaa saa vaikka sulkuviivan kohdalla jos ohituskieltomerkkiä ei ole laitettu. Sulkuviiva vain kieltää sen viivan ylittämisen. Jos on ohituskielto päällä, niin splittaaminenkin on kiellettyä.

Näin olen siis asian ymmärtänyt. Joku varmaan korjaa jos olen tajunnut asian väärin.

Tuntuu että se suomalainen kateus on tälläkkin palstalle päässyt.
Ihme jeesustelua!!

Jos joku splittaa, tekee sen turvallisesti (ja kyllä kotilon peileistäkin voi katsoa taakse!), ja jos paska mäihä käy niin maksaa poliisille k.o etuudesta niin ei se nyt keneltäkään ole pois.

Itse en viitsi muutamaa autoa lähteä ohittamaan. Mutta reissussa kun Munchenin lähellä motarilla oli 20km, jossa autot meni lähes kävelyvauhtia, niin kaistojen välistä ajettiin, kuten muutkin mopot. Eipä tuo näyttänyt ketään häiritsevän, mukavasti jonottavat autot antoi tietä.

Toinen paikka oli Ruotsissa, jossa rekka oli kyljellään ja jono ainakin 10 km. Yksi suomalainen mopo yritti kaistojen välistä, mutta ei sieltä oikein mahtunut, joten me ajettiin piennarta pitkin. Kyllä poliisit sen näki, mutta eipä olleet kiinnostuneita.

Noissa ajansäästö oli huomattava, eikä ollut keneltäkään pois.

Aika moni näyttää käristelevän pinnaansa liikenteen vuoksi.
Miksi?
Onko se pinnanpoltto ikinä auttanut etenemään metriäkään?
Ohitusten ja splittausten tiedän nopeuttavan, mutta ikinä en ole
kuullut, että pinnanpoltto olisi auttanut yhtään mihinkään.
Olen ihan koko ikäni ihmetellyt ihmisiä, jotka suhtautuvat
suurilla tunteilla justiinsa liikenteeseen - olisihan niitä isompia ja
tärkeämpiäkin kohteita. Sitäpaitsi - täällä Suomessa ei ole
ihan oikeita ruuhkia päivittäin.
Kaiken kukkuraksi - jos on koko ajan hieman myöhässä, niin
siihenpä ei auta yhtään mikään muu kuin se, että lähtee aikaisemmin.
062802moto_prv.gif

Sitäpaitsi - täällä Suomessa ei ole
Taivahan tosi. Jos joutuu seisomaan pari minuuttia sadan metrin jonossa, ei sitä voi pahaksi ruuhkaksi sanoa. Sitten, kun 10km:n työmatkaan menee parhaimmillaan 1h 20min, kuten itselleni on joskus käynyt, voidaan puhua ruuhkasta. Niinä harvoina päivinä, kun joudun menemään töihin 08.30, ottaa se autolla helposti 50min, motolla puolet. Olisikohan splittaamisella osuutta asiaan..?
sanoi:
Tätä metodia olen menestyksekkäästi jo sangen pitkään käyttänyt. Kokeilkaa joskus, mitä tapahtuu, jos lähdette töihin vaikkapa vain 5 - 10min aikaisemmin. Saatatte hämmästyä.

Aika moni näyttää käristelevän pinnaansa liikenteen vuoksi.
Miksi?
Onko se pinnanpoltto ikinä auttanut etenemään metriäkään?
Ohitusten ja splittausten tiedän nopeuttavan, mutta ikinä en ole
kuullut, että pinnanpoltto olisi auttanut yhtään mihinkään.
Olen ihan koko ikäni ihmetellyt ihmisiä, jotka suhtautuvat
suurilla tunteilla justiinsa liikenteeseen - olisihan niitä isompia ja
tärkeämpiäkin kohteita. Sitäpaitsi - täällä Suomessa ei ole
062802moto_prv.gif
Masa on ihan oikeassa..
Ei meillä ole edes ruuhkia ja moni ihminen hermostuu kamalasti liikenteessä.
Pitäisi olla sitä suvaitsevuutta, mutta ei sitä taida olla...

Minäkin poltan joskus "hermoa" ihan turhasta.. Eilen sattui sellainen juttu, kun muorit olivat kotilolla lähisestä Prismasta tulollaan, niin eivät hokanneet siinä jutzkaillessaan, että meni yhdet vihreetkin ohi liikennevaloissa..
biggrin.gif

Muorit vaan jutteli toisilleen autossa ja torvet soi.. heh.. Itekkin pari kertaa tööttiä painoin, mut hokasin, ettei mummeli sitä itseensä näytä yhdistävän niin lopetin tyyttäilyn. mut mun takana oli vanha mies, jolla oli ilmeisen kiire, sillä se pomppas autostaan ulos ja juoksi mummojen luo hiukan opastaan.. Huuto kuului autooni sisälle.. Oli heme tosi tiukalla sillä.
toivottavasti ei tullut sille papalle sydäriä sit illalla..

Ne jotka eivät hyväksy splittaamista voivat käydä keski-euroopasta katsomassa mallia. Itse pyrin välttämään jonossa seisomisia jos vaan pääsee turvallisesti ohi.... turhaan mopolla jonoa pidentää...
tounge.gif

Ne jotka eivät hyväksy splittaamista ...
Niitä ("Ne") kutsutaan suomalaisiksi poliiseiksi ..
Mikäli autojono (=jonottavat autot) liikkuvat milliäkään ja
polliisi näkee splittauksen, niin sakko on aika lähellä ...
LP:n komisarjus väitti, että splitata saa mikäli autot eivät
todellakaan liiku eikä "yllätysohittamisella" pelästytä autoilijoita.
Autoilijat nimittäin saattavat pelästyä, kun mp menee ohi
paikassa, jossa sitä puuhaa ei osata odottaa. Väittävätten.
Lisäksi "jatkuva" kaistaviivan päällä ajaminen on kiellettyä.

Luulen kyllä, että mikäli poliisinpelko (sakot siis) ei olisi esteenä,
niin Suomessakin olisi jo ajat sitten totuttu (autoilijat siis)
splittailuun ja se olsi hurrrrrrrjasti yleisempää.
wink.gif

HiTec kuinka leveä "sohva" sulla on? Kuorma-auton/rekan kohdalla splittaus on kiellettyä, mutta jos normi kotilo (alle 2m leveä) ajaa kuten asetukset sanovat tien oikeassa reunassa niin kyllä ainakin vm.91 FZR mahtuu vallan hienosti.
confused_orig.gif
Kehä I kaistalle mahtuu "lain mukaan 2 Suzuki Altoa kulkemaan rinnan...
biggrin.gif
Niin jos ajaisivatkin, mutta kuten varmaan ajouristakin huomaat, niin keskellä kaistaa paahtavat => mopo ei pykälien mukaan suoritetulla mittauksella (=mopon levein kohta esim. stongan tai peilien päistä) siihen rinnalle mahdu - etenkään jos nuo autot liikkuvat milliäkään
confused_orig.gif

Itsellä on 4. ajokausi työmatkaa menossa Malmi-Kilo ja aina Kehä I splittasin kun jonossa olisi ryömimään joutunut = mopolla hankala ajaa horjumatta / pujottelematta suoraan. Nyt sitten tänä kesänä napsahti tuo munkkirahaston tukilappu ja siihen loppu. Siinä Lepuskin bussipysäkillä juttutuokiolla myönsi poliisikin että puuttumisen rajaa on jatkuvasti vain laskettu kun ne pahimmat on nyt ensin saatu pois. Ja tavallaan myös kehui varovaista ja kotilot huomioonottavaa splittaustani ns. "oikeaoppiseksi", mutta kun se nyt vain on kiellettyä niin lappu on ns. pakko kirjoittaa
confused_orig.gif

Back