• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Henkilöautomaisin kuljetuskalusto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppa82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noista etupään nivelongelmista en vielä tiedä mitään kun  autolla on ajettu vain ~130tkm.
Elä höpäjä, jo 30tkm huolloissa joihinkin nuihin saa iskeä uudet raidepäät, 60tkm kohdalla alapallot.  
biggrin.gif

Ei sieltä muuta mee, no pyöränlaakereita joskus.

E. toki se rippuu ajaako tasasta highwayta aamunkoittoon vai rytyyttääkö mukulakivikaduilla jakeluajossa, tätä alempaahan näillä enimmäkseen..

Pakokaasujen kierrätyssysteemi, hehkutulpat ja 8 muuta alavikaa
testerissä. Viikko tämän jälkeen oikean takapyörän laakeri tuhannen
päreiksi, vasen?  Katsastus edessä ja niveliä ei uusittu edelliseen jo-
ten vaihtoon meni ja vilkkaasti ja niin  meni rahaakin. Niin, 145 tkm
ajettu, tämä Vivaro. Hyvähän sillä oli ajaa 2,5 TDI:llä, mutta samat
hepat jyllää nykyisin Scudossakin, eikä ajoltaan häpeä.

Jos ei uudenkarheaa oo ostamassa vaan vanhempaa niin veikkaan että jenkkipakut/pikkarit hakkaa eurotarjonnan mennen tullen tiloissa ja mukavuudessa.
Ai?  
sad_orig.gif
Mä kun olen luullut että ne on ahtaita, isokulutuksisia, tehottomia, epämukavia lullia.
No mun laitos on N2G mutta hyvä jos yli 13l haukkaa satasella kaupunkiajossa ja maantiellä vähemmän, tämä siis ~300hv ja 800nm+ vireillä, lavalle menee pari prätkää ja voi vetää vielä kaupanpäälle max 4t kärryä perässä, rekisteröity kuudelle..

Eikä noi amerikanautot mitään alien-teknologiaa oikeesti oo
smile_org.gif

Matkailuauto on järkevä ja mikäli ei tarvitse parkkihalleihin ajaa ja
jostain Helsingin keskustasta pysäköintipaikkaa hakea, niin ehdotto-
masti hyvä vaikka jokapäiväiseen ajoon. Näinköhän Sepekin tekee?
No matkailuautoksi on rekisteröity. Muuten enemmän sellainen välitila ratkaisu.
Ducato
Välitila
Takaosa

Kyllä sen vielä parkkiin saa mutta parkkihallit saa kyllä jättää väliin. Teboilin autopesuunkin meni ja tilaakin jäi puolelleen n.1cm.  
biggrin.gif
Myy mulle toi
biggrin.gif

Noooo.... aika lähellä on mullakin ettei Rotke mahu parkkihalliin, katto jossain 2m hujakoilla ja autoa ei oo korotettu ollenkaan vakiosta
biggrin.gif

Jos ei uudenkarheaa oo ostamassa vaan vanhempaa niin veikkaan että jenkkipakut/pikkarit hakkaa eurotarjonnan mennen tullen tiloissa ja mukavuudessa.
Ai?  
sad_orig.gif
Mä kun olen luullut että ne on ahtaita, isokulutuksisia, tehottomia, epämukavia lullia.
Löytyykö muuten japanian valmisteista viiden henkilön neliovista, 2 tonnin kantavuudella, 320hv/900Nm, kaksi mopoa kyytiin vetävää ja 3500kg kärryn vetoon kykenevää laitetta, joka menee kohtalaisella kuormalla, ilman kärryä, alle 10l/100km matka-ajossa? Siinä mielessä noi laitteet ei sovi topikin aiheeseen, että eivät ole sitten ollenkaan henkilöautomaisia, mutta kiinnostaa löytyykö japanista vastaavia laitteita?
Ei varmaan löydy mitään PAKETTIAUTOA jossa on tuollainen suorityskyky, kantavuus, vetokyky ja henkilöpaikkaluku.

Voiko PAKETTIAUTOISSA, joilla voi kuljettaa pari mopoa olla istunpaikkoja enemmän kuin kolme??
Miks sen pitää olla pakettiauto ja kovalla verolla. Oma 157hv/400nm, 6 henkilölle rekisteröity, nukkumaan mahtuu 3 ja kyytiin 2 pyörää plus kisakamat. Ajettavissa henkilöautokortilla ja ilman autoveroa. Käyttövoimavero pakun mukaan.
Ja hintakin pysyy transportterin ja viton luokassa.
Ei kai tosiaan pakettiauto tarvitse olla. Kiinnosti vaan että mikä on japsien vastaus ahtaalle, isokulutuksiselle, tehottomalle ja epämukavalle amerikanjenkille. Mutta laitetaan soppaan lisäksi vielä vaikka 0-100km/h kiihtyvyys, joka saisi olla huomattavasti lähempänä 10 kuin 20 sekuntia jotta ei tarvitse tien tukkona seisoskella, niin taitaa entistä hiljaisempaa olla japsirintamalla? Vähän virittämällä stetsonikansan tuote menee vartinkin lähemmäs 10 kuin 20 sekuntia, mites nipponit?
cool.gif

Jaksaa aina hymyilyttää tuo paasaaminen jenkkiautojen milloin mistäkin ominaisuudesta, kun itse ei todennäköisesti olla kahta metriä lähempänä sellaista oltu.
wink.gif
Mun auto on muuten rekisteröity seitsemälle ja diisselivero on 146€ vuodessa

Vuosaaren satamassa oli Mack:n nuppeja, nehän hienoja olisi, ohjaamo on kuin pieni omakotitalo, nokalla aito Detrot-kaksitahtidiesel, kantavuutta enemmän kuin monessa kymmenessä Hiacessa yhteensä, naftalla kasteltu trasselitukko tankkiin niin sillä ajaa ainakin kuukauden, kiihtyvyys formulatasoa ...

niin, tai osta sitten vaan tavallinen pakettiauto ja kuskaa sillä ne pyöräs

Ilmeisesti japanilaisista ei löydy vastaavilla spekseillä olevaa autoa? Vai menikö tulkintani metsään?

Ilmeisesti japanilaisista ei löydy vastaavilla spekseillä olevaa autoa? Vai menikö tulkintani metsään?
Saako alle 10s Vitolla nokittaa jenkkiä?  
tounge.gif

Sitten tuosta kulutuksesta niin itse 10tkm vanilla ajaneena (vm.2000) niin se ainakin söi paljon polttoa kuten kavereidenkin vanit syö. Se on ymmärrettävää kun katsoo moottoria, auton massaa jne jne mutta se että ne ei syö paljoa on paskapuhetta.

Tottahan Vitolla nokittaa saa, japsi kuin japsi käy. Nyt on jo yhteen kohtaan löytynyt japanilaisista nokittaja, vielä muihin odotellaan.
wink.gif

Ja mitä tuohon polttoaineenkulutukseen tulee, niin vanilla tässä tarkoitetaan mitä ilmeisimmin letukkaa? 6.5TD on aika syöpön moottorin maineessa, CTD ja PowerStroke tuntuvat järjestään menevän pienemmällä aineella. Ja noi annetut speksit sopivat paremminkin Duramax-letukoihin, kuten muihinkin full size -pikkareiden common rail -koneisiin. Vai verrataanko me nyt 2000-luvun japanilaisinsinöörien viimeisintä taidonnäytettä 80-luvulla alunperin traktoriin suunniteltuun moottoriin (6BTA)?

Tottahan Vitolla nokittaa saa, japsi kuin japsi käy. Nyt on jo yhteen kohtaan löytynyt japanilaisista nokittaja, vielä muihin odotellaan.
wink.gif
)?

Sitä saa kyllä ootellakkin sillä nuo japanilaiset eivät oikein pärjää tuolla rintamalla vähääkään  
biggrin.gif

Ja mitä tuohon polttoaineenkulutukseen tulee, niin vanilla tässä tarkoitetaan mitä ilmeisimmin letukkaa? 6.5TD on aika syöpön moottorin maineessa, CTD ja PowerStroke tuntuvat järjestään menevän pienemmällä aineella. Ja noi annetut speksit sopivat paremminkin Duramax-letukoihin, kuten muihinkin full size -pikkareiden common rail -koneisiin. Vai verrataanko me nyt 2000-luvun japanilaisinsinöörien viimeisintä taidonnäytettä 80-luvulla alunperin traktoriin suunniteltuun moottoriin (6BTA)?
Vanista oli puhe ja muistini mukaan 6.5TD oli kyseisessä vuosimallin 2000 autossa. Tämä nyt vain on aina hieman hankala vertailu sillä eurooppalaiset tai japsit kun eivät tee sellaista "luxus" pakua mitä taas jenkit tekevät. Ja jokainen varmaan ymmärtää että 2l vs 6l koneet ja 2t ja 3t painavat autot on hieman hankala laittaa samalle viivalle. Jokainen varmasti ymmärtää että se on oikeasti mahdotonta verrata kahta niin erillaista autoa. Mutta otin tuon polttoaine talouden vain sillä puheeksi sillä suomalaisen normin mukaan ne ovat isoruokaisia verrattuna siihen mitä perussuomalainen pakun kulutuksessa odottaa ja se että normi ajossa menee 10l niin antaa ihan väärän kuvan.

Mitään siis Vaneja vastaan ei ole ja mukavempi cruiseri se on kuin perus paku mutta itsellä painoi muut seikat enemmän kun autoa ostin syksyllä.

Vanista oli puhe ja muistini mukaan 6.5TD oli kyseisessä vuosimallin 2000 autossa...
...Mutta otin tuon polttoaine talouden vain sillä puheeksi sillä suomalaisen normin mukaan ne ovat isoruokaisia verrattuna siihen mitä perussuomalainen pakun kulutuksessa odottaa ja se että normi ajossa menee 10l niin antaa ihan väärän kuvan.

Mitään siis Vaneja vastaan ei ole ja mukavempi cruiseri se on kuin perus paku mutta itsellä painoi muut seikat enemmän kun autoa ostin syksyllä.
Juu, piti vaan varmistaa että oli puhe letukasta, eikä vaikkapa Econolinesta. Mutta kuten todettua, noi kaks muuta amerikandiisseliä on pienempikulutuksisia kuin saman ikäiset 6.5TD:t. Sitä en tiedä kuinka paljon eroa on pikapin ja vanin korien ilmanvastuksella yms. kulutukseen vaikuttavilla seikoilla, mutta kaipa niissäkin jotain eroa lienee. Ja ihan 10l kulutukseen noi ei taivu seka-ajossa, mutta eräskin raportoi oman 3 tonnisen, automaattilaatikkoisen 4x4 pikappinsa kuluttavan 11 litraa ja risat satasella sekalaisessa ajossa. Ja tuo auto on vuosimallia -94, moottoriosastolla lähennellään 300hv ja 1000Nm lukemia. En millään jaksa uskoa että yksikään saman ikäinen japsi pääsee lähellekään yhtä hyvään suhteeseen suorituskyvyssä ja kulutuksessa. Ja toi moottori on nimen omaan suunniteltu 80-luvulla traktorin voimanlähteeksi
biggrin.gif
Jenkkipikkarit taitavat olla isokulutuksisempia kuin japsit, mutta eikös lentokoneessakin ykkösluokan lippu maksa enemmän?
tounge.gif

Nyt tosin taidetaan olla jo kohtalaisen kaukana aiheesta, jenkkipikapit kun ei ole kovin henkilöautomaisia. Ja todettakoon lopuksi, että vaikka ihan kaikki jenkkiautot ei ole yhtä huonoja kuin yleisesti luullaan, niin on ne kalliimpia pitää ja ehkäpä jossain tilanteissa huomattavasti epäkäytännöllisempiä kuin perus itäautot. Mutta siitä huolimatta en vaihtaisi omaa jenkkiäni itäautoon, on se sen verran mukava laite.

Hapan idea oli mielestäni hieno!

("Mikä siinä "peräkärryvirityksessä" hakkaa vastaan?
Itse hommasin pohdinnan jälkeen pienen kuomullisen peräkärryn, joka on kevyt vetää ja käsitellä. Vetoautona turvallinen ja mukava, hyvin varusteltu iso henkilöauto. ")

Hommaat siihen Pösöön lisää painoa ja newtoneita (siis vaihtoon) niin kärryä vetää ihan huomaamatta...

Ai?  
sad_orig.gif
Löytyykö muuten japanian valmisteista viiden henkilön neliovista, 2 tonnin kantavuudella, 320hv/900Nm, kaksi mopoa kyytiin vetävää ja 3500kg kärryn vetoon kykenevää laitetta, joka menee kohtalaisella kuormalla, ilman kärryä, alle 10l/100km matka-ajossa? Siinä mielessä noi laitteet ei sovi topikin aiheeseen, että eivät ole sitten ollenkaan henkilöautomaisia, mutta kiinnostaa löytyykö japanista vastaavia laitteita?
Onkohan tuossa kyse pakusta? kantavuus viittaisi kyllä jo kuormapelin puolelle... mikäli näin, joillakin voi kortti jäädä vajaaksi ja vielä 3,5tonninen kärri karsii lisää kuljettajia. No trollihan tuo on.

Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni...

VW Sharan, eli sama kuin Seat Alhambra tai Ford Galaxie koriltaan. Eli jonkinmoinen keskikokoinen tila-auto. Tollaseen olen nähnyt germaanin tunkeneen ratapeli-K1-1000R-Suzukin. Ja kaiken muun tarpeellisen, kun oli Unkariin asti tullut rataa kiertämään. Ja eiköhän se perusnuukana nahkahousuna nukkunutkin siinä samassa tilaihmeessä...

Tuon henkilöautomaisempaan kulkineeseen tuskin saa kokonaista katupyörää mahtumaan. Osina eri asia, (hakivat joskus -90 luvulla savolaiset RR-heebot aikoinaan Italiasta 250cc ratapyörän Fiat Ritmolla!)

Ai?  
sad_orig.gif
Ei varmaan löydy mitään PAKETTIAUTOA jossa on tuollainen suorityskyky, kantavuus, vetokyky ja henkilöpaikkaluku.

Voiko PAKETTIAUTOISSA, joilla voi kuljettaa pari mopoa olla istunpaikkoja enemmän kuin kolme??
Miks sen pitää olla pakettiauto ja kovalla verolla. Oma 157hv/400nm, 6 henkilölle rekisteröity, nukkumaan mahtuu 3 ja kyytiin 2 pyörää plus kisakamat. Ajettavissa henkilöautokortilla ja ilman autoveroa. Käyttövoimavero pakun mukaan.
Ja hintakin pysyy transportterin ja viton luokassa.
Ei kai tosiaan pakettiauto tarvitse olla. Kiinnosti vaan että mikä on japsien vastaus ahtaalle, isokulutuksiselle, tehottomalle ja epämukavalle amerikanjenkille. Mutta laitetaan soppaan lisäksi vielä vaikka 0-100km/h kiihtyvyys, joka saisi olla huomattavasti lähempänä 10 kuin 20 sekuntia jotta ei tarvitse tien tukkona seisoskella, niin taitaa entistä hiljaisempaa olla japsirintamalla? Vähän virittämällä stetsonikansan tuote menee vartinkin lähemmäs 10 kuin 20 sekuntia, mites nipponit?
cool.gif

Jaksaa aina hymyilyttää tuo paasaaminen jenkkiautojen milloin mistäkin ominaisuudesta, kun itse ei todennäköisesti olla kahta metriä lähempänä sellaista oltu.
wink.gif
Mun auto on muuten rekisteröity seitsemälle ja diisselivero on 146€ vuodessa
Jaa-a en tiedä kun ei pahemmin nipponin autot sytytä. Yks luupää oli ja siinä sitä olikin nipponin vehjettä vähäksi aikaa. Tosin sen jälkeen oli italianihmekkin ja vannoin samaa mutta nyt on taas. Paljonhan noi jenkit ilmoittelee tehoja mut miks se ei yleensä siirry samalla lailla katuun kun eurooppalaisissa.

Ja tosta kiihtyvyydestä niin toi oma härveli menee lähemmäks 10s 0-100km/h kuin 20s. 13,7 on paras mitä racechronolla mitattu ja huiput 185km/h. Ei ole tukkona tarvinnut olla.
wink.gif

No prkle italiaano häviää yhdellä penkillä! Montas siihen jenkkiin mahtuu nukkumaan tai monta pyörää menee kyytiin?

No matkailuautoksi on rekisteröity. Muuten enemmän sellainen välitila ratkaisu.
Ducato
Välitila
Takaosa

Kyllä sen vielä parkkiin saa mutta parkkihallit saa kyllä jättää väliin. Teboilin autopesuunkin meni ja tilaakin jäi puolelleen n.1cm.  
biggrin.gif
Myy mulle toi  
biggrin.gif
Paljon tarjoot?
biggrin.gif

Mun autoon ei mahdu nukkumaan kuin yksi, eikä sekään saa kovin pitkä olla. Mutta voihan sitä vaikka teltan pystyttää tonne auton alle, eiköhän sinne joku pikkuteltta sovi korkeuden puolesta oikein hyvin. Fillareita sopii kyytiin kaksi tai kolme, riippuu vähän miten paljon tunkee ja millaisia pyörät ovat. Lavan sisäpituus on 8' ja pyöräkoteloiden kohdalla leveys n. 126cm. Lukollista tilaahan ei ole kuin hytissä, eli siinä kohtaa tulee miinus pakettiautoihin verratessa.

Mun autolle ollaan mitattu ihan käsiajanotolla, kylmällä asfaltilla vähän sutien 12 sekuntia nollasta sataan, mutta löytyypä tämänkin foorumin isoilta pojilta tuota nopeammin varttimailista selviytyvää kalustoa. Ja eikö kaikki Atlantin itäpuolella valmistetut autot olekaan japanilaisia?
eek.gif

edit: typo

Kyllä noi uudet 6.7 Cummitukset alkaa mennä helposti jo alle kympin satasella, varsinkin jos vähän virittelee.

Omakin on jeesusvanhaa VP44 tekniikkaa ruiskun puolelta ja tosian stop&go liikenne on sellasta 13l/satku, eli ei ollenkaan paha kun auto on kuitenkin automaatti ja painaa rapiat 3 tonnia.

Back