• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hengenlähtö lähellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBF600S
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onpas täällä joustavan liikennekäyttäytymisen omaavaa porukkaa. Kiihdytellään vasemmalta kaistalta että päästään sitten tientukoksi ja jos joku ajaa perässä niin ei voi sen vertaa koukata oikealle kaistalle että takana tuleva pääsee ohi.

Toivottavasti nyt ei samoja tyyppejä näy kirjoittelemassa toisessa threadissa että miksi sitä motarin vasenta kaistaa pitää ajaa tasan 120km/h vaikka takana tulevat ajaisivat kovempaa.

Kyllä mua ainakin vituttaa ajella jollain nokivasaralla motarilla jossa kiihtyvyys on 20sek 0-100 ja minuutti 0-140. Sitten kun siihen joku apina pamauttaa eteen niin että joutuu hidastaa vajaaseen sataseen ja saada sen paskan uudelleen liikkeelle matkanopeuteen niin ei se ainakaan hymyä tuo naamalle.

Vois motoristitkin pikkuhiljaa ymmärtää että ei ne autoilijat oo ainoita joiden pitää aina joustaa kun ne näkee pikku motoristin jolla ei oo peltiä ympärillä suojaamassa. etukäteen tekojensa seurauksia vaikka ne itsestä tuntuisivat kuinka pienilta.

Niin tai näin, ei mikään tötöily tiellä oikeuta ajamaan kenenkään päälle.
Kuuluuko mielestäsi joustavaan liikennekäyttäytymiseen se että pitää väistellä ylinopeutta ajavia? Vihdintiekin saattaa olla 2-kaistainen mutta ei mikään moottoritie, molempia kaistoja saa ja kannattaa käyttää silloin kun yhdellä kaistalla rupee olemaan ahdasta, ei se vasen kaista ole silloin enää mikään ohituskaista.

Kyllä niitä nopeampia on kohtelias väistellä. Vaikka sitten ajaisivatkin ylinopeutta. Miksi siihen pitäisi jäädä VASEMMALLE kaistalle tukkeeksi? Siksi että se jotenkin saavutettu etu, kun olet siinä tukkeena?

Tiedän, tiedän, eihän ylinopeutta saa ajaa. joojoo. Ja tolla logiikalla ettei ketään väistetä, tehdään samalla ihan tyhjäksi kaikki keskustelut alinopeutta ajavista. Se on lain mukaan ihan yhtä oikein, kunhan liikennettä ei vaaranneta. Ja jonossahan pitää sen verran turvaetäisyyttä pitää, että jos joku menee 80 alueelle viittäkymppiä, ehdit ennen sitä pysähtyä.

Nämä vain eivät ole millään tavalla joustavaa liikennekäyttäytymistä.

Ihan sama risteysajossa. Esimerkkinä vaikka paljon puhuttu splittaaminen. Ymmärrän jos autoilijoilla palaa käpy, jos joku päästelee jonon keskeltä ohi, ja jää sitten tupeksimaan keskelle kaistaa seuraaviin valoihin. Itse tästä ainakin jotenkin kuittaisin.

Splittaan itse aina kun vain se on mahdollista, mutta seuraavissa valoissa ajan joko kaistojen keskelle,mahdollisuuksien mukaan niin, että autot pääsevät vierelle. Ei kenenkään matka siitä sitten hidastu. Pienellä kahvan kääntämiselle saa taas nykästyä sen 50-100 metriä väliä, niin ei tule Volvossa paha mieli.

Ketjun aloittajan tapaus valitettava, mutta ymmärrämpä siinäkin autoilijaa siltä osin, että piti käydä vähän "napauttamassa" moottoripyöräilijää. Toki se ärsyttää jos joku kiihdyttää nopeammalla vekottimella eteen, ja sitten himmaa. Mutta ei tietenkään oikeuta mihinkään oikeaan kiilaamiseen. Jos jotenkin muuten olisi antanut ymmärtää että että "V**un mulkku, älä tunge eteen" niin ok, mutta taisi ny mennä hieman sedällä överiksi..
confused_orig.gif

Outoa avautumista samalta ryhmältä joka aina itkee kun autot ei anna valoissa tilaa..

edit. perkeleen ilmansuunnat..
tounge.gif

Kuuluuko mielestäsi joustavaan liikennekäyttäytymiseen se että pitää väistellä ylinopeutta ajavia? Vihdintiekin saattaa olla 2-kaistainen mutta ei mikään moottoritie, molempia kaistoja saa ja kannattaa käyttää silloin kun yhdellä kaistalla rupee olemaan ahdasta, ei se vasen kaista ole silloin enää mikään ohituskaista.
Kuuluu, etenkin jos oikealla kaistalla on niin paljon tilaa että sitä pitkin ehtii kotilolla ohi ja vielä vaihtaa takaisin vasemmalle kaistalle.

Ei tietenkään jos molemmat kaistat on ihan tukossa. Silloin ajellaan rauhassa sitä vauhtia mitä nyt sattuu pääsemään.

sanoi:
Kyllä niitä nopeampia on kohtelias väistellä. Vaikka sitten ajaisivatkin ylinopeutta. Miksi siihen pitäisi jäädä oikealle kaistalle tukkeeksi? Siksi että se jotenkin saavutettu etu, kun olet siinä tukkeena?

Tarkoitit varmaan vasenta kaistaa. Jäin siihen siksi että oikealla kaistallakin oli autoja. Olihan siinä toki normaalin ajovälin verran tilaa autojen välissä oikeallakin kaistalla, niin että olisin kyllä mahtunut siihen väliin väistämään, mutta olisiko se sitten ollut kohteliasta oikeaa kaistaa ajaville tungea sinne väliin jonkun kusipään takia, ei ainakaan omasta mielestäni. Ja edelleenkään en ymmärrä miten voin olla tukkeena jos ajan 10km/h yli rajoituksen tietyöalueella muun liikennevirran mukana.
crazy.gif

sanoi:
Tiedän, tiedän, eihän ylinopeutta saa ajaa. joojoo. Ja tolla logiikalla ettei ketään väistetä, tehdään samalla ihan tyhjäksi kaikki keskustelut alinopeutta ajavista. Se on lain mukaan ihan yhtä oikein, kunhan liikennettä ei vaaranneta. Ja jonossahan pitää sen verran turvaetäisyyttä pitää, että jos joku menee 80 alueelle viittäkymppiä, ehdit ennen sitä pysähtyä.

Hieman eri asia kuitenkin jos ajaa selvästi alinopeutta ja häiritsee näin muuta liikennettä, tästä ei kuitenkaan ollut kyse. On totta että laki ja joustavuus liikenteessä ovat eri asioita, niinkuin esimerkistäsikin käy ilmi. Mutta jos on pakko päästä ohittamaan toinen ylinopeutta ajaen ja tätä häiriten, rikkoo mielestäni näitä molempia.

Kuuluu, etenkin jos oikealla kaistalla on niin paljon tilaa että sitä pitkin ehtii kotilolla ohi ja vielä vaihtaa takaisin vasemmalle kaistalle.

Ei tietenkään jos molemmat kaistat on ihan tukossa. Silloin ajellaan rauhassa sitä vauhtia mitä nyt sattuu pääsemään.
Niin siis länkkärillähän on tuossa kohtaa neljä kaistaa... kaksi vasemman puoleisinta oli jonoa, oikeanpuoleisin menee niittykumpuun ja toinen oikealta loppuu ennen niittarin liittymää. Sitä tokaa oikealta se herra päästeli ja sitten puikkasi yhden kaistan ylitse (autojen välistä) päälleni, ajoin siis sitä vasemman puoleisinta kaistaa, joka eteni nopeammin kuin se toinen vasemmalta... Äh, emmä osaa selittää... joo, mun vika kun en osaa ajaa joustavasti...

Hmm, mä taidan olla ongelma kuski, ei erota enää edes vasenta ja oikeaa. Mutta joo, kaikki tajuaa..
smile_org.gif

Jaa, enpä ollut edes huomannut stobias että jotain olit aikaisemmin tarinoinut tähän topicciin, noi mun kommentit oli lähinnä kirjoitettu tolle viimeiselle tekstillesi:

sanoi:
Kuuluuko mielestäsi joustavaan liikennekäyttäytymiseen se että pitää väistellä ylinopeutta ajavia?

Ja vieläkin olen sitä mieltä, että kuuluu.

Mahdollisuuksien mukaan, tottakai. Ja nyt kun lueskelin ton sun aikaisemman kirjoituksen, niin siinähän joku oli sitten himppasen ylireagoinut, omat kommentit oli tarkoitettu yleisellä tasolla. Elikkä niinpäin jos joku jurnuttaa sitä VASENTA
smile_org.gif
kaistaa tasan nopeusrajoituksen mukaan, eikä väistä ketään. Se ärsyttää, eikä ole joustavaa.

Mutta ei kai siinäkään tapauksessa nyt sitten lopulta mitään hurjaa tapahtunut, joku ohitti sut oikealta?

Mulla palaa tommoseen yleensä hihat sen verran pahasti, että on pakko lähteä perään. Yleensä ne pysähtyy 100m jälkeen keskustelemaan asiasta (kiivaaseen sävyyn). Tähän asti olen huutamalla selvinnyt, mutta infarktinhan mä saan ennen kuin 30 täytän. En sitten tiedä liekö mitään hyötyä, mutta saapahan tietää mitä minä asiasta ajattelin
veryangry.gif

No, tästä olen erimieltä. Mielestäni koko hommaa katsotaan nyt täysin väärältä kantilta. Yleisesti ajateltuna ohitukset eivät lisää liikenteen joustavuutta suurimmassa osassa tapauksista, päinvastoin ajamisesta tulee nykivämpää muille tielläliikkujille(niille jotka eivät tee turhia ohituksia), vaikka itse säästääkin sen 5min matka-ajassa. Tässäkään tapauksessa ei ohittajalle ollut tempauksesta mitään hyötyä kun liikennevaloja on 200-500m välein. Ehkä käsityksemme joustavuudesta liikenteessä on hieman erilainen.

Jos joku haluaa ajaa selvää ylinopeutta ja päästä toisesta väkisin ohi, pitää se tehdä sitten muuta liikennettä häiritsemättä.

Käyttekö "kylässä" joka kerta kun joku kiilaa ollessanne kotilolla liikenteessä? Tai vaihtaa kaistaa ilman vilkkua?
Ihmeen paljon luppo-aikaa ihmisillä.
No ei, koska kotilolla höyrypäisen kiilailijan aiheuttama uhka on pahimmillaan luokkaa ruttuinen lokasuoja. Mopolla liikkuessa useimmiten tahallaan kiilailussa uhka taas on luokkaa "henki pois tai jatkoyhteydet puhaltamalla ohjattavalla pyörätuolilla".

Eli hermokuumennuksen aste mp:llä tahallisen taponyrityksen uhriksi joutuessa luonnollisesti on kotiloajelua selvästi korkeampi.
Hassu juttu. Suomessa olen ajellut mopottimella vuodesta 1992 eikä toistaiseksi kukaan ole yrittänyt minua tarkoituksella tappaa. Eikä tarkoituksetta.

Eikä taida hermokuumennus ainakaan asiaa auttaa.

Mäkin ostin aikoinaan prätkän renkaat kaverilta joka ensimmäiseksi sanoi vihaavansa moottoripyöräilijöitä. Mutta pisnes on pisnes. En kouluttanut sälliä, jospa sekin nykyään "vainoaa" mp-kuskeja liikenteessä?

Ja poliisille voinee soittaa vaikka seuraavalta dösikseltä jos siltä tuntuu. Ja ilmottaa siitä "rattijuoposta", jos vaikka nopeuttais asiaa.
Tai tekee sen rikosilmoituksen.

Minä henk.koht. en tekisi enkä ajelis kaverin kotiin/työpaikalle/kesämökille tms. perässä. Kotikutoisia poliiseja on liikenteessä jo aivan tarpeeksi.

Juupa juu, liioittelut sikseen, mutta:

Vaikeneminen on pahin rikos -sanoi joku, en muista kuka, mutta luin sen jutun jonkun itteeni fiksumman muistelmista.
(Oli kai huomannut että kun aina antaa perään, saa mennä sitten siperiaan asti ja unohtaa moottoripyöräilyt.)

Aikoinaan U.S.A:ssa tehtiin pikku tutkimus poliiseista jotka vammautuivat tai kuolivat virantoimituksessa. Huomasivat, että niillä poliiseilla joilla oli selkeä käskevä ote tilanteisiin, oli riki vammautua tai kuolla virantoimituksessa pienin. Suurin riski taas niillä jotka halusivat sovitella ja lähestyivät keskustelemalla tilanteita.

Ei kun lisää poliisikäskymeininkiä.
buttrock.gif

Käy vetää paskaa(ihmis-)sen Mondeon ovenkahvaan, kun dirika lähtee aamulla duuniin ja lyö kätensä siihen,voitais ajatella asian olevan kuitattu. Hyvä kakka-kepponen toimii aina!

Käy vetää paskaa(ihmis-)sen Mondeon ovenkahvaan, kun dirika lähtee aamulla duuniin ja lyö kätensä siihen,voitais ajatella asian olevan kuitattu. Hyvä kakka-kepponen toimii aina!
Se paska pitää vain muistaa laittaa sinne kahvan sisäpuolelle, niin ei kaveri näe.
cool.gif
jos ei kakkaa halua kantaa mukana niin kyllä terva vois puusepälle olla ihan asiaa.. myös konepellillä.

Hassu juttu. Suomessa olen ajellut mopottimella vuodesta 1992 eikä toistaiseksi kukaan ole yrittänyt minua tarkoituksella tappaa. Eikä tarkoituksetta.

Eikä taida hermokuumennus ainakaan asiaa auttaa.

Mäkin ostin aikoinaan prätkän renkaat kaverilta joka ensimmäiseksi sanoi vihaavansa moottoripyöräilijöitä. Mutta pisnes on pisnes. En kouluttanut sälliä, jospa sekin nykyään "vainoaa" mp-kuskeja liikenteessä?

Ja poliisille voinee soittaa vaikka seuraavalta dösikseltä jos siltä tuntuu. Ja ilmottaa siitä "rattijuoposta", jos vaikka nopeuttais asiaa.
Tai tekee sen rikosilmoituksen.

Minä henk.koht. en tekisi enkä ajelis kaverin kotiin/työpaikalle/kesämökille tms. perässä. Kotikutoisia poliiseja on liikenteessä jo aivan tarpeeksi.
Niin no, auttoi tai ei, niin lienee kuitenkin syytä ilmaista törttöilijälle, että toiminta on perseestä.

Vähän sama kuin muissakin kanssakansalaisten ylilyönneissä. Jos joku marketin käytävällä tunkee kärryillä päälle, niin voinee vain kohauttaa olkapäitä ja pyöritellä päätä. Jos sama henkilö tulee kärryjen kanssa päälle huitoen 3kg lihakirveellä, niin lienee syytä antaa jo jotain kuuluvampaakin palautetta?

On OK sanoa kusipäille, että he toimivat kusipäisesti. Ei kai tässä pitäisi olla mitään epäselvää? Mulkku ehkä tajuaa olevansa mulkku siinä vaiheessa kun 80 henkilöä on sanonut hänelle saman asian. Useimmillahan meistä tämä oppimiskokemus tapahtuu jo varhaislapsuudessa, mutta joillakuilla on ilmeisesti jäänyt se sakinhivutus hiekkalaatikolla saamatta ja pissi on päässyt hiipimään lippahattuun.

Ja se että et ole joutunut tälläisen kiilarin kanssa samalle raitille johtunee siitä että et ajele ruuhka-aikaan Helsingin sisääntuloväylillä? En minäkään muualla ole tätä toimintaa nähnyt.

Ja se että et ole joutunut tälläisen kiilarin kanssa samalle raitille johtunee siitä että et ajele ruuhka-aikaan Helsingin sisääntuloväylillä? En minäkään muualla ole tätä toimintaa nähnyt.
Aivan varmasti olen oman osani ajellut kehä kolmosen sisäpuolella ruuhka-aikaan, sisäänmeno, ulostulo ja kiertoväylillä.
Yhden kesän julmetun kuuman kesän prätkälähettinäkin ydinkeskustassa. En todellakaan muista yhtään tilannetta jossa olisi tullut mieleen lähteä "kouluttamaan" toisia kuskeja.
Sormimerkit ja torvi olivat kyllä käytössä. Niiden käytön opin jo ulkomailla ollessa.
Ehkä se ettei ole ajellut vain suomen tapaisessa minäminä-maassa on saanut jonkunlaisen suhteellisuuden tajun aikaiseksi pienessä pääkopassani.

Voitaneen olettaa, että kukaan ei selvinpäin toista ihmistä yritä liikenteessä tappaa, joten ihan vain saadaksemme humalaiset ja huumeissa ajavat pois liikenteestä kannattaisi tuollaisesta tehdä ilmoitus.
wink.gif
Täsmälleen samaa mieltä! Samalla voi tulevaisuudessa pelastaa jonkun hengen joka ei selviytynytkään vastaavasta tilanteesta vastaavan m*lkun kohdattuaan
confused_orig.gif

RoadRage ei ole valitettavasti yksin motoristien harmi. Kylläpä noita kusipäitä liikkeellä on yllinkyllin, vaikka kävelemällä etenisit.
Monasti itse luodaan olemattomista eväistä kiire ja kun joku ei annakkaan vapaata reittiä etenemiseen, niin herne on nenussa ja vaaratilanne on valmis.

Täytyy vain yrittää pitää varansa. Oopeleiden lisäksi täytyy myös välttää Mondeotkin näköjään  
wink.gif

Hyvää asiassa kuitenkin se, että selvisit vain kalsaripyykillä!
Eräs musta farkku-Volvo on kans semmonen, mitä vältän, jos mahdollista.

Silloin ku itse sain ylimääräisiä sydämentykytyksiä, oli Sirra tosin heti perässä ja kun tilanne oli ohi, kävikin muistuttamassa herraa, ettei liiku tiellä ihan yksin. Myös takana tuleva muu liikenne jätti kunnioitettavasti väliä huomattuaan, mitä oli tekeillä.. Ja tästä tapauksesta näki selkeästi, ettei kyseessä ollut vahinko, koska ko. katiska seurasi perässä, kun koitin päästä ilman kontaktia kaistalta toiselle ja karkuun.

Tilanne sattui kehä III:lla Nuolitien Esson valoista alkaen Itään päin. En tietääkseni provonnut mitenkään ko. kuskia, kuten ei kyytiläisenikään ymmärtänyt, mitä olisin tehnyt provotakseni, mutta näitä ASSHOLEja tuntuu löytyvän.

En tiedä, tuliko tapauksesta sen suurempaa haloota, mutta 2päällä 2cm:n päässä Volvosta sai kyllä adrenaliinin ensin kohilleen ja sitten verenpaineen kiehumaan...

Kommentoida voi noista törttöilyistä vaikka rekkarin perusteella henkilökohtaisesti, mutta jätetään tälläiset kommentit pois.
Ei muuta kun törttöilijön rekkari muistiin ja selvitys kuka omistaa tai hallitsee, ja nimet julkiseksi. Eiköhän pure paremmin kuin tuontapainen uhkailut.
Ainakin itseä hävettäisi nähdä oma rekkari tällä palstalla törttöilijänä. Ajoin sitten pyörää tai kotiloa.
Vois olla oman topicin paikka, Törttöilijät ja reknumero. Eikä mitään kommentteja. Ja näkyisi netissä. Tätä ei olisi pitänyt kirjoittaa tässä, mutta hoitakoon joku muu.
Käsittääksen yksityisyyden suoja kieltää nimen julkaisemisen ilman toisen suostumusta. Ja jos ei kiellä, niin yleinen nettietiketti ja siten myös ORGin säännöt sen varmaankin kieltävät.

Eli hoidetaan ne henkilökohtaiset asiat henkilökohtaisina. Tässä tapauksessa kannattaa ainakin kysyä poliisilta (vaikka puhelimitse), olisiko syytä jonkun muistuttaa törttöilijää. Viranomaisen tekemä muistutus puhelimitse toimii paremmin kuin itse tehty soitto.

Kaikkein parhaiten toimii kyllä jo jokin mainitsema henkilökohtainen paikalla käynti. Ja nimen omaan ASIALLINEN sellainen. Nimittäin parhaiten toista ihmistä nolotta se, että vastapuoli on täysin asiallinen. V'ittuilijoita löytyy pilvin pimein ja niitä vastaan tehoaa aina parhaiten intellektuelli vastaus. Ei kannata alentua toisten tasolle.

Back