Helsingin tiukentuva kameravalvonta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jusku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sekä alinopeuden käyttämisestä.
Ja missähän tämä on määritelty? Toki -20km/h ajeleva varmasti vaarantaa liikennettä, välillisesti, mutta varsinaista alarajaa ei tässä maassa ole säädetty kuin moottori(liikenne)teille 40km/h. Kaikkialla muualla saa ajella tasan sitä vauhtia kun miellyttää ja se lätkä tien vieressä asettaa vain suurimman sallitun nopeuden
biggrin.gif
Eli kärjistettynä esim. 40km/h "paahtava" mopoauto on täysin laillinen 100km/h tiellä vaikka nopeuseroa miten olisi "vaivaiset" 60km/h
omg.gif
Eiköhän siellä ole pykälä tuohonkin nimellä "muu liikenteen vaarantaminen" jos vaan virkavalta haluaa sitä käyttää. Turhan suuret alinopeudet aiheuttavat ohitustilanteita joissa helposti tulee harkintavirheitä ja likipiti tilanteita.

Tuskinpa nuo nopeudenvalvontakamerat takaapäin kuvaavat, tulisi pöntöille varmaan liikaa hintaa...
OT:na mopoautoista, se on yllättävän pelottava kapistus, erityisesti maantiellä yhtäkkiä eteen ilmestyessä, puikoissa yleensä sellainen selvästi vanhempi mieshenkilö. Mitenkään vanhempaa väestöä väheksymättä, mutta kuitenkin...
wink.gif

No niin. Pitää siis ens kesänä napata moposta kilpi pois
wink.gif
Meinaat että nää uudet fotoapparaatit kuvailis takaapäin ?
Linnunpöntöt eivät ilmeisesti vielä osaa kuvata takaapäin, mutta näiden uusien kamera-autojen nokalta löytyy videokamera joka kuvaa myös mopojen kilvet. Eli tarkkana saa olla moponkin kanssa.

Mä olen aina luullut, että tuollaiset tavoitteiden kymmenkertaistamiset kuuluvat lähinnä liike-elämään, mutta olen ollut selvästikin väärässä. Missäköhän muussa oikeusvaltiossa päätetään ensin rangaistusten määrä ja sen jälkeen aletaan miettiä kenelle ne jaetaan?

Onpahan taas yksi hyvä syy lisää olla käymättä keskustassa muuten kuin työasioissa, jotka nekin kannattanee jatkossa hoitaa taksilla. Koko Hellsinki voidaan kohta muuttaa itsenäiseksi poliisivaltioksi.
veryangry.gif

En tiedä moniko teistä on nähnyt H:gin kaupungin videon auto vastaan jalankulkija törmäyksistä. Tuli se joskus telkkaristakin.
Aika perusteltua jalankulkijan kannalta miksi keskustan nopeudet on laskettu 30 km/h. Toinen asia on se että lähes kaikki onnettomuudet jotka siinä ohjelmassa oli aiheutuivat jalankulkijoiden joko punaisia päin menosta tai yhtäkkisestä kadulle ryntäämisestä. Kyllä muakin vähän kylmäs kun ajelin Kalevankatua ja pysäköityjan autojen välistä konepeltien tasolta yhtäkkiä ilmesty pikkujätkän pää. Aikuisen olis vielä nähny kun sen näkee autojen yli jalkakäytävällä. Onneks se ei ehtiny alle.

Onko joku joskus nähnyt, että poliisi olisi puuttunut punaisia päin kävelyyn tai bussien/taksien ylinopeuteen ja punaisia päin ajeluun. Minä en.

En tiedä moniko teistä on nähnyt H:gin kaupungin videon auto vastaan jalankulkija törmäyksistä. Tuli se joskus telkkaristakin.
Aika perusteltua jalankulkijan kannalta miksi keskustan nopeudet on laskettu 30 km/h. Toinen asia on se että lähes kaikki onnettomuudet jotka siinä ohjelmassa oli aiheutuivat jalankulkijoiden joko punaisia päin menosta tai yhtäkkisestä kadulle ryntäämisestä.
Eli siitä vaan rankaisemaan kaikkia autoilijoita kollektiivisesti, kun jalankulkijat eivät noudata liikennesääntöjä. Kyllä haluaisin nähdä sen ihmeen, kun jalankulkija saisi yli 2000€ sakkoa eteen hyppäämisestä, kuten meikäläinen korvessa peltoaukealla köröttelystä tiellä, jonka luonnollinen rajoitus olisi ennemminkin 100 kuin se 60, minkä joku urpo sinne oli keksinyt. Kummassakohan enemmän aiheutetaan vaaraa?

Hmm, pitäisiköhän sitä aloittaa rakentamaan jotain muuria tuohon esim. Kehä 1:en kohdalle, jotta Helsinkiläiset pitäis hyvät ajatukset itsellään...
033102ass_1_prv.gif
Ei hyvä, koska silloin me jouduttais pitämään täällä Stadissa mm. muualta maasta tänne viisauksiaan jakamaan tulleet eduskunnan lakivaliokunnan jäsenet...Oululaisen Lyly Rajalan johdolla...jotka tämänkin nopeuksien valvonnan tiukennuksen takana ovat
nixweiss.gif

Hommaan on tulossa muutos; AHK:n arkistooista katsotaan aakkosjärjestyksessä joka kymmenes pääkaupunkiseudulla asuva autoilija ja heille lähetetään automaattisesti rikesakko.
biggrin.gif

sanoi:
Tavoitteena on, että ensi vuonna joka kymmenes Helsingin liikenteessä autoileva kansalainen saa sakon tai jonkinlaisen palautteen poliisilta. Tänä vuonna noin 3 000 helsinkiläistä autoilijaa on saanut kameravalvontaan perustuvan sakon liikennerikkeistään. Ensi vuonna rikesakon tai muistutuksen saanee noin 30 000 autoilijaa.
Motoristeja ei mainita lainkaan, eli olkaa huoletta. Vai ajaako teistä joku autollakin..? Päätellen siitä, kuinka usein autoilijat manataan alimpaan helvattiin...
tounge.gif

Niin, kameravalvonnasta on "kuulemma" tehty jo sellainen "aloite", että kamerat asetellaan kuvaamaan takaapäin kaikki ajoneuvot, kun ei tavitse sitä naamaa näkyä lainkaan... Siis nyt puhun näistä korpisuorien kameroista.

Jos liikenneturvallisuutta haluttaisiin todenteolla parantaa, niin luulisi taajamavalvonnan tehostuvan, sillä siellä tapahtuu eniten kuolemaanjohtavia onnettomuuksia.
Ymmärrän täysin hesan keskustan 30km/h rajoituksen, joka on muuten niin suuri nopeus, että kun joku "pompsahtaa" eteen yht´äkkiä suojatieltä, niin ei ehdi edes säikähtää, kun jo poksahtaa (nimim: kokemusta on autonkuljettajan puolelta).
Onneksi se 30 km/h nopeus on jo senverran matala, että ihmisellä on kohtalaiset mahikset selvitä hengissä.. Onneksi minun tapauksessani kävi juuri niin, että "vain" luita katkeili allejääneeltä mieshenkilöltä, kun Hän päin punaisia tepusteli eteeni.

Mut korpisuorien "linnunpönttöjä" en kyllä ymmärrä, todellakaan... Niiden sijoitus paikkakin usein on aika omituinen.
Siis turvallisuusnäkökulmasta ajateltuna.

Poliisin pitäis puuttua enemmän esim. bussien/taksien punaista päin ajamiseen sekä huumekuskeihin ja rattijuoppoihin!
etenkin noihin hörhöihin pitäisi poliisin enemmän huomiotaan laittaa.. ei se viiden kmh:n ylitys ole lainkaan niin karmeeta kuin ne viisi promillea juopolla kuskilla tai autoilevan huumehemmon 'viisi kuningasideaa' ruuhkassa, niistä aika pahoja onnettomuuksia päinvastoin kun pienestä ylinopeudesta. tietenkin suuret nopeuden ylitykset ovat oma lukunsa, niihin pitääkin puuttua.

Niin, kameravalvonnasta on "kuulemma" tehty jo sellainen "aloite", että kamerat asetellaan kuvaamaan takaapäin kaikki ajoneuvot, kun ei tavitse sitä naamaa näkyä lainkaan... Siis nyt puhun näistä korpisuorien kameroista.
062802jumpie_prv.gif

Toivottavasti. Vaikeuttaa ajajan tunnistamista!
sanoi:
"Käytännössä laki antaa poliisille valtuudet lähettää sakkolappu ylinopeutta ajaneen ajoneuvon haltijalle."

Onko joku joskus nähnyt, että poliisi olisi puuttunut punaisia päin kävelyyn tai bussien/taksien ylinopeuteen ja punaisia päin ajeluun. Minä en.
Kerran olen kuunnellut 10 min. saarnan poliisilta punaisiapäin kävelystä, viime viikolla istuin bussissa kun setäsininen käveli pillikädessä ovesta sisään ja puhallutti kuskin ja kerran odotellut taksin takapenkillä kun kuskille kirjoiteltiin maksumääräystä ylinopeudesta.

Voitinko mä jonkun palkinnon
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Kerran olen kuunnellut 10 min. saarnan poliisilta punaisiapäin kävelystä, viime viikolla istuin bussissa kun setäsininen käveli pillikädessä ovesta sisään ja puhallutti kuskin ja kerran odotellut taksin takapenkillä kun kuskille kirjoiteltiin maksumääräystä ylinopeudesta.

Voitinko mä jonkun palkinnon
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Et, koska noiden ryhmien todennäköisyys saada kunnon sakko (rikesakkoja ei lasketa kun ne ovat niin pieniä) on sama kuin saada 7 oikein lotossa.
mad.gif

Toi "tavoitteena joka kymmenes" on selvä sammakko.

Oikeastaan ihmettelen mitäs pahaa siinä on jos selvästä rikkeestä annetaan sakko. Suurin osa rikkeistä tehdään täysin tietoisesti, joten turhaa vellihousujen ruikutusta tämäkin aihe on taas pullollaan
033102ass_1_prv.gif

Syyttömiä ja säännöksiä noudattavia ei sakoteta, joten jospa tehtäisiin liikennevalvonta kannattamattomaksi sen kautta
cool.gif

Nykyään nuo rajoitukset vaan tuppaavat olemaan niin matalia, että etenkään pidempää matkaa ei tahdo jaksaa ajella niiden mukaisesti (esim. nämä talvirajoitukset - joillain paikoin jopa kesällä).

Ja sitten vielä sekin, että jos yhä useampi ajaisi kuitenkin rajoitusten mukaan, ei kai jäisi muuta mahdollisuutta kuin alentaa entisestään rajoituksia, rahaa kun on kuitenkin saatava kerättyä!
veryangry.gif

Back