• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harvinaisen asiallista tekstiä...

Tämän päivän Pirkanmaan Sanomissa Mika Katajalan juttu
moottoripyöräilystä . Yleensä tekee mieli vähän venkoilla kaiken maailman asioista , mutta nyt ei ollut mitään lisättävää , eikä pois otettavaakaan !
idea3.gif

Teksti on kyllä kerrankin miellyttävää. Ainoa mikä jäi vaivaamaan, on se pitkien käytön suositteleminen. Tokihan sitä suositellaan epävirallisesti, mutta eikös se siitä huolimatta kuitenkin ole tieliikennelain vastaista ja jopa sakotuksen kelpoista päiväsaikaan? Ainakin näitä essonbaarihuhuja on, että joku ois joskus sakot saanutkin...

Ihan asiallinen juttu. Pari asiaa tosin vähän pisti silmään. Pyörien karkeasta jaosta oli ikäänkuin kokonaan unohdettu omia polkujaan kulkevat enduro/all-road miehet (ja -naiset). Lisäksi tuosta pitkillä ajamisesta päiväsaikaan on myös useita mielipiteitä. Itse en tuota harrastaisi, vaikeuttaa hyvinkin tehokkaasti lähestyvän mp:n etäisyyden/nopeuden arvioimista. Siis minun mielestä.

Loistava teksti!
062802jumpie_prv.gif

Kävi hyvin läpi asiat jotka eivät ole itsestäänselvyyksiä aloittelijalle. Myös tervehdyksen ottaminen puheeksi oli hyvä.
smile_org.gif

Ja ettei aivan ylistykseksi menisi, täytyy jotain pahaakin sanoa. Pitkien pitäminen päivällä on aika kaksipiippuinen juttu, ja mielipiteitä siitäkin löytyy varmasti yhtä paljon kuin on sanojiakin. Ehkä ei olisi tarvinnut pistää sitä tekstiin mukaan, mutta jos se ehkäisee vaikka yhden kolarin, on se paikkansa ansainnut.
nixweiss.gif

Hyvä teksti kumminkin.
bowdown.gif

Edit: ehdittiinkin tuohon asiaan jo puuttumaan.
tounge.gif

Uudessa Tekniikan Maailmassa on myös hyvää juttua ajamisen tekniikasta, varsinkin tuoreemmille mutta myös kertausta kokeneemmille kuskeille.

Ihan asiallinen juttu. Pari asiaa tosin vähän pisti silmään. Pyörien karkeasta jaosta oli ikäänkuin kokonaan unohdettu omia polkujaan kulkevat enduro/all-road miehet (ja -naiset). Lisäksi tuosta pitkillä ajamisesta päiväsaikaan on myös useita mielipiteitä. Itse en tuota harrastaisi, vaikeuttaa hyvinkin tehokkaasti lähestyvän mp:n etäisyyden/nopeuden arvioimista. Siis minun mielestä.
Juu tämä pisti kanssa silmään. Ei voi enää noin karkeasti kahteen lajiin jakaa. Kyllä noita enskoja ja isoja wingejä yms.. on tosi paljon liikenteessä.

Kiva teksti oli. Kuitenkin suunnattu ihan aloittelijoille, niin ei siinä ehkä kaikkia asioita tai tyylisuuntia kahteen sivuun voi mahduttaa.
smile_org.gif

Pitkien käytöstä olen kyllä eri mieltä kirjoittajan kanssa.

Kyllä sekin lähestymisnopeuden arviointia pikkusen heikentää , jos ei lyhyillä ajavaa huomaa ollenkaan !
Viime vuoden toukokuu : 100 rajoitus loivaa ylämäkeä ja 80 lappu jo näköpiirissä . Edessä maasturi peräkärryn kans`, vielä ehtii hyvin ohi ennen 80:ä . Vilkkua vasemmalle ja ohi ihan vaan 6. vaihteella . Mitä pirua : maasturi koukkaa eteen ja kaasun sijaan jarrua . Maasturin edessä oli pikkuauto , jota en nähnyt eikä maasturin kuski nähnyt meikää ja lähti ohitukseen .
Lyhyet oli siihen asti käytössä , mutta siitä eteenpäin pitkät .
Kertaakaan sen jälkeen autoilija ei ole aiheuttanut tämän tyylisiä tilanteita pitkillä ajaessa . Tosin 17000 vaan mittariin viime kesänä . Että ihan kuinka vaan.....
(ja onneks` vaan kuutosvaihteella , eikä vauhtia ollu kuin ehkä vähän yli 100)
idea3.gif

itse uskoisin että suurin osa noista kolmion takaa tulevista kotilo kuskeista ei nää koko pyörää ennen kuin se on puolimetriä kotilon sisällä. Ei kai kukaan oikeasti ole niin tyhmä että ajaa tielle kun näkee epämääräisen valopisteen lähestyvän epämääräistä vauhtia.

itse uskoisin että suurin osa noista kolmion takaa tulevista kotilo kuskeista ei nää koko pyörää ennen kuin se on puolimetriä kotilon sisällä. Ei kai kukaan oikeasti ole niin tyhmä että ajaa tielle kun näkee epämääräisen valopisteen lähestyvän epämääräistä vauhtia.
Siinäpä se juju juuri onkin.

Lyhyet huonot valot eivä juurikaan erotu, mutta huonotkin pitkät kiinnittävät huomiota ihan eri lailla. Tuosta syystä aion yhä ajaa Magnalla varsinkin keväällä pitkät päällä. Siis jollen vaihda xenoneita...

Mut kukin tavallaan.

Lyhyet huonot valot eivä juurikaan erotu, mutta huonotkin pitkät kiinnittävät huomiota ihan eri lailla. Tuosta syystä aion yhä ajaa Magnalla varsinkin keväällä pitkät päällä. Siis jollen vaihda xenoneita...

Mut kukin tavallaan.
Niin, mutta entäs sitten kun kohdataan suoraan tiellä? Kotilokuski tuumii ohitusta, ja näkee iltahämärissä vain sen vastaantulevan epämääräisen valopallon. Sen etäisyyttä/nopeutta on oikeasti vaikeampi arvioida, kun vertaa siihen että mopossa olisi normaali valaistus. Tämä vielä korostuu, jos pyörän kuskille kertynyt sopivasti elopainoa ja takapää pyörässä orkkis-säädöillä ja keula osoittaa hieman normaalia ylemmäs.

Ainakin uusissa pyörissä noi valot on huomattavan tehokkaat. Paljon paremmat kun jossain -00 mallin kauppakassiautoissa. Vähän kaksipiippuinen juttu.

Niin, mutta entäs sitten kun kohdataan suoraan tiellä? Kotilokuski tuumii ohitusta, ja näkee iltahämärissä vain sen vastaantulevan epämääräisen valopallon. Sen etäisyyttä/nopeutta on oikeasti vaikeampi arvioida, kun vertaa siihen että mopossa olisi normaali valaistus. Tämä vielä korostuu, jos pyörän kuskille kertynyt sopivasti elopainoa ja takapää pyörässä orkkis-säädöillä ja keula osoittaa hieman normaalia ylemmäs.

Ainakin uusissa pyörissä noi valot on huomattavan tehokkaat. Paljon paremmat kun jossain -00 mallin kauppakassiautoissa. Vähän kaksipiippuinen juttu.
No kun pointti on juuri siinä, että useinmiten mopotinta ei huomata ollenkaan tai luullaan sitä hitaaksi mopoksi. Sen vuoksi ajetaan eteen yhtäkkiä eikä motoristi ehdi reagoida millään lailla. Pienempi paha minusta on jos kotilokuski arvioi hieman motoristin olevan lähempänä kuin kirkkaista valoista voisi kuvitella.

Niin ja Magnani on vm -96 ja valot ON aika tehottomat. Ja kuten kerroin noon esim xenonit vaihtamalla lyhyet riittäisi minun mielestäni.

Aivan, kakspiippuinen juttuhan tämä pitkien valojen käyttö on.

Tää on kyllä just niin kakspiippunen juttu näistä valojnkäytöstä.
Ittellä oli kans niin tehoton valo mopottimessa,
että vaihdoin nyt siihen sellasen philipsin moottoripyörään tarkoitetun valon,
taitaapi olla vähän oranssi vivahteinen.

Ajatuksena oli et jos se vaikka kiinnittäis enempi huomioo  
Mene ja tiedä  
nixweiss.gif

Mut kukin tavallaan.
Luulisin, että usein tällaisten kolmion takaa eteen tulemisten syynä on se, että pyörä jää a-pilarin katveeseen eikä niinkään se, että pyörässä on lyhyet päällä pitkien sijaan.

Back