• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harmaatuonnin ja virallisen maahantuojan hinta-ero

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 1800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paljonko mielestänne pitää saada säästöä että ostaa uuden pyörän ns:harmaatuontintana eikä virallisen maahantuojan kautta?Itse ostamassa 1800 vzr ja mielestäni ero on pieni.15500 r2 malli harmaatuontina ja 16000 sama pyörä maahantuojan jälleenmyyjältä.Mitä eroa ylipäätään itselle käytössä, huolloissa ja korjauksissa on riippuen mistä pyörä hankittu?

Hyvin alkaa tämä harmaatuonti-konsepti toimia kun hinnan ero on noin pieni. Jos pitäs nyt pyörää uusia niin +500€:llä ottaisin pari vuotta lisätakuuta ja leimattavan huoltokirjan. Mut kun erot oli vielä 2 vuotta sitten luokassa 3000€ - niin pelkästään rahoituskulujen ja sen tosiasian takia ettei fyrkat riitäneet muuhun niin tyydyin harmaatuotuun ( tai mitä nyt ehkä sen lisäksi pikkasen periaatteesta kun BW:ssä ei osattu asiallisesti myydä vaihdokkia käteisellä suullisesti luvattuun hintaa ). Pitää tuon itsellä yli neljä vuotta ja ajaa niin helevetin paljon kilometrejä ettei seuraava omistaja enää takuissakaan häviä mitään. Tuskin silti mitään rahallisesti voittaa ( paitsi että hintataso ehkä on laskenut promillen tämäkin hankinnan takia), kiertoon laittaessa tuo on ostajan silmissä saman verran halvempi kuin vastaava virallinen vaikka olis huoltohistoria osoittaa.

Karseeta katsoa kun EE-Speedin hinnat ylivuotisista laskee silmissä: EE-Speed Hondat, siihen kun lisää omat kilometrit, konttaamiset ja ratakeikat päälle niin a-vot! Helppo hinnotella 50000 ajettu RR kahden vuoden päästä! ( noin 10c/km + vuosialennukset ).

Otos otsikon aiheesta:

R1
Konekesko vm 2007: 18 990 + ?
EE-Speed vm 2008: 14 490 + 600

Tiukkaa on valinta noin marginaalisilla eroilla.

Itse harkitsin 2008 Firebladen ostoa ja siihen vertailin noita eroja ja oli niin pieni, että Brandtin maahantuoman olisin ostanut, jos olisi ollut tarpeeksi laittaa rahaa ihan uuteen.

Harmaatuonti oli silloin kaikkineen noin 16500e ja paras tarjous Brandtin maahantuomasta oli noin 17000e. Tuolla erolla mielummin 4v takuu kuin 2v takuu.

Hondan mukaan ihan sama mistä pyörä on ostettu, niin huollot/takuuhuollot voi hoitaa missä tahansa valtuutetussa huoltoliikkeessä. Eli ei tarvitse huollattaa sieltä mistä on ostanut. Pois lukien tietysti nämä extra takuut joiden ehdoissa voidaan vaatia käyttämään tietyssä liikkeessä huollossa jotta pidempi takuu säilyy.

Edit: Niin ja vastaus kysymykseen... Kyllä ero olisi tuossa pyörässä saanut olla luokkaa 1500e ennen kuin harmaatuonnin olisin ostanut. Onhan pyörällä parempi jälleenmyyntiarvokin 2v kuluttua, kun takuutakin olisi 2v jäljellä vs. ei enää takuuta.

Eikös takuun pitäisi olla sama riippumatta ostopaikasta? Siis tehdastakuu, ei huomioida myyjän antamia omia takuita.

Kyllähän noita hintoja vertaillessa miettii, että mikä siinä virallisen liikkeen myymässä pyörässä on "parempaa". Esimerkiksi tuo mainittu R1 esimerkkinä. "Virallinen" mopo on 4500€ kalliimpi (olettaen, että toim. kuluja tulee siihen 600€. Yamaha-hinnaston mukaan paikkakuntakohtaiset toim. kulut 300-600€). Tosin tuo ei ole todellinen ero, näin mutuna veikkaisin, että tuosta virallisesta hinnasta saa enemmän tingittyä/alennusta. Toimitusajat lienevät suhteellisen samat, saattaa harmaatuoja olla jopa nopeampi. Usein ajatellaan sitten myyntihintaa muutaman vuoden päästä. Kummassa on suurempi arvon aleneminen?

Ajatellaan vaikka teoreettinen esimerkkitilanne. Ostan nyt R1:sen virallisia tuontikanavia pitkin, maksan siitä 18990+600=19590€. Myyn ko. mopon kolmen vuoden päästä 12000€:lla eli takkiin tuli 7590€. Kaveri osti samaan aikaan samanlaisen mopon harmaatuojalta hintaan 14490+600=15090€. Hän myy niinikään sitten kolmen vuoden päästä omansa hintaan 9500€, erotusta ostohintaan 5590€. Molemmilla mopoilla samat kilometrit, huollatettu liikkeessä, samanlainen kunto, samoilla varusteilla... ts. lähes identtiset pyörät. Kumman ostaisit uutena? Entä käytettynä?

Mielenkiintoinen aihe.

Kannattaa huomioida, että EE:n hinta on luultavammin nettohinta ja virallisen 18990 on ylihinnoiteltu brutto johon ei yleensä enää lisätä toimituskuluja. N. pari tonnia saa virallisen hinnasta pois, joten maksettavaa jää se 17Ke, tämä ei ole mutua. Onhan siinäkin silti vielä se liki pari tonnia eroa. Itse valitsisin siltikin virallisen, säästää hermoja
tounge.gif
Ja jos narahtaa paikat, saa takuupaikan itse vapaasti valita(valtuutetuista merkkikorjaamoista).

Kannattaa myös huomioda, että aidon SUOMImopon jälleenmyynti on helpompaa ja niistä saa yleensä myös paremman hinnan, kuin harmaasta.

Kukin tekee niinkuin parhaimmaksi näkee.

Eikös takuun pitäisi olla sama riippumatta ostopaikasta? Siis tehdastakuu, ei huomioida myyjän antamia omia takuita.
Hondalla 4v takuun antaa Brandt (maahantuoja). Muuten takuu olisi 2v. Sitten jotkut liikkeet antaa vielä +1v = 5v takuuta. Eli ei takuu ole sama mistä ostaa, jos Suomen maahantuoja antaa itse lisää takuuta maahantuomilleen pyörille.

Itse valitsisin siltikin virallisen, säästää hermoja
tounge.gif
Ja jos narahtaa paikat, saa takuupaikan itse vapaasti valita(valtuutetuista merkkikorjaamoista).
Miksi ei harmaatuontipyörän takuuhuoltopaikkaa saisi vapasti valita?
Onko tässä eroja merkistä riippuen? Honda ainakin sanoi, että takuuhuollot saa tehdä missä vaan valtuutetussa huollossa, oli pyörä tuotu maahan miten tahansa.

tounge.gif
Onko tässä eroja merkistä riippuen? Honda ainakin sanoi, että takuuhuollot saa tehdä missä vaan valtuutetussa huollossa, oli pyörä tuotu maahan miten tahansa.
Honda lienee ainoa poikkeus? Yleensä harmaan jopon takuukorkaukset hoidetaan ostopaikassa.

Kannattaa huomioida, että EE:n hinta on luultavammin nettohinta ja virallisen 18990 on ylihinnoiteltu brutto johon ei yleensä enää lisätä toimituskuluja. N. pari tonnia saa virallisen hinnasta pois, joten maksettavaa jää se 17Ke, tämä ei ole mutua. Onhan siinäkin silti vielä se liki pari tonnia eroa. Itse valitsisin siltikin virallisen, säästää hermoja
tounge.gif

Kannattaa myös huomioda, että aidon SUOMImopon jälleenmyynti on helpompaa ja niistä saa yleensä myös paremman hinnan, kuin harmaasta.

Kukin tekee niinkuin parhaimmaksi näkee.
Se on kyllä paskapuhetta että myynnin "helppoudessa" olisi mitään eroa sillä onko pyörä ostettu viralliselta maahantuojalta vai ei. Viralliselta ostetusta pyörästä pitää vaan valitettavasti pyytää käytettynä enemmän koska siitä on myös uutena maksanut enemmän. Todelliset myyntihinnat onkin sitten ihan eri juttu...

Hinta taitaa kuitenkin olla se ratkaisevin juttu sitä käytettyä pyörää ostavalle. Tuo Hondan pitempi takuu saattaa olla ehkä joissain tapauksissa myyntiä edistävä seikka sen virallisesti tuodun puolesta.

Harmaatuotu ja maahantuojan kautta tuodut pyörät ovat aivan identtisiä. Samanlaisilla kuljetusalustoilla ja laatikoissa ne tulee samoista tehtaista.

Autopuolelta on huonoja kokemuksia takuista. Saa suunnilleen käräjille asti riidellä, jos sattuu saamaan huonon yksilön, että saa sen takuun piikkiin kuntoon. Pitkissä takuissa on usein vielä ehtoja, että tietyn ajan tai kilometrien myötä ei koske tiettyjä osia. Takuuturva tippuu koko ajan kilometrien myötä. Sitten vielä vedotaan sen pakollisen 2 vuoden takuun jälkeen, että rikki mennyt osa on kulutusosa, eikä kuulu takuun piiriin. Esim. alustan nivelet ovat usein 3,5 vuotta vanhassa normaalisti ajetussa autossa yleisesti myyjäliikkeen mukaan normaalia kulumista. Ei siis vika.

Pitkät takuut vaatii käyttämään myyjäorganisaation huoltopalveluita. Saattaa tulla maksettua aika summa loppupeleissä takuusta. Eli takuulla maksat TAKUULLA enemmän. Ilman pitkää takuuta ottaa riskin, maksaako yhtään ylimäärästä vai omasta pussista joitain korjauksia.

Omassa vehkeessä bruttohinnassa oli 3500€:n ero. Nettohinnassa hintaero tippui 2000€:oon. Itse olen ainakin niin pienipalkkainen, että joudun istumaan hyvin monta päivää töissä, ennen kuin 2000€ on säästetty lompakkoon asti verojen, asumiskulujen ja muiden kulujen jälkeen.

Takuu on aika pitkälle tuotteen edustajan myöntämä lisäturva. Suomessa kun ollaan, meitä kaikkia sitoo lait ja määräykset. Jokaiselle tuotteelle lasketaan tietty elinkaari ja sen mukaan jyvitetään kulut loppupeleissä mahdollisissa ongelmatapauksissa. Suosittelen tutustumaan kuluttajansuojalakiin.

Omalla kohdalla tuo 2000€ oli sen verran ratkaiseva tekijä, että ilman tuota hintaetua minulla ei olisi ollut varaa ostaa pyörää. Eli olisin päristellyt korkeintaan neljän kumikellukkeen varassa peltipurkissani p*******ä. Nyt on mopo keväällä alla.

Vielä kun survoo mukaan kaikki nuo huoltotestitulokset. Laskuttaa kyllä osataan, mutta öljynsuodattimen vaihtoa monimutkasemmat asiat jää tekemättä. Itse käytän kaikissa vehkeissäni tuttua ja turvallista huoltoa, jossa takuulla tehdään kaikki kuuluvat toimenpiteet. Ja hinnottelu ei ole listojen mukaan, vaan osat+tuntitaksa. Tulloo pikkusen halvemmaksi, kuin merkkihuollot.

Taidampa huilia pikkusen, niin jaksaa kirjottaa vielä pikkusen lisää.

tounge.gif
Honda lienee ainoa poikkeus? Yleensä harmaan jopon takuukorkaukset hoidetaan ostopaikassa.
Eräs valtuutettu myyjä/huoltoliike kertoi että he kyllä mielellään tekevät myös harmaatuotujen pyörien takuu korjaukset, mutta ne menevät sinne 3-4 viikon jonon perälle. Jos taas heiltä ostettu pyörä, vika pyritään tutkimaan samana päivänä, korjataan heti kun osat on heillä sekä sijaispyörä seisonta-ajaksi käyttöön...

Eli koko ketjun kirjoitus ajatus lähti siitä että toi ero ainakin tässä pyörässä on mielestäni pieni.Ainoastaan 500e.Onhan se rahaa mutta silti tuon hintaisessa pyörässä mielestäni pieni summa

tounge.gif
Olisiko tämä taas sitä kuuluisaa p*skapuhetta?

Jos nyt en aivan väärin muista, niin tästäkin taitaa olla EU-diretiivi mikä määrää, että ajoneuvoa voi käyttää missä tahansa valtuutetulla korjaamolla takuun raukeamatta.

tounge.gif

Jos nyt en aivan väärin muista, niin tästäkin taitaa olla EU-diretiivi mikä määrää, että ajoneuvoa voi käyttää missä tahansa valtuutetulla korjaamolla takuun raukeamatta.
Siitä vaan kokeilemaan
biggrin.gif
Minä kokeilin ja kokeiluksi jäi.

tounge.gif

Hyvin kääntyi asia hintaerosta takuuseen, tässä oma käsitykseni asiasta.
Tehdastakuu= periaatteessa voi huollattaa missä vain ja takuu korjaukset hoituu samoin.
Harmaatuotujentakuu= Riippuu pyörästä, osa pyöristä myyty (halvalla) diilerille/myyntiorganisaatiolle sillä ehdolla että ottaa takuun itselleen hoidettavaksi. Jolloin kun se tuodaan suomeen niin pitää huollattaa siellä mistä ostettu taikka sopia joku muu paikka, samoin takuukorjausten suhteen. Mutta osalla harmaista normaali tehdastakuu.
Lisätakuu= maahantuojan/myyjän myöntämä, voi olla vaikka 100 vuotta ja sisällyttää vaikka mitä ehtoja (esim. huollettava heillä ajallaan). Toki kuluttajasuojalaki puuttuu asiaan jos ehdot kohtuuttomia.

Voi olla että jotkut liikkeet ei halua ottaa itsetuotuja taikka harmaita takuukorjaukseen vaikka niissä tehdastakuu, sitä voi sitten selvitellä oikeudessa jos haluaa, en tiedä kannattaako.
Suomesta kyllä löytyy yrittäjiä jotka eivät halua ottaa rahaa vastaan vaikka sitä yrittäisi tyrkkyttää ovista ja ikkunoista (ymmärtääkseni tehdastakuukorjauksen kulut maksetaan yrittäjälle?).

Alkuperäiseen asiaan, jos ero yli 500€ voisin ottaa harmaan.
Mutta sanotaanko että alle 1000€ erossa vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä hinta.
Itselläni ollut 8 pyörää (3:a eri merkkiä) jossa ollut takuu voimassa, eikä ikinä ole ollut mitään teknistä ongelmaa joka menisi takuuseen.
Autoissa kylläkin sitä enemmänkin ja niistä on sitten riidelty oikeen kunnolla. Alkaa noi automerkit mitä voi hankkia loppua kesken!  
biggrin.gif

Maahantuojan 5v takuut on hanurista!
Tuon viiden vuoden "pakollisilla" merkkivalohoito-huollon kustannuksilla vaikka korjaa sitä jopoa omaan piikkiin. JOS siitä jotain sattuu hajoamaan. Todennäköisesti ei.
Ennemmin kuski ajaa sen paskaksi tai se varastetaan euroopan retkellä.
Tehdastakuu on ihan OK

Back