Harmaatuotu ja maahantuojan kautta tuodut pyörät ovat aivan identtisiä. Samanlaisilla kuljetusalustoilla ja laatikoissa ne tulee samoista tehtaista.
Autopuolelta on huonoja kokemuksia takuista. Saa suunnilleen käräjille asti riidellä, jos sattuu saamaan huonon yksilön, että saa sen takuun piikkiin kuntoon. Pitkissä takuissa on usein vielä ehtoja, että tietyn ajan tai kilometrien myötä ei koske tiettyjä osia. Takuuturva tippuu koko ajan kilometrien myötä. Sitten vielä vedotaan sen pakollisen 2 vuoden takuun jälkeen, että rikki mennyt osa on kulutusosa, eikä kuulu takuun piiriin. Esim. alustan nivelet ovat usein 3,5 vuotta vanhassa normaalisti ajetussa autossa yleisesti myyjäliikkeen mukaan normaalia kulumista. Ei siis vika.
Pitkät takuut vaatii käyttämään myyjäorganisaation huoltopalveluita. Saattaa tulla maksettua aika summa loppupeleissä takuusta. Eli takuulla maksat TAKUULLA enemmän. Ilman pitkää takuuta ottaa riskin, maksaako yhtään ylimäärästä vai omasta pussista joitain korjauksia.
Omassa vehkeessä bruttohinnassa oli 3500€:n ero. Nettohinnassa hintaero tippui 2000€

on. Itse olen ainakin niin pienipalkkainen, että joudun istumaan hyvin monta päivää töissä, ennen kuin 2000€ on säästetty lompakkoon asti verojen, asumiskulujen ja muiden kulujen jälkeen.
Takuu on aika pitkälle tuotteen edustajan myöntämä lisäturva. Suomessa kun ollaan, meitä kaikkia sitoo lait ja määräykset. Jokaiselle tuotteelle lasketaan tietty elinkaari ja sen mukaan jyvitetään kulut loppupeleissä mahdollisissa ongelmatapauksissa. Suosittelen tutustumaan kuluttajansuojalakiin.
Omalla kohdalla tuo 2000€ oli sen verran ratkaiseva tekijä, että ilman tuota hintaetua minulla ei olisi ollut varaa ostaa pyörää. Eli olisin päristellyt korkeintaan neljän kumikellukkeen varassa peltipurkissani p*******ä. Nyt on mopo keväällä alla.
Vielä kun survoo mukaan kaikki nuo huoltotestitulokset. Laskuttaa kyllä osataan, mutta öljynsuodattimen vaihtoa monimutkasemmat asiat jää tekemättä. Itse käytän kaikissa vehkeissäni tuttua ja turvallista huoltoa, jossa takuulla tehdään kaikki kuuluvat toimenpiteet. Ja hinnottelu ei ole listojen mukaan, vaan osat+tuntitaksa. Tulloo pikkusen halvemmaksi, kuin merkkihuollot.
Taidampa huilia pikkusen, niin jaksaa kirjottaa vielä pikkusen lisää.