• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harley vai Bemari matkapyöräksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Tervehdys!

Tässä kirjoittaa viisikymppinen mies, jolla olisi vihdoin mahdollisuus hankkia moottoripyörä. Olen tätä nyt toteuttamassa vaikka en ole kolmeenkymmeneen vuoteen ajanut.
Ajatuksena on aloittaa matkapyöräily yhdessä vaimon kanssa.
Vaihtoehtona on tällä hetkellä kaksi ääripäätä, Harrikka vs Bemari. Bemarin ykkösvaihtoehto on K 1200 GT, Harrikka FLHR Road King tai FLHR Road King Classic.
Pyörän olen tilaamassa vuoden -09 kevääksi.
Ongelmana on että pää menee sekaisin kun kuuntelee myyjien puheita eikä itse ole asiasta mitään kokemusta.
Lähden nyt liikkeelle siitä, että treenaan ajotuntumaa poikani Yamaha piikillä ensi kesän. Isoon pyörään pitäisi saada jostakin koulutusta että uskaltaa lähteä edes koeajajamaan vaihtoehtoja.
Bemarin myyjät tuovat esille Bemarin kehittyneen tekniikan; on mahdollisuus renkaiden ilmanpaineen valvontaan, elektrooniseen jousituksen säätöön, Xenon valoihin , on Duolever etuhaarukkaa ja paralevel takahaarukkaa yms.
Pitävät Harrikkaa tekniikaltaan vanhanaikaisena ja kömpelönä joskin kuitenkin kehuvat matka-ajo-ominaisuuksia.

Toisaalta vanha tekniikka on usein varmaa tekniikkaa. Lisäksi näissä malleissa on ABS ja ilmeisesti myös ruiskutus.
Jos tämä herättää mitään ajatuksia olisi mukava jos joku ennättää kirjoittamaan muutaman rivin.

Raskaita pyöriä ovat nuo mainitsemasi.

Ei millään pahalla, enkä halua sekoittaa sinua enää enempää kuin jo olet tuon valintasi kanssa, mutta täällä Suomessa kyllä vallitsee aikamoinen ´kuutiosairaus´. Pitää siis hankkia järjettömän isokoneisia ja -kokoisia sekä -painoisia pyöriä siihen nähden, mitä niillä on tarkoitus tehdä. Kai siinä on vähän semmoinen "kun kerta naapurilla/työkaverillakin on"-efekti. Ja myös kauppiaat myyvät mielellään mahdollisimman kalliita pyöriä, tottakai.

Toki +1000cc matkapyörä on erittäin väännökäs ja kulkee vakaasti myös kuormattuna.

Mutta sellaisen hallitsemiseen (hyvin) tarvitaan aika paljon ajokokemusta. Jopa moisen härvelin pyörittely ihan parkkipaikalla vaatii yllättävän paljon, ja jos ei homma ole selkärangassa, se kyllä näkyy ja tuntuu.

Ei välttämättä ole kovin mukavaa ohjastella sellaista laitetta, jonka kanssa on aina vähän kylmä hiki päällä, varsinkin ihan ryömintänopeuksissa. Sellainen tasapaino, mitä siinä vaaditaan, kehittyy vain ajan kanssa ja paljon ajamalla.

Ajettiin muijan kanssa Suomesta Australiaan viime talvena, oltiin reissussa 6 kuukautta, 34.000km, ja usko pois, että tuota roinaa oli kyydissä enemmän kuin tarpeeksi. 3 laukkua, tankkilaukku, pari varustesäkkiä ja vararenkaat! Pyörä oli silti "vain" 650-kuutioinen. Todisti ainakin minulle sen, että sellaisellakin pääsee - enkä itse asiassa edes toivonut missään kohti, että se olisi ollut ainakaan isompi (paljon kevyempi kyllä monta kertaa!) Väittäisin, että se oli tuolle reissulle juuri sopivan kokoinen.

Esimerkiksi juuri 650-800 kuutioisista löytyy monen monta mallia, joilla on tosi mukava ajaa ja tehdä matkaakin yksin tai kaksin, ja hinta jää jopa alle puoleen tuommoisesta yli 1000-kuutioisesta risteilijästä. Painoakin on 50-100kg vähemmän, ero on todella merkittävä.

Ja sitten, jonkun vuoden päästä kun alkaa olla pienemmän pyörän hallinta ja paikallaan pyörittely hanskassa, voi hyvin tuumia vaihtoa isompaan. Niiden isompien "paremmat" ominaisuudetkin, joista kuitenkin joutuu maksamaan aika pitkän pennin, voi jäädä melkein käyttämättä, ellei niitä pysty vähäisen ajokokemuksensa takia hyödyntämään.

Ai niin juu, jos kiinnostaa tuo retkemme, käy kurkkaamassa ns."blogia", os. w w w.moto1.fi/blog ... se tosin on aika mahtavasti ajasta jäljessä, kun oli valitettavasti pakko käyttää 90% läppäriajastaan työhommiin tuolla reissussakin, mutta päivitän sitä kun ehdin.

Moi!

Nuo vaihtoehtosi ovat todella kaksi hyvin erilaiseen ajoon tarkoittettuja vehkeitä.

Ensinnäkin: unohda tekniset hienoudet. Niillä on hienoja nimiä ym. mutta molemmissa vehkeissä joustavat sekä etu- että takahaarukka. Lisävarusteet ovat kivoja, mutta matka-ajossa yksi parhaista varusteista on vakionopeudensäädin. Ja toinen mahtava vekotin on sähkösäätöinen tuulilasi, etenkin jos sen ottaa korkeana versiona. Se suojaa erinomaisesti myös takana istuvaa. En tiedä saatko näitä hienouksia harrikaan, mutta BMW:n matkanteossa ne ovat oikeast todella hyviä.

Jos ajat hissunkissun, harrikka saattaa ola oikea ratkaisu. Myös K1200LT on erittäin mainio. Ja kolmas vaihtoehto voisi olla Goldwing.

Jos taas kaipaat välillä vauhdikkaampaa nautiskelua, LT tarjoaa siihen oivan mahdollisuuden ja GT vielä vähän lisää.

Kortti on herkässä GT:n kanssa. Sitä kun on kuitenkin pakko kokeilla aina silloin tällöin.

Omat kokemukseni harrikan osalta ovat olemattomat, mutta jättäisin sen tuntemieni harrikan omistajien kertomusten perusteella kyllä jonon häntäpäähän valintaa tehdessäni. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

Pechan kommentit noista kuutioista eivät ole ihan tuulesta temmatut, mutta rauhalliseen matka-ajoon ja kruisailuun suosittelen kyllä tarpeeksi kuutioita. Varmaan 650:nenkin riittää, mutta valitsisin enemmän jos olisin itselleni nyt ekaa pyörää ostamassa, kaikesta huolimatta.

No sitten se pyörän paino. Se onkin toinen juttu. Painava pyörä on raskas käsitellä, siitä ei pääse mihinkään. Vaikka joillakin on tarjolla peruutusvaihdettakin, niin kuitenkin. Tässä asiassa GT puolustaisi paikkaansa kevyehkönä matkapyöränä.

Itselläni on K1200LT ja K1200S. LT:llä matka-ajo on mahtavaa, kahdestaankin. Ainut negatiivinen asia on paino (370 kg) hitaassa vauhdissa. Tuo ässä onkin sitten vähän nopeampaan ajoon, ja vain yksin. GT tarjoaa lähes samaa mitä ässä, mutta matkapyörän ominaisuuksin. Saattaisin ostaa seuraavaksi GT:n itselleni.

Jos hankintaan on aikaa niin kannattaa vaikka vuokrata pyörä pariksi viikoksi/kuukaudeksi. Uskoisin että silloin alkaa löytymään se itselle mieluisin vaihtoehto.

Komppaan muuten Repaa täysin tuon pyörän painon suhteen. Kun itse ostin viime vuonna ensimmäisen "ison" pyöräni niin pieni paniikki oli kyllä päällä noissa siirtelyissä. Kylmää hikeä pukkasi kun kuormattu pyörä lähti kallistelemaan ja hidasajon kanssakin oli niin ja näin. Tällä kaudella jo möhkäle pyörii paljon sujuvammin.

Maltti käteen, rauhallisia (ja monia!) koeajoja. Älä osta pyörää imagon takia vaan sellainen mikä tuntuu hyvältä. Kyllä siitä hyvä tulee.

Ja jos matkapyöristä haaveilet niin käy kokeilemassa myös Hondan Pan European ja Yamahan FJR. Ainakin tuttuni jotka niillä ajavat ovat varsin tyytyväisiä.

mukana on aimo annos mielikuvia ja niitä on paha alkaa karsimaan täällä.

bemari pyörä täynnä turvallista tekniikkaa, joka pelastaa tilanteesta kuin tilanteesta ja itse voi keskittyä pelkkään maisemien ihasteluun..

harley-yksinäinen cowboy ratsastamassa auringonlaskuun nahkahapsut liehuen.

mainioita pyöriä luokassaan, mutta kun kerta aikomuksena aloittaa harrastus niin voisihan sen tehdä hieman helpommallakin tavalla...

aloittaa hieman vähemmän vaativilla vehkeillä, jotka saattavat antaa anteeksikin hetkellisen nukahtamisen tai muun äkillisen tilanteen.

sori negatiivinen asenne, mutta hommassa on omat opettelemiset yksinkin ja kaksin kuljettaessa homma kaksinkerroin hankalampaa...

yksikin kesä hieman pienemmällä niin homma saattaa maistua vielä tulevinakin kesinä.

ja itse en olisi tuon kortinlähdön kanssa suuremmin huolissani...sen saa joskus takaskin...kun taas....

Itse suosittelen pienemmästä isompaan siirtymistä niin moottoripyörissä kuin tietokoneissakin. Nykyään ihmiset ostaa hirmu tehokoneita tietokoneiksi mutta eivät tiedä miksi sitä tehoa tarvitaan. Itse kun aikoinaan 386:seen sai vapautettua ohjelmien käyttöön extended memoryä niin jo pyöri ohjelmat vauhdilla. Windowsiakin piti viilata jotta se yleensä ottaen suostui käynnistymään. On mukava tietää miten mopoja koneet voivat olla ja mikä tekee tehon ja mikä sitä syö.

Myös moottoripyörissä on hyvä ostaa ensin 600cc ja myöhemmin isompi. Pienemmällä pyörällä oppii paremmin ajamaan kun kurvissa voi hieman huolettomammin kääntää hanaa. Moni on sanonut että isolla pyörällä oppii ajamaan siten että ennen kurvia antaa jarrua, kurvi pienellä kaasulla ja kun pyörä on pystyssä niin hanaa. Pienemmällä pyörällä pitää hakea optimi jarru sekä antaa hanaa jo kurvissa. Näkee sen kavereistakin jotka on ajaneet ainoastaan yli 1000cc pyörillä niin kurveissa ne jää mutta suorilla vetää kiinni.

Mut se on selvä että 600cc pyörälläkin pääsee ja ehtii. Itse huomasin kuitenkin että isommalla pyörällä on rauhallisempi ajella. Ei tarvi hakea vaihdetta kokoajan ja ajaminen tuntuu rauhallisemmalta kun voi ajaa melkein millä vaihteella vain eikä tarvi huudattaa konetta.

Mutta jos raha ratkaisee niin harvemmin pyörän vaihdossa voittaa eli jos ostaa 600cc pyörän ja kohta vaihtaa jo isompaan niin takkiin tulee. Mut aika moni ostaa eka pyöräksi 1000cc pyörän ja kohta jo vaihtaa toiseen samankokoiseen joten eipä siinäkään bisneksessä juuri voita.

Hoh-hoijaa,ei voi muuta sanoa näille paino ja kuutio hämmentäjille
033102ass_1_prv.gif
ootte kyllä aivan oma laji.
Mopo-autollako ootte autoilua harjoitelleet,kun siinä on aloittelijalle sopivasti tehoja ja painokin on aloittelijalle mukava
eek.gif

"Myös K1200LT on erittäin mainio. Ja kolmas vaihtoehto voisi olla Goldwing"

Tuossa on varmaankin 2 pyörämallia, joita kaikkein viimeiseksi suosittelisin aloittelijalle. Kuivapaino jossain 350-400kg vaiheilla! Ja 30 vuotta ajamatta kyllä tarkoittaa, että saat aloittaa opettelun käytännössä uusiksi, joten moisista moottorisohvista kannattaa pysyä loitolla, ellet sitten erityisesti halua nostella niitä porukalla ylös jossain huoltoasemilla parkkipaikoilla.

Tai ehkäpä joku Boss Hoss V8 toki saattaisi olla vielä piirun painavampi ja hankalampi käsitellä.

Tuohan riippuu paljon kuskistakin mikä pyörä on liian iso ja painava. Jos kuskilla on riittävästi pituutta ja voimaa jaloissa niin eiköhän tuollainen +300 pyörä mene kevyesti. Itse siirryin kuussatasesta hayabusaan ja ihan yhtä ketterältä tuo vaikuttaa kuin kuussatanenkin.

Ensimmäisenä hankkisin laadukkaat ajovarusteet ja sellaisesta liikkeestä jossa myyjä itsekin harrastaa moottoripyöriä ja on siitä pitkä kokemus.
Seuraavaksi lainaisin kaverin pienehköä pyörää tai vuokraisin sellaisen ja ottaisin tuntumaa ja siitä se sitten lähtee...
Itse en kyllä ensimmäiiseksi pyöräksi ostaisi LT tai GW (molemmat olen omistanut) mammuttia tai edes noita mainitsemiasi pyöriä vaan aloittaisin kevyemmillä laitteilla.
Paikalliset moottorikerholaiset osaa opastaa sillä sieltä löytyy paras asiantuntemus monenlaisista laitteista.

Kunnioitettavaa että lähdetään hyvissä ajoin kyselemään muiden mielipiteitä.

En tunne mainittuja Harrikan malleja, mutta jos tällä hetkellä on mielessä "kaksi ääripäätä", voi olla hyvä ottaa lisäaikaa ja tutkia mitä oikein pyörältään haluaa.

Olen samoilla linjoilla percha:n kanssa. Iso ja raskas pyörä ensimmäisenä omana pyöränä ei vaikuta optimiratkaisulta.
Uudemmissa pyörissä reilusti alle 1000 cc mottorissa riittää vääntö sekä tehoa pitkällekin matkalle kahdelle. Siinämäärin hyvin ettei sellaisen tarvitse jäädä pelkäksi kokeiluksi "ennen isompaan vaihtamista".

Pyörän paino näyttäisi olevan kääntäen suhteessa siihen intoon millä sitä pyörää lähtee ajamaan - erityisesti raskaan työpäivän jälkeen kun on huono ilma. Kevyellä pyörällä ajaa mielellään pienimpiäkin teitä, raskaalla viihtyy astetta isommilla.

Ne pienempää pyörää hankkimalla säästyneet rahat voi käyttää hyviin varusteisiin. On ajelu paljon mukavampaa kun varusteet tuntuvat mukavilta aina - ajaessa ja tauoilla, kuumalla ja kylmällä.

ABS:ää pidän hyvänä varusteena aina kun ajetaan tiellä. Kaupungissa ja maaseudulla.

Yllättäen kustannustehokas vaihtoehto ensimmäiseksi kesäksi voisi olla vuokrapyörä, tai ostaa  "halpa" käytetty.

Jos luotettavuus on kriteeri, niin BMW ei välttämättä ole se paras valinta. Sehän ei juuri koskaan hajoa, mutta ainakin periaatteessa voi hajota ihan missä vain. Harrikka taas tunnetusti ei koskaan hajoa kovin kaukana kotoa (sori, oli pakko...)  
tounge.gif

033102ass_1_prv.gif
Mopo-autollako ootte autoilua harjoitelleet,kun siinä on aloittelijalle sopivasti tehoja ja painokin on aloittelijalle mukava  
eek.gif
Kaikki eivat ole kaltaisiasi mestareita. Ainakaan perseen naytossa.

Jos ei ole 30 vuoteen ajanut ja miettii 300 kg pyoraa harjoitteluun kannattaa samalla tilata aika polikliniikalle ja ehka ostaa optio hautausmaalta.

Mulla on nyt matka-ajoon H-D Ultra. Se on niin raskas ja laiska, että minä en sillä pikkumatkoista ja kaupunkiajosta nauti. Saksasta tullessa ajelin sillä 130-180 ilman mitään ongelmaa ja Suomen rajoituksille se on loistava matkapyörä. Tavaraa mahtuu enemmän kuin tarpeeksi. Road King on kevyempi ja ehkä parempi yleiskäyttöön. H-D on kestävä ja toimintavarma peli nykyään. Ehkä se ei kuitenkaan ole kovin hyvä "ensipyörä". Sportster sitten on aivan liian pieni ja tehoton kahdelle.
Moto-Guzzin jotkut mallit voisi myös olla mielenkiintoisia.
BMW LT ja Gold Wing ei minua sytytä vähääkään, mutta makuasioista ei voi kiistellä. Aluksi ne ovat aivan liian isoja ja raskaita. BMW:n boxeri voisi olla myös sinulle vaihtoehto, enemmän pyörän tunnetta ja kevyempi. Onhan BMW:llä myös joitain 800 kuution malleja.
Yamaha FJR 1300 ja Pan European on varmoja valintoja jos ei aja liian lujaa isossa lastissa. Tehoa voi olla aluksi liikaa.
Ajelin viime vuonna myös päivän Ducati ST4:lla ja se oli yllättävän hyvä ja kevyt ajaa.
Nyt saa myös aika edullisesti Hondan VFR800:sta ja siihen saa ABS:t. Se on yksi parhaita yleispyöriä ja kyllä sillä matkaakin tekee 2 päälläkin.

033102ass_1_prv.gif
eek.gif
Sulla "roskakuski", taitaa olla vielä mopoauto itselläsi, joku ja selvästi vielä alitehoinenkin, kun ei viisaampia kommentteja löydy.

Noista edellä mainituista kommenteista oikeasti arvostan erityisesti pechan kommenttia GW:stä ja LT:stä, ettei kumpaakaan sovi aloittelijalle. Olen täysin samaa mieltä, erehdyin vain miettimään asiaa noiden alkuperäisten vaihtoehtojen kannalta. Esim GT ei nyt ainakaan ole aloittelijan peli.

Niin, ja sitten HD:sta kertauksena tuttu juttu. Jos sen ostaa, niin ei saa tervehtiä vastaan tulevaa motoristia. Jos päästää stongasta irti, niin osat voi pudota
biggrin.gif

Jos ei ole 30 vuoteen ajanut ja miettii 300 kg pyoraa harjoitteluun kannattaa samalla tilata aika polikliniikalle ja ehka ostaa optio hautausmaalta.
Näin tein ja hengissä ollaan.

Isolla (ja tässä tapauksessa huono jarruisella) pyörällä kannattaa kunnioittaa omia heikkoja ajotaitoja ja pyörän massaa. Kävin kurvailemassa parkkiksilla donitseja niin paljon, että pyörän sai käännettyä ahtaissakin tiloissa. Hyvin se kääntyy ja alavääntöä riittää tyhjäkäynnilläkin. HD:ssa on se hyvä puoli, että painopiste on alhaalla, joten massa ei sillä tavalla tunnu. Huono puoli HD:ssa on se, että matka-ajo katteettomalla pyörällä on jonkin sortin urheilua, kun ajoasento on niin pystyssä (kädet viruu). Mukavuutta jos haet (vaimos hakee, vaikkei sitä vielä tajuakaan), niin sitä et HD:lta löydä kuin touring malleista. Luotettavuus on uusissa harrikoissa hyvä, vaikkei muut sitä väitäkään. Samoin uusissa pyörissä on vihdoin päätetty panostaa jarruihinkin. Road Kingit taitaa olla keski-ikäisten suosikkivalinta. Niissä yhdistyy matkapyörän mukavuudet (=tuulilasi, tasapainoitettu ja kumitassutettu moottori) ja klassinen ulkonäkö. Nykyiset ruiskukoneet lähtee kikkailematta käyntiin. Miinuksena varmasti uusissakin pyörissä on hitaissa nopeuksissa raskas ohjaus. Jos ostat ison HD:n, muista harjoitella, harjoitella ja harjoitella. Kaadat sen helpoiten emännän kanssa jossain parkkipaikalla. Muija osoittaa jotain kenkäkauppaa tarakalta just kun sä lasket ne ajon kangistamat koipes siihen alamäkeen ja sitten mennään ryskyn ryskyn. Mulla kävi just noin, paitsi ei sitä ryskyn ryskyn. Joten kouluta kans kyytiläistä, ettei tempoile kun sihtaat uukkaria kävelyvauhdissa kieli keskellä suuta. Ja vaikka se HD ei kuljekaan kovaa, niin itsensä tappaminen on tällä ihan yhtä helppoa kuin millä tahansa muullakin kaksipyöräisellä. Työntöohjausta ja hätäjarrutuksia pitää myös harjoitella, vaikka miten kruisailisit leppoisasti.

Joten jos jostat HD:n, opettele tuntemaan millainen värkki se on ja treenaile hidasajoa, jarruttamista ja väistöjä. Voi kuulostaa ehkä tyhmiltä neuvoilta, mutta ne voi pitää sut elossa.

nimim. Bemariin vaihtanut

033102ass_1_prv.gif
eek.gif
Kaikki eivat ole kaltaisiasi mestareita. Ainakaan perseen naytossa.

No höpö-höpö ja
033102ass_1_prv.gif

Jos lähdetään ajatuksesta aikuisesta MIEHESTÄ,jolla on normaali fysiikka,varustettuna terveellä yläkerralla,niin kyllä tehokkaamman ja painavammankin pelin kuljetus pitäis onnistua, ei siinä tarvi ylentää minua minua mestariksi
biggrin.gif
,mutta kiitos siistä.

Tuo ajamattomuus ei tee kenestään kyvytöntä hallitsemaan hiukan painavampaa pyörää,se on sata varma!!!!!
Sairaalaan ja hoitoon joutuvat useammin ne jotka ajavat itselleen sopivilla kuutioilla ja hallitsevat ne täydellisesti
veryangry.gif

Isolla ajaa aluksi varovaisemmin
biggrin.gif
biggrin.gif

Itse olen tullut ihan pienestä pikku hiljaa isompaan eli hieman eri rataa. Tää on kaksipiippuinen juttu:
- ostamalla heti mahdollisimman parhaan matkapyörän saa hyvät ominaisuudet, mutta toisaalta ei ole sitten enää parannettavaa ==> into saattaa hiipua !
- jos aloittelee hieman alempaa, joutuu tutustumaan ehkä hieman kehnompiin ominaisuuksiin, mutta on toisaalta mahdollisuus parantaa vaihtamalla pyörää (toisaalta into saattaa hiipua siihen, että onpa tämä hirveää tutinaa ja tuuli/meteli valtava ==> aika kultaa muistot näemmä)

Ko. ketjun aloittaneella ei tunnu olevan pikku rahan puutetta kun katsoo mitkä pyörät on listalla
tounge.gif

033102ass_1_prv.gif
eek.gif
Sulla "roskakuski", taitaa olla vielä mopoauto itselläsi, joku ja selvästi vielä alitehoinenkin, kun ei viisaampia kommentteja löydy.

Niin, ja sitten HD:sta kertauksena tuttu juttu. Jos sen ostaa, niin ei saa tervehtiä vastaan tulevaa motoristia. Jos päästää stongasta irti, niin osat voi pudota  
biggrin.gif
Ok,kommenttini ovat sieltä,ja syvältä kun peilaa niitä sinun näkemuksiisi eri merkkeillä ajeleviin motoristeihin.
Viisaus ja mielipide ovat mielestäni kaksi täysin eri asiaa ja aihe aluetta,eikä tämä foorumi ole viisauden punnitsemiseen varmaan se oikea paikka
033102ass_1_prv.gif
sulle ja
biggrin.gif

Miksi mulla pitäisi olla minkäänlaista kulkuneuvoa,vaikka kommentoin oman mielipiteen,no ei miksikään
biggrin.gif

Back