• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harkinnassa r6 ja zx-6r. malleista mielipiteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pepponen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itselläni oli 03 Kawa636. Ostin uutena keväällä 03 ja luovutin Ahveniston kaiteeseen syksyllä 05.
Kommentteja:
-moottorissa tehoa ja vääntöä enemmän verrattuna Yamahan R6-malliin, ei paljoa, mutta kuitenkin.
-jarrut tehokkaat, mutta levyt menivät kieroiksi ja tärisyttivät
-surkea laatikko; kankea ja välivapaita löytyi - olisi pitänyt shimmata
-satula vietti liikaa eteenpäin kuskia > m***t tankissa
-jäykkä takajousi/vaimennus, pyörä parani öhlins-iskarilla, mutta linkkujen huono progressiivisuus vaikea korjata
-kannessa ongelmia kuten parjanfin mainitsi edellä
-pyöräni söi jo uutena sikana öljyä, 5000km mittarissa 0,8l/100km> takuuna lohkon+mäntien vaihto
-tutulla samanlaisia ongelmia öljynkulutuksen ja laatikon kanssa

Muuten ok peli. Itselläni ollut myös Yammu R6 -00. Uutena ostettu. Ajoin 42000km ilman mitään vikoja. Yammussa myös parempi ajoasento minulle (180cm). Ahveniston radalla vakiona samalla rengastuksella Yammu minulla 1sek. hitaampi.
Eli ei suurta merkitystä. Yammu mielestäni parempi arkikäytössä.

Itse valitsisin 03-04 Yammu R6:n.

Kyseessä on 2003 mallinen Kawa.

Itse olen tuon kuullut kalkattelevan ja käyvän, huollon jälkeen omistaja kertoi mitä sieltä ole mennyt jne.
Noniin.. selvisihän se, että puhut yksittäisestä tapauksesta.
Tuosta alkuperäisestä viestistäsi kun vaan saa sen käsityksen, että kawoissa olisi yleisesti mainitsemiasi vikoja ja Yamahoissa taas ei mitään vikoja. Tai ainakaan et ota niitä esille.
Nopeasti laskettuna tunnen vähintään 20 kpl 03-04 vuosimallin ZX6R-yksilöä ja niiden omistajaansa ja yhdessäkään näistä pyöristä ei ole ollut kansivikoja. Yksi näistä pyöristä on laadullisesti ollut selvästi toivottavaa heikompi. Molemmat olemme varmaan samaa mieltä siitä, että mikään tehdas ei tuota 100%:sti täyslaatuista tavaraa? Joskus laadunvarmennuksen läpi saattaa päästä yksittäisiä tapauksia, jotka sitten eivät vastaakaan sitä mitä niiden pitäisi. Etenkin tällaisia tapauksia varten on olemassa tehtaan takuu. Laadulliset viat kun mitä todennäköisimmin paljastuvat jo heti laitteen alkumetreillä ja saadaan sitten takuun voimassaoloaikana korjattua ilman että asiakas siitä liiemmin kärsii. Näin olettaisin käyneen myös sinun mainitsemasi tapauksen kohdalla?
Yamaha-merkkiä tuntevana sinäkin varmasti tiedät joitakin vm 03-04 Yamaha-yksilöitä joissa on ollut laadullisia puutteita? Näin ainakin kuvittelisin, sillä itsekin vähemmän Yamaha-yksilöitä seuranneena tiedän joitakin ongelmatapauksia ko vuosimallien R6:sista. Ne ovat yksittäisiä tapauksia enkä sen vuoksi näe aiheellisena ottaa niitä keskusteluun, väittäen että jammuissa on sitä tai tätä, koska viat eivät ole osoittautuneet yleisiksi merkin keskuudessa.

Yksittäisiä vikoja toisesta merkistä kaivamalla ei tässä keskustelussa pääse mihinkään, sillä nykyajan 600-kokoluokan japsipyörät ovat kaikki laadukkaita ja hyviä pyöriä. Makuasia ratkaisee pitkälti millä ajaa, ja ehkä joissakin tapauksissa hinta? Itse en olisi lainkaan vastustanut 05 R6:n hankintaa jos se olisi reilu vuosi sitten ollut ajankohtaista, mutta en suinkaan ole pahoillani siitä että kawaan päädyin, nyt jo neljännen kerran.
Omat kawani (vuosimalliltaan 1992-2005) ovat kaikki olleet luotettavia ja toimivia, ilman mainittuja kansi- tai vaihdelaatikko-ongelmia. Kilsoja pyöriin on kertynyt ihan hyvin, esim. 56000km vm -92 pieneen 400 ZXR:ään ja 33700km vm -03 ZX6R:ään. Venttiilejä ei ole ainoassakaan kawassani tarvinnut säätää.

Kilsoja pyöriin on kertynyt ihan hyvin, esim. 56000km vm -92 pieneen 400 ZXR:ään ja 33700km vm -03 ZX6R:ään. Venttiilejä ei ole ainoassakaan kawassani tarvinnut säätää.
Tarkoitat varmaan, ettei pyöräsi venttiileitä ole tarvinnut säätää sinä aikana mitä ovat sinulla olleet? Vai väitätkö kirkkain silmin ettei zxr 400 (56tkm) ja zx6r (33tkm) ole tarvinneet missään vaiheessa venttiileiden säätöä?

Kawoissa oli tosiaan noin pari vuosikymmentä sitten tämä, nykypäivänä jo legendaksi kutsuttava valmistusvirhe

Havaintoni mukaan kawasakin tehdas on virheestään oppinut, sillä näitä ongelmia ei ole ollut parin viime vuosikymmenen kawasakeissa...

Jaa, että miten se nyt oli  
confused_orig.gif

Tarkoitat varmaan, ettei pyöräsi venttiileitä ole tarvinnut säätää sinä aikana mitä ovat sinulla olleet? Vai väitätkö kirkkain silmin ettei zxr 400 (56tkm) ja zx6r (33tkm) ole tarvinneet missään vaiheessa venttiileiden säätöä?
Väitänpä hyvinkin. ZXR:n ostin kun siinä oli hiukan vajaa 30000km, venat oli tarkistettu 12000km (huoltokirjan mukaan tarkistettu, ei säädetty) ja n. 25000km kohdalla mutta eivät olleet kaipailleet säätämistä (tunnen pyörän kaksi edellistä omistajaa). Eikä tarvinnut säätää 48000km kohdallakaan, kun tilanne tarkistettiin (ei tosiaan tarkistettu aikavälillä 24000-48000km joten onneksi ei mitään sitten ollutkaan..)

-03 ZX6R:n ostin uutena ja ajoin siihen kahden kesän aikana nuo 33700km. Venttiilit tarkistettu huolto-ohjelman mukaisesti 24tkm kohdalla, ei säätötarvetta. Nykyisen pyörän omistajan mukaan pyörän kanssa ei minkäänlaisia murheita.

Ainiin, -97 ZX6R:än ostin kun siinä oli 29000km.. sitä en tiedä, oliko säädetty aikaisemmalla omistajalla mutta minulla ollessa ei tarvittu säätää. Pyörässä oli reilut 50000km kun sen vaihdoin pois.

Kyseessä on 2003 mallinen Kawa.

Itse olen tuon kuullut kalkattelevan ja käyvän, huollon jälkeen omistaja kertoi mitä sieltä ole mennyt jne.
Noniin.. selvisihän se, että puhut yksittäisestä tapauksesta.
Ai selvisi vai?

Lue tuosta yltä Kwaak636:n kirjoittamat tapaukset ja kysy uudelleen. Minun tarkoittamani tapaus ei koskenut näitä kumpaakaan.

Yksittäistapaukset on yksittäistapauksia ja kaikki tuollaiset (myös tyyppiviat) korjataan takuuhuollossa. Sen jokainen tietää. Tässä kohtaa ei ollut kyse yksittäistapauksesta, mutta ei mistään puolet tuotantoa koskevastakaan... Tarkoitukseni ei missään nimessä ole ollut se että mollaisin jotain tiettyä merkkiä, toin vain esille ne asiat mitä itse olen niistä kuullut / nähnyt. Sen asian ei pitäisi sinun (tai kenenkään muunkaan) kengässä hiertää. Oli sitten kuinka merkkiuskollinen tahansa ja mille merkille tahansa.

Ostitpa noista kumman tahansa niin vain huonolla tuurilla saat maanantaikappaleen ja isket kirveesi kiveen.

Mulla ei aiheeseen muuta lisättävää.

Kawan kannesta on kuulunut ikäviä, seetit painunu kanteen ja siksi säätövälykset loppuneet ja kannelle tullut isompi remppa.
Oletko varma siitä että Kwaak636:n kertomissa tapauksissa on käynyt juuri noin?
Näin on mahdollisesti voinutkin olla, mutta alun perin mainitsemasi "itse näkemäsi ja havaitsemasi fakta" rajoittui siis mainitsemaasi 2003 vuosimallin kawan yksittäistapaukseen. Siihen ainakin viittaisi sanomasi "itse olen tuon kuullut kalkattelevan ja käyvän" jne.
Vai väitätkö nyt jälkeenpäin omaavasi itse näkemää ja havaitsemaa faktaa noistakin kahdesta tapauksesta?
Tässä nyt en peräänkuuluta sitä etteikö vikoja voisi olla, vaan sitä että toit asian julki sillä tavalla että perustat tietosi vain itse näkemääsi ja havaitsemaasi. Mutta nyt yhtäkkiä perustat tietosi myös kuulopuheisiin. ("toin vain esille ne asiat mitä itse olen niistä kuullut / nähnyt").

Tämä oli yksioikoisen henkilön saivartelua joten ei kannata liian vakavasti ottaa
smile_org.gif

Väitänpä hyvinkin. ZXR:n ostin kun siinä oli hiukan vajaa 30000km, venat oli tarkistettu 12000km (huoltokirjan mukaan tarkistettu, ei säädetty) ja n. 25000km kohdalla mutta eivät olleet kaipailleet säätämistä (tunnen pyörän kaksi edellistä omistajaa). Eikä tarvinnut säätää 48000km kohdallakaan, kun tilanne tarkistettiin (ei tosiaan tarkistettu aikavälillä 24000-48000km joten onneksi ei mitään sitten ollutkaan..)

-03 ZX6R:n ostin uutena ja ajoin siihen kahden kesän aikana nuo 33700km. Venttiilit tarkistettu huolto-ohjelman mukaisesti 24tkm kohdalla, ei säätötarvetta. Nykyisen pyörän omistajan mukaan pyörän kanssa ei minkäänlaisia murheita.

Ainiin, -97 ZX6R:än ostin kun siinä oli 29000km.. sitä en tiedä, oliko säädetty aikaisemmalla omistajalla mutta minulla ollessa ei tarvittu säätää. Pyörässä oli reilut 50000km kun sen vaihdoin pois.

No jopas jotain. Enpä olisi kyllä uskonut moista. Sulle on tainnut sattua poikkeuksellisen hyvät kannet! Tiedätkö oliko välykset edes pienentyneet, vai pysykö tiukasti siinä keskellä marginaalia  
biggrin.gif

No jopas jotain. Enpä olisi kyllä uskonut moista. Sulle on tainnut sattua poikkeuksellisen hyvät kannet! Tiedätkö oliko välykset edes pienentyneet, vai pysykö tiukasti siinä keskellä marginaalia  
biggrin.gif
Enpäs ollut oikein uskoa itsekään, varsinkin tuon vanhimman pienokaisen kanssa
smile_org.gif

Varmasti hyvää tuuriakin ollut, että varsin vaivattomia ja huolettomia ovat kaikki pyöräni olleet.
Tosin -97 kutosessa oli jonkin aikaa (puolet -02 kuumasta kesästä...) startti ajoittain poissa pelistä kun oli sähköboksiin päässyt kosteutta ja sulakekannat + mitkä lie sähkökiemurat hapettuneet olemattomiin - vaikea tietää miksi noin oli käynyt, kun ei tiedä edellisen omistajan aikaista historiaa pyörästä sen kummemmin kuin mitä huoltokirjassa kerrottiin.
Tehokasta mutta hermoja raastavaa liikuntaahan tuo aiheutti kun työntämällä joutui välillä pyörää käynnistämään, onneksi lähti aina tosi kevyesti (paitsi tietty ylämäkeen, mikä tuli myös koettua..). Ongelman syyn paikantaminen tuossa eniten aikaa vei, vasta loppukesästä älyttiin vilkaista tuonne (tiiviin näköiseen) sähköboksiin.

Välyksistä en tiedä, miten olivat muuttuneet.. Olen vaan ollut tyytyväinen asiantuntevan huollon ilmoittamaan tietoon "ei tarvii säätää, kunnossa on".

Kyllä mä oon ainakin nähnyt ja kuullut 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun Kawoja joissa on jouduttu venoja säätämään..Yhden kaverin zx6r -99 24tkm huollossa säädettiin 36tkm,taas säädettiin.
Muutama kaveri on mp-asentajia ja molemmat ottaa mielummin työmääräyksistä jonkun muun,kun kawan,jossa on venttiilien tarkastus,kun yleensä on kuulema säädön tarvetta.

Kyllä mä oon ainakin nähnyt ja kuullut 90-luvun lopun ja 2000-luvun  alun Kawoja joissa on jouduttu venoja säätämään..Yhden kaverin zx6r -99 24tkm huollossa säädettiin 36tkm,taas säädettiin.
Muutama kaveri on mp-asentajia ja molemmat ottaa mielummin työmääräyksistä jonkun muun,kun kawan,jossa on venttiilien tarkastus,kun yleensä on kuulema säädön tarvetta.
Eiköhän nuo huolto-ohjelmaan kuuluvat määräaikaiset tarkastukset suoriteta juuri sen takia että saattaa ilmetä säädön tarvetta?
Se että joutuu säätämään, ei pitäisi olla mikään ongelma.
Kavereidesi asenne työhönsä antaa valitettavan selkeän kuvan mp-huoltojen nykytilanteesta Suomessa.
Ellen olisi pyörieni huolloissa kääntynyt niinkin asiantuntevan ja luotettavan huollon puoleen kuin käyttämäni palvelut, olisin kaikkien kawojeni venttiilien säätötarpeettomuudesta jo epäillyt asentajan laiskuutta, myös valohoitona tunnettua ilmiötä.

Back