• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hämeenlinnassa VTR tukkirekan kylkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tiggeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyörä ei tuossa kuvassa näytä olevan pahassa kunnossa.
ettei vaan ois tehty paniikkijarrutus, pyörä nurin ja liuttu paripyörän alle.
Jarrutusjäljestä päätellen juurikin näin. Ja huhun mukaan rekan pyörät mennyt kuskin yli. Tuossa on vasemmalla kaistalla n15-20m jarrutusjälkeä.... Sit ilmeisesti pyörä alta ja kops ikävin seurauksin.

Nämä 6 muuta olivat menneet edellä ja VTR oli tullut hieman muiden perässä. Mutta missä lie ollut molempien kuljettajien katseet? Tuossa on kyllä pahasti pakettiautolle ainakin liikennemerkki rajoittamassa näkymää sillalta tuleviin, rekalle taas puut saattaa olla edessä. Tiedä näitä mutta osanotot omaisille ja läheisille.  
sad_orig.gif

Jos sääntöjen mukaan toisella on väistämisvelvollisuus, niin toki oletan hänen myös niin tekevän. Jos vastapuoli ei väistäkkään, niin sitten minä väistän, jos ehdin.

Ihan oikeesti. Kuinka moni teistä voi sanoa ajavansa niin varovaisesti, että ehtii aina jarruttamaan tai väistämään, jos vastapuoli tekee virheen? Ihan kaikkeen ei pysty varautumaan.
Ajatteleppas, jos tehtäisiin niin kuin säännöissä sanotaan.

TLL § 15
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan
on väistämisvelvollinen, on <u>hyvissä ajoin nopeutta
vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että
hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan</u>. Hän saa jatkaa
matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys
ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä
estettä.

Kyllä meno olisi aika paljon selkeämpää eikä tarvitsisi
arpoa, että kuka tässä tekee ja mitä vai tekeekö kukaan
yhtään mitään. Etuajo-oikeus käsitteenä pitäisi poistaa
aivan kokonaan - siitä ei ole kuin haittaa.

Minä kyllä olen niiiiin lapsellinen, että ihan oikeasti uskon,
että TLL:n noudattaminen todellakin parantaa liikenteen
sujuvuutta. Olen körötellyt vasta 42 vuotta ja ihan eniten
huolta, epävarmuutta ja harmia on ollut niistä veijareista,
jotka soveltavat sääntöjä sen mukaan miten he niitä
hyvinä tai huonoina pitävät. Aivan käsittämättömän
paljon helpottaisi, jos kaikilla olisi samat säännöt.
Olisihan se hienoa, jos kaikki noudattaisivat sääntöjä. Joskus sitä ihan vahingossa rikkoo sääntöjä ja siihen olisi muiden osattava varautua. Tuskin tässäkään tapauksessa rekan kuljettaja tahallaan rikkoi sääntöjä. Väitätkö sinä, ettet itse ikinä edes vahingossa riko sääntöjä?
Kyllä täällä osalla on sellainen mentaliteetti ettei sääntöjä paljoa tule rikottua. Tiedä sitten josko laki heidän kohdallaan aina vähän taipuu...?

Miksi täällä ei huudeta rekkakuskille murhatuomiota vaikka ajoi eteen? Ja vielä tarkoituksella?

Ikävä juttu mikä olisi voinut jäädä käymättä. Voimia läheisille..

kyllä absit olis poikaa, nyt sitä on puolesta ja vastaan, samahan se oli autoilla, mutta ei nykyaikana kukaan valita, jos autossa on absit kun ne on kaikissa. lähinnä ihmetellään jos niitä ei ole.

sama se on pyörissä 10 vuodessa, absittomia pyöriä pidetään tod näk kummajaisina. absin edut kun on pyörissä vielä suuremmat kuin autossa, auto ei sentään kaadu, jos ei ole abseja.

kyllä absit olis poikaa, nyt sitä on puolesta ja vastaan, samahan se oli autoilla, mutta ei nykyaikana kukaan valita, jos autossa on absit kun ne on kaikissa. lähinnä ihmetellään jos niitä ei ole.

sama se on pyörissä 10 vuodessa, absittomia pyöriä pidetään tod näk kummajaisina. absin edut kun on pyörissä vielä suuremmat kuin autossa, auto ei sentään kaadu, jos ei ole abseja.
Puhut täyttä asiaa. Sellaisessa todella tiukassa refleksipaikassa etunen lyö varmaan joka ukolla lukkoon ja sit kontataan. Ite en oikeestaan pelkää prätkäilyssä muuta kuin tota nanosekunnin lukkoa, kun sen tapahtuminen etenkin kurvissa tekee taatusti höpöä. Osin ton takia yritän tehdä takasen käytöstä 'ensijarrun', kun siitä on muutenkin käyttökelpoisia kokemuksia tuolta sorapuolelta. Kurvissa tosin takasenkin lukkiutuminen tietää melko helposti pyörän kaatumista, mut asento on parempi ja pyörä kaatuu rauhallisemmin. Enkä oikeestaan ees tiedä, et onks tosipaikassa etusen nopeemmasta pysähtyvyydestä apua, kun noin tiukassa paikassa väistö lienee ainoa pelastus. Tosin tälläisissä rekka-jutuissa ei taida olla paljoa väistömahdollisuuksia, joten paska tilanne kelle sellainen sit sattuukin. Täytyy vaan yrittää olla entistäkin skarpimpana ja toivoa, ettei moinen sattuman palapeli osu omalle kohdalle. Omaisille, läheisille ja kavereille osanotot meikäläiseltä.

Jarrutusjäljestä päätellen juurikin näin. Ja huhun mukaan rekan pyörät mennyt kuskin yli. Tuossa on vasemmalla kaistalla n15-20m jarrutusjälkeä.... Sit ilmeisesti pyörä alta ja kops ikävin seurauksin.

Nämä 6 muuta olivat menneet edellä ja VTR oli tullut hieman muiden perässä. Mutta missä lie ollut molempien kuljettajien katseet? Tuossa on kyllä pahasti pakettiautolle ainakin liikennemerkki rajoittamassa näkymää sillalta tuleviin, rekalle taas puut saattaa olla edessä. Tiedä näitä mutta osanotot omaisille ja läheisille.
sad_orig.gif
Tuota juuri tarkoitin että pyörä on törmännyt rekkaan, kenties takapyörään, kun taas kuski on liukunut paripyörän alle. Pyörä ois vähän toisen näköinen, jos se ois jäänyt paripyörän alle.

Mitä tulee pysähtymismatkaan, niin sen pitäis olla 60 km/h nopeudella n. 36,5 m.

Eikös kuitenkin vähemmän, johan suunnilleen tuohon matkaan pysähtyvät paremman luokan autotkin satasesta? Vai onko mukana reaktioaika?

Jos sääntöjen mukaan toisella on väistämisvelvollisuus, niin toki oletan hänen myös niin tekevän. Jos vastapuoli ei väistäkkään, niin sitten minä väistän, jos ehdin.
TLL § 15
... väistämisvelvollinen, on <u>hyvissä ajoin nopeutta
hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan</u>. ...

yhtään mitään.
Olisihan se hienoa, jos kaikki noudattaisivat sääntöjä. ...
Väitätkö sinä, ettet itse ikinä edes vahingossa riko sääntöjä?
Tuosta TLL § 15 asiasta vain tuli mieleen, että jos muut eivät
näytä tekevän elettäkään väistelläkseen, niin keillä kaikilla piisaa
kanttia ajella asenteella "Mulla on etuajo-oikeus ja minä menen nyt."
wink.gif

Eikä tässä kukaan mitään väitä.
Asia vain on niin, että minä suhtaudun risteyksissä erittäin
epäluuloisesti kaikkiin muihin silloin, kun muita on läsnä. Se, että
ajelee risteyksissä hiljaa, ei vaikuta kokonaisajoaikaan ja/tai
perillepääsyaikaan yhtään mitään. . Kaikki tekevät virheitä
ja juuri siitä syystä on hitosti parempi olla varovainen ja
pikemminkin uskoa, että kukaan ei taatusti väistä ja varsinkin
silloin, kun ei näytä olevan sellaista edes lievästi havaittavissa.
Mopolla häviää aina.
On niitä sattunut niinkin päin, että itse en ole ollut mitenkään
tilanteiden tasalla risteyksissä, mutta onneksi muut ovat tajunneet
tilanteen. Tuokin vain osoittaa, että jokunen muukin on tajunnut,
että nimenomaan risteyksissä piilee potentiaalinen vaara.
Varsinkin, kun punaiset valot näyttävät olevan vain rekvisiittaa.

Yllättävän yleistä on sellainenkin, että tarpeeksi odoteltuaan
pääsyä risteyksissä, kuskit tuumaavat, että nyt riittää ja tunkevat
ihan väkisin sekaan mahtui tai ei ja samoin kaistanvaihdoissa.
Tätä kaikkea tapahtuu usein motarien liittymissä kiihdytyskaistoilla,
joissa joskus jengi tulee vaan kävi miten hyvänsä.
Ns. hyötyliikennekuskeilla on tuollaisia elkeitä aika usein.
smile_org.gif

On ne asfaltilla ehdottomat pelit. Tänään kokeilin irtosoralla. Takanen on kutakuinkin hengetön, mutta totuttujen tapojen vastasesti etusella pystyy jarruttamaan suht tehokkaasti ilman että on nutullaan.

Jarrut Brembon + saman valmistajan ABS vm 2008. Muista en tiedä, mutta ainakin noissa on niin nopea sykli että etunen ei ehdi lähteä alta edes soralla ennen kuin ABS löysää.

sad_orig.gif
Ajoin tänään kyseisestä kohtaa, kyseistä kaistaa. Siinä oli tosiaan 10-15 m jarrutusjälkeä, mutta ne oli kyllä auton jäljet. Jos siinä oli myös mp:n jäljet, niin ne oli kyllä sit tosi himmeät.

Onko sama pyörä? Kolarikuvassa näyttäis olevan kirkas slipari mutta myynti-ilmossa carbon...
Näin olen antanut itselleni kertoa, taholta joka näki pyörän kolaripaikalla.
Lehtikuvassa kieltämättä änkkärit näyttävät erilaisilta, mutta toisaalta rekan lokasuojatkin näyttävät osin kiiltääviltä vaikka ovat mustaa muovia. Tankin ja etukatteen vauriot täsmäävät.

Satulat ei ainakaan täsmää?
nixweiss.gif

Ja myytävässä pyörässä oikea puoli naarmuton... Tiiriön pyörä makaa oikealla kyljellä...

TLL § 15
... väistämisvelvollinen, on <u>hyvissä ajoin nopeutta
hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan</u>. ...

yhtään mitään.
Olisihan se hienoa, jos kaikki noudattaisivat sääntöjä. ...
Väitätkö sinä, ettet itse ikinä edes vahingossa riko sääntöjä?
Tuosta TLL § 15 asiasta vain tuli mieleen, että jos muut eivät
näytä tekevän elettäkään väistelläkseen, niin keillä kaikilla piisaa
kanttia ajella asenteella "Mulla on etuajo-oikeus ja minä menen nyt."
wink.gif

Eikä tässä kukaan mitään väitä.
Asia vain on niin, että minä suhtaudun risteyksissä erittäin
epäluuloisesti kaikkiin muihin silloin, kun muita on läsnä. Se, että
ajelee risteyksissä hiljaa, ei vaikuta kokonaisajoaikaan ja/tai
perillepääsyaikaan yhtään mitään. . Kaikki tekevät virheitä
ja juuri siitä syystä on hitosti parempi olla varovainen ja
pikemminkin uskoa, että kukaan ei taatusti väistä ja varsinkin
silloin, kun ei näytä olevan sellaista edes lievästi havaittavissa.
Mopolla häviää aina.
On niitä sattunut niinkin päin, että itse en ole ollut mitenkään
tilanteiden tasalla risteyksissä, mutta onneksi muut ovat tajunneet
tilanteen. Tuokin vain osoittaa, että jokunen muukin on tajunnut,
että nimenomaan risteyksissä piilee potentiaalinen vaara.
Varsinkin, kun punaiset valot näyttävät olevan vain rekvisiittaa.

Yllättävän yleistä on sellainenkin, että tarpeeksi odoteltuaan
pääsyä risteyksissä, kuskit tuumaavat, että nyt riittää ja tunkevat
ihan väkisin sekaan mahtui tai ei ja samoin kaistanvaihdoissa.
Tätä kaikkea tapahtuu usein motarien liittymissä kiihdytyskaistoilla,
joissa joskus jengi tulee vaan kävi miten hyvänsä.
Ns. hyötyliikennekuskeilla on tuollaisia elkeitä aika usein.
smile_org.gif
Tästä täysin samaa mieltä!

Back