• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hämeenlinnassa VTR tukkirekan kylkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tiggeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan oikeesti. Kuinka moni teistä voi sanoa ajavansa niin varovaisesti, että ehtii aina jarruttamaan tai väistämään, jos vastapuoli tekee virheen? Ihan kaikkeen ei pysty varautumaan.

Ei kai kukaan sellaista väitäkään, mutta väitätkö itse tukkirekan tulevan niin nopeasti eteen, että mitään huomaamatta kolauttaa perävaunun alle?

Jos oletetaan rekan pituudeksi 25 metriä, niin johan sitä on siinä vaiheessa 20 metriä ehtinyt ajolinjojen leikkauskohdan ylitse. Jos tukkirekka lähtee paikaltaan kääntymään, niin aikaa on kulunut 10 sekuntia ja pienestä vauhdistakin ainakin 5 sekuntia. Kovin suurella nopeudella tukkirekka ei taatusti ole tullut. Kyllä siinä ajassa pitäisi ehtiä reagoimaan ja pysäyttämään pelinsä.

Jos oma vauhti on kohtuullinen ja keskittyy muun liikenteen seuraamiseen, niin tilanteen pitäis olevan ennakoitavissa. Sen ymmärtäisi, jos törmäys oli tapahtunut suoraan tukkiauton etukulmaan.

Täytyy myöntää, että oma paranoia  
ghostface.gif
on senverta paha, että vasemmalle vilkuttava vastaantulija, ja sivusta sekaanpykijä aiheuttavat kyllä poikeukksetta vauhdin pudottamisen.

Toisaalta väliäkö tuolla, jopa meikäläisen "lussumopolla",
vauhdin takaisin kelaaminen on hauskaa. Ainaskin mulle parasta mopoilussa on ajosuunnan ja -nopeuden muutokset.

Ihan oikeesti. Kuinka moni teistä voi sanoa ajavansa niin varovaisesti, että ehtii aina jarruttamaan tai väistämään, jos vastapuoli tekee virheen? Ihan kaikkeen ei pysty varautumaan.

Ei kai kukaan sellaista väitäkään, mutta väitätkö itse tukkirekan tulevan niin nopeasti eteen, että mitään huomaamatta kolauttaa perävaunun alle?

Jos oletetaan rekan pituudeksi 25 metriä, niin johan sitä on siinä vaiheessa 20 metriä ehtinyt ajolinjojen leikkauskohdan ylitse. Jos tukkirekka lähtee paikaltaan kääntymään, niin aikaa on kulunut 10 sekuntia ja pienestä vauhdistakin ainakin 5 sekuntia. Kovin suurella nopeudella tukkirekka ei taatusti ole tullut. Kyllä siinä ajassa pitäisi ehtiä reagoimaan ja pysäyttämään pelinsä.

Jos oma vauhti on kohtuullinen ja keskittyy muun liikenteen seuraamiseen, niin tilanteen pitäis olevan ennakoitavissa. Sen ymmärtäisi, jos törmäys oli tapahtunut suoraan tukkiauton etukulmaan.
En yrittänyt tulkita tai väittää mitään kyseistä tapahtumaa koskevaa. Ihmettelin minäkin, etteikö kuudenkympin alueella ehtisi tekemään mitään? Edes väistämään rekan perän takaa.

Lähinnä noin yleisesti ottaen ajattelin tuota väistämistä, jos vastapuoli ei toimikaan sääntöjen mukaan. Olen usein ajatellut risteyksissä, että mitä jos se auto olisikin lähtenyt kolmion takaa viime hetkellä? Olisinko ehtinyt mitään? Jos haluaisin olla varma siitä, ettei törmäystä tapahdu missään tilanteessa, pitäisi nopeus pudottaa todella alhaiseksi. Kuka sellaista jaksaisi?

Kuten todettiin, tiellä on kuudenkympin rajoitus. Se tukkirekkakin on ihan hyvin ehtinyt, jos edellä on ollut vihreät, tulla kuuttakymppiä siihen vasurikaistalle ja siitä vetää samantien ylikeskelle. Ei näistä tiedä. Joka päivä pelottaa hieman enemmän tuolla liikenteessä.

"Poliisin mukaan Hattulan suunnasta tullut moottoripyörä törmäsi Pälkäneentiellä Tiiriössä tukkirekan vetoautoon, kun rekka oli kääntymässä vasemmalle Helsingin ja Tampereen väliselle moottoritielle johtavalle rampille. Moottoripyörää ajanut mies kuoli törmäyksessä."
VETOAUTOON....törmännyt...jaksamista omaisille.

hmm. tod.näkösesti se rekka ei ole pysähtyny heti törmäys kohtaan. onkos pyörä tullut kärrin yli vai ali?

Osanotot kuskin omaisille ja tutuille.
Tämä oli todella ikävää luettavaa tähän iltaan. Tapahtumarikas päivä takana itsellänikin.

Entistä turvallisempia kilometrejä kanssakulkijoille!

osanottoja läheisille. eilen aamulla katselin säätilaa ja mietin just sitä juicen biisiä 3.30, siitä se eräs kohta: "... tänäänkin liikenteessä kuolee jonkun nuori teräsvartalo..."

...vieläkö meillä on kaljaa...

No huh, ikävii luettavii nää kyl aina.
Mitenhän se ny tolleen...
Onkohan tultu naru kireellä.
Tukkirekka kyl sen verta iso ja painava, ettei varmaan oo paikaltaan lähteny, jos on takaosaan osunu, joten ois luullu, et siin ehtiny huomaamaan esteen.
Pientä epäilyä jos tossa rekankyydissä olevat koivut ovat nyt kesäkelillä kaadettu niin rekanpaino on reilut 60tonnia niin silloin rekkakuski voi lähteä risteyksestä tyhjälle tielle mutta ennen kuin perävaunu on tiellä niin aikaa kuluu niin tilanne on toinen mutta rekkakuski ei voi asialle enään mitään. Tuo sana reilu voi sisältää parhainmillaan +40tonnia mitä olen huhujen mukaan kuullut että tehtaan portin vaaka näyttänyt 100tonnin painoja.

Jos sääntöjen mukaan toisella on väistämisvelvollisuus, niin toki oletan hänen myös niin tekevän. Jos vastapuoli ei väistäkkään, niin sitten minä väistän, jos ehdin.

Ajatteleppas, jos tehtäisiin niin kuin säännöissä sanotaan.

TLL § 15
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan
on väistämisvelvollinen, on <u>hyvissä ajoin nopeutta
vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että
hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan</u>. Hän saa jatkaa
matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys
ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä
estettä.

Kyllä meno olisi aika paljon selkeämpää eikä tarvitsisi
arpoa, että kuka tässä tekee ja mitä vai tekeekö kukaan
yhtään mitään. Etuajo-oikeus käsitteenä pitäisi poistaa
aivan kokonaan - siitä ei ole kuin haittaa.

Minä kyllä olen niiiiin lapsellinen, että ihan oikeasti uskon,
että TLL:n noudattaminen todellakin parantaa liikenteen
sujuvuutta. Olen körötellyt vasta 42 vuotta ja ihan eniten
huolta, epävarmuutta ja harmia on ollut niistä veijareista,
jotka soveltavat sääntöjä sen mukaan miten he niitä
hyvinä tai huonoina pitävät. Aivan käsittämättömän
paljon helpottaisi, jos kaikilla olisi samat säännöt.

No huh, ikävii luettavii nää kyl aina.
Tuo sana reilu voi sisältää parhainmillaan +40tonnia mitä olen huhujen mukaan kuullut että tehtaan portin vaaka näyttänyt 100tonnin painoja.
tuo on jo urbaanilegenda. voimia osallisille.

Ei tuo mitään legendaa ole, vielä 80-luvulla se oli täyttä totta.

Silloin tukkikuorman painoa ei mitattu vaa'alla vaan lakikirjassa luki montako tonnia kuutio X laadun puutavaraa painoi. Poliisikin mittasi kuorman tilavuuden ja sillä siisti.

Sitten kun kyytiin nostettiin normaalia märempää puuta, jopa suoraan uittolautasta, niin tottakai se painoi paljon enemmän kuin laissa sanottiin. Siihen aikaan tehtaiden porteilla mitattiin oikeasti aivan järkyttävän suuria kuormia.

Sittemmin lakia muutettiin ja puutavarakuormatkin alettiin punnita poliisin vaa'alla. Siinä vaiheessa tukkirekkojen kuormat pienenivät jopa puoleen entisistä.

Eli kyllä puheet 100 tonnin kuormista ovat totta, mutta aikaa niistä ajoista vaan on jo reilut 15 vuotta.

Sinällään lienee aivan sama, että törmääkö mopolla tyhjään 20 tonnia painavaan tukkirekkaan vaiko täyteen 60 tonnia painavaan.

En tiiä mitä siin on mahtanu käydä ku näkyvyyttä molempiin suuntiin 100m. Oisko vtr kuski kattellu jotain muuta ku etiä päin vai rekkakuski jättäny huomioimatta yksinäisen pyörän? Mut oli pyöräkuski kuinka oikees ni täs tapauksessa taas jäi heikommalle.
omg.gif

Jos sääntöjen mukaan toisella on väistämisvelvollisuus, niin toki oletan hänen myös niin tekevän. Jos vastapuoli ei väistäkkään, niin sitten minä väistän, jos ehdin.

Ajatteleppas, jos tehtäisiin niin kuin säännöissä sanotaan.

TLL § 15
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan
on väistämisvelvollinen, on <u>hyvissä ajoin nopeutta
vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että
hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan</u>. Hän saa jatkaa
matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys
ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä
estettä.

Kyllä meno olisi aika paljon selkeämpää eikä tarvitsisi
arpoa, että kuka tässä tekee ja mitä vai tekeekö kukaan
yhtään mitään. Etuajo-oikeus käsitteenä pitäisi poistaa
aivan kokonaan - siitä ei ole kuin haittaa.

Minä kyllä olen niiiiin lapsellinen, että ihan oikeasti uskon,
että TLL:n noudattaminen todellakin parantaa liikenteen
sujuvuutta. Olen körötellyt vasta 42 vuotta ja ihan eniten
huolta, epävarmuutta ja harmia on ollut niistä veijareista,
jotka soveltavat sääntöjä sen mukaan miten he niitä
hyvinä tai huonoina pitävät. Aivan käsittämättömän
paljon helpottaisi, jos kaikilla olisi samat säännöt.
Olisihan se hienoa, jos kaikki noudattaisivat sääntöjä. Joskus sitä ihan vahingossa rikkoo sääntöjä ja siihen olisi muiden osattava varautua. Tuskin tässäkään tapauksessa rekan kuljettaja tahallaan rikkoi sääntöjä. Väitätkö sinä, ettet itse ikinä edes vahingossa riko sääntöjä?

Back