• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hämeenlinnantiellä tapahtuu part. 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dunkku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Just kun manasin eilen h-linnantietä et "jengi ei vaan osaa" niin nyt meinas ittelle kolahtaa.
sad_orig.gif

Olin tulossa kehä 1 ja huomasin että edessäni ajoi pikku kotterolla kiharatukkainen täti (ei ole sitten tätejä vastaan mitään, nehän on varsin viehättäviä
wink.gif
)... kelasin siinä et täytyy varoo... no tulin sitten tädin perässä kiidytyskaistalle h-linnantiele ja päätin että meen suoraan laitimmaiselle kaistalle kun ei näkynyt sopivasti tulevan ketään "takaa"... käänsi tuppea ja (lasissa oli joku 90-95km) olin valmistautumassa ohittamaan "tätiä" muutaman metrin päässä, niin tämä täti sitten ajatelikin lähteä kanssa ohittamaan edellä ajavia.
omg.gif

... liinat kiinni ja väistöä katiteisiin päin... huh... ei ollut paljosta kiinni et tämä äijä ois ollut "tädin" ja kaiteen välissä...
crazy.gif

Tajus vasta tilanteen vakavuuden, kun alko kelaa...
että lasissa lähes 100km ja "lukkojarrutus" (etupyörä ravisti snadisti, ei tainnut pahemmin mennä ainakaan lukkoon), hitto mitäs oliskaan käynyt jos:

a) ois jäänyt tädin ja kaiteen väliin
b) tai kaatanut pyörän ja likunut kaiteisiin yms. yms.

be careful.. there are "tätejä" and "lippalakki-äijiä" out there!
kaboom.gif

Välillä herää kysymys et mikä joitakin motoristeja vaivaa? Kun itsellä nopeahko h-auto ja jotain kiihdytyskokemustakin,liian monta kertaa käyny niin et kun lähtee autolla motarin vasemmalle kaistalle ohittaa autoa tai jonoa ja kun prätkä menee mun edellä,niin kun jo olen vasemmalla ja liki prätkän kohdalla niin eikö p-rkle pidä vielä tunkea se mopo siihen mun auton keulaa hipoen eteen...Useita kertoja joutunut vetää autolla liinat kii ettei mene prätkän päälle.Prätkä on niin nopee autoon verrattuna että kyllä niillä ennättää vaikka päästää jonon autoja edelle ja vetää sit niistä kaikista ohi. Tää vaan v-tuttaa kun monet motoristit unohtaa et ei kaikki autoilevat ole mulkvisteja vaan moni prätkäilijäkin joutuu töiden yms. takia paljon liikkumaan autolla.

Tommoset tilanteet on syytä ottaa maltilla ja kattoa loppuun asti mitä se autoilija tekee. Monesti just noissa tilanteissa tulee vaaranpaikkoja, kait ne autolijat on niin täpinöissä siitä ohittamisesta, ja on silläkin osuutensa, että autosta ei välttämättä näe kovin hyvin pientä ja vikkelästi liikkuvaa moottoripyörää.

Omaa hautaa siinä kaivaa, jos liikaa luottaa vastustajaan.

Kaikki saa toki olla sitä mielt mitä haluavat tästä tilanteesta.
Enkä todellakaan väitä, että ajaisin aina mallikkaasti, en toki tahalleen/juuri kikkaile liikenteessä.

Toki myönnetään, että ois pitänyt ehkä vähän pidempää ajaa letkan mukana ja sitten vasta lähtee ohi, tarkkailla tilannetta.
Mutta kumminkin kun kaistalla jo olin ja tulossa ohi. Oisinhan voinut olla muutenkin jo tulossa sillä kaistalla ja täti ois tullut eteen. Kuollut kulma varmaan ollut kun ei huomannut

Mutta myönnetään että
withstupid.gif
niin on ainakin kaikilla hyvä mieli! Oppia ikä kaikki, eiks je!
thumbs-up.gif

Ihan "normaalisuoritus", suotta tuosta dunkkua tuomitsette... Toisaalta "tupettamalla" tuokin tilanne ois mahdollisesti selvinnyt ihan nätisti, eikun hanaa vaan ja alta pois. Sitäpaitsi Hämeenlinnanväylällähän mahtuu huoletta vetämään myös siitä kaiteen ja vasimmaisen kaistan välistä. Elikkäs, jos tiukempi tilanne tulee niin sinne pientareellekin voi väistää, toivoen vaan ettei siellä ole paljoa hiekkaa tms. törkyä. Anyway, hyvä ohituskaista se o! ;B

...Toki myönnetään, että ois pitänyt ehkä vähän pidempää ajaa letkan mukana ja sitten vasta lähtee ohi, tarkkailla tilannetta...
Oliskohan yhtään auttanut, jos esim. täti olisi vilkuttanut reilusti
ajoissa, että mihin se aikoo ja pyrkii? Mikäli näin, niin olisiko yhtään
auttanut, jos vaikka itse olisi vilkutellut ja varmistanut, että omat
aikeet olisi huomattu? En nyt halua kuitenkaan osoitella sinne enkä
tänne, mutta vieläkin olen sitä mieltä, että ei kait se mikään
valtionsalaisuus voi olla, että minnekkä kukakin on aikeissa mennä.
Jos villkua olisi PAKKO pitää päällä vaikka esmes 3-4 sec ennen kuin
SAA tehdä sen kummempia, niin avot .. helpottaisi monia tilanteita.
nixweiss.gif

Tiedetään .. tiedetään ... vilkkua ei voi käyttää sen vuoksi, kun
kanssasuharit sitten tietäisivät, että minne kukakin on aikeissa
mennä, niin ne vetää raot tukkoon ja siten ei ainakaan pääse.
"Ja mun eteenhän et varmasti tule." Siksi siis vilkkua ei käytetä
ja rakoihin tungetaan ikäänkuin "salaisin" aikein ja yllättäen,
ettei kukaan vaan suinkaan ehdi estämään.
shaun.gif

Oon kyl miettinyt kans kun on aika kova buumi et pärriin laitetaan mahd pienet vilkut, ei kyl näy varmaan hyvin varsinkin päivällä.
Mut pääasia et pärrä näyttää hyvält!
biggrin.gif

Mulla tosin tollaset paistinpannun kokoset härpäkkeet..
tounge.gif
Ehkä pitäis laittaa pienemmät!
wink.gif

Mut vilkun käyttöö kyl pitäis opetella meidän jokaisen, säästyis varmasti monelta kolarilta.

Tiedetään .. tiedetään ... vilkkua ei voi käyttää sen vuoksi, kun
kanssasuharit sitten tietäisivät, että minne kukakin on aikeissa
mennä, niin ne vetää raot tukkoon ja siten ei ainakaan pääse.
"Ja mun eteenhän et varmasti tule." Siksi siis vilkkua ei käytetä
ja rakoihin tungetaan ikäänkuin "salaisin" aikein ja yllättäen,
ettei kukaan vaan suinkaan ehdi estämään.
shaun.gif
Jepulis... toi on ihan käsittämätöntä, mutta totta. Tosin mun mielestä parannusta on ainakin pk-seudulla tapahtunut viime vuosina, esmes kehä ykkösellä saa varmasti tilaa ruuhkassa kun vain pyytää. Mutta ihmiset ei luota siihen, vaan pelkää että vastassa onkin m*ulkku raonkiristäjä, joten vilkkua pihdataan ja omat aikeet salataan.
Toisaalta vallitseva kulttuuri on opettanut, että esim keskustassa ajaessa on tottunut siihen, että jos joku laittaa vilkun päälle, niin se myös sieltä tulee, oli tilaa tai ei. On se joustavuutta sekin.

Ihme touhua, sano.

Just kun manasin eilen h-linnantietä et "jengi ei vaan osaa" niin nyt meinas ittelle kolahtaa.
sad_orig.gif
Noo, kannattaa ehkä vähän miettiä kannattaako manata
wink.gif

Tossa nimenomaisessa paikassa ei yleensä kannata lähteä vetämään vasemmalta ohi, käytännössä ne nyykeröt vaihtaa aina heti mihin tahansa olemattomaan koloon siitä oikeanpuolimmaiselta kaistalta, joten siinä pääsee mainiosti oikealta ohi kun malttaa odottaa hetken. Ainakin jos edessä ei ole jotain onnikkaletkaa jarruttelemassa, mutta ne nyt näkee. Works for me.

sanoi:
Oon kyl miettinyt kans kun on aika kova buumi et pärriin laitetaan mahd pienet vilkut, ei kyl näy varmaan hyvin varsinkin päivällä.

Noi nykyiset lediminivilkut pistää kyllä sen verran valoa maailmalle että kyllä ne näkyy - kunhan on oikeassa suunnassa. Se pieni koko on itse asiassa jopa etu, koska silmä huomaa sen paremmin kun pinta on pistemäisesti todella kirkas. Samalla se on kyllä myös pirun ärsyttävää katella, se kyllä häiritsee jos joutuu pimeällä istumaan liikennevaloissa tollasen kunnollisen minivilkku-valonheittimen takana joka on tarpeeksi kirkas että näkisi lukea.

Tuli ite hommattua hieman korvaavia ja todettua että kyseinen malli (E-hyväksyttyä ja kaikkea) on lievästi ilmaistuna perseestä, kun valoteho lähtee kotitekoisesti mitattuna vaakatasossa noin 40 astetta leveällä keilalla, ja suoraan sivulle. Eli jos 0 astetta on kulkusuunta, niin noi näkyy kunnolla vain kulmassa 70-110 astetta. Okei, haluan että ne näkyy myös sivulle, mutta kyllä niiden pitää näkyä eteenpäinkin, juurikin tuonkaltaisten tilanteiden takia.

nixweiss.gif
Noo, sehän on juuri noin!

"Suuntamerkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä", kuten tieliikennelaki asian selvällä suomella sanoo.

Jos poliisia vaan nappaisi, niin niillähän on jopa ohjeissaan että noista olisi tarkoitus rikesakkoja rustata. Mutta eipä vaan nappaa. Ilmeisesti se ei siis vaikuta liikenneturvallisuuteen.

sad_orig.gif

Olin tulossa kehä 1 ja huomasin että edessäni ajoi pikku kotterolla kiharatukkainen täti (ei ole sitten tätejä vastaan mitään, nehän on varsin viehättäviä
wink.gif
)... kelasin siinä et täytyy varoo... no tulin sitten tädin perässä kiidytyskaistalle h-linnantiele ja päätin että meen suoraan laitimmaiselle kaistalle kun ei näkynyt sopivasti tulevan ketään "takaa"... käänsi tuppea ja (lasissa oli joku 90-95km) olin valmistautumassa ohittamaan "tätiä" muutaman metrin päässä, niin tämä täti sitten ajatelikin lähteä kanssa ohittamaan edellä ajavia.
omg.gif

... liinat kiinni ja väistöä katiteisiin päin... huh... ei ollut paljosta kiinni et tämä äijä ois ollut "tädin" ja kaiteen välissä...
crazy.gif

Tajus vasta tilanteen vakavuuden, kun alko kelaa...
että lasissa lähes 100km ja "lukkojarrutus" (etupyörä ravisti snadisti, ei tainnut pahemmin mennä ainakaan lukkoon), hitto mitäs oliskaan käynyt jos:

a) ois jäänyt tädin ja kaiteen väliin
b) tai kaatanut pyörän ja likunut kaiteisiin yms. yms.

be careful.. there are "tätejä" and "lippalakki-äijiä" out there!
kaboom.gif
Tuossa on vaan se ongelma, että kaistojahan ei saa kerralla vaihtaa useampaa... siis jos oli kyse että kiihdytysrampilta hyppäät suoraan yhden kaistan yli. sehän on laissakin kielletty, siis jos niin teit.

en täysin ymmärtänyt kirjoitustasi (olen pahoillani), mutta jos näin on niin shame on you!
biggrin.gif

MattiR kirjoittaa asiaa. Jos vilkkua käytettäisiin lainsäätäjän ajattelemalla tavalla ja lisäksi muistettaisiin pitää turvaväliä, niin olisi pirun paljon mukavampi olisi ajella. Näiden kahden jutun valvonnan puute johtuu varmaan siitä, että jossain loivassa alamäessä suoralla maantiellä oleva tutka kilauttaa valtion kassaan euroja niin paljon helpommin. Mutta tästä on kai peistä väännetty jo ikuisuus, eikä se valvonta järkeväksi taida muuttua ikinä. Toivottavasti edes järkevän suuntaan...

Back