• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Halvin ajokorttipaikka uusimaassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja martosh79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvää päivää,

Olen harkinnut ajavani moottoripyörä kortin nyt niin nopeasti kun vaan mahdollista tänä vuonna. Asun helsingissä ja etsin halvinta paikkaa missä sen voi tehdä. Minulla on "B" kortti ja 29 vuotias.

Mihin mestaan kannattaisi mennä ja mikä on hinta korttia varten?

Asuin ulkomailla ja olin aloittanut siellä kortin ajoa mutta sitten jouduin kolariin testi ajalla. Ja en enään päässyt suorittamaan prätkäkorttia belgiassa joten joudun aloittamaan nähtävästi kaiken alusta.

Kysymykset siis ovat:
Missä halvin uusimaalla oleva prätkäkoulu? (vantaa, kerava ym käy myös)
withstupid.gif

Mitä kaikkea siellä tarttee suorittaa (belgiassa vaan 6 tuntia ajoa, sit 6kk yksin ajamista ja testiin, ei teoriaa, vaan ajo testi ja rataajo.)

Kiitoksia vastauksista.

martosh

Edit. Jaa, eli Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen moottoripyöräkoulu onkin tauolla vuonna 2009.

Ylästön autokoulussa Vantaalla kävin itse ja oli edullinen silloin (tosin se oli 2004).

"Kesäkaudella 2009 moottoripyöräkoulu on tauolla."
Tuo myös niitten sivuilta luettu...

Anteeksi pikku offtopic, mutta tuo uusimaalla on jo niin outoa suomea että huh. Pitäisi taipua muotoon uudellamaalla.
Sorry, ei sitten herneitä nenään, please.

joo ei herneitä nenään
smile_org.gif

Mun suomenkieli ei ole maailmaan parhainta .....

uusimaalla tarkoitin siis espoo , vantaa, helsinki, kerava, ym...
smile_org.gif

jos on tiedossa jotain hyvää mestaa niin ilmoittakaa ....

nähtävästi olisi ollut helpompaa.

onko siis kenelläkään yhtään tietoa kun tossa linkissä mikä lähetettiin niin kerrotaan että ei prätkä koulua vuodelle 2009
confused_orig.gif
??

Autokoulu Start. Löytyy googlella. Yksi edullisimmista ja homma hoituu nopeesti. Kurssit täyttyy tosi nopeesti joten kannattaa ilmoittautua jo nyt.  
smile_org.gif

033102beer_1_prv.gif

Edit: Luulen että tänä vuonna koko helahoito on halvimmillaan n.800€ pääkaupunkiseudulla. Mutta kysymällä selviää...

Tuossa hommassa jos missään vertailu kannattaa. Soittele rohkeasti eri autokouluihin, niin hintataso ja edullisin suorituspaikka selviää.

joo ei herneitä nenään  
smile_org.gif

Mun  suomenkieli ei ole maailmaan parhainta .....

uusimaalla tarkoitin siis espoo , vantaa, helsinki, kerava, ym...
smile_org.gif

jos on tiedossa jotain hyvää mestaa niin ilmoittakaa ....
No joo yleisesti tuosta alueesta käytetään nimitystä "pääkaupunkiseutu"
biggrin.gif

Mutta itse asiaan niin rohkeasti vaan kyselet useammasta paikasta vaikkapa sähköpostitse minkä hintaisia ovat, sillä se selviää parhaiten.

Mitä kaikkea siellä tarttee suorittaa (belgiassa vaan 6 tuntia ajoa, sit 6kk yksin ajamista ja testiin, ei teoriaa, vaan ajo testi ja rataajo.)
2007 ja osan kesää 2008 oli ajotunteja vähemmän, mutta nykyään mennään jo 14kpl tasossa. Tunti ei kylläkään ole kuin sen 25min, joten noita vetää normaalisti vähintään kahta ellei kolmea putkeen. Teoriatunteja oli aiemmin 6kpl (ne taisi olla '45min' kpl) liekö niiden määrää nostettu.

B-korttisi myöntämishetkestä riippuu tarvitseeko sinun suorittaa teoriakokeessa kuvallista osuutta enää uudestaan, samoin se, että tarvitko lääkärintodistusta. Uudempien kuskien kuin olikohan kesä -95 ei tarvi noista välittää.

Teoriakokeen ns arvausosuus pitää suorittaa. Kysymyksiä ja a,b,c. Helppo.

Ajokokeeseen kuuluu käsittelyosuus sekä itse ajokoe liikenteessä. Käsittelyosuutta jotkut saattavat kuvata haasteelliseksi, mutta sinulla ajokokemusta jo vähän on, joten etköhän opi riittävät taidot helposti ajotuntien lomassa. Väistöjä, jarrutuksia, kiemurtelua jne.

Eiköhän se ole joka puolella Suomea,samanhintaisia nuo kurssit,+/- joitakin kymppejä...haiskahtaa ns. kartellilta?Vai mikä se oli ?

Mitä sitä etsimään halvinta. Mun nähdäkseni niistä opeista on hyötyä, joten kannattaisi etsiä hyvä, kustannustehokas tai paras. Hintatasosta en osaa sanoa mitään, mutta suosittelen Autokoulu Paanasta. Kari Vaarnaa on kehuttu täällä aiemminkin, myös minä, vaikka aikoinani valinnan peruste oli se, että muilla kouluilla pärrät olivat jo talvisäilöissä.

Näinpä juuri, kyttäämällä halvinta hintaa saat käteesi varmimmin sitä itteään. Ajokouluissa on isoja eroja, ja erot ovat mp-koulutuksessa vielä isompia. Yksi (muttei ainoa) tapa seuloa mp-kouluttajat muista kouluttajista on katsoa, että kouluttajalla on Suomen Moottoripyöräkouluttajien (SmoK) auktorisointi.

2007 ja osan kesää 2008 oli ajotunteja vähemmän, mutta nykyään mennään jo 14kpl tasossa. Tunti ei kylläkään ole kuin sen 25min, joten noita vetää normaalisti vähintään kahta ellei kolmea putkeen. Teoriatunteja oli aiemmin 6kpl (ne taisi olla '45min' kpl) liekö niiden määrää nostettu.

B-korttisi myöntämishetkestä riippuu tarvitseeko sinun suorittaa teoriakokeessa kuvallista osuutta enää uudestaan, samoin se, että tarvitko lääkärintodistusta. Uudempien kuskien kuin olikohan kesä -95 ei tarvi noista välittää.

Teoriakokeen ns arvausosuus pitää suorittaa. Kysymyksiä ja a,b,c. Helppo.

Ajokokeeseen kuuluu käsittelyosuus sekä itse ajokoe liikenteessä. Käsittelyosuutta jotkut saattavat kuvata haasteelliseksi, mutta sinulla ajokokemusta jo vähän on, joten etköhän opi riittävät taidot helposti ajotuntien lomassa. Väistöjä, jarrutuksia, kiemurtelua jne.
Olen ajanut B-kortin vuonna -92 ja A:n ajoin viime syksynä (2008). Kirjallisissa oli vain monivalintakysymykset, joten silloin ei ainakaan minun tarvinnut tehdä mitään kuvatehtäviä. En tiedä sitten onko homma muuttunut täksi vuodeksi?

edit: Kerrotaan siitä viime syksyn pyöräkoulusta sen verran että kun ensimmäisen kerran kävin teoriatunnilla niin siitä kahden viikon päästä oli A-kortti kädessä. Ihan hyvin meni omasta mielestä. Ja koulu oli Koljander. Pelkästään hyvää sanottavaa ko. koulusta!

mjtee.. Ei ole muuttunut viime vuodesta nuo ajokerrat eli 12ak ajo-opetusta ja 6tuntia luokkaopetusta..
Vinkiksi A-korttia ajaville, koskee vielä enemmän kesällä ajavia.. Hakekaa se poliisin ajokorttilupa jo valmiiksi ennen kuin autokoulun kurssi alkaa.. Nopeuttaa varsinkin kesällä sitä ettei tarvitse lupia odotella vaikka teoriat olisi käytynä jne.. Mutta asiaan.. pääkaupunkiseudulla on n.760€-850€ hintaluokassa nuo A-kortit

Ja suosittelen myöskin semmoista koulua jossa SmoK:in kouluttaja testit käyneet kouluttajat.

Itse suoritin kortin autokoulu Elossa. Ei ollut aivan halvin, jonku 50€ halvemmankin löysin (Haagan autokoulu), mutta siellä kortin saanti olisi kestänyt vähintään kuukauden pidempään. Oma kokemus oli, että Elossa opetuksen taso oli OK ja kortin sai nopeasti kouraan kiireisimpäänkin aikaan.

Ja ainakin viime kesänä Espoossa sai huomattavasti nopeammin ajokorttiluvan + inssiajan. Helsingin puolella poliisi ja ake tukossa.

Ja kyllä noissa korteissa oli vielä viime vuonna isojakin hintaeroja eri paikkakuntien välillä. Oliko Turussa missä olisi saanut kortin kouraan 400-500eurolla. Samoja hintoja lupailtiin Kotkassa. Espoossa maksoi muistaakseni jotain 700 ja 800€ väliltä
033102ass_1_prv.gif

Ylästön autokoulusta on hyviä kokemuksia ja eteenkin se kauden eka kurssi on yleensä edullisempi. Kannattaa kysyä eri paikoista tarjouksia.

joo täytyy varmaan ruveta soittelemaan eripaikkoihin tai meilaamaan jotta sais jotain tietoa hinnoista.

Täytyy myös sit samalla tarkistaa onko niillä SmoK sertifikaatti.

Pakko sanoa että kyllä on tyyriitä noi kortit täällä suomessa. En kyllä ymmärrä miksi pitää suorittaa uudelleen jotain teoria tunteja ja tentti sitä varten. Muut ymmärrän myös, tai no en mä ihan ymmärrä miksi täytyy opetella jotain prätkän korjaamisasiota. Henkilökohtaisesti ei mulla ole kuitenkaan niitä työkäluja jolla voisin mitään erikoista korjata.

Kiitos kaikille vastauksista.

PS: onko joku teistä muuten tuonut ikinä Belgiasta tai Ranskasta prätkää? Onko tietoa niistä?
Löysin ihan mahtavan prätkän ranskasta ja ajattelin ehkä tuoda sen tänne sit ja maksaa verot siitä.

Back