• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Halpa vs. kallis kypärä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja parnjo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itselle ei väliä kypärän turva-ominaisuuksilla hevon veetä. Ei silti pahaa sanaa, kukin tyylillään.

Mutta koska kypärää on lain mukaan pidettävä, pitää sen olla käyttökelpoinen.

Nolanin 01 on ollut kaikkein mukavin päässä. Ei varmaankaan ole E-hyväksytty. Mutta avona vaatii melkoisen määrän rättiä ynnä ajolasia avukseen esimerkiksi lumi/hyttyspyryssä.

Toistaiseksi sopivin ja mukavin on ollut Raid II originaalilla pinlockilla. Vielä kun saisi takasivuille pari avausläppää helteille, niin aika liki täyttä kymppiä.

Noita yli 500 € kypäriä ei tosin ole tullut koeteltua, ei varaa. Ovat varmaankin ihan hyviä.

-hh-

Yksi turvallisuusero tulee ainakin itselleni mieleen eri valmistajien kesken:

Kuinka moni kypärävalmistaja tekee useampaa eri kuorikokoja ja kuinka moni tekee kypärän koon sisustan paksuuksia vaihtamalla?

Jos arvioi oman päänsä 100€ arvoiseksi niin kannattaa ostaa 100€:n kypärä. En ainakaan ole kuullut kenenkään harmittelevan kaatumisen tai kolarin jälkeen sitä että oli turhan kallis kypärä päässä.

Ehkäpä olen kuitenkin mainonnan uhri...

Olen kuullut työnteosta, mutta meidän työyhteisössä ei ole tapana sanoa muille etteivät tiedä asiasta hevon vittua, jos ei itse tiedä yhtään enempää asiasta.

En ole missään vaiheessa puolustanut muovikypäriä, vaikka tuossa tekstissä niistäkin puhuttiin. Itse en sellaista laittaisi päähäni.

Kukaan ei ole kysynyt sinulta muovi- ja kuitukypärien rakenne-eroista. Vai onko jossain 200 euron muovikypäriä?
No sinäkun tiedät kaikesta kaiken, huomaan ma, KERRO onko muovikypärä yhtä turvallinen kuin kuitukypärä? Jos ymmärsit kirjoitettua tekstiä, viittasin halpoina kypärinä n. 50€ honkkarikypäriin ja korjasin virheeni luultuani että tarkoitit juurikin tuollaisia.

Kerro yhteisöllesi terveisiä, on hieno asia, jos siellä ei sanota kellekkään ettei tiedä asioista hevon vittua
bowdown.gif

Ihan totta, et kysynyt muovi ja kuitukypärien rakenne-eroista, enkä niihin kommentoinutkaan, koska oletan että ainakin periaatetasolla ne ovat aika monelle tuttuja asioita, tuossa vaiheessa hoksasin sinun tarkoittavan halvalla kypärällä 200€ kypärää, joka aika monelle saattaa kuitenkin olla jo aika hintava... mene ja tiedä

Nyt rauhoitutaan ja palataan asialliseen keskusteluun, onnistuuko?

Mikäli olen oikein fysiikan lakeja ymmärtänyt, niin törmäyksen sattuessa iskun ottaa suurimmaksiosaksi vastaan se pehmusteaine. Tästä lienevät kaikki samaa mieltä? Useiden kypärien sisuskaluja olen silmilläni tapittanut ja kertaakaan en ole nähnyt vaimentavana ainesosana mitään muuta kuin styroksia. Myöskään kypäränvalmistajat eivät kilpaa kehu oman vaimennusmateriaalinsa erinomaisuutta, tai ainakaan itse en ole löytänyt yhdenkään kalliimman valmistajan hehkuttavan kypäränsä turvallisuutta uudella XYZ-vaimennusteknologialla. EUhan on itseasiassa määrännyt kypärän vaimennusaineelle minimipaksuuden, joihin kaikkien hyväksyttyjen kypärien on yllettävä.

Jos siis kaikki voima iskusta otetaan pois sen vaimenninaineen kanssa, niin eikös ihan järkeilemälläkin päästä lopputulokseen, jossa pehmeämmällä kuorella varustettu kypärä saattaisi itseasiassa olla jopa turvallisempi, kuin kova kuitukuorinen?

Kyllähän se kuituinenpäällikuori kestää toki tehokkaammin raahautumista ja teräviä iskuja, mutta heti kun meikäläiselle osoitetaan, että tällaiset iskut ovat vallalla moottoripyöräonnettomuuksissa, lupaan pyörtää sanani.

Mutta rauhoittaahan se mieltä kun on päässä parasta mitä kaupasta saa rahalla ostettua. Mielikuvilla sitä muitakin tuotteita myydään.

Niin ja itse omistan kuitupotan. Lähinnä siksi, että käyttömukavuus on ihan toista luokkaa. Ja toki kova kuori kestää myös enemmän rankaisua tiputtelun muodossa.

Linkin alla olevan jutun sanoma perustuu siihen, etteivät pehmeämmästä eurooppalaisen standardin mukaisesta styroksista valmistetut kypärät täytä kovempaa jenkkistandardia.

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/

Tämän linkin takana olevassa jutussa taas kyseenalaistetaan jenkkien snell-standardi, joka edellyttää että kypärä on niin kova, että se vaimentaa sellaisia iskuja, jotka kypärän suojaamanakin todennäköisesti aiheuttavat vakavan aivovaurion. Tämä tapahtuu sillä kustannuksella, että kypärän teho pienemmissä iskuissa on huonompi, jolloin niistä selviäminen vammoitta on epätodennäköisempää. Lisäksi jutussa arvioidaan, että jenkkitasoista kovuutta kypärältä vaativassa iskussa tulee jo muihin elimiin sellaisia vammoja, että niistä ei ole kovin todennäköistä selviytyä.

Kypärän hinnalla on merkitystä turvallisuudessa muttei suoraan hintaa voi katsoa turvallisuutta silmällä pitäen.

Ja toisekseen: Muistetaanpas että Snell- ja DOT-luokitukset eivät EU:ssa merkitse mitään. ECE-merkintä sitten taas jotain. Kypärää jossa on vain Snell- tai DOT-merkintä, ei pitäisi olla edes julkisessa myynnissä, muistelen näin itselleni annetun kertoa. Mutta tottahan voin olla väärässäkin.

Btw: Ei muuten tuossa motorcyklistionlineessa ollut testissä mukana Jumalaista Araita. Miksei? Johtuisiko kenties osaltaan siitä että Arai on, ainakin oli, pirun isossa oikeusjutussa jenkeissä. Tuotevastuulaki jne.... ;)

No jaa, itselläni on S1 jota en vaihda ennen kuin tulee paremmin päähän sopiva pipo. Arai, AGV, Bieffe, Shoei, BMW, KBC ja HJC kokeiltuja eikä vaan sovi.

Testejä on monia, samoin niiden tekijöitä.

Hilipatihippanjapippanhei.

-Z-

Itelläni Arai ja olen tosi tyytyväinen ollut. Ei huurru ja hyvät tuuletukset / näyttää tosi hyvältä. Miehellä joku halvempi Shoei, ja se on aina kuula punaisena. Sanoi ostavansa uuden.

Tiedä sitten miten toimivat turvallisuuden kannalta.
nixweiss.gif
Vielä ei olla onneksi päitämme pudotettu.

tiedä sitten onko hinnalla paljoa merkitystä mutta en halua silti itselleni mitään halpis kypärää päähäni keikkumaan.
shoein Z-one tuli alku kesästä testattua, tosin melko hiljaisesta vauhdista. Tyytyväinen olin siihen miten suojasi ja se takia pysyin merkissä ja ostin x-spiritin. toivottavasti sitä ei tarvi "testata" sitten kun pystyn taas mopolla ajamaan.

Olen nähnyt kaadutun muovipotan ja en todellakaan tahtoisi sillä saada toista iskua päähäni.

Kuitukypärä sentään pysyy yhtenä kappaleena vaikka siihen osuu kovempikin isku... ja kunnon kolarissa yleensä tulee muutamia kovia iskuja päähän. Muovikypärän kuori jos halkee ekassa iskussa niin on pelkät styroxit päässä, seuraavan iskun lähkeen ei enää niitäkään. Kuitupotta sentään pysyy suunnilleen kypärän näköisenä kovemmassakin mällissä.

Mulla on x-liten joku testivoittaja. Ostin sen joskus kun piti potta saada ja se istui parhaiten päähän. Myöhemmin sitten kypärä meni voittaa jonkun testin.

Enivei, kuitupotta on ehdoton. Miinuksena tulee kyprän fyysisen koon kasvaminen kun styroksia on paksummin kuin muovipotissa. Seuraava seikka joka tulee mieleen onkin sitten mukavuus ja toimivuus. Uskon että lähes jokainen kuitupotta suojaa sen minkä tarvitseekin. Vaikka x-lite voitti testin niin löydän paljon pahaa sanottavaa.
-Leuan tuuletusaukko käy rämisemään tuulessa ja melu kuuluu kyprärän sisällä tosi ärsyttävästi
-Ilmanvaihto helteellä surkeaa
-Visiiri huurtuu tosi helposti
-Visiirin "pykälät" kuluu nopeasti löysäksi joten tullut itsellekin tilanteita kun sateessa ajaa visiiri raollaan ja lähtee ohittaa rekkaa. Kesken kiihdytyksen rämähtääkin visiiri kiinni ja on yhtäkkiä täynnä sumua. Melko turvaton olo.
+Pehmusteet saa kaikki irti ja voi tunkea pesukoneeseen pesupussiin
+Visiiri lähtee helposti irti joten sen voi pestä raanan alla jopa huoltsikalla
+D-lukko ehdoton. Tulee aina kireälle.

Tärkeintä on kypärän istuvuus omaan päähän. Jos käy jostain painamaan niin ajaminen on hetken päästä yhtä tuskaa.

Mikäli olen oikein fysiikan lakeja ymmärtänyt, niin törmäyksen sattuessa iskun ottaa suurimmaksiosaksi vastaan se pehmusteaine. Tästä lienevät kaikki samaa mieltä? Useiden kypärien sisuskaluja olen silmilläni tapittanut ja kertaakaan en ole nähnyt vaimentavana ainesosana mitään muuta kuin styroksia. Myöskään kypäränvalmistajat eivät kilpaa kehu oman vaimennusmateriaalinsa erinomaisuutta, tai ainakaan itse en ole löytänyt yhdenkään kalliimman valmistajan hehkuttavan kypäränsä turvallisuutta uudella XYZ-vaimennusteknologialla. EUhan on itseasiassa määrännyt kypärän vaimennusaineelle minimipaksuuden, joihin kaikkien hyväksyttyjen kypärien on yllettävä.

Jos siis kaikki voima iskusta otetaan pois sen vaimenninaineen kanssa, niin eikös ihan järkeilemälläkin päästä lopputulokseen, jossa pehmeämmällä kuorella varustettu kypärä saattaisi itseasiassa olla jopa turvallisempi, kuin kova kuitukuorinen?

Kyllähän se kuituinenpäällikuori kestää toki tehokkaammin raahautumista ja teräviä iskuja, mutta heti kun meikäläiselle osoitetaan, että tällaiset iskut ovat vallalla moottoripyöräonnettomuuksissa, lupaan pyörtää sanani.

Mutta rauhoittaahan se mieltä kun on päässä parasta mitä kaupasta saa rahalla ostettua. Mielikuvilla sitä muitakin tuotteita myydään.

Niin ja itse omistan kuitupotan. Lähinnä siksi, että käyttömukavuus on ihan toista luokkaa. Ja toki kova kuori kestää myös enemmän rankaisua tiputtelun muodossa.
Tuossa omassani ainakin juuri se kypärän kuori on tasannut iskunvoimaa yhdestä kohdasta laajemmalle (joka ominaista kuitukypärälle). Varsinkin kun laadukkaampi ja ne kuitujen suunnat ja järjetys siinä kuoressa ajateltu niin voimia saadaan sidottua siihen kuoreen jo melkoisen paljon... Ei sen pehmusteen sitten tarvitse ottaa kaikkea vastaan...

Mulla on kaks kypärää käytössä. Omassa käytössä on Arain RX-7 Corsair (860 eur), satunnaiselle kyytiläiselle on tarjota muovikypärä (50 eur). Mitä eroa näillä on?

Lyhyesti: En todellakaan uskaltaisi ajaa vapautuneesti tuo muoviruukku päässä. Vaikka se on sopivan kokoinen, se ei istu kunnolla, fyllit on surkeat ja niitä ei saa irti pesua varten, meteli on hirvittävä, visiiri järkyttävä ja kokonaisuus surkean kauhistuttava. Kypärää on ikävä pitää päässä, ja se ei herätä lupttamusta lainkaan --> epävarma olo ajaessa koko ajan.

Sen sijaan tuo Arai on ollut aivan loistava, ei pahaa sanottavaa. Tosin sen on syytä ollakin, hinta on sen verran kova. Mutta mulle on ainakin aika sama satanen sinne tai tänne, jos lisäpanostuksella saa kypärän joka on hyvä, toimiva ja turvallinen, ja jota on mukava pitää päässä. Oman päänikin rankkaan melko arvokkaaksi.

Olen kerran lipannut sen verran rajusti, että mediheliä tarvittiin, tajukin oli pois hetken aikaa. En halua edes kuvitella miten tarina olisi päättynyt muovihässäkkä päässä.

Vaikka ne testit sanoisi mitä, niin mua ei silti vakuuta ainakaan tuo oman muovisysteemin turvallisuus, enkä sellaista tai muutakaan halpiskypärää kyllä suosittelisi kenellekkään, oli pyörä tai jopa mopo mikä tahansa.

Vaikka ne testit sanoisi mitä, niin mua ei silti vakuuta ainakaan tuo oman muovisysteemin turvallisuus, enkä sellaista tai muutakaan halpiskypärää kyllä suosittelisi kenellekkään, oli pyörä tai jopa mopo mikä tahansa.
Niin, siis tosiasiahan on se, että kypärän pitää täyttää tietyt vaatimukset, MUTTA ne vaatimukset voidaan täyttää monella tavalla, rimaa hipoen tai sitten vähän perhanan hienosti. Ja vahva veikkaus on, että muovivi*unhonkkarikypärät selviytyy noista testeistä juuri ja juuri Ite ajelin "hyvällä muovikypärällä" (=VEMAR) pari vuotta ja vaikka kypärä istui hyvin päähän ja oli aika hiljanen, niin kyllä olo jotenkin keveni kun kuitukypärän ostin

Back