Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No sinäkun tiedät kaikesta kaiken, huomaan ma, KERRO onko muovikypärä yhtä turvallinen kuin kuitukypärä? Jos ymmärsit kirjoitettua tekstiä, viittasin halpoina kypärinä n. 50€ honkkarikypäriin ja korjasin virheeni luultuani että tarkoitit juurikin tuollaisia.Olen kuullut työnteosta, mutta meidän työyhteisössä ei ole tapana sanoa muille etteivät tiedä asiasta hevon vittua, jos ei itse tiedä yhtään enempää asiasta.
En ole missään vaiheessa puolustanut muovikypäriä, vaikka tuossa tekstissä niistäkin puhuttiin. Itse en sellaista laittaisi päähäni.
Kukaan ei ole kysynyt sinulta muovi- ja kuitukypärien rakenne-eroista. Vai onko jossain 200 euron muovikypäriä?
Linkin alla olevan jutun sanoma perustuu siihen, etteivät pehmeämmästä eurooppalaisen standardin mukaisesta styroksista valmistetut kypärät täytä kovempaa jenkkistandardia.
Ja ainoastaan Zaphod Beeblebrox voi valita molemmatNo johan oli tulinen "väittely" mutta joku tykkää äiteestä ja joku tyttärestä,eiks niin=?
Delvac!Kivaalukee kun kinaatte.![]()
Löytyiskö jotain vaihteex öljyistä?
Nyt ei jaksas, öljyistä ja pintajännityksestä jännitetään aivan liikaa...Delvac!Kivaalukee kun kinaatte.![]()
Löytyiskö jotain vaihteex öljyistä?
Eikö kukaan puhu kypärän pintajännityksestä?
¡¿Ja ainoastaan Zaphod Beeblebrox voi valita molemmatNo johan oli tulinen "väittely" mutta joku tykkää äiteestä ja joku tyttärestä,eiks niin=?![]()
![]()
Tuossa omassani ainakin juuri se kypärän kuori on tasannut iskunvoimaa yhdestä kohdasta laajemmalle (joka ominaista kuitukypärälle). Varsinkin kun laadukkaampi ja ne kuitujen suunnat ja järjetys siinä kuoressa ajateltu niin voimia saadaan sidottua siihen kuoreen jo melkoisen paljon... Ei sen pehmusteen sitten tarvitse ottaa kaikkea vastaan...Mikäli olen oikein fysiikan lakeja ymmärtänyt, niin törmäyksen sattuessa iskun ottaa suurimmaksiosaksi vastaan se pehmusteaine. Tästä lienevät kaikki samaa mieltä? Useiden kypärien sisuskaluja olen silmilläni tapittanut ja kertaakaan en ole nähnyt vaimentavana ainesosana mitään muuta kuin styroksia. Myöskään kypäränvalmistajat eivät kilpaa kehu oman vaimennusmateriaalinsa erinomaisuutta, tai ainakaan itse en ole löytänyt yhdenkään kalliimman valmistajan hehkuttavan kypäränsä turvallisuutta uudella XYZ-vaimennusteknologialla. EUhan on itseasiassa määrännyt kypärän vaimennusaineelle minimipaksuuden, joihin kaikkien hyväksyttyjen kypärien on yllettävä.
Jos siis kaikki voima iskusta otetaan pois sen vaimenninaineen kanssa, niin eikös ihan järkeilemälläkin päästä lopputulokseen, jossa pehmeämmällä kuorella varustettu kypärä saattaisi itseasiassa olla jopa turvallisempi, kuin kova kuitukuorinen?
Kyllähän se kuituinenpäällikuori kestää toki tehokkaammin raahautumista ja teräviä iskuja, mutta heti kun meikäläiselle osoitetaan, että tällaiset iskut ovat vallalla moottoripyöräonnettomuuksissa, lupaan pyörtää sanani.
Mutta rauhoittaahan se mieltä kun on päässä parasta mitä kaupasta saa rahalla ostettua. Mielikuvilla sitä muitakin tuotteita myydään.
Niin ja itse omistan kuitupotan. Lähinnä siksi, että käyttömukavuus on ihan toista luokkaa. Ja toki kova kuori kestää myös enemmän rankaisua tiputtelun muodossa.
Niin, siis tosiasiahan on se, että kypärän pitää täyttää tietyt vaatimukset, MUTTA ne vaatimukset voidaan täyttää monella tavalla, rimaa hipoen tai sitten vähän perhanan hienosti. Ja vahva veikkaus on, että muovivi*unhonkkarikypärät selviytyy noista testeistä juuri ja juuri Ite ajelin "hyvällä muovikypärällä" (=VEMAR) pari vuotta ja vaikka kypärä istui hyvin päähän ja oli aika hiljanen, niin kyllä olo jotenkin keveni kun kuitukypärän ostinVaikka ne testit sanoisi mitä, niin mua ei silti vakuuta ainakaan tuo oman muovisysteemin turvallisuus, enkä sellaista tai muutakaan halpiskypärää kyllä suosittelisi kenellekkään, oli pyörä tai jopa mopo mikä tahansa.