• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

FZR-1000?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kimleordi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oon katellu tuota tonnista vähän sillä silmällä ja myös vähän lompakkoa
confused_orig.gif
. molemmille sopis nuo 90-luvun alkupuolen vehkeet .Mutta onko niissä kuinka paljon eroja exupilla varustetuissa tai sitä ilman olevissa. Muutenkin kokemuksia? Mitä tarkistettava ostaessa? oon kuullu jostain 2-vaihe ongelmista.
withstupid.gif

Mun käsittääkseni 1000 fzr:ää 90-luvun alkupuolelta ei saa ilman exuppia... tai saa varmaan, jos joku on sen exupin poistanu,mutta käsittääkseni kaikissa on alkuperäisenä exup. Saatan myös olla väärässä...

JK

Aivan! Mutta kysellessä näistä vehkeistä niin joka toisesta se on otettu pois. Miksi?
nixweiss.gif
. edelleen  
withstupid.gif
.
Jos siihen on vaihdettu kokonainen tarvikeputkisto, niin silloin exup joudutaan ottamaan pois. Aikas usein niihin vaihdettiin vain äänenvaimentaja, jolloin exuppi luonnollisesti jäi.
Exup tuli toisen sukupolven malleihin, eli vuodesta 1989 lähtien.

Btw. Älä sekoita tonnista FZR:ää kuusisataseen. Erehtymisen mahdollisuus on, ovat todella paljon toistensa näköisiä. Kuusisatasessa ei ole exuppia.

fzr1000 87-88 on ns. pre-exup malli jossa on eri kone ja monta muutakineroavaa osaa. en suosittele.
fzr1000 89-90 on ensimmäinen exup. erillisellä öljynlauhduttajalla
fzr1000 91- on se malli joka on tutuin. tästä eteenpäin ei tekniikka muutu, katteet muuttuvat 93. huhun mukaan 94-> on vahvistettu vaihdelaatikko mutta en ole itse todentanut.
tekniikka pysyy samana yzf1000r mallissa, poislukien moottorin yläkiinnikkeen vaihtuminen kaksipulttiseksi. koneiden osat käyvät päittäin.

exupista on monta mielipidettä mutta nyrkkisääntö on että suutinvirittelyissä ei exuppia kannata poistaa. jos mennään wiseco/suoraveto/kansityöpyöriin niin suora putki on ainut oikea.

fzr1000 87-88 on ns. pre-exup malli jossa on eri kone ja monta muutakineroavaa osaa. en suosittele.
fzr1000 89-90 on ensimmäinen exup. erillisellä öljynlauhduttajalla
fzr1000 91- on se malli joka on tutuin. tästä eteenpäin ei tekniikka muutu, katteet muuttuvat 93. huhun mukaan 94-> on vahvistettu vaihdelaatikko mutta en ole itse todentanut.
tekniikka pysyy samana yzf1000r mallissa, poislukien moottorin yläkiinnikkeen vaihtuminen kaksipulttiseksi. koneiden osat käyvät päittäin.

exupista on monta mielipidettä mutta nyrkkisääntö on että suutinvirittelyissä ei exuppia kannata poistaa. jos mennään wiseco/suoraveto/kansityöpyöriin niin suora putki on ainut oikea.
YZF 1000 koneessa (Thunderace) on jonkin verran parannuksia verrattuna FZR pannuun. Esim. takomännät...

Katukäytössä ei välttämättä kannata ottaa exupia pois.. Alakierroksilla se ei vaan toimi yhtä hyvin.. Vaikka olis paljon muutoksia koneessa..

Kaverilla oli 1070cc Ace, kansikin oli duunattu. Ilmaboksia ja kaasareita räplätty. Akran täysputki.

Veti hyvin 4000rpm jälkeen, sitä ennen ei koskaan toiminut yhtä hyvin kuin exupin kanssa... Vaikka kaasareille tehtiin mitä! Oikeesti, niitä jumpattiin kaikilla mahdollisilla tavoilla, ja pieniä parannuksia saatiinkin.

Exup on siis katukäytössä hyvä. Kone vetää tasaisesti alhaalta asti. Kokoputkella saadaan jonkun verran lisää tehoa keskialueelta lähtien, mutta siinä sitten uhrataan tuo alakierroksien vääntö ja jouhevuus.

Jos ei ole kantta duunattu, wisecoita, puristuksia nostettu yms, niin ei kannata edes miettiä kokoputkea katukäyttöön! Alakiekoille tulee niin vittumainen kuoppa... Eli niinkuin cterror sanoi, ainakaan slipari/suutinvirittelyllä ei kannata poistaa exuppia.

YZF 1000 koneessa (Thunderace) on jonkin verran parannuksia verrattuna FZR pannuun. Esim. takomännät...
onko? saattaa tietenkin olla, mutta koska ässät syövät öljyä siinä missä fzrrätkin niin epäilen hiukan. lähes kaikki varaosanumerot ovat eroavia, mutta itse osat samoja. materiaali eroista ei tietenkään silmällä tiedä mitään eli voi ollakin. paikalleen sopii kuitenkin molempiin.
huhupuheena olen kuullut myös kampuran olevan hieman erilainen mutten ole nähnyt.
exup ei ole tosiaan ihan turha laite, joten kokoputkea ei ensisijaisesti kannata vaihtaa. isosti viritetyissä pyörissä kuitenkin kokoputken ylös tuoma tehonlisä on jo niin merkittävä että sitä kannattaa suosia. eihän sitä tarvitse muuten virittää lainkaan
wink.gif

Tuossa keväällä kokeilin Acea ilman ejuip venttiiliä ja hieman tukkoinen tuntui olevan alhaalla ja sitten noin 7000 kierroksen kohdalla alkoi tapahtumaan asioita paljon... Eli aikas ikävän oloinen kone noin katukäyttöön ilman exjuippia... radalla on asia sitten ihan toinen, kun kone kuitenkin huutelee siellä 7000 korvilla ja siitä ylöspäin...

Oisko jotain erityistä mitä kannattas tarkistella jos tuomosta -91stä on kattomassa. En oikeen tiiä näitä jammuja
nixweiss.gif
. Vähän myöhään tuli tämä mopo villitys. Meinaa tulla vähän kylymät säät.
sad_orig.gif

Back