• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Forte Motorflush tai vastaavat moottoripyörässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puusilmä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tinde sanoi:
Eipä varmaan iske totaalituho, mutta mites sitten sadan tonnin kohdalla. Itse ainakin ajanut kolme eri jammua (XJ750, XJ900 ja FJ1200) yli sadan tonnin eikä pulmia ollut vaikka ei koneita availtu eikä pesty.

Ja varmuuden vuoksi mainittakoon tuon edellisen viestini olleen sarkasmia. Ihan turhaa vouhotusta taas tämä moottorin pesemisen ihmettely.

Nitrous sanoi:
Ja varmuuden vuoksi mainittakoon tuon edellisen viestini olleen sarkasmia. Ihan turhaa vouhotusta taas tämä moottorin pesemisen ihmettely.

Monia tämän tyyppisiä kun lukee, niin ei voi välttyä ajatukselta: mutkan kautta tehtyä yritystä myynnin edistämiseksi.
Siinä mielessä paranee ampua nopeasti alas kovilla panoksilla.

On kauppojen hyllyt täynnään ns. ihmeaineita, joilla teknisten vempeleitten kesto kasvaa lähes iäisyyteen, jos on "kaupparatsua" uskominen.

Edit: Itseasiassa, olen itsekin erehtynyt näissä foorumiasiantuntijoissa. Männä kesänä funtsasin matkavarustusta ja joku suositteli kompassiakin viimeisen käden ongelmasuunnistuksessa. Ja sitten oli linkki johon, muistaakseni Partioaitan, sivulla olevaan kompassiin, ajattelin, no ei tuosta haittaakaan ole ja tilasin n. 15 €:n arvoisen kikkareen. :kääk:
Ja mitä tapahtui - hajosi kahden päivän kuluttua - niin, että se siitä asiantuntijasta. :pissed:

Viimeksi muokattu:
Jes jes..

Se on hassua mitenkä noi auton koneet kestää mitä vaan, mutta moottoripyörän koneet lasahtaaa aina saman tien.:p Ei sikäli, autolla voineen lasketella yleensä 0.5 M km ongelmitta... Pyörän koneen laskennalliseksi käyttöiäksi voisi laskea sen 100tkm. Toki jotkut ajelet pitkälti ylikin, mutta kyllä joillain autoillakin ajetaan 1M km.:) Hauskaa on tosiaan se että auton öljyillä voidaan ajaa huoletta 20 tkm ja vaihtaa ne kerran vuodessa. Kukaan ei pelkää motin lasahtamista. Mutta sittenkun on kyse MP:stä, niin öljyt pitää vaihtaa syksyllä ja keväällä. Keväällä vain sen takia että lähes puhtaiden öljyjen ominaisuudet ovat kärsineet lämpimässä tallissa puolen vuoden aikana niin paljon että täytyy vaihtaa uusiin, jottei kone vaurioidu!:thumbsup:

Ihan oikeesti. MP on joillekin sellanen munanjatke, että se vie niiltä lopunkin järjen ja tekee omistajastaan täysin vainoharhaisen:p

Viimeksi muokattu:
sky sanoi:
Jes jes..

Se on hassua mitenkä noi auton koneet kestää mitä vaan, mutta moottoripyörän koneet lasahtaaa aina saman tien.:p Ei sikäli, autolla voineen lasketella yleensä 0.5 M km ongelmitta... Ei pyörän koneen laskennalliseksi käyttöiäksi voisi laskea sen 100tkm. Toki jotkut ajelet pitkälti ylikin, mutta kyllä joillain autoillakin ajetaan 1M km.:) Hauskaa on tosiaan se että auton öljyillä voidaan ajaa huoletta 20 tkm ja vaihtaa ne kerran vuodessa. Kukaan ei pelkää motin lasahtamista. Mutta sittenkun on kyse MP:stä, niin öljyt pitää vaihtaa syksyllä ja keväällä. Keväällä vain sen takia että lähes puhtaiden öljyjen ominaisuudet ovat kärsineet lämpimässä tallissa puolen vuoden aikana niin paljon että täytyy vaihtaa uusiin, jottei kone vaurioidu!:thumbsup:

Ihan oikeesti. MP on joillekin sellanen munanjatke, että se vie niiltä lopunkin järjen ja tekee omistajastaan täysin vainoharhaisen:p

Mulla vaihtuu Honun öljyt 12 tkm:n välein eikä muuta!
Rellun ölkit vaihtuu 30 tkm:n välein eikä muuta!
Nissanin ölkit vaihtuu 15 tkm:n välein, eikä muuta!
Kaikki nuo on huolto-ohjelmien mukaiset vaihtovälit.

Monelle se MP on suorastaan rakas harrasteluväline, mistä tykkää pitää hyvää huolta, jotkut jopa käyttää
pyörästään sanaa "She".
Vaikka ite en lukeudu yltiöpäiseen ölkkienvaihtaja- yms. kuntaan, niin sanoisin, että tosi harvassa se porukka on, jolle homma on vaan sitä kuuluisaa munan jatketta, vaikka tykkääkin vaihdella ölkkejä keväin - syksyin.
Tässä mielessä hieman korjaan käsitettäsi. :thumbup:

OT, kun on autoistakin puhetta, niin tuolla paskanjauhantaosastossa on kysymykseni ja saamani vastaus velvoittavista lääkärintarkastuksista ajokorttiasiassa thread ... B-kortti...,jos on ajankohtaista, niin vilkaiskaa. Mulla on lääkärintark. jääneet väliin, niin tuli nyt asiaa. Tuli mieleen lisätä tää tähän...

Viimeksi muokattu:
Tuolla aiemmin joku kysyi, että tehdäänkö niitä pesuja itselle vai seuraavalle omistajalle. Ainankin tähän asiaan haluan vastata, että itselle.

Senverta useita autonmoottoreita penkoneena omakohtaiset kokemukset ovat olleet, että vaikka kuinka niitä öljyjä olisi vaihdeltu huolto-ohjelmien mukaisesti, siellä tahtoo öljypohjalla olla aina sellainen hyvin sakea, pikeentynyt, liki tervamainen töhnä, joka on tietyssämäärin irtonaista ja joka poistuu pikkuhiljaa liuotinpesuaineilla tai mekaanisesti raapimalla, esim tiskiharjalla.

Nyt kun tälläkertaa kyseessä on tuollainen 18 vuotias huomattavasti korkeammalla viritysasteella kun tavallinen keskiverto vapaahengitteinen ottomoottori, jolle ei todellakaan ole tehty mitään muuta kun ajettu ja vaihdettu vaan ne öljyt 6 tuhannen välein.

Se on huono käynnistymään, pölläyttelee siniset pilvet parin päivän seisomisien jälkeen, syö öljyä jossainmäärin, eikä muutenkaan anna sellaista vaikutelmaa, että olisi viimeisenpäälle timmissä kunnossa suorittamaan paloteknistä työtään - niin mielestäni mahdollinen kemiallinenkin karstanpoisto männänrenkaiden välistä ja kaikkialta muualtakin voisi edes pikkuisen pienentää öljynkulutusta ja tuota pölläyttelyä.

Aikaisemmat kokemukset noista sisäpesuista on olleet ainoastaan positiivisia tai sellaisia, että mitään selkeää ei olekaan tapahtunut. Yhtään kertaa kone ei ole toiminut huonommin kuin ennen pesua ja öljynvaihtoa. Tämän säikeen suurin pohdinta oli ainoastaan se, että kuinka kytkinlevyt ottautuu siitä kerosiinistä. Mutta kuten itse asiaa selvitin, niin tuotteen pääedustaja julkaisi nettisivuillaan että märkälevykytkimet eivät pesusta vahingoitu.

Ja kyllä. Itse Forte sinänsä ei ole mikään maailmanpelastaja, enkä yhtään aliarvioi näitä CRC:n tai STP:n tai Bilteman yms. samoja pesunesteitä. 70% tuosta tuotteesta on puhdasta kerosiiniä, eli loppu on jotain sekalaista höpöhöpöä, jolla ei voi olla kovinkaan suuri merkitys siihen puhdistustyöhön. Ehkä jotain öljyn paineenkestoa voi tilapäisesti korjata esim. juuri dieselmoottoreita pestessä.

Olenkin usein juuri itse käyttänyt pelkkää tupaöljyä tai dieseliä - kumpi nyt sattuu olemaan lähinnä kättä - mutta nyt minulla oli vajaa litran verta kaikenkaikkiaan ihan sitä itseäänkin käytettävissä, joten Jammu otti ne sieluunsa ja kurlasi niitä sisällään juuri toivotulla tavalla.

Ja kuten mainitsin. Sieltä löytyi sellasta schaissea, joka tuskin olisi pelkällä öljynlorottelulla ulos tullut.

Lupaan kyllä kertoa, jos ensikeväänä tuo moottori kiinni leipoo sentakia, että se pestiin sisältä. :)

Rauhottukaa. Ei tarvii ruveta keuhkoomaan tämän pätö asian takia...:;):

Puusilmä sanoi:
Olenkin usein juuri itse käyttänyt pelkkää tupaöljyä tai dieseliä - kumpi nyt sattuu olemaan lähinnä kättä - mutta nyt minulla oli vajaa litran verta kaikenkaikkiaan ihan sitä itseäänkin käytettävissä, joten Jammu otti ne sieluunsa ja kurlasi niitä sisällään juuri toivotulla tavalla.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millasen sekoituksen koneeseen kippasit? Kauanko sitä siellä pyörittelit? Ja minkä näköistä kamaa tuli pihalle?

Eli arvion mukaan koneessa oli täysi öljymäärä ja lisäsin sinne 4 dl tätä ainetta. Annoin pyöriä kymmenisen minuuttia 1000 - 1500 kierroksen välillä tyhjäkäyntiä ja senjälkeen tovin odottelin kunnes otin öljyt ulos.

Mukana tuli kiinteitä karstakokkareita ja sellaista pientä kiinteätä hippua, jota en todennäköisesti olisi sieltä saanut pois ilman käsittelyä.

Puusilmä sanoi:
Senverta useita autonmoottoreita penkoneena omakohtaiset kokemukset ovat olleet, että vaikka kuinka niitä öljyjä olisi vaihdeltu huolto-ohjelmien mukaisesti, siellä tahtoo öljypohjalla olla aina sellainen hyvin sakea, pikeentynyt, liki tervamainen töhnä, joka on tietyssämäärin irtonaista ja joka poistuu pikkuhiljaa liuotinpesuaineilla tai mekaanisesti raapimalla, esim tiskiharjalla.

Varmaankin ihan totta. Seuraavaksi voidaan sitten miettiä mitä haittaa on öljypohjassa olevasta jankista, joka ei ole missään laakeripinnoilla, eikä öljynsuodattimen jälkeisellä painepuolella?

Ja sitten voidaan miettiä kumpi kuluttaa laakeripintoja enemmän: pesukäyttö kerosiinillä laimennetulla öljyllä, vaiko öljypohjaan kiinni kittaantunut lika?

Ainakin minun maalaisjärjelläni paskasta on paljon vähemmän haittaa. Mitään laakeripintoja en ole tutkinut plastigaugella ennen/jälkeen pesukäärmeöljyn, joten siinä mielessä em. on yhtä pahaa mutua kuin pesuja puolustavat puheenvuorot.

No yksi avaamistani moottoreista, jota on myös pestiin aineilla ennen avaamista kertoi seuraavaa.

Laakeriliuskoissa ei ollut mitään jälkiä siitä, että olisivat kuluneet äkillisesti, tai että mikään olisi raapinut niitä.
Lohkon seinämät olivat jotakuinkin puhtaat. Tummuneet kyllä, mutta eivät olleet kyllästyneet mihinkään nokitervaan.

Männänrenkaiden urat olivat erittäin puhtaat. Renkaat liikkuivat hyvin, eikä yksikään männänrengas tai öljyrengas ollut jumissa.

Jakoketjun ohjaimet olivat tummuneet ajan saatossa ja laahauspinnat alkoivat olla pikkuhiljaa irtoamiskunnossa. Tämä tuskin johtunee muutamasta moottorin sisäpuolisesta pesusta.

Öljynsuotimen patruunan kammiossa oli kiinteätä, hiekkamaista --skaa. Nokka-akselien pukkien kiinnityspulttien (Kuusiokolo) kannat olivat vielä paksussa tervamössössä - eli sieltä ei ole tavara liuennut minnekkään.

Kyseessä oli siis Mercedeksen M117 moottori, jolla oli ajettu noin 350 tkm. Pölläytteli savua, käynnistyi huonosti, vuoti öljyä ja tärisi jo siihenmalliin, että ei enää voinut normaalikuntoisena sitä moottoria pitää.

Venttiilinohjurit olivat jo vaihtokunnossa. Männänrenkaiden paksuus oli jo alle ohjearvojen. Yläkuolokohdassa ei ollut kynnystä ja nokka-akselin ketju oli silläkertaa 8 astetta jo venynyt.

En usko - ainankaan vielä - että nuo pesuaineet ohjeenmukaisesti käytettynä vaurioittaisivat moottoria.

Motoristi1958 sanoi:
Monelle se MP on suorastaan rakas harrasteluväline, mistä tykkää pitää hyvää huolta, jotkut jopa käyttää
pyörästään sanaa "She".
Vaikka ite en lukeudu yltiöpäiseen ölkkienvaihtaja- yms. kuntaan, niin sanoisin, että tosi harvassa se porukka on, jolle homma on vaan sitä kuuluisaa munan jatketta, vaikka tykkääkin vaihdella ölkkejä keväin - syksyin.
Tässä mielessä hieman korjaan käsitettäsi. :thumbup:

No, ehkä komentissani oli vähän karrikointia. Mutta pointti oli se että joillain homma on menee vainoharhaisuuden puolelle. Esim. jos pyörän myyjältä on jäänyt kerran keväinen öljyjen vaihto väliin, niin mopoa ei silloin uskalleta ostaa:;):

Ps. Harvassa on ne jotka itse myöntävät, että heillä on joku väline ns. munanjatke :)

sky sanoi:
Jes jes..

Pyörän koneen laskennalliseksi käyttöiäksi voisi laskea sen 100tkm. Toki jotkut ajelet pitkälti ylikin, mutta kyllä joillain autoillakin ajetaan 1M km.:)

Kuka noita pyörän kilometrejä tietää, oikeesti? Sen tiedän, että noi matkamotoristit ajelee uudella pyörällä tuonne toiselle sadalle, mutta paljonko niillä ajetaan sen jälkeen, toisen ja kolmannen omistajan toimesta? Eikä noita yli statonnia ajettuja myynnissä näe (no, ehkä nyt kun alkaa olla miljoonamittarit)
Itsellä edellinen oli gsx1100F vuosimalli -89, tuotiin Saksan kautta Italiasta 2004, ostaessa kilsoja 35000, monettako kierrosta? Lähti tänä keväänä kiertoon, oli tuossa mun jäljiltä vielä muutaman vuoden pojan käytössä, mittarissa myydessä jotain 70 päälle. Vei sen pari-kolme desiä tuhannella öljyä, mutta ei menoa haitannut.
Nykyinen on 93-mallinen gsxr1100, samanlainen saksantuonti, ostettiin suomesta muutama vuosi sitten, mittarissa liki 80000, ja monettako kierrosta. Ei vie havaittavasti öljyä, kiertää ja kulkee, varsinkin kun talven aikana tekee kaasarijumpan.
Öljyjä itse vaihtanut molempiin sen kerran keväällä, lisäillään kesän aikana jos tarve. Eikä huuhdota.

Käyttöautona Xsara VTS mallia 00, alkaa lähennellä 300000, ei vie öljyä 15000 vaihtovälillä, eli siinäkin vaihto kerran vuoteen, ilman huuhtomisia.
Kakkosautona BMW750, -96, ajettu (mittarin mukaan) 270000, sama juttu, ei pöllyytä, ei vie öljyä, ja vaihdetaan kerran vuodessa.

Ja noissa kaikissa yhteistä se, että moottorin kanssa ei ole ollut ongelmia, se mitä joutuu laittamaan on "kuluvat osat", ja nelipyöräisissä sähkövikoja. Ja kaikki niin halpoja, että jos leviää, niin so what!

sky sanoi:
No, ehkä komentissani oli vähän karrikointia. Mutta pointti oli se että joillain homma on menee vainoharhaisuuden puolelle. Esim. jos pyörän myyjältä on jäänyt kerran keväinen öljyjen vaihto väliin, niin mopoa ei silloin uskalleta ostaa:;):

Ps. Harvassa on ne jotka itse myöntävät, että heillä on joku väline ns. munanjatke :)

Vainoharhaista(tm) on se kun jättää pyörän ostamatta kun siihen ei ole tehty öljynvaihtoa *syksyllä*... :D Ajettavaksi nuo on tehty eikä hierottavaksi. Vaikka terapiastahan tuo toki käy.

Viime viikonloppuna sama tempaus 65000 ajetulle Honda Magna -95:lle.

Pyörä tallinnurkasta oven viereen päkättämään vähäksi aikaa tyhjäkäyntiä jotta lämpenee. Sitten puoli litraa kerosiiniä perään ja kymmenen minuuttia moottoria pyörittäen 1000 - 1500 rpm seutuvilla. Tästä koneesta ei irronnut mitään dramaattisen suurta skeidaa, mutta sangen mustanpuhuvat öljythän nuo oli siinäkin. Koneen vastaaminen kaasuun tuntui herkistyvän sitämukaa kun kymmenminuuttinen tuli täyteen. Toverin mielestä käynti ja pakoäänet muuttuivat tasaisemmiksi...en itse osannut niin hifisti kuunnella.

Mutta eipä tuo vielä siihen leikannu kiinni.

En ole koskaan vaihtanut pois öljyjä, jotka olisivat olleet muun värisiä kuin mustia. Mitä muita värejä esiintyy?

On täällä hurjat jutut. :thumbup: Itte pesen koneen vaan ulkopuolelta, mutta. En minä sitä sano. Vaikka varmasti onkin. Parempi se varmaan silälailla. Eikä taatusti kannata muutakaan, jos ei ole varma, tai ainakin sinnepäin. Eikä se kerrasta, paitsi joskus, mutta ei jokaisella. :dunno:

No kyllä minä olen pudottanut alas myös sellaiset, joista vielä läpikuultaa punaruskehtavasti ja kaikki sävyt siitä aivan nokimustaan on mahdollista...

Puusilmä sanoi:
No kyllä minä olen pudottanut alas myös sellaiset, joista vielä läpikuultaa punaruskehtavasti ja kaikki sävyt siitä aivan nokimustaan on mahdollista...

Montako tonnia oli ajetut?

Back