Tuolla aiemmin joku kysyi, että tehdäänkö niitä pesuja itselle vai seuraavalle omistajalle. Ainankin tähän asiaan haluan vastata, että itselle.
Senverta useita autonmoottoreita penkoneena omakohtaiset kokemukset ovat olleet, että vaikka kuinka niitä öljyjä olisi vaihdeltu huolto-ohjelmien mukaisesti, siellä tahtoo öljypohjalla olla aina sellainen hyvin sakea, pikeentynyt, liki tervamainen töhnä, joka on tietyssämäärin irtonaista ja joka poistuu pikkuhiljaa liuotinpesuaineilla tai mekaanisesti raapimalla, esim tiskiharjalla.
Nyt kun tälläkertaa kyseessä on tuollainen 18 vuotias huomattavasti korkeammalla viritysasteella kun tavallinen keskiverto vapaahengitteinen ottomoottori, jolle ei todellakaan ole tehty mitään muuta kun ajettu ja vaihdettu vaan ne öljyt 6 tuhannen välein.
Se on huono käynnistymään, pölläyttelee siniset pilvet parin päivän seisomisien jälkeen, syö öljyä jossainmäärin, eikä muutenkaan anna sellaista vaikutelmaa, että olisi viimeisenpäälle timmissä kunnossa suorittamaan paloteknistä työtään - niin mielestäni mahdollinen kemiallinenkin karstanpoisto männänrenkaiden välistä ja kaikkialta muualtakin voisi edes pikkuisen pienentää öljynkulutusta ja tuota pölläyttelyä.
Aikaisemmat kokemukset noista sisäpesuista on olleet ainoastaan positiivisia tai sellaisia, että mitään selkeää ei olekaan tapahtunut. Yhtään kertaa kone ei ole toiminut huonommin kuin ennen pesua ja öljynvaihtoa. Tämän säikeen suurin pohdinta oli ainoastaan se, että kuinka kytkinlevyt ottautuu siitä kerosiinistä. Mutta kuten itse asiaa selvitin, niin tuotteen pääedustaja julkaisi nettisivuillaan että märkälevykytkimet eivät pesusta vahingoitu.
Ja kyllä. Itse Forte sinänsä ei ole mikään maailmanpelastaja, enkä yhtään aliarvioi näitä CRC:n tai STP:n tai Bilteman yms. samoja pesunesteitä. 70% tuosta tuotteesta on puhdasta kerosiiniä, eli loppu on jotain sekalaista höpöhöpöä, jolla ei voi olla kovinkaan suuri merkitys siihen puhdistustyöhön. Ehkä jotain öljyn paineenkestoa voi tilapäisesti korjata esim. juuri dieselmoottoreita pestessä.
Olenkin usein juuri itse käyttänyt pelkkää tupaöljyä tai dieseliä - kumpi nyt sattuu olemaan lähinnä kättä - mutta nyt minulla oli vajaa litran verta kaikenkaikkiaan ihan sitä itseäänkin käytettävissä, joten Jammu otti ne sieluunsa ja kurlasi niitä sisällään juuri toivotulla tavalla.
Ja kuten mainitsin. Sieltä löytyi sellasta schaissea, joka tuskin olisi pelkällä öljynlorottelulla ulos tullut.
Lupaan kyllä kertoa, jos ensikeväänä tuo moottori kiinni leipoo sentakia, että se pestiin sisältä.
Rauhottukaa. Ei tarvii ruveta keuhkoomaan tämän pätö asian takia...