• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

FJR:n tuulilasi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veikko h
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelen ensimmäistä kesää FJR:llä ja mieleeni on tullut ajatus kokeilla pyörään korkeampaa tuulilasia.Pyöräni on v.2002 ja ilmeisesti uusissa tuulilasi on isompi.Kertokaa kokemuksia.
thumbs-up.gif

Kuin myös oma pyörä -02. Ostin http://www.ceebaileys.com/yamaha/fjr1300ws.html 4" korkeamman ja 2" leveämmän (vs original) pleksin flipillä. Selkeästi alemmalla voi pitää samalla/paremmalla suojausteholla (tietysti kun on pidempi  
lookaround_orig.gif
). Tuossa on se ero että alkuperäinen muodosti lähes seinän yläasennossa ja sitä myöten pyörteitä kypärään ja hartioihin. Nuo on ainakin vaimentuneet.

En pysty vertaamaan tuohon 03-04 screeniin kun en ole koeajanut.

Itse hommasin 2002 malliini Givin spoileripleksin. Se on n. 4 cm korkeampi ja meteli väheni jonkin verran, olisi voinut kyllä vähetä enemmänkin. 2003 lähtien on Fjr:n pleksi isompi, muistaakseni 5 cm korkeampi ja leveämpi. Tilasin TOURATECHiltä erillisen, säädettävän lisäosan pleksiin. Ajattelin ympätä sen vakiopleksiin ja kokeilla, kuin äijän käy.

Kiitos tiedoista.Tilasin Ceebailysiltä vastaavan tuulilasin.Tämä valmistaja olikin täysin uusi tuttavuus minulle, liekö kukaan maahantuonut kyseisiä tuotteita myyntiin?  
bowdown.gif

Tuli kokeiltua Touratechin lisäläpyskää niin vakio- kuin spoileriplexiin. Vakiolla vaikutus oli ala-asennossa suunnilleen sama, kuin spoileriplexin laitto, nostettaessa klasia napista ylös hiljaisempi. Spoilerin kanssa ala-asennossa melskasi enemmän, mutta pienellä nostolla vaimeni melkoisesti. Miinuspuolena väpätti jonkin verran moottoritiellä. No, puuskainen sivutuuli ja marssivauhti 140. Joo, rikoin törkeästi Belgian tieliikenneasetuksia... Vastaisuudessa aion kyllä pitemmälle lähtiessä ottaa kyseisen läpyskän mukaan. Se kun ei juuri tilaa vie ja irroitus/kiinnitys ottaa n. 2 sekuntia.

Uusi, isompi tuulilasi saapui tänään. Nopeaa palvelua rapakon takaa. Asennan paikoilleen viikonvaihteen aikana ja kerron kokemukset.
smile_org.gif

Korkeampi tuulilasi asennettu ja kokemukset hyviä. Ilmavirta menee mukavasti kypärän yli eikä aiheuta pyörteitä, myös melutaso laski selvästi. Tyytyväisyys paistaa kilpaa auringon kanssa.
062802jumpie_prv.gif

Uusi on 100 mm korkeampi, yläosastaan eteenpäin kaartuva, ja 25 mm alkuperäistä leveämpi ns. spoleriplexi.
tounge.gif

Onko kukaan kokeillut tuota Ceebailysin tai muuta vastaavaa matalaa "sporttiplexiä" ?

Esitetekstissä sanotaan, että sopisi kuumemmille keleille! Mutta onko kokemusta kellään miten tuuli ohjautuu tollasella pikkulasilla?

idea3.gif

Minulla on Giwin spoileripleksi mallissa 2003 (Fjr) ja toimii hyvin.
Pituuteni 177cm.

Muistaakseni Motomarket maahantuo tuota tavaraa.

smile_org.gif

Veikko H henkilökohtainen  kysymy minkä pituinen olet.
Olen itse tälläinen pätkä 192 ja rupesi kiinostamaan tuo mainitsemasi plexi.Ostin juuri uuden FJR :n ja tuo plexi on ainut joka  tässä lostavassa pyöräässä hieman vaivaa (vrt BMW 1150 Rt)
Lisä kysymyksiä: kokemuksista ns pätkien 190 ihmisten plexeistä

Jahaa pitää tuo juuroi laitetu tägigin vaihtaa
smile_org.gif

Hankin -03 FJRn viime elokuussa ja avokypärän käyttäjänä totuin ajamaan pleksi ylhäällä. Motarinopeuksilla on jonkin verran sivupyörteilyä, mutta suurin osa menee yli (olen 173 cm).

Tänä keväänä olen kuin vahingossa tottunut ajamaan pleksi alhaalla ja sadekelejä lukuunottamatta taitaa muodostua vakiotavaksi. Syynä on se, että huomasin kuin mukava on jo vajaan satasen nopeuksissa "nojata" ilmavirtaan. Rentouttaa ajoasentoani merkittävästi. Samoin kyytiläinen on todennut, että pleksin nosto aiheuttaa hänelle reilusti enemmän pyörteilyä.

Lisääntyneen kohinan kompensoin laskemalla potan visiirin yli lähiönopeuksissa ja käyttämällä äänieristäviä (musa)tulppia.

Mielenkiinnolla odotan Giwin spoilerpleksiä (tilattu on), mulla on -05 ja ajattelin kokeilla tuota pleksiä vaikka tässä on vakiona korkeampi mutta sittenkin....... ettei alkaisi olla "sohva" -miesten meininkiä.... ei saa tuulla, voi ajaa visiiri auki "miljoonaa" ja sillälailla. Tottapuhuen CBR:ään verrattuna takapenkillä on pyörteitä enemmän, ainakin emäntä niin väittää joten kokeillaan. Itse voin ajaa +- 100 km/h viisiiri auki, sen jälkeen alkaa tuulla "silmille" niin paljon, että visiirin sulkee. Olen 175 cm tappi.

Hasselle tiedoksi,että varteni on 11 cm pätkempi,kuin Sinun.
Rakentaminen on rankkaa ja haittaa pyöräilyä.Ainoastaan kolme lenkkiä ja 1300 km tälle kesälle.
talktohand.gif

Nyt on korkeampi pleksi asennettu ja tyypit ajettu. Metelit ja pyörteet loppuivat minulta tyystin (pl. sivupuhurit tietysti). Emäntä ilmoitti myös pyörteiden vähentyneen huomattavasti (jäljelle jääneet ovat varmaan noita sivutuulen aiheuttamia) ja hänkin voi pitää viisiirin auki yli 80 km/h nopeuksissa. Joten ei turha ostos.
biggrin.gif

Edelleen kyselisin, onko kukaan asentanu mitää matalampaa pleksiä?

Kaikki tuntuu vaan suurentavan ja korottavan tota lasia, mut kiinnostas tietää miten toimis, jos laittaski matalamman version!

Minä ole 190 kymppinen ja just vaihdoin cee baileys:n 4 tuumaa korkamman ja 2 tuumaa leveämmän spoileripleksin ja olen ainakin näin alkuu tyytyväinen (fjr 04-mallia). Ekan kerran voi ajaa ilman eareja. Ala-asennossa tulee huminaa, mutta hiukan kun nostaa pleksiä, niin huminat ja suhinat loppuu lähes täysin.

Suosittelen

Osku, ostopaikka tai linkki olisi hyödyllinen muille mahdollisesti kiinnostuneille...

Back