• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

FJR:n etupää pompottelee

Ensimmäinen asia, älä laita Z6 tyyppistä renkasta eteen raskaskeulaiseen pyörään, Pyörimissuunnan mukaisella uralla varustettu rengas ei ole hyvä vaihtoehto. Rengas alkaa ravistamaan jo heti kohta alussa. Raskaskeulaisilla pyörillä (esim. CBR1000, GSXF1100, FJR1300, jne) kannattaa käyttää pyörimissuuntaan verrattuna poikkiurilla varustettuja renkaita esim. Z4 vahvistettuna. Itse olemme todenneet ks. kaltaisiin pyöriin hyväksi vaihtoehdoksi Metzeler:ltä Z6 taakse ja Z4 eteen, ja tottakai molemmat vahvistettuina versioina.

Petri
Oli sitten ensimmäinen kommentti, ettei vahvistettu Z6 pelittäisi FJR:ssä... ei ole täällä ainakaan vielä ravistanut mihinkään suuntaan -05 mallissa
062802moto_prv.gif
Ollaan töissä noita Z6 asennettu siitä lähtien kun markkinoille tuli ja kyllä aika moni tuli alussa valittamaan kun jo esim. 1000 km ajon jälkeen CBR1000:sen keulapää täryytti käsille aivan kuin ei olisi ollut painotuksissa. Samoin kävi useammankin FJR1300:sen kanssa. Siksi ei ole suositeltu Z6:sta raskaskeulaisiin pyöriin enää.

Petri

Mulla FJR:ssä 6:s vahvistettu Z6 etunen menossa ja ainut huono nois oli sillon alkuun kun tahto olla pientä halkeemaa kyljissä...
Elikkäs meijän kohalle ei ole sattunut moisia oireita, vallan tyytyväinen oon olluna...
No joo tai siis 5 koska nyt tää viimesin on jo interact...

Näin täällä
wink.gif

062802moto_prv.gif

Kyseisen pyörämallin sielunmaisemaa tarkemmin tuntematta, suosittelisin aina muuttamaan vain yhtä muuttujaa kerrallaan.
Pudotin ensin etujousen säädön tehdasasetuksiin ja kun se ei tuntunut auttavan, lisäsin paluuvaimennusta. Yhdessä nuo auttoivat niin, että matkavauhdissa pyörä kulkee nätisti. Kaupunkinopeudella vielä pompottelua tuntuu. En ole niin kokenut motoristi, että osaisin arvioida kuuluuko asiaan vai ei. Eiköhän tuo selviä kun pääsee kokeilemaan myös muiden pyöriä. Takana säätö on soft ja vaimennus tehdassäädöissä.
Renkaiksi tuli loppujen lopuksi taakse Michelinin Pilot Roadit, eteen jätettiin vielä vanha Metzelerin Z6. Jospa eturenkaankin vaihdon myötä sitten aikanaan loput pomputtelut poistuvat. Kaikenkaikkiaan kiitos kaikille neuvoista !
bowdown.gif

Mulla menossa FJR:ssä toinen sarja Z6 Interacteja eikä ole ravistellut mutta eivät ravistelleet myöskään PR2 2CT:t ennen näitä.

Mulla on ollut 2 sarjaa Bt20, yhdet Dunlopin 220st ja nyt z6...
Ei muuta ku hanaa..
Iskarisäädöt kohilleen ja paineet oikeat, niin kyllä toimii..

Niin.. kuten jo edellä tulikin esille, että keulaöljyt syyniin.
Ei se pitäisi pompottaa suoraa pikitietä ajaessa. Mieleen tulee rengas, tasapainoitus, paineet? Itse käytän edessä 3,0 ja takana 3,2. Se on vähän renkaasta kiinni. Sen verran renkaasta, että Batlax 021 eteen on painajainen. ZC6 käypi ihan ok. Tosin, Pirelliltä ja Misukalta löytyypi oiken käypiä ja tietysi vahvistettuna. Omassa fjr:ssä on säädöt edessä norm. 3 pykälää jäykemmällä KAIKKI. Pois lukien tietysti jousto mikä on tehd.as. Eivät ne säädöt edessä niin metsään vie kaikenkaikkiaan, ettei homma pelaisi. Tietysti jos on oikein löysä etupää, niin kait se pomppii tasaisellakin...  tai "tökkii" jos on tiukka. Äääh.. vähä vaikee sanoo...
nixweiss.gif

Ed: Onhan näitä Öhlinssejä, jne...  mutta tuo sun fillarin ongelma pitäs kyl hävitä muutenkin. Tosin, kyl Öhlins on hyvä, eritt.hyvä...
biggrin.gif

Kaupunkinopeudella vielä pompottelua tuntuu. En ole niin kokenut motoristi, että osaisin arvioida kuuluuko asiaan vai ei.
Ei kuulu, ei. Minulla kolmas sarja Pilot Road2 menossa ja ei pompom. Kun oli Pirellin Strada (joka muuten oli loistava ajaa), se kului aika nopeasti kuopille ja pompotti hiljaisessa nopeudessa.
Mites noi misukat toimii kokonaisuutena? Saako niitä vahvistettuna? Mulla ainakin Battlax 021 kuluu "kolmioksi" ja on aikas mielenkiintoinen ajettava.
nixweiss.gif

p.s. Niin ja paineet edessä on luokkaa 3,0 bar ja takana 3,1-3,2bar.

Toimii kokonaisuutena hyvin ja kuluukin aika tasaisesti. Itsellani meni aikoinaan Macadan kolmioksi. Oli kanttaus kulmikasta. Vahvistettua PR2 en tieda olevan.

Meinasi mennä pyörä vaihtoon noiden tärinöiden takia. Suurin syy on tasapainoitus joka ei meinaa onnistua missään, vanne ollut ilmeisesti uudesta lähtien hieman soikea, koska puntit on aina suurinpiirtein samassa kohdassa, tämän renkaan kanssa punnittu kolmeen kertaan(eri paikassa) ja nyt on ok. Paras olisi ostaa itselle se taspainoituspukki ja punnita renkaat itse, en ole ennen moiseen ongelmaan törmännyt mutta tämän FJR:n kanssa niitä on riittänyt. Isot punnukset stongaan kannattaa myös laittaa nyt matka taittuu ilman käsien puutumista.

Keulan öljyt voi varmasti vaikuttaa jos toi ravistus esiintyy jo alle 80 km nopeudessa?
Toinen on varmaankin tasapainotus. Itsellä ollut hiukan ongelmia etusen kanssa kun vauhti on + 180 km. Mut renkaan vaihto auttoi asiaan ( kumpikin oli / on Z6 ) ja nyt ei ongelmia ainaskaan ->| 250 km/h saakka, ja enempää ei oo ollu kanttia päästellä
tounge.gif

Ollaan töissä noita Z6 asennettu siitä lähtien kun markkinoille tuli ja kyllä aika moni tuli alussa valittamaan kun jo esim. 1000 km ajon jälkeen CBR1000:sen keulapää täryytti käsille aivan kuin ei olisi ollut painotuksissa. Samoin kävi useammankin FJR1300:sen kanssa. Siksi ei ole suositeltu Z6:sta raskaskeulaisiin pyöriin enää.
Olen kuluttanut taatusti raskaskeulaisella mopolla, eli BMW K 1200 RS:llä kolmet MZ kutoset, enkä koskaan moista havainnut..

Jo toiset Metzelerin kuutoset on nykyisen K 12 ässän alla, joka ei ole mikään kevytkeulainen sekään.. Ei mitään ravistusongelmia ikinä.

Kaupunkinopeudella vielä pompottelua tuntuu. En ole niin kokenut motoristi, että osaisin arvioida kuuluuko asiaan vai ei.
Ei kuulu, ei. Minulla kolmas sarja Pilot Road2 menossa ja ei pompom. Kun oli Pirellin Strada (joka muuten oli loistava ajaa), se kului aika nopeasti kuopille ja pompotti hiljaisessa nopeudessa.
Mites noi misukat toimii kokonaisuutena? Saako niitä vahvistettuna? Mulla ainakin Battlax 021 kuluu "kolmioksi" ja on aikas mielenkiintoinen ajettava.
nixweiss.gif

No niin, nyt on sitten reilut 1000 km lisää tullut ja eturengas on aivan finaalissa! Kesti noin 8000 km, voi sillä vielä ajaa mutta enpähän ainakaan sadekeliin lähde ennen kuin saan uuden alle. Takarenkaassa ei mitään ongelmaa, kulunut hyvin ja edelleen profiili OK, olisi melko paljon kilsoja vielä jäljellä. Onko kukaan kokeillut "sekarengastusta" eli esim. michelin pr2 edessä ja orkkis bridge 021 takana?
Kirotusvireet korjattu
biggrin.gif

nixweiss.gif

No niin, nyt on sitten reilut 1000 km lisää tullut ja eturengas on aivan finaalissa! Kesti noin 8000 km, voi sillä vielä ajaa mutta enpähän ainakaan sadekeliin lähde ennen kuin saan uuden alle. Takarenkaassa ei mitään ongelmaa, kulunut hyvin ja edelleen profiili OK, olisi melko paljon kilsoja vielä jäljellä. Onko kukaan kokeillut "sekarengastusta" eli esim. michelin pr2 edessä ja orkkis bridge 021 takana?
Kirotusvireet korjattu
biggrin.gif
Eipä kai noissa sekarengastuksissa muuta sääntöä ole, kuin että etunen pitäisi olla samaa tai pehmeämpää seosta kuin takapää. Jotenkin omaan korvaan särähtää kehoitus laittaa eteen Z4 ja taakse Z6. Neloset oli ainakin duca-aikana niin puuta, että eturatas olisi varmaankin kestänyt sen 20tkm. Yleisesti ei liene toivottavaa että eturenkaan ominaisuudet loppuisivat ennen takarengasta.

Voisiko vanne olla kiero? Jos etukumi on ajettu kanttariin tai kiveen, on periaatteessa mahdollista että vanne vääntyy. Silloinhan vanteen voi saada vielä tasapainotettua, mutta silti se täristää käsille.

Z6:n lähestyminen loppuaan näkyi Ducassa täristämisen sijaan lievänä heilumisena/"woblauksena" jos suoraan ajettaessa laski tangosta irti.

Ei se täristä lainkaan mutta onpahan muuten mielenkiintoinen ajettava kun profiili on mitä sattuu ja keskustan noin 30 mm alueen molemmin puolin melkein kulutuspinta pois joten sateella saattaa olla jännää.
biggrin.gif

Back