• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

FJR:n akun irroitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skydiver-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kokemuksia Fjr:n akun irroittamisesta talven ajaksi?

-05 Fjr siirtymässä talviunille, mutta mitä tapahtuu (jos tapahtuu) kun irrottaa akun? Uudempiin autoihin akkua vaihtaessa pitää kaapeleihin kytkeä extra jännitelähde, ettei ajotietokoneet yms. pimene, mutta miten käy Fjr:n tapauksessa. Onko pyörässä jokin paristovarmennus tms., ettei esim. matkamittari nollaannu?

Ei siinä mitään ihmeellistä ole ollut, kaapelit irti vain. Kello ja trippimittarit nollautuu, ei matkamittari. Se on muistipiirin takana ja ei tarvitse akkua tai patteria toimiakseen kun akku taas kytketään.

Mikäli säilytyspaikka sallii lataamisen talven aikana, voisi akun sijasta harkita myös latauskaapelien kiinteää asennusta kunnollista moottoripyöräkäyttöön tarkoitettua akkulaturia varten.

En tiedä kuinka kamala operaatio akun poisto FJR:sta on, mutta esim. BMW R1150RT:n akku irtoaa heti, kun kummankin kyljen katteet ja bensatankki on nostettu pois edestä. Ensimmäistä kertaa akkulaturia tarvitessani asensin saman tien CTekin laturin mukana toimitettavan pyörään kiiteästi jäävän johdonpätkän akkuun ja latauspistokkeen nätisti satulan alle saataville.

CTek ei varmaan ole ainoa vaihtoehto, mutta on kätevä systeemi kun voi jättää laturin viikkokausiksi päälle talven aikana eikä laturin hauenleukaliittimiä varten tarvi purkaa mopoa osiin.

Mikäli säilytyspaikka sallii lataamisen talven aikana, voisi akun sijasta harkita...
Itse itseäni korjaten: "...voisi akun POISTON sijasta harkita..."
Suosittelen tätä. Minulla on laturin piuhakkeet kiinteästi asennetut FJR:ni akkuun. Ne saa kätevästi katteiden taakse piiloon. Hyväpä on pitää laturi vaikka koko talven kiinni akussa.
smile_org.gif

Mikäli säilytyspaikka sallii lataamisen talven aikana, voisi akun sijasta harkita...
Itse itseäni korjaten: "...voisi akun POISTON sijasta harkita..."
Suosittelen tätä. Minulla on laturin piuhakkeet kiinteästi asennetut FJR:ni akkuun. Ne saa kätevästi katteiden taakse piiloon. Hyväpä on pitää laturi vaikka koko talven kiinni akussa.
smile_org.gif
Eikös tuon lataamisen voisi tehdä siitä 12V pistokkeesta jos/kun semmoinen mopossa on? Ei tarttis kummoista hankintaa tarvikekaupasta.

Eikös tuon lataamisen voisi tehdä siitä 12V pistokkeesta jos/kun semmoinen mopossa on? Ei tarttis kummoista hankintaa tarvikekaupasta.
Just siitä
smile_org.gif
Kunhan katsoo, että pistokkeen navat on oikea oppisesti kytketty, plussa pohjassa/keskellä, miinus sivulla
wink.gif

Ja tietty, ettei virta kulje releen tms. kautta, eli antaa aina virtaa ulospäin myös, kun virta on katkaistuna.
062802moto_prv.gif

07 FJRrässä kulkee releen tms. kautta.
Arvasin. Omassa '03 FJR:ssä on itse laitettu 12V töpsäkkä suoraan akkuun ja sitä voi käyttää virran ottoon ja lataukseen. Aloin kyllä miettimään noitten kiinteiden johtojen laittamista sen lisäksi, sillä mulla on penkin alla aina akkukaapelit hätätilanteita varten. Semmoisia tilanteita ei ole ollut kuin pari kertaa mutta sitä varten oli irroitettava sivukate. Kiinteillä johdoilla ei tarttis ottaa kuin penkki pois.

Se on aika pirunmoinen homma, huomena se olis edessä
veryangry.gif
Pitää ottaa oikeanpuoleinen kate irti,päältä tangon takaa,edestä irrottaa syylärin alta se s.......n muovi, nyt toivottavasti viisaammin ja tietysti nopeammin kuin viimeks. Kukahan valopää on keksinyt,et akku pitää jemmata sinne katteen alle
mad.gif
. Toivottavasti ei IKINÄ tarvii tienpäällä alkaa purkaa sitä
crazy.gif

veryangry.gif
Pitää ottaa oikeanpuoleinen kate irti,päältä tangon takaa,edestä irrottaa syylärin alta se s.......n muovi, nyt toivottavasti viisaammin ja tietysti nopeammin kuin viimeks. Kukahan valopää on keksinyt,et akku pitää jemmata sinne katteen alle
mad.gif
crazy.gif
Jos sulla on lämmin suoja mopolle ja virtaa saatavilla, niin voit ladata akkua koko talven akun ollessa paikallaan. Joo...
033102beer_1_prv.gif

veryangry.gif
mad.gif
crazy.gif
Laitat ne piuhat saman tien, niin tien päällä ei tarvi purkaa katteita. Yksinkertaisen setin saa hakemalla Biltemasta pari metriä johtoa ja kaapelikenkiä ja kierrä suojatut johdonpäät penkin alle.

Nyt on akku irti ja mopo talviteloilla
smile_org.gif
kuten arvasin , nyt olin paljon viisaampi akun kanssa
idea3.gif
ei tarvinnu irroittaa, kun pari ruuvia ja johan akku irtosi... sivukatteen yläruuvit, päältä muovit pois ja se oli siinä... Toi oli muuten tosi hyvä idea hakea piuhat! kyl sitä on välillä aika tyhmä
withstupid.gif

Back