• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

FJR 08 raskas alle 60km/h nopeuksissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XJ600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko nyt niin, että tuo FJR on raskas vai onko siinä jotakin säätöjä joilla tuota raskautta saisi pois?

Nyt tuntuu siltä, että kun ajelen kaupungissa niin pyörä tahtoo mennä mutkaan huomattavasti enemmän kuin Bandit, jolla ajelin ennen.

Nyt jos säädän noita jousia, niin mitenkä teen sen??? Niin, siis etupäätä tiukemmalle vai löysemmälle.

Säädöistä en oikein tiedä, mutta miksi ostit fjr:n banditin jälkeen?
Minua kiinnostaa, kun kokeilimme fjr:ää yhden viikonlopun se riitti, kun ei tuntunut kuin tehot hyvälle ja visiirin säätö.
Bandit kiinnosti kovasti, mutta olisi pitänyt ostaa isompi ja olisi ollut uutena meille liian kallis ja kuten melkein kaikissa pakoputki takamatkustajan jalkojen haittana.

Fjr voi olla hyvä isolle 170cm miehelle, mutta ei ollut minulle.
wink.gif

Ps. pyörä on nätti ja kerää jopa katseita.
cool.gif

Ostin tuon pyörän oikeastaan kahdesta syystä.

1. Kardaani (Jos jotain inhosin niin ketjujen jatkuvaa rasvaamista. Siis tämä vain minun kohdallani, en hauku niitä jotka tästä pitävät)
2. Tuo säädettävä visiiri.

Onhan tuo minulle oikein sopiva laite, 182 cm kun olen pitkä. Menee matkailussa vain ja ainostaan aika, joten siinäkin syy tuo hankintaan.

Ja tulihan laukut sitten samaan hintaa mukana.

Mikä rengastus? Fjr on aika tunteellinen/erkkähipiäinen pyörille. Esim 07 alkuperäis, tais olla bridgestonet, kun vaihtu Metzelerin Z6siin niin mopo tuli ihan erilaiseksi ajaa. valtava ero, siis siihenkin kun alkuperäiset oli uusia.

Bridgestone 020 muistaakseni. On alkuperäiset ja uudet, kuten on pyöräkin.

Toi oli hyvä idea nuo renkaat ja pitää muistaa, kiitos amaunu
bowdown.gif

Hyvä että kokonaisuutena pidät pyörästäsi ja olisihan kumma jos fjr:n omistajat ei tykkäisi, mutta aikaisemmin kukaan ei ole asiallisesti keskustellut ja "moittinut kankeutta".

Minäkin olisin mielummin ottanut kardaanivetoisen, vaan ei löytynyt oikean laista "keppi mopoa".

Edellinen pyöräni oli diversion 600 joka oli minulle hyvä niin matka-ajossa kuin kaupungilla käydessäkin.
Mutkateilla kaarteissa haki tietä, kuvittelisin johtuneen takarenkaan profiilista ja rungon löysyydestä.
Tälläisilla mutkateillä ja matka-ajossa Fjr oli kuin "kotonaan", ajoasentoa en itselleni löytänyt.
Olen 186cm ja selkä "kaarella" olisi ollut parempi ajaa, mutta ei onnistunut selkävaivaiselta.

Ps. aikuiselle miehelle nykyinen pyöräni herättää ihmetystä: "miksi ostit mopon kun olisit voinut ostaa motskarin."
sport05.gif

Kiitti xs2jammu.

En edes tullut ajatelleeksi noita rengaspaineita, kun aattelin niiden olevan kohdillaan kun pyörän hain  
withstupid.gif

TomiF, hyvä idea, koetan tuotakin, kunhan saan varmistettua pyörien paineet.

Edit: Ja antakaa anteeksi tyhmät kysymykseni. Kyseessä on ensimmäinen FJRäni
lookaround_orig.gif

Nyt jos säädän noita jousia, niin mitenkä teen sen???  Niin, siis etupäätä tiukemmalle vai löysemmälle.
Säädät ensin painaumat kohdilleen eli toisin sanoen esijännitykset kohdilleen. Sen jälkeen, jos on tarvetta, säädät iskunvaimennuksia. Haulla löydät ohjeet säätämiseen tältäkin foorumilta.
Just näin, pikku nosto perää ylöspäin saattaapi piristää.

Niin ja onhan rengaspaineet kohdillaan? Vaikuttaa ihan oikeasti aika paljon käyttäytymiseen.
No niin, nyt on sitten tarkastettu rengaspaineet ja olivat aivan loistavat.

Edessä tasan 1!!
takana oli jopa 1.8!!

Nyt kun pistin ne niihin arvoihin joihin ne kuuluvat eli 2.7 ja 2.9 niin johan pelittää
062802moto_prv.gif

Kiitos avusta kaikille auttaneille!
062802jumpie_prv.gif

Niin ja onhan rengaspaineet kohdillaan? Vaikuttaa ihan oikeasti aika paljon käyttäytymiseen.
No niin, nyt on sitten tarkastettu rengaspaineet ja olivat aivan loistavat.

Edessä tasan 1!!
takana oli jopa 1.8!!

Nyt kun pistin ne niihin arvoihin joihin ne kuuluvat eli 2.7 ja 2.9 niin johan pelittää  
062802moto_prv.gif

Kiitos avusta kaikille auttaneille!  
062802jumpie_prv.gif
Hyvä. Näin vähän arvelinkin. Itsellä kävi muutama vuosi sitten samoin kuin toin pyörää talvisäilöstä ja siellä ei ollut mahdollisuutta rengaspaineiden tarkistukseen. Ihmettelin kotiin ajaessa että onpa omituisen tuntuinen. Paineet kohdilleen ja oli kuin eri pyörä.

Vieläkös FJR:n ominaisuuksien kanssa painit?  
omg.gif

Mulla muutamia kokeiltuja säätöjä...

Ed: Säädöt täyskuormalle ja pelkästään ukolle itelle 191/110
biggrin.gif

Mikä rengastus? Fjr on aika tunteellinen/erkkähipiäinen pyörille. Esim 07 alkuperäis, tais olla bridgestonet, kun vaihtu Metzelerin Z6siin niin mopo tuli ihan erilaiseksi ajaa. valtava ero, siis siihenkin kun alkuperäiset oli uusia.
Liian alhaiset rengaspaineet?

E. No nehän ne oli. Sitä se teettää kun ei lue läpi koko ketjua.

Tässä tapauuksessa ei ollut. 020ssa vaa ei ollut sellaista luottamuksen tunnetta, ts kanttauksissa sellainen ilkeä tuntuman puute. etenkin märällä. Taas noilla z6lla uskalsi kaartaa sateella enemmän kuin 020 kuivalla, kun sitä hallinnan tunnetta ei ollut.

Eipä silti tuossa deauvillessä on 020 alla ja sillä uskaltaa kantata reunoille saakka täydellä luotolla, sopivat todella hyvin. Jos ville paranisi z6lla yhtä paljon kuin fjr niin pakoputkea pitää alkaa nostamaan ; )

Mulla on nyt toinen fjr eka oli -04 ja nyt -09. Mä olen 180/90 kokoinen, mulla ei ole ollut ongelmia löytää ajoasentoa ja nyt uudessa on penkin säätö ja kahvoja voi muuttaa 7eri asentoon.... Joten tuskin ongelmia tulee...Vanhalla ajettiin n.40tkm ja muutamia 1tkm päivä matkoja, mut ei ollut mitään suurempaa puutumista havaittavissa. Renkaissa en huomannut suurempia eroja pari kertaa radalla kävin Bt-20 kesti n.17tkm ja dunlopin 220st vai mikä se oli, niin sillä ajoin n.18tkm. Nyt tässä uudessa on joku mezeler vai mikä se oli, jännä nähdä miten kestää. Pitäisi lähteä alpeille kesällä
sport05.gif
Ennen fjr:ää ajoin XJ 600 sillä oli aivan toivotonta matkan teko, 50km välein piti pitää taukoa
mad.gif

Tässä tapauuksessa ei ollut. 020ssa vaa ei ollut sellaista luottamuksen tunnetta, ts kanttauksissa sellainen ilkeä tuntuman puute. etenkin märällä. Taas noilla z6lla uskalsi kaartaa sateella enemmän kuin 020 kuivalla, kun sitä hallinnan tunnetta ei ollut.

Eipä silti tuossa deauvillessä on 020 alla ja sillä uskaltaa kantata reunoille saakka täydellä luotolla, sopivat todella hyvin.  Jos ville paranisi z6lla yhtä paljon kuin fjr niin pakoputkea pitää alkaa nostamaan ; )
Pitikin viitata tähän aloittajan kysymykseen, mutta lainasinkin näköjään sinua, pieleen meni. Yleisesti, suurimmassa osissa katupyöristä (mitä itsellä on ollut) olen nostanut paineita muutamalla kymmenyksellä suosituksesta, sopii ainakin huomattavasti omaan pirtaan.

Lisää asiaa mutkistaa se, että jopa jotkut rengasvalmistajat antavat eri paineet samalle pyörälle. Joidenkin valmistajien joissain malleissa suosituspaineet ovat lisäksi mielestäni päin peetä. En ole asiantuntija eikä päde kaikkiin pyöriin.

Aattelin postata tonne P*skanjauhantaan tästä pienen vinkin, mutta aattelin että etsivä löytää tämän asian täältäkin. Siis, että jos pyörä UUSI ja haet sen VALMIINA niin älä odota että se on ajettava!

Back