• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Fiksu pyörä isommalle alottelijalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Racle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JMH sanoi:
Niin joo... Ison Bandun lisäksi kuussatanen Hondan Hornetti on halpa, ja kai siihen iso mies mahtuu. Siis jos jostain syystä Bandun kuutiot eivät miellytä.

Kyllähän hyvää budjettivehjettä maantiekruisailuun on nettimoto pullollaan.

Jahka saat jotain ehdokaslistaa aikaiseksi, niin linkkaa tänne. Kurkataan, mitä oot miettinyt. Hoidetaan homma maaliin saakka :thumbup:

Jos lähellä on isompaa käytettyjen myymälää, niin käypä koeistumassa näitä mielitiettyjä siellä. Kuka tietää, myyjä saa sulle sellaisen vielä tuupattuakin ja matka jatkuu kahdella pyörällä.

Pitäisi kyllä päästä testailemaan, ei vaan jotenkin viitsi yksityisten pyöriä mennä vaan testimielessä katselemaan :P Pori-tre suunnalla ei oikein liikkeissä tunnu bandittiä olevan (nettimoton mukaan). Tampereella pitäisi viikonlopun aikana käydä RM heinon liikkeessä kurkkimassa ajovarusteita, niin pitää sieltä kysellä vielä oisko jotain mikä olisi mahdollisesti lähellä banditin kokoja/ajoasentoa, ja siitä sitten tutkailemaan vaihtoehtoja.

Superkiirus tällä ei ole, inssiajo aikaisintaan vajaan parinviikon päästä, joten eipä tuolla oikein ajamaan pääse. Tietenkin olisihan se kiva että voisi samantien sitten käydä hakemassa pyörän kun kortti on taskussa. Mutta jos nyt edes koeistumaan jossain pääsisi niin olisi jo plussa. Tietäisi vähän että kuinka hyvänoloinen olisi. Nyt vkl aikana pitäisi tuota kawan ninjaa käyn koeistumassa, oon ollu kyl alusta asti skeptinen miten mahtaa toimia, jotenkin fiilis että bandit taitaa olla parempi miulle.

Tällähetkellä yks osunut silmään, mutta tuo on suhteellisen kaukana vielä, ja pitäisi vähän hintapolitiikkaa miettiä vielä :P

mutta linkki kyseiseen yksilöön: https://www.nettimoto.com/suzuki/gsf/2154993

Ihan OK vaihtoehto. Käy siellä Heinolla ilman muuta. Kerrot, mikä tilanne on rehellisesti, ja siitä sitten eteenpäin.

Bandujen kohdalla on turha kilsoja pelätä. Huoltohistorian perään noiden kanssa kannattaa olla. Vaikka olisi sitten omistajan ruutuvihko ja kuitit.

Mä ihastuin tähän, ku oli halpakin :D

https://www.nettimoto.com/suzuki/gsf/2172464

JMH sanoi:
Ihan OK vaihtoehto. Käy siellä Heinolla ilman muuta. Kerrot, mikä tilanne on rehellisesti, ja siitä sitten eteenpäin.

Bandujen kohdalla on turha kilsoja pelätä. Huoltohistorian perään noiden kanssa kannattaa olla. Vaikka olisi sitten omistajan ruutuvihko ja kuitit.

Mä ihastuin tähän, ku oli halpakin :D

https://www.nettimoto.com/suzuki/gsf/2172464

Tuotakin itseasiassa jo katselin :D Sijainniltaan olisi ihan ok matkan päässä :P Saattaa olla että pitää kysellä tuosta vielä lisää. Ja hyvä tietää ettei kilometrejä tarvi pelätä :)

Edit: otetaan komento takaisin matkan suhteen, onhan sinnekkin jo vajaa 500km matkaa :D

J@ck sanoi:
Jotenkin käsittämätöntä, että uudelle kuskille suositellaan tehokasta >1200 kuutioista ensipyöräksi :tyhmäminä:
Toki joku Er vitonenkin voi näyttää suhteettoman pieneltä kaksimetrisen alla.

jotenkin käsittämätöntä että jollain se pyörä on vaan aina liian tehokas, onhan tollanen kusiainen nyt oikeesti ihan nassu ja liian pieni 2 metriselle karpaasille :blink:

mä myin mun vanhan 1100 zetorin ensipyöräksi kaverille joka on edelleen 7 vuoden harjoittelunkin jälkeen hengissä :thumbup:

se sano mulle kerran ettei 150 heppaa mikään liian tehokas ole , oikeesta ranteestahan se on kiinni :jpstyle:

tähän oisin suositellu honda CB1300 bigone;a joka on isokokoiselle kaverille just sopiva, mut en koska yli budjetin

J@ck sanoi:
Jotenkin käsittämätöntä, että uudelle kuskille suositellaan tehokasta >1200 kuutioista ensipyöräksi :tyhmäminä:
Toki joku Er vitonenkin voi näyttää suhteettoman pieneltä kaksimetrisen alla.

Se nyt vaan on aika monen muunkin mielestä ja käytännön kokemukseen pohjautuen siiilläälaillaaaa että
noista Bantuista isompi on johdonmukaisen, suorastaan säyseän oloinen "sataheppainen höryjuna",
jolla on kuin onkin selvästi helpompi aloitella ajelua kuin muutoin fyysiseltä olemukseltaan
samanlaisella 80+ heppaisella 600/650 "korppusahabantulla" :;):.

Vaatii paljon vähemmän huomioita kuin pienempi, suoriutuu rauhallisemmin ja johdonmukaisemmin tehtävistään
ja jättää kuskille selvästi enemmän paukkuja keskittyä varsinaiseen asiaan.... ajamiseen ja muun
liikenteen huomiointiin.... varsinkin aloitellessa.

Ei tuolla isolla Bantulla ole mitään tekemistä kaupankuntoisena "ison tehokkaan" pyörän kanssa,
siis 150+ pukkaavien tonnareiden tai isompien kanssa.

Ei pikkubantu huono vaihtoehto ole, mutta jos noista kahdesta pitää valita, vähissä on argumentit
käytännön tasolla pienemmän eduksi.

Pikkasen oli eri meininki 70-luvulla kun viikonloppuisin harjoiteltiin ennen korttia isojen poikien 2-tahtareilla "oikeilla" pyörillä vetoa kun olivat "Manen kanssa kaatamassa":D.
350/500 Kawaa, 250/500/ ja 380/550 Suikkaa sun muuta

Eihän ne kytät oikeen tajunnu et ei siinä "tutut jätkät" ihmisiks ajelekaan, vaan sinä menikin
kloppi lainatamineissa, lainavehkeillä :grin:.
Mitäs sitä tuttuja kulman kundeja kiusaamaan kun nätisti ajelevat :grin:.

Siitä vaan. Iso Bantu on varmaan helpoimpia ja sopivimpia pelejä ison sällin harjoituspyöräksi.
Luotettavakin, eikä hinnalla pilattu.

Käyppäs kokeilemassa bemun K1200S tai K1300S. Eppäilen että jäät koukkuun. Todella helppo käsitellä. Kamu lainasi mun pyörää ja tuumasi jälkeenpäin että kuin olisi mopolla ajellu käsiteltävyyden osalta.

Edit: Nimenomaan ESA:lla varustettuna

ajvaara sanoi:
käyppäs kokeilemassa bemun k1200s tai k1300s. Eppäilen että jäät koukkuun. Todella helppo käsitellä. Kamu lainasi mun pyörää ja tuumasi jälkeenpäin että kuin olisi mopolla ajellu käsiteltävyyden osalta.

Edit: Nimenomaan esa:lla varustettuna

budjetti !!!

ajvaara sanoi:
Käyppäs kokeilemassa bemun K1200S tai K1300S. Eppäilen että jäät koukkuun. Todella helppo käsitellä. Kamu lainasi mun pyörää ja tuumasi jälkeenpäin että kuin olisi mopolla ajellu käsiteltävyyden osalta.

Edit: Nimenomaan ESA:lla varustettuna

Kuten tuossa aikaisemmin mainittiin, vähän menee budjetin yli tämä. Muuten ei kyllä olisi valittamista.

Kotarikuski sanoi:
Iso rosvo on voimantuotannossa johdonmukainen ja ennustettava. Kireät kuussataset antavat tehopiikin yläkierroksilla. Mut molemmissa voi vilkaista kierroslukumittaria, se kertoo paljonko tehoa on avaushetkellä käytettävissä.

No jaa, minusta esim toi mun kuussatanen vetää ihan hyvin alhaalta ja keskialueelta tuollaisessa perusajossa. Ei siinäkään mitään piikkiä ole, vaikka räyhäluonteinen innokas veto alkaakin siinä 7000 jälkeen sinne punarajalle vajaaseen 15 tuhanteen rundiin.

Mutta vaatiihan se tietty pikkasen kaasukytkintä verrattuna isolohkoisiin matalaviritteisiin tai muuten tehokkaisiin ja isoihin.

shyhander sanoi:
No jaa, minusta esim toi mun kuussatanen vetää ihan hyvin alhaalta ja keskialueelta tuollaisessa perusajossa. Ei siinäkään mitään piikkiä ole, vaikka räyhäluonteinen innokas veto alkaakin siinä 7000 jälkeen sinne punarajalle vajaaseen 15 tuhanteen rundiin.

Mutta vaatiihan se tietty pikkasen kaasukytkintä verrattuna isolohkoisiin matalaviritteisiin tai muuten tehokkaisiin ja isoihin.

Hyvä pyörä, ja vetää varmaan niin kuin kuvailet. Jos aloittaja (200 cm/ 120+ kg) saa itsensä tuon päälle mukavasti viikattua, niin mikäpäs siinä. Kannattaa kuitenkin koeistua.

Parilla tutulla isolla korstolla on GSX1400. Niissä valitettavasti hinta alkaa olla viiden tontun tienoilla pyyntinä.

1200 Banditista vielä sen verran, että siitä on ilmoitettu muistaakseni 98hv. Se on takapyörältä. Moottorihan on vahvasti kuristettu 140hv GSX-R 1100 moottori, mikä porattu 2mm ylikokoon. Markkinatutkimuksen mukaan siitä piti saada 100hv, ei yli eikä alle. Teho ei meinannut millään tippua tarpeeksi ja viimeinen yritys oli tukkia äänenvaimennin. Laittamalla minkä tahansa vaimentimen, tulee tehoa lisää 10-15hv.

Kaikkiin lienee jo tuo vaimennin vaihdettu jossain vaiheessa, joten voi odottaa takapyörällä olevan n 110hv, jos muuta ei ole tehty. Omassa eron huomasi äänien lisäksi siitä, että vakiona keuli ykkösellä alaväännöllä, mutta ei enää yläkierroksilta noussut kaasulla. Avoimella pöntöllä keuli kaikilla kierroksilla:D Bensankulutus muuten tippuu litralla kun tukkoisen vaimentimen heivaa.

Että sellaista infoa aloittelijalle. Vanha vain innostuu, koska Bandun kanssa oli niin pitkä ja toimiva suhde. Laittamalla lisää rahaa saa hienostuneempia ja nykyaikaisempia pyöriä, mutta pariin tonniin ei liene Banditin voittanutta.

Itse olen vain 190/120+ -kategoriaa, mutta kyllä ainakin itse koin R6:n huollon sijaispyöränä kuuluvan enemmän sinne komiikkaosastolle kuin vakavasti harkittavaksi vaihtoehdoksi. Ajoihan sillä sen pakollisen 50km, mutta joka liikennevaloissa joutui ihmettelemään, että mihin hemmettiin se jalka muka pitäisi vääntää että tappi löytyy.

Jos kysyjää ei Bandit tyyliltään nappaa, niin GSX650F ja GSX1250FA ovat samaa tekniikkaa kuin vastaavankokoiset bandiitit. Itsellä oli ensinmainittu ensipyöränä, vajaat 18 tuhatta tuli ajeltua ennen kuin vaihdoin isompaan.

santerik sanoi:
Jotenkin käsittämätöntä, että yksi ja sama nimimerkki maalailee ihme piruja jokaisessa viestiketjussa.

Auts, niinkö teen..
Tehoa niinkään meinannut, vaan enempi käsiteltävyyttä. Ihan vaan sillä, etten tosiaankaan osaisi suositella vaikkapa K 1200 RS:ää, K 12/13 ässää tms. (mielestäni) kokemusta vaativaa pyörää kenellekään isommaksi ensipyöräksi. Ehkä joku Bandiitti sitten on mopo noihin verrattuna?

Kyllä se vaan niin menee, että kevyemmällä ja helpommin hallittavalla pyörällä lajiin pääsee helpommin sisään. Jos nyt "merkkiuskollisena" jotain suosittelisin niin Bemuista esim. F 800 ST / GS. Kutakuinkin vastaavanlaisia löytyy varmasti muiltakin merkeiltä. Joku kuussatanen kyykky olis mielestäni vihonviimeinen eka isompi mopo - ja kaksimetriselle muutenkin.

Yks vaihtoehto voisi olla joko vanhempi tonninen cbr, esim toi https://www.nettimoto.com/honda/cbr/2166210 tai sitten uudempi blackbird https://www.nettimoto.com/honda/cbr/2166137. Noissa on mun mielestä paremmat ajo-ominaisuudet kuin bandiitissa ja esim. venttiilinsäätöväli on paljon pidempi

Kannattaa katsella räpeltämättömiä missä kulutusosat kunnossa ja ehkä mieluista varustettakin. Itse vielä tsekkaisin että on ollut viimeisellä omistajalla joko tosi pitkään tai sitten tullut vaihdossa johonkin ja ollut toiseksi viimeisellä omistajalla tosi pitkään. Ja kaupantekoon mukaan joku prätkien tekniikasta ymmärtävä.

Noista kumpikin kulkee tarvittaessa ihan riittävästi mutta eivät kuitenkaan ole mitään räppäilypyöriä

Aloittelijalle yleisin lippojen syy on varmaan stumppaaminen ykkösellä, isolohko on kyllä tässä vahvoilla. Pyörän paino ja sen sellaiset ei ole ikinä ollut mulle missään roolissa pyörän hallittavuuteen pikkunopeuksissa, 600 xj painoi kai sen 220kg ja 900 rf 203kg zx 170kg. Aika yks ja sama jos on isokokoinen kaveri. Vasta kun on vaikka 70 kiloinen kyytiläinen alkaa selkeesti risteysajot ja sellaiset olemaan selkeesti hankalampia.

Epäilemättä paino on eri roolissa jos itse painaa 70-80 kiloa ja jos jalat ei ole koukussa vaikka kantapäät on maassa.

Re: Fiksu pyörä isommalle alottelijalle?

BMW F 800 S/ST tuntuu kyllä minimotolta ison miehen alla. Kasi-gessu olisi ok, mutta niitä ei taida viiteen tonniin irrota. Jos matkaendurot kiinnostaa, niin BMW R1100 GS, menee isollekin jätille. Honda Transalp ja varsinkin Suzuki V-Strom ovat ajoasennoltaan hieman ahtaampia. Hondalta Africa Twin käy isolle miehelle paremmin, tai Varadero. Kaikkia noita löytyy alle viiden tonnin, eikä matkamittarilukemalla ole juurikaan väliä jos pyörä on huollettu ajallaan.

J@ck sanoi:
Auts, niinkö teen..
Tehoa niinkään meinannut, vaan enempi käsiteltävyyttä. Ihan vaan sillä, etten tosiaankaan osaisi suositella vaikkapa K 1200 RS:ää, K 12/13 ässää tms. (mielestäni) kokemusta vaativaa pyörää kenellekään isommaksi ensipyöräksi. Ehkä joku Bandiitti sitten on mopo noihin verrattuna?

Kyllä se vaan niin menee, että kevyemmällä ja helpommin hallittavalla pyörällä lajiin pääsee helpommin sisään. Jos nyt "merkkiuskollisena" jotain suosittelisin niin Bemuista esim. F 800 ST / GS. Kutakuinkin vastaavanlaisia löytyy varmasti muiltakin merkeiltä. Joku kuussatanen kyykky olis mielestäni vihonviimeinen eka isompi mopo - ja kaksimetriselle muutenkin.

Sen enempiä arvostelematta, mun eka pyörä oli bemun K100RS kun ostin sen 40 vuotiaana. Heposia jotain siellä 90 haarukassa, mutta ajettavuus vm -85 putkirunkokamppeella oli jotain karmeaa verrattuna seuraavaan. Siis aikaisempi ajokokemus mulla pari kilometriä kaverin mopolla teininä ja "lahjakortti". Kun vaihdoin sen tohon K12-bemuun, olihan helppo mennä. Ei se teho ole se ongelma, vaan ajettavuus ja toki tärkeimpänä se kuskin pääkoppa.

Mut noilla kahdella vehkeellä vein kaikki kolme muksua yksitellen eurooppaan ja hengissä selvittiin takaisinkin. Entisen itäsaksan puolella tosin yks apteekkari tuli pihalle asti katseleen pyöriä ja mun 11v tytärtä "hän on aina tienny että suomalaiset ovat hulluja" :D. Yritin vain pikkutytölle ostaa sopivia korvatulppia :)-

T. Antti

Isäni saan onneksi mukaan pyörän hakureissuille, hänellä on jo monen kymmenen vuoden kokemus pyöristä (tällä hetkellä alla Honda Goldwing). Ei tarvitse onneksi yksin ihan ummikkona mennä ihmettelemään :)

Back