Mut tuohon Visan kommenttiin hypeilystä voi samantien kysyä että miksi ihmeessä matkustaa prätkällä kun kohteeseen voi myös lentää tai ajaa ilmastoidulla autolla.
Yksi hyvä syy mopolla reissaamiseen on se, että mopolla on kiva ajaa ja sillä pääsee sellaisiin paikkoihin joihin ei lentokoneella pääse ollenkaan ja ilmastoidulla autollakin paljon huonommin kuin mopolla. Jos en nauttisi mopolla ajamisesta ja reissun kääntöpisteeseen pääseminen olisi se ainoa asia mikä merkitsee niin sitten varmaan käyttäisin jotain muita liikennevälineitä kuin mopoa. Jos mulle reissusta nauttiminen tarkoittaisi leirintäalueella kokkailua niin yhtä hyvin voisin mennä kokkailemaan muutaman kilometrin päässä olevalle paikalliselle leirintäalueelle.
En oikein ymmärtänyt koko vertausta, että mitä tekemistä sillä on haluaako kokata reissussa sen kanssa, että tekeekö reissua ollenkaan pyörällä. Mulle pyörällä liikkuminen tarkoittaa joustavaa ja mukavaa tapaa liikkua ja tuota mukavuutta saa sitä enemmän mitä vähemmän pyörän kyydissä on kaikkea turhaa tavaraa. Jos olisin enemmän sellaista kaiken mahdollisen ja mahdottoman mukana kuljettavaa tyyppiä niin sitten ostaisin varmaan pakettiauton ja asuntovaunun.
Ei ole tarkoitus käydä riitelemään täällä mutta näkeymystenvaihto on aina tervetullutta.
Itse olen tähän mennessä ollut mopomatkalla aina lomalla. Ja lomaa kun on vain 5 viikkoa vuodessa haluan nauttia siitä. Töissä on kiire joten lomalla haluan elellä kiireettömästi. Töissä on aikatauluja joten lomalla haluaisin elää ilman aikatauluja. Haen lomasta myös vastakohtia arkielämälle. Siksi kieroontunut mieleni lomailee myös alkeellisissa telttailuolosuhteissa. Koska normaalisti asun rivitaloasunnossa niin kontrasti sille on siis joku kangaspalanen kuusen alla
Vastaavasti jos normaalisti voin syödä joka päivä ravintolassa niin lomalla riittää erilaisempikin aterointi. Toki on tilanteita/matkoja joilla ei telttaa/keitintä kannata ottaa ja olen nykyään hieman varauksellinen varsinkin tuohon teltan mukanakuljettamiseen Venäjällä koska majoitusta aina löytyy eikä se ole edes kovin kallista. Lisäksi pitää miettiä hieman turvallisuusnäkökohtia.
Jotkut pitävät lomalla vain ja ainoastaan ajamisesta. Koska itselläni on normaalisti arkena ihan tarpeeksi aikatauluja yms. haluan lomalla mielelläni kulkea suunnittelematta aikatauluja ja vailla kiirettä. Jotkut pitävät lomailusta suunnitellen etukäteen kaikki majoitukset ja päivämatkat. Itse pidän siitä että aamulla ikkunasta katsoessa voi päättää jääkö kyseiselle seudulle vielä päiväksi vai jatkaako jo matkaa. Jotkut pitävät ajamisesta ja ajamisesta mutta jos itse illalla pitää oikein miettimällä miettiä näkikö ajopäivän aikana muuta kuin tiessä railon, montun, rekan, vastaantulevan auton, miliisin tai liikennemerkin niin turvallisempi olisi ajaa sekin 600 kilometriä vaikka Virtasalmen rataa kiertäen.
Toki jokainen saa ja jokaisen pitääkin tehdä niin kuin hyvältä itsestä tuntuu. Emännälle ominaista on touhuaminen ja asioiden tekeminen. Itse taas voin aamulla viettää vaikka tunnin hörppien kahvia ja katsellen auringon nousua. Kuitenkin jos kumpikin tuntee tällöin olevansa tyytyväinen niin kumpikin "heräämistapa" on oikea.
Ei pitäisi kuitenkaan yksioikoisesti mennä tuomitsemaan suoralta kädeltä itselle vääriä toimintatapoja koska jos toinen tykkää tehdä asiat toisella tapaa ja sitä kautta tuntee olevansa lomalla niin se hänelle suotakoon.
Jotenkin vain tuntuu (oma mielipiteeni) että turhan usein ihmiset lähtevät moottoripyörämatkalle liian pitkälle tähtäimessään tuhannet kilometrit ja tämän vuoksi ajetaan tonni päivässä ja useita peräkkäin kohteeseen, jossa ehkä levätään muutama päivä ja josta taas ajetaan nopeinta reittiä takaisin. Olisiko enemmän lomailua jos lentäisi kohteeseen ja vuokraisi sieltä pyörän jolla ajelisi pari viikkoa rauhalliseen tahtiin.
Eräs 20 vuotta moottoripyörällä matkaillut totesi kerran että kahdessa viikossa on turha lähteä Liettuaa etelämmäs - jos ei ole näitä maita kunnolla ensin kolunnut. Oikeassa oli.
Tänä kesänä vietimme 17 päivän loman reitillä Suomi-Viro-Latvia-Liettua-Kaliningrad-Liettua-Latvia-Viro-Saarenmaa-Viro-Suomi. Mielenkiinnosta eka kertaa elämässä laskimme kulut. 1200e /2hlö sisältäen polttoaineet, lauttamaksut, hotellimajoitukset, leirintäalueet, ruoat. Eli kaiken. Eikä missään vaiheessa tuntunut että joutuisi kurjistelemaan. Ruoat vaihtelevasti itse tehden tai ravintolassa. Majoitukset vaihtelevasti teltasta, B&B majoitukseen ja kunnon hotelliin. Yöpymiset pääosin leirintäalueilla mutta välillä myös ihan metsässä.
Mielestäni tuo ei ihan kalleimmasta päästä oleva budjetti ole. Noita reissuja kun tuppaa vuoden mittaan olemaan lukuisasti ei joka reissuun voi upottaa rahaa rajattomasti. Silti tunsin lomailevani huomattavasti enemmän kuin toisella reissullani Suomi-Via Baltica-Jalta-Moskova-Suomi jolla ajettiin paljon enemmän ja nukuttiin joka yö katto pään päällä. Rahaakin paloi huomattavasti enemmän kuin 600e. Eikä aikaakaan kulunut kuin 11 päivää. Tavaraa oli kolme laukkua + tankkilaukku ja matkavauhti "reipas". Täytyy sanoa ettei tavaran mukanaoloa huomannut kuin ehkä 210 nopeudessa kun takapää jo alkoi hieman vongertaa.
ps. myös keitin ja teltta kulki mukana