• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eurooppaan kesällä 2011

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jutec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aikoinaan ajoin Rostock-Praha välin saksan osuuden motareita pitkin ja vaihdoin Tsekin puolella pikkuteille ettei tarvinnut maksaa tiemaksuja. Aika hienoja jokilaaksoja siinä matkalla. Perillä Prahassa olin jo hyvissä ajoin iltapäivällä. Sieltä jatkoin seuraavana päivänä kohti Salzburgia edelleen moottoriteitä vältellen Tsekin ja Itävallan läpi.
Ilmeisesti olit autolla liikkeellä, koska eihän Tsekeissä ole moottoritiemaksuja moottoripyörille.
Niin tai sitten ei tiennyt että tsekeissä maksut ei koske motskareita. Nimimerkillä viime kesänä kierrettiin ties mitä reikäisiä kinttupolkuja ja sitten vasta myöhemmin saatiin tietää että ois niitä motareitakin voinut ajaa.. prkl :-D
Jeps, tästä juurikin oli kyse....

Itskuissa muuten kannattaa olla tarkkana, jossain huoltamoilla (ei kaikilla) on kaveri pumpun vieressä maksua ottamassa. Itse kun tankkasin noin 16 €:lla ja maksoin 50,-, kaveri antoi ensin 4 € takaisin ja sitten loput 30,- kun jäin käsi ojossa odottamaan..
Italialaisten maine taskuvarkaina on tottakai hyvin tiedossa!

mad.gif

Teillä tulee ensimmäisen reissun jälkeen pakonomainen tarve päästä uudestaan, joten ei kannata ahnehtia.
Minä vetäisisin kerralla Munchenin lähettyville, ja aloittaisin nautiskelun Kotkanpesältä. Siitä Grossglocknerin yli Italiaan muutaman passon läpi Dolomiitteja unohtamatta jollekkin suurista järvistä tai Venetsiaan... Nurnburgringille mennessä kannattaa tutustua Mosel-jokeen ja sen tuotteisiin... No niin nyt alkoi itselläkin kiinnostaa, pitikin kattoa sun reittiä Google mapsista...

Ite kävin toissa kesänä melko samanlaisen reissun heittämässä, tosin pidemmän ja vähämmässä ajassa  
wink.gif

Reitti kartalla, noi vihreet etapit on yöpymispaikkoja.
Oli mahtava reissu ja ajaminen mukavaa, paitsi alussa kun sato 1000km vettä. Missään ei kyselty passia ja tulleissa ei muutenkaan oltu kiinnostuneita, visalla pärjää mutta käteistä on hyvä olla mukana.

Itskuissa muuten kannattaa olla tarkkana, jossain huoltamoilla (ei kaikilla) on kaveri pumpun vieressä maksua ottamassa. Itse kun tankkasin noin 16 €:lla ja maksoin 50,-, kaveri antoi ensin 4 € takaisin ja sitten loput 30,- kun jäin käsi ojossa odottamaan..

mad.gif
Palveluasemilla (ja oikeastaan ihan millä vaan huoltoasemalla) kannattaa maasta riippumatta myös aina tsekata, että mittari varmasti alkaa juoksemaan nollasta.

Avoin mieli matkalle mukaan, ja juttelee sen matkakaverin kanssa matkan aikana, miltä meno maistuu, ja on valmis tekemään kompromisseja. Pari ensimmäistä reissua kun on tehnyt niin sitten ehkä hahmottaa, mitä itse haluaa.
Samat kokemukset, eli tarviiko tuollainen etukäteen kotomaassa niitattu "reitti" olla olemassa. Sopii etukäteen muutaman kohteen missä käydään ja sitten tilanteen mukaan mennään jotain reittiä.

Pelkkään korttiin ei kannata luottaa ainakaan kaikissa majoituspaikoissa, vaan käteistä on hyvä olla.

Eihän sitä "itseään pääse karkuun" moporeissullakaan
biggrin.gif
.

Yhdelle on suurta tyydytystä tuottava kunnia-asia "suorittaa"
loma ja moporeissu kuten kaikki muukin elämässä.
Pitää olla tavoitteet ja aikataulut. Ne ahdistaa, mutta niiden
puuttuessa vasta ahdistaakin
biggrin.gif
.

Toiselle loma/moporeissu on lähdön ja saapumisen välillä
olevaa, niin täydellistä VAPAUTTA kuin suinkin.
Jokin hatara ajatus suunnasta/satunnaisista paikoista riittää.

Mene siinä sitten antamaan kenellekään neuvoja.

Toki... ne jotka tuntevat vaikka tuollaisen alussa esitetyn
"rungon omakseen", ovat niitä jotka jotain järkeviä vinkkejä osaavat antaa.

Kokeilemalla hommaa eri tavoin ja "maistelemalla" ihan rehellisesti omia fiiliksiä, sieltä se oma latu löytyy.
Vaikka erilaisuus onkin rikkaus, ei päivän reissua pitempi jotos
kovin "eri tahtisella" porukalla (vaikka vaan kaksistaankin)
ole välttämättä mikään nautinnollinen ja rentouttava kokemus.

Tuo "eritahtisuus" liittyy myös siihen, onko mopoloman funktio
pääasiassa ajaa ja kerätä kilsoja...... vai lomailla mopolla.
Molemmissa toki ajellaan... ja nautitaan siitä.

Itsetuntemus ja seuran valinta, siinä ne vaikeimmat.
Ne kun on kohtalaisen hyvin hallussa, ei paljoa tarvitse ihmetellä tai kysellä.

Asialliset kelit ja haavereiden puuttuminen eivät liioin ole
huonoja asioita. Molempiin voi tosin vaikuttaa vaan tiettyyn
rajaan saakka
biggrin.gif
.

Keleihin esim niin, että jos "ison kiven" tälläpuolen näyttää
kovin suttuiselta eteenpäin, hoplaa.... vauhdilla vaan yli.
Välimerellä tulee vähemmän vilu ja taivaalta vähemmän vettä.

Loma, tie auki, tankissa pensaa ja lompsa kunnossa.
SE ON SIINÄ!

mad.gif
Palveluasemilla (ja oikeastaan ihan millä vaan huoltoasemalla) kannattaa maasta riippumatta myös aina tsekata, että mittari varmasti alkaa juoksemaan nollasta.

Jonkinlainen tarkastus kannattanee tehdä aina materiaa käsiteltäessä, erehtyväinen ihminen (saati kone) on kai myös universaalisti. Sen OK:n sanallisesti tai fyysisesti suorittaa vain itse... Tosin foliohatun kanssakin tulee kuuma ennenpitkää.

Oonpa ollu huoleton; hui varkaita!

Ihme tuurilla tässä on vissiin ajeltu, kun en oo tullu kertaakaan ryövätyksi, vaikka tässä on tahkottu 10-vuotta taas putkeen ja siitä 7 jopa sitä Italiaa. Hotellilaskujen kanssa saa toki olla tarkkana ja kapakassa örvellyksen taso määrittää ylimääräisen tipin tarpeen. Parhaat taskuvarkaat olen silti nähnyt Prahan metrossa.

Saksalaiset on melko merkittävä "mp-turistiryhmä" ja se, mitä ne edellyttää palveluilta, menee tarjoajille näköjään jakeluun, itskuillekin. Siten ne mestat, missä suoritetaan gruppefuhrerin johdolla, on voittopuolisesti käytännössä roistovapaita. Siinä sitten saa individualistinakin olla levollisin mielin. m.o.t.

Ensikertalaisen perusahneus. Päiviä lisää ja/tai Monaco pois. Esim. Prahaan minimi 2 yötä = 1 täysi päivä jotta jotain saa irti.

Mutkapätkistä esim. Grossglockner, Jaufenpass, Timmelsjoch, Silvretta.

Ja Dolomiitit nyt tietty kokonaisuutena.

Noista Kotkanpesä oli lievä pettymys mutta toisaalta Salzburg vieressä ihan käymisenarvoinen mesta. Samoin Eisriesenwelt oli mun mielestä näkemisen arvoinen paikka.

sanoi:
Füssenin linnaan saanee myös usean tunnin kulumaan - ehkä jo pelkissä jonoissa?

Jos ei ole jo heti aamusta paikalla niin jonotusaikana 3,5 h voi olla ihan normiaika. Ja ajokamoissa tuonne ei kannata lähteä.

Kun tuota reissaamista tuli harrastettua niin mulla oli perusrunko reitistä mietittynä valmiiksi mutta siinä jouston ja soveltamisen varaa fiiliksen ja kelien mukaan. Ei siis hampaat irvessä muttei ilman päätä ja häntää jollotellen...

sanoi:
Parhaat taskuvarkaat olen silti nähnyt Prahan metrossa.

Ja minä Wienin metrossa. Prkl taitavia kavereita. Lompakko lähti lähes huomaamatta. Onneksi oli reissun paluumatka jo loppusuoralla. Kaks luottokorttia mukaan joista toinen ja pääosa käteisestä kaulapussiin tai vastaavaan jemusmurgeliin.

Edit:

sanoi:
Itsetuntemus ja seuran valinta, siinä ne vaikeimmat.

BTTB on tuossa asian ytimessä.

Reissukaveri(e)n kanssa on hyvä mennä ajatukset yksiin ja perusperiaatteet hyvä käydä etukäteen läpi. Omilla reissuilla on yleensä toinen pyöräkunta mukana mistä on tietty huomattavasti iloa seurana ja toisaalta mahdollisten ongelmatilanteiden osalta tukena. Mutta toisaalta samalla siitä missä majoitutaan, syödään, vieläkö ajetaan jne on päätöksiä tekemässä joku muukin. Ja jossain vaiheessa voi hermoja kiristää sade, pirullinen helle, edellisen illan punaviinin tanniinit...

muutama kommentti minultakin. Reissuja on takana 4 pyörällä ja monta autolla.
Jos tarkoitus on ajella mukavia teitä pyörällä, niin itse jättäisin sekä Prahan että Monacon pois. Voihan sitä tsekissä ajaa, muttei kannata pyörän kanssa isoihin kaupunkeihin tunkea; hidasta ja kuumaa.
Jos Praha pitää nähdä, niin sitten toinen juttu.

Neuschwansteinin linna on hyvä ja kannattaa käydä. Aamusta paikalle vähän ennen lipunmyynnin alkua. Jos ajokamoissa aikoo kävellä, niin kannattaa ottaa se bussikyyti, kävelyyn menee 30-45min. Lipunmyynti on sitten siellä alhaalla! Ilmaista parkkitilaa en ole löytänyt...edes pyörälle. Jos saksankieli sujuu yhtään, niin usein saksankieliseen opastukseen pääsee nopeammin kuin englannin, jos siis on myöhässä paikalla.

Kotkan pesässä ei kauaa oma kiinnostus kestänyt. Kiva oli kyllä käydä. Pelkkä ajo parkkipaikalle on yksi jyrkimpiä mäkiä mitä tuolla tulee vastaan. Bussilla kun menee ylös (pakollinen) niin yläasemalla pitää osata heti varata paluukyydille aika.

Ajamisaesta alppialueella: jos koko päivän ajaa ja pitää muutaman evästauon ja kuvaustauon, niin ajoa mulla on kertynyt noin 300km. Sitä suurempaa määrää saa jo tosissaan ajella.

Muutama ylitys jo suositeltiin ja itsekin sanoisin että Grossglockner tai Timmelsjoch, Passo Stelvio ja Sveitsistä parhaat eli Sustenpass, Grimselpass ja Furkapass.

jussi

Mä en kyllä lakkaa ihmettelemästä, että kun joku kysyy mukavista mutkapätkistä, niin jotkut tarjoo aina Stelviota. Bormion puoli on toki ihan mukavaa pätkää lukuunottamatta niitä pimeitä kapeita tunneleita, mutta se toinen puoli mutkapätkänä aivan perseestä. Onhan se kokemuksena ihan kiva käydä ajamassa, että voi esson baarissa kertoa senkin ajaneensa, mutta mukava mutkapätkä se ei ole.

Jos Neuschwanstein meinaa jäädä jonojen takia väliin niin kannattaa muistaa että ihan vieressä on Hohenschwangau joka myös käymisenarvoinen paikka ja jonotusaika lyhyempi. Noista jälkimmäinen on jotenkin aidompi kun taas ensimmäisessä on vähän sellainen turisteille tehdyn maku... hieno toki.

sanoi:
Mä en kyllä lakkaa ihmettelemästä, että kun joku kysyy mukavista mutkapätkistä, niin jotkut tarjoo aina Stelviota. Bormion puoli on toki ihan mukavaa pätkää lukuunottamatta niitä pimeitä kapeita tunneleita, mutta se toinen puoli mutkapätkänä aivan perseestä.

Harva ylitys tyyliin "mutka-neulansilmä-mutka" yli 10% kaltevuudella nyt rehellisesti sanottuna on ajamisen ilon kannalta niitä huippu pätkiä. Saavutettava korkeus mpy, maisemat, fiilis, "haasteet" jne kokonaisuutena tekee mun mielestä niistä tavoittelemisen ja käymisen arvoisia.

Onhan esim. Stelvio käymisen arvoinen, mutta tän topicin alussa kaveri kysyi hyviä mutkapätkiä. Ite oon sen itäpuolen pari kertaa ajanut ja molemmilla kerroilla vettä ku esterin perseestä, joten ei tullu nautittua mutkapätkistä
biggrin.gif

Noh Raiteri, elähä sie lannistu....paistaa se päivä vielä Stelvion laellakin...paistoi parina viime kesänäkin siellä ollessa...
smile_org.gif
062802moto_prv.gif

Lainataampas hieman tätä topicia.

Elokuun lopussa olisi tarkoitus lähteä n.3vkon reissuun.
Reittisuunnitelmana Saksan Rostockiin Finnlinellä ja siitä sitten siirtyä maanteitse Kreikan Pargaan jossa n.1.5vkoa lomailua ja siitä takaisin Pohjoista kohti.

Reitille osuvat maat: Saksa-Tsekki-Slovakia-Unkari-Serbia-Makedonia-Kreikka. Takaisin tullessa voi olla että Kroatia tulisi vielä kierrettäväksi

Onkos täällä muita ketkä sattuisivat säästämään lomansa "kesän lopulle" ja mahdollisesti reissussa
thumbs-up.gif

nyt sitä ollaan laivassa ja ootellaan lähtöä. Pyörien kiinnityskin hoitui helposti ensikertalaiselta...nyt vaan tarttis jaksaa ootella puoltoista vuorokautta perille pääsyä...
062802moto_prv.gif

Back