shyhander sanoi:
Kaupunkilaiset on näissä asioissa nin kovin herkkiä. Maalla vedetään suorat putket punaisina 50-vuotta vanhoilla traktoreilla eikä kukaan valita. Sianpaskaa levitetään pellolle ja jyrät kolisevat kun helvetin kellot joka vuosi, vaan ei kukaan puhu katsastuksista tai meluista.
Onneksi [täällä maaseudulla] tuota paskan levitystä ja jyrillä rälläämistä tapahtuu vain kerran pari vuodessa. Jos se olisi jokapäiväistä, saattaisi vanne ruveta kiristymään tavallista enemmän.
Sen sijaan olen havainnut, että useimmissa kaupunkien taajamissa käydessä ei löydy hiljaista paikkaa, vaikkei yhtään mökäputkellista harrastusvälinettä olisikaan mailla halmeilla. Nykyiset vakioajoneuvot ovat pääsääntöisesti hiljaisempia kuin vastaavat 50v sitten, mutta silti melua on runsain mitoin. Erityisesti huomio kiinnittyy julkisen liikenteen aiheuttamaan meluun. Kun bussi (linja-auto; toim. huom.) jarruttaa pysäkille saapuessaan, kiljunta ja kirskunta on korvia huumaavaa. Kun se taas lähtee pysäkiltä, jyrinä ja mörinä on melkoinen. Näinköhän niiden desibeleihin kukaan on kiinnittänyt huomiota. Vai onko niin, ettei julkiseen liikenteeseen saa puuttua...? Jos täytyy asua tuollaisen jatkuvan melusaasteen äärellä, en ihmettele, että alkaa ahistaa.
Äänekästä harrastamista en kuitenkaan tuomitse. Onhan sitä harrastettu niin kauan kuin moottorikäyttöisiä kulkuneuvoja on ollut. Kannattaa tietenkin vähän harkita missä ja milloin reipasta availua suorittaa.
Eräänkin kerran Helsingissä, kun olin teettämässä autooni - jossa oli 7,2l:n V8 - pakoputkiston muutostyötä, minun piti siirtää autoa pajan pihassa ilman pakosarjoja. Äänet olivat vertaansa vailla. Silloin olisi kovasti tehnyt mieli testata miltä kuulostaa, kun avaa täysillä, mutta halusin säästää lähimmän kilometrin säteellä oleskelevia, jotka eivät ehkä olisi saaneet orkkuja miehekkäistä äänistä...
Mökäputket voivat toisinaan olla jopa suotavia. Maaseudun mutkateillä vakiopöntöillä varustetulla kulkineella ajellessa saattaa eteen hypähdellä peuroja/kauriita ja/tai hirviä, mutta kun ajelee vaikkapa vanhalla meluisalla traktorilla, niitä ei näy ainakaan tien lähistöllä. Saattavat kauempaakin lähteä karkuun, kun kuulevat melun. Onpa sattunut useamman kerran, että kun joku em elikko alkaa juosta tien suuntaan, töräytän ajoneuvon äänimerkillä, elikko kääntyy kannoillaan ja lähtee loikkimaan poispäin.