Kustomit kallistuu mikä mitenkin. Erot ovat huomattavat ja niihin vaikuttaa mm. rungon jäykkyys, runkogeometria, etujättö, jousitus, renkaat, paino ja vaikka mitkä seikat. Eri tehtailla on ollut taipumuksena tehdä toisistaan poikkeavia ratkaisuja tekeleisiinsä.
Itse olen ajanut monia ja kaikki kallistuvat kyllä, paljon vähemmän kuin monen muun tyyppiset pyörät, mutta onneksi kallistuvat silti. Eroja on paljon ihan pyörästä riippuen. Ei siis voi yleistää että kustomit ovat muuten sellaisia ja vähän tällaisia.
Viime viikonloppuna olin orgin makkararetkellä Porkkalassa ja voin todeta että meikäläisellä oli täysi työ pysyä ns. tavan pyörien perässä... en pysynyt... vaikka kuinka yritin. Vauhdin hurma oli valtaisa ja vauhti itse huomattavan vaatimaton. Käytännössä on mahdotonta verrata näitä möhkäleitä itseään notkeampiin. Keskenään mielummin.
Siitä huolimatta että omaan ainakin orgin tietotoimiston mukaan sangen kelvottoman pyörän, ajan sillä leveä hymy huulella. Oli sitten vaikka kuinka huono tahansa. Ja onkin jos vertaa mutkavauhtia johonkin muuhun.
Mutta asiaan; kustomi kaatuu mutkaan ihan riittävästi jos pitää mittarina liikenteen tahdissa mukana pysymistä. Kallistaminen vaatii hieman tahtoa ja uskallusta, käytännössä kokemusta omasta pyörästä. Astinlauta tai tappi nappaa suht aikaisessa vaiheessa pikisoralle, eikä sitä tarvitse pelätä, kunhan tiedostaa että tässä menee se raja, tai ainakin lähellä ollaan. Tappi asfaltissa on tavallista näillä vehkeillä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ne tapit pitää sinne asfalttiin sovittaa, jokainen ajaa omaa tahtiaan ja hyvä niin. Eikä se tappi kalahda kiveen ekana kaikissa pyörissä, jotkut penteleet raapivat ensin pakoputket naarmulle, tai jonkin muun itselleen sopivaksi katsomansa paikan (runko, engine guard [mikä sitten onkaan suomeksi], seisontatuki, sivulaukku...).
Rungon kiemurtelu on myös aika tavallista. Vauhdilla mutkaan ja jo menee kuin käärme. Siinäkään ei sinänsä ole mitään pelättävää, kunhan tuntee sen oman käärmeen tavat.
Jousista jo puhuttiin. Ovat monesti mitä sattuu. Sovitettu rauhallisempaan tarkoitusperään sopiviksi.
Itellä oli ainkoinaan 1500 kawa drifter. Kaikilla mittareilla mitattuna suht paska ajaa, mutta silti ihan saakelin kiva peli. Parhaita fiiliksiä moottoripyörällä koettiin just sillä pelillä.