Tuohon arvoon pystyy vaikuttamaan, kohtuu helposti, tuolla stefojen ja liukuputkien putsauksella / rasvauksella, josta tuolla aikaisemmin puhuin. Kun keula liikkuu herkästi ja ilman tahmausta niin pääsee luotettavampiin tuloksiin. Painumia mitattaessa kannattaa myös vaimennukset aukaista kokonaan, niin ei nekään pääse millään muotoa liiaksi vaikuttamaan lopputulokseen.No mä oon ottanu sitä sen verran mitatessa huomioon, että ennen mittausta esim hieman ravistelee keulaa, ei siis pumppaa ylös-alas, vaan ravistelee nopeammin, jolloin voima riittää ylittämään ton staattisen kitkan, ja keula liukuu lähemmäksi sitä pistettä mihin se asettuisi kitkattomassa ympäristössä.Oletteko hifistelleet englanninkielisen termin "stiction" kanssa? Se pitäisi ottaa huomioon mitatessa staattista painumaa ja samalla se kertoo jousituksen kunnosta/laadusta.
Ja voithan sä testata tota silleen ett nostat keulaa ylös ja päästät pehmeästi, mittaat, painat keulaa alas ja päästät pehmeästi, ja mittaat, ja sit "ravistelet", ja mittaat.
Siit voit sit hifistellä sun keulan stictioo.
Suspension for Mortals opetusvideolla setä sanoi ettei sitä keulaa pidä ravistella/rynkyttää. Vaan staattinen painuma on mainitsemiesi mittaustapojen keskiarvo. Painetun ja nostetun mittauksen erotuksen arvo ei saisi ylittää 10mm, jos menee yli niin jotain on vialla. Alle 10mm erotus on ok, normaalisti 6-7mm ja hyvässä keulassa luokkaa 3-4mm. Takana vastaavasti alle 5mm ok.
Se että onko sillä "stictionilla" tarpeellista hifistellä, on ihan eri juttu.
Itse mittasin kerran ja senkin kauden alussa. Kun oikeat jouset on paikoillaan, ei tarvitse kuin ratakohtaisesti tai vauhdin mukaan säätää esijännitystä kierros tai kaksi suuntaan tai toiseen. O-rengas toimi meikäläisellä tuossa apuvälineenä määrittämään sen mihin suuntaan esijännityksiä piti ruuvailla milläkin radalla. Takapään esijännitystä ruuvailin vain kelin mukaan, en muutoin.