• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etupyörän käytös

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hoovee68
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oletteko hifistelleet englanninkielisen termin "stiction" kanssa? Se pitäisi ottaa huomioon mitatessa staattista painumaa ja samalla se kertoo jousituksen kunnosta/laadusta.
No mä oon ottanu sitä sen verran mitatessa huomioon, että ennen mittausta esim hieman ravistelee keulaa, ei siis pumppaa ylös-alas, vaan ravistelee nopeammin, jolloin voima riittää ylittämään ton staattisen kitkan, ja keula liukuu lähemmäksi sitä pistettä mihin se asettuisi kitkattomassa ympäristössä.

Ja voithan sä testata tota silleen ett nostat keulaa ylös ja päästät pehmeästi, mittaat, painat keulaa alas ja päästät pehmeästi, ja mittaat, ja sit "ravistelet", ja mittaat.
Siit voit sit hifistellä sun keulan stictioo.

Suspension for Mortals opetusvideolla setä sanoi ettei sitä keulaa pidä ravistella/rynkyttää. Vaan staattinen painuma on mainitsemiesi mittaustapojen keskiarvo. Painetun ja nostetun mittauksen erotuksen arvo ei saisi ylittää 10mm, jos menee yli niin jotain on vialla. Alle 10mm erotus on ok, normaalisti 6-7mm ja hyvässä keulassa luokkaa 3-4mm. Takana vastaavasti alle 5mm ok.
Tuohon arvoon pystyy vaikuttamaan, kohtuu helposti, tuolla stefojen ja liukuputkien putsauksella / rasvauksella, josta tuolla aikaisemmin puhuin. Kun keula liikkuu herkästi ja ilman tahmausta niin pääsee luotettavampiin tuloksiin. Painumia mitattaessa kannattaa myös vaimennukset aukaista kokonaan, niin ei nekään pääse millään muotoa liiaksi vaikuttamaan lopputulokseen.

Se että onko sillä "stictionilla" tarpeellista hifistellä, on ihan eri juttu.

Itse mittasin kerran ja senkin kauden alussa. Kun oikeat jouset on paikoillaan, ei tarvitse kuin ratakohtaisesti tai vauhdin mukaan säätää esijännitystä kierros tai kaksi suuntaan tai toiseen. O-rengas toimi meikäläisellä tuossa apuvälineenä määrittämään sen mihin suuntaan esijännityksiä piti ruuvailla milläkin radalla. Takapään esijännitystä ruuvailin vain kelin mukaan, en muutoin.

painumat ovat ainakin tontilla jos eivät aivan millilleen kohdallaan.
Entä onko kukaan kokeillut laittaa vaimenninöljyä pumppuihin hiven ohjetta enemmän? Öljynpinta esim. 5mm korkeammalla toisi loppuun enemmän progressiivisuutta, hyvä idea?
Vaikka painaumat olisikin siel päin, niin silti jousi voi olla liian löysä sulle/ sun ajotyylille, joten edelleenkin:
Pistä esijännitys täysille. Keula ilmaan. Mittaa vapaa pituus. Kuski kyytiin. Mittaa painauma. Esijännitys nollille. Mittaa painauma.
Noiden painaumien perusteella voi aika nopeesti arpoo onko jouset liian löysät sulle.
Toi jousivakion funtsiminen ois ensimmäinen check-point kun lähtee pohjaamista ratkomaan.

Ensinnäkin kiitokset kaikille vastaamaan vaivautuneille.
Ohjauslaakeri on terve, painumat ovat ainakin tontilla jos eivät aivan millilleen kohdallaan. Etupumput jäivät viime talvena huollattamatta, vähäisen ajelun tekosyyllä, mutta ensi talvena on huolto edessä. Stefojen rasvaamista ei ole tullut harrastettua, sitä pitää kokeilla.
Keulan huoltoa ajatellen onko hydraulistopparien poisto hyvä idea eli tarviiko niitä radalla? Entä onko kukaan kokeillut laittaa vaimenninöljyä pumppuihin hiven ohjetta enemmän? Öljynpinta esim. 5mm korkeammalla toisi loppuun enemmän progressiivisuutta, hyvä idea?

Hannu
Itse poistatutin hydraulistopparit ratapelistä, ihan siksi että sillä sai 15 mm lisää joustoa käytettäväksi.

Öljynpinnan korkeudella voi kikkailla ja monet niin tekeekin, mutta itse suosin ennemmin oikean jousen ja oikean esijännityksen käyttöä. Liika progressiivisuus jouston loppupäässä saattaa aiheuttaa ongelmia vaimennuksessa, varsinkin silloin kun mutkassa ollaan siellä progressiivisella alueella ja ollaan prässäämässä eturengasta eniten. Käytös ei välttämättä ole loogista.

Mutta annetaanhan noille keuloille öljynpinnalle toleranssia, eli esim. 110 - 140 mm. Jos tuollaiset arvot on annettu niin kaipa niitä olisi hyvä myös noudattaa, omassa kilpurissa ne oli suositusarvoissa ja hyvin toimi oikeilla jousilla. Maku asioita siis ja oikeaa vastausta tuskin kukaan pystyy antamaan.

Jäi kertomatta että etujouset ovat Racetechiltä tilatut ja minun painolleni lasketut. Mutta tarvitsee kokeilla tuota hydraulistoppareiden poistoa stefojen rasvauksen lisäksi. Stefat olleet painumia mitatessa ilmeisen kuivat koska mittauksissa tuli jonkin verran variaatioo. Juuri sillä kirjoitin että painumat ovat tontilla mutta eivät millilleen.

Hannu

Jäi kertomatta että etujouset ovat Racetechiltä tilatut ja minun painolleni lasketut. Mutta tarvitsee kokeilla tuota hydraulistoppareiden poistoa stefojen rasvauksen lisäksi. Stefat olleet painumia mitatessa ilmeisen kuivat koska mittauksissa tuli jonkin verran variaatioo. Juuri sillä kirjoitin että painumat ovat tontilla mutta eivät millilleen.
Mikä jousivakio, sun paino, paljoko esijännitystä, painauma?

Hannu
Jos et muuta esijännitystä, vaan poistat suoriltaan hydraulistopparit, niin kannattaa ensimmäiset jarrutukset ottaa varovasti. Sillä JOS se keula pohjaa ja ongelma johtuu siitä niin kovissa jarruissa se keula pamahtaa pohjaan ja etunen menettää pidon kohtuu herkästi.

Kannattaa laittaa myös O-rengas / nippari siihen liukuputkeen niin näkee missä se keula on oikeasti käynyt, eikä tartte arvailla.

Eli älli ja maltti mukaan kokeiluun.

muistaakseni öhlinssin sivuilla on joku taulukko vian etsintä taulukko, jossa oli noita tärinä yms ongelmia selitetty ja ratkaisuja niihin.

Back