• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etupumpun kasaus (tein itse ja säästin?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oili
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tein sellaisen turhan liikun, että löysäsin etupumpun alapuolisen pultin ja nyt kasatessa se ei sen enenpää kiristy, kuin tule poiskaan syvennyksestään. Ohjekirjan mukaan koko mäntä pitäisi tulla tulla pois tuon pultin avaamalla, mutta eipä tule. Mikä on siis perseellään systeemissä? Pyörä on Honda CBF 1000.

Olitkoa nyt keulahuoltoa tekemässä? Sillä vaan kun kummastelin et miks tuo ois turha liike irrottaa se alapultti?:D

Jos nyt viestistä ymmärsin nii sulla pyörii siellä iskarin sisuskalut mukana kun yrität aukasta pulttia. Eli pitää painaa iskaria jännityksiin ja sit vaikka pulttimopedilla pyöräyttää roppu auki.

Sitä iskarin sisuskaluja pitäisi nyt estää pyörimästä pultin mukana. Itse laitoin joskus harjan varren iskariin sisään, painoin yhdistelmää ylösalaisin lattiaa vasten ja pulttipyssyllä paukutin pulttia. Sillä aukesi purettaessa ja kiristyi taas kasatessa. Korjaamolla on varmaan joku pitkä jatko, jossa on sopiva avain päässä. Minulla sellaista ei tietenkään ole.

oili sanoi:
Tein sellaisen turhan liikun, että löysäsin etupumpun alapuolisen pultin ja nyt kasatessa se ei sen enenpää kiristy, kuin tule poiskaan syvennyksestään. Ohjekirjan mukaan koko mäntä pitäisi tulla tulla pois tuon pultin avaamalla, mutta eipä tule. Mikä on siis perseellään systeemissä? Pyörä on Honda CBF 1000.

Iskevällä koneella (pulttipysyllä) sai helpoiten auki.

Ja sisältä putkest ku painaa, vaik puisel harjanvarrella, sitä mäntäpakettia siel pohjalla. Niin se ei pyöri pultin mukana.
Samalla "harjan varella" painamalla, sen saa sit takas kiinni paikalle,ku lähtee iskariputkee kasaa...

Joo, korjaamokäsikirja neuvoo kasaamaan pumpun kiristystä varten, mutta eipä auta. Olisikohan helpointa purkaa koko viritys ja vaihtaa stefat samalla vauhdilla ja saisiko sen pultin silloin paremmin kiinni? Yritin viedä sen pajalle laitettavaksi, mutta niillähän on kiire ja aika olisi vasta viikon päästä.

Joo niin, oli tarkoitus vaihtaa vain kymmenen vuotta vanhat öljyt ja joskus vuonna miekka ja kilpi ne sai tyhjennettyä alapuolen ruuvin avaamalla.

Näin sitä oppii, kun hölmöilee:p

oili sanoi:
Joo, korjaamokäsikirja neuvoo kasaamaan pumpun kiristystä varten, mutta eipä auta. Olisikohan helpointa purkaa koko viritys ja vaihtaa stefat samalla vauhdilla ja saisiko sen pultin silloin paremmin kiinni? Yritin viedä sen pajalle laitettavaksi, mutta niillähän on kiire ja aika olisi vasta viikon päästä.

Lukaseppa nyt nuo viestit ajatuksella mitä laitettu. :grin:

Jos ei yksistään onnistu nii kaveri avuks painamaan pumppua kasaan ja ite pyöräyttää ropun auki.

Ajatuksella??? Minä olen toiminnan mies ja ajatellen jälkeenpäin, jos sittenkään😁

Sellaista viritystä ajattelin, että kasaan pumpun ja vedän sen kasaan räikkäliinalla ja liinaan sitten kuusiokolo avaimen kokoinen reikä. Saas tosin nähdä mihin se reikä tuleekaan🤔

Vähän tuollaisella tempulla olen noita joskus paremman puutteessa purkanut. En kyllä liinoja ole puhkonut, johonkin jarrusatulakorvakkeeseen tai akselinreikään olen kiinnittänyt. Akselista saa hyvin kiinni auki vääntäessä.

cbr600pc31 sanoi:
Lukaseppa nyt nuo viestit ajatuksella mitä laitettu. :grin:

Jos ei yksistään onnistu nii kaveri avuks painamaan pumppua kasaan ja ite pyöräyttää ropun auki.

Entä jos ei oo kavereita? Yksin julmassa maailmassa.

Oon joskus tehnyt tuohon sisuskaluista vastaan pitämiseen työkalun kierretangosta, jossa parit mutterit kiristettynä molempiin päihin. Sopivan kokoiset tietysti. Ei maksa juuri mitään ja uusiokäyttö on vaivatonta.

En oikein ymmärtänyt noita harjanvarsi tai kierretanko kikkoja, kun sieltä männästä lähtee tanko päällitulppaan, eikä se lähde pois. Mitään sinne ei oikein voi työntää, paitsi painaa jonkinlaisella putkella mäntää kohti sitä lukitusruuvia.

jr66 sanoi:
M6 ja 20 Nm ? Mistä lähteestä momentti on löydetty ?

Tighten the fork center bolt to the specified torque.

TORQUE: 20 N·m (2.0 kgf·m, 15 lbf·ft)

Hondan alkuperäinen korjaamokäsikirja.

jr66 sanoi:
M6 ja 20 Nm ? Mistä lähteestä momentti on löydetty ?

Eikös tuo alapultti yleensä ole isompi kuin M6?. 20Nm viittaa M8 kokoon. En kyllä muista ikinä nähneeni noin pientä alapulttia.

B12 sanoi:
Eikös tuo alapultti yleensä ole isompi kuin M6?. 20Nm viittaa M8 kokoon. En kyllä muista ikinä nähneeni noin pientä alapulttia.

12.9 kovuinen M6 vedetään tuohon 20Nm.

8.8 M8 sit se 25-30Nm.

Back