• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etsintäkuulutus (auto vs pyörä)

No eikös tuossa joku juuri sanonut, että Relander pesi tuollaisen 430:sen? Ja luuletko, että kuka tahansa kadulta repästy perusautoilija pystyy viemään tuollasta Ferraria äärirajoilla radalla?

No eikös tuossa joku juuri sanonut, että Relander pesi tuollaisen 430:sen? Ja luuletko, että kuka tahansa kadulta repästy perusautoilija pystyy viemään tuollasta Ferraria äärirajoilla radalla?
100 ratapäivää kyseisellä radalla hangannut ei liene keskiverto katukuski.

Ei toki autollakaan ennätysaikoja aja keskiverto ratinpyörittäjä, mutta aina autoa on helpompi viedä mitä moottoripyörää.
Uskoisin itsekin ajavani gt-r:llä tai ferrarilla nopeammin, vaikka 45tkm katukilsoja kyykyllä ja muutama ratapäivä takana onkin.
edit: niin ja autolla olen ajanut alle 30tkm

Eiköhän tästäkin ole jauhettu ihan riittävästi. Pyörä on nopeampi kuin Fiat, mutta pyörän kuskin pitää olla astetta parempi kuin sunnuntaisuhari. Autoa on turvallisempi ajaa omaa kovaa verrattuna mopoon.

Top gearin testissä se tunari lähti ilman launch controllia, olisi sen kanssa ottanut puuttuvat kymmenykset scuderiaa vastaan ;)

http://www.fastestlaps.com/track2.html nyrrellä gt-r on ajanut huomattavasti kovempia aikoja mitä scuderia, mutta tuo on jo sellainen rata että kuski vaikuttaa paljolti..

Switzer P800 oli siis tuo videolla busaa vastaan ajanut vehje, eli hieman viritetty malli. Tiedä häntä paljonko lisäteho ottaa kierrosajoista pois. Mutta suorituskyky alkaa olla sitä luokkaa ettei vakiokyykky enää kuro kiihdytyksissä kiinni
Turhaa spekulointia. En usko, että olisi tuollainenkaan pyörää nopeampi. Jukkaa nopeampia kuskeja löytyy tarvittaessa helposti, mutta silti kisassa hieman laitettua Scuderiaa vastaan riitti aika, jonka ajaa keskiverto rataharrastaja. Scuderiaa ajoi kuitenkin ammatikseenkin kilpaa ajanut kuljettaja, mutta silti jäi hieman vakiopyörälle ja keskiverto rataharrastajalle.

Ihmeen monta kertaa pitää käydä samat asiat läpi?  
biggrin.gif
Scuderiassa ei ollut katulaillisia renkaita, joten siitäkin saat vielä pari sekuntia pois.
062802moto_prv.gif
Eikö sillä jotkut liskit olluna alla? Ja rahaa muutenkin upotettu herkkuihin.

Koska tää on jo muutenkin kaluttu topicci, niin pistän tänne enkä tonne alempaan kategoriaan mihin aihe ehkä paremmin sopis...

Eilen pääsin kokeileen sekä omaa autoani että rata-autoa radalla, ja voin kyllä sanoa että ei se rata-autolla ajaminen mitään helppoa pidon rajojen hakua ollut. Kaasun kanssa oli ihan samat ongelmat kuin pyörällä (ei uskalla painaa/vääntää), vaihdot meni minne sattuu ja varsinkin kaasu-jarru-kaasu siirtyminen on rollaattorimummollakin nopeampaa kuin mulla. Itse asiassa aikojen perusteella mummoilin pyörällä Ahvenistolla nopeammin kuin sillä autolla.

Oiskin hauska kuulla Jukan kommentteja sitä autoa oikeasti ajaneena, että kuinka helppoo on mennä kylmiltään auton puikkoihin? Aikaisemmin oli jo ihan hyvää legendaa mm. kisalähdöstä, mutta oot varmaan ollut vastaavan auton kyydissäkin kun osaaja on puikoissa - eli pääsikö omassa ajossa sitten "lähelle pidon rajoja"?

Oiskin hauska kuulla Jukan kommentteja sitä autoa oikeasti ajaneena, että kuinka helppoo on mennä kylmiltään auton puikkoihin? Aikaisemmin oli jo ihan hyvää legendaa mm. kisalähdöstä, mutta oot varmaan ollut vastaavan auton kyydissäkin kun osaaja on puikoissa - eli pääsikö omassa ajossa sitten "lähelle pidon rajoja"?
Viimeisimmässä Bikessa (olikohan 8/2010) aiheesta juttua toimittajan kirjoittamana ja alkulätinät numerossa 6/10. Kuskivertailussa pidän ehdottomasti vastustajaani kovempana luuna. Kolmen ratapäivän jälkeen ajeli 1:16 alkuisia aikoja Kemoralla (aika-ajo) ja kisassa 1:18,820. Itse ajoin jopa Mikaa hitaammin aika-ajossa, talven jäljiltä onnettoman ruosteessa.

Mika taas sai selkeästi enemmän opastusta ja uskaltaisin väittää, että Mikan pyörä oli kisan, jos nyt ei paras, niin ainakin kolmen parhaan joukossa (Vehniäisen vanha voittopyörä vuodelta 2007, jota Jyrki jonkun verran parannellut). Itselläni taas kilpurina autopuolelta oli kai kisan ainoa auto, jossa ei ollut abseja. Osaajan käsissä sillä ei varmaan kummoistakaan merkitystä, mutta minä tuhosin kahvilan mutkassa muutaman kierroksen aikana siitä eturenkaan kankaille kun ajoin pyörätyylillä ja jarrutin laitteen ollessa vielä "kyljellään". Absit olisivat säästäneet renkaat.

Mika jäi kisassa YCC:n kärjestä n. 6 sek ja minä autopuolen kärjestä n. 3 sek. Kun huomioidaan se, että Mika on ehdottomasti kuskina minua parempi (tässä ei vertailtu kumpi yksilö on parempi, se oli varmaan jo alusta asti selvillä) vaan kummalla laitteella on helpompi oppia ajamaan ja kumpi on lajina "kovempi" (no, sekin varmaan oli lähes kaikille ennakkoon selvää).

Pyöräpuolella vauhtiani eniten rajoittava tekijä on itsesuojeluvaisto. Kemoralla pelkään ykkös- ja kakkosmutkia. Tiedän, että sinne voi työntää huomattavasti kovempaa mitä työnnän, mutta pää ei anna periksi. Tiedän myös, että laskuvarjohyppääminen on turvallista, mutta siihen ei luonto riitä, benjihyppy oli tarpeeksi karmea kokemus, korkeammalle en mene.
Autopuolella vauhtiani taas rajoitti eniten kokemuksen ja osaamisen puute. Missään kohti ei pelottanut. Ykkös- ja kakkosmutkiin menin talla pohjassa ja leposyke oli about samaa tasoa kuin vessassa käydessä. Autolla ohittelu (no, siihen ei tullut minulla tarvetta) on paljon hankalampaa kuin pyörällä. Peileistä on helppo katsoa missä vastustaja on ja peitellä minkä ehtii. Pyörällä se ei onnistu (ainakaan minulta).

Kun vertaan Eaglen katukumeilla varustettuihin Bemuihin ja noihin katulaillisilla kilpakumeilla varustettuihin, niin onhan tuollainen kisakumeilla varustettu helpompi ajaa. Missään vaiheessa ei alkanut spinnailemaan kun taas Eaglen autot jatkuvasti kun vähääkään antaa kaasua. En siis osaa sanoa mentiinkö muualla kuin jarruissa pidon rajoilla, siellä mentiin ylikin. Ensin oli opetettu, että jarruun tullaan niin, että jarrut kerrasta pohjaan ja sitten kun sitä toteutin, sanottiinkin ettei noin kovaa saa jarruttaa, menee kumit pilalle.

Mutta summa summarum. 10-15.000 euron vehkeillä kun ajetaan, niin autolla absoluuttisen luokan rataennätyksen lähelle on helpompi päästä kuin pyörällä. Tämä siis sekunneissa mitattuna.

Lajit ovat erilaisia, mutta edelleen olen sitä mieltä, ettei Suomesta löydy yhtään katulaillista, katuajossa olevaa autoa millään kuskiyhdistelmällä joka päihittäisi moottoriradalla katulaillisen pyörän johon tarvittaessa haalitaan monilahjattomuutta parempi kuski ruoriin. Omalla vakiokoneella, vakioalustalla olevalla pyörälläni päässee osaaja varmasti minua 3-5 sekuntia kovempaa radasta riippuen. Sitten alkaa tulemaan pyörän rajat vastaan, uskoisin. Ja samalla voi vetää vessan pöntöstä alas sen Biken testin jossa Vehniäinen ajoi vakiokuntoisella pyörällä 10 sekuntia hitaampia aikoja kuin omalla vastaavalla kilpurilla. Toki jos rengaspaineet ovat tasoa happipullo ja renkaina jotkut touringkumit, niin tottahan se silloin on. Mutta jos rengastus on sama, niin ero on vain muutamia sekunteja, minulla varmaan katupyörä kulkisi kovempaa. Jos tuo Motoparkissa toteutettu testi olisi todellisuutta, niin silloinhan minun voisi katsoa olevan Kemoralla Karia n. 4 sekuntia nopeampi kuski kun katupyörälläni pääsen n. 6 sekunnin päähän rataennätyksestä.

Kyseessä oli leikkimielinen testi joka tullee saamaan jatkoa. Millaista, se selviää sitten joskus. Hauskaa oli ja kiitos kaikille sponsoreille, auton lainaajalle jne. Nyt se on nähty ja ainakin tällä haavaa tuntuu siltä, että kyllä mopoilu on enempi mun juttu. Ei riitä eurot eikä kilpakumppanien määrä GT-autokisoihin. Niissä voisi, formuloista puhumattakaan, saada samoja nyt tulee paskat housuun -fiiliksiä kuin pyörällä kilpaa ajaessa.

Suosittelen kokeilemaan, sillähän tuo selviää. Edelleen valmis ottamaan haasteita vastaan, vaikka sitten tuollainen Veyron mikä lieneekään. Vaikea tosin purematta niellä, että moinen auto olisi noinkin lyhyellä radalla n. 3 sek. Scuderiaa nopeampi ja melkein 10 sek. Gallardoa. Tuntui tuo kisakuntoon viritetty Gallardo ainakin ihan kohtuullisesti liikkuvan, joten tuskin se aihio aivan paska voi olla. Lienee kuskit vaihdelleet ja olosuhteetkin, mene ja tiedä.

Viime vuonna ennätykseni tuli näytösajossa (1:27.62) ja tänä vuonna kisassa (1:26.1), joten toivottavasti noita autoja saadaan tontille, niin saa vähän sekunteja pois näistä... miten se Jorma nyt ilmaisikaan, ajoista. 1:25.9 olisi ensi kesän tavoite Alastarolla, joten joku kotilo nyt sinne silloin viimeistään vetoapua tuomaan
smile_org.gif

Jukka

Mitä kierrosaikoja gallardo meni alastarossa?
Näytösajossa muistaakseni 1:22 matala. Himpan hitaammin (tosin edelleen 1:22 matala) meni Hyyrönmäki ja Mossa. Poikien saman päivän kilpailussa ajamia aikoja voi tuloksista katsoa ja päätellä mentiinkö parhailla renkailla ja parhaita suorituksia. Itse ajoin uusilla, tosin katulaillisilla. Sitäkin voi spekuloida ajoiko Heinosen Mika lähellekään sitä mihin autolla mestaruuden voittanut kaveri ajoi.

Tietääkseni Gallardolla on menty Kemoralla 1:08 ja pyörällä 1:07.5, joten tiukassa on vääntö kilpureiden kesken, jos se sitä on katulaillistenkin kesken. Kilpureiden ohjaimisissa tosin parhaimmisto. Sitä mikä on keskiverto, on täysin mahdoton määritellä.

Jukka

P.S. Taitaa huomata, että on himpan motivaatiovaikeuksia alkaa väsäämään 20 sivun raporttia, joten kulutetaan nyt aikaa näissä kunnes motivaation suuri käsi saapuu ja vie toisen pöydän ja paperipinon luo.

Omalla vakiokoneella, vakioalustalla olevalla pyörälläni päässee osaaja varmasti minua 3-5 sekuntia kovempaa radasta riippuen.

Veikkaan että osaava kuski menee hieman enempi, kuin 3-5 sek jokkiskuskia kovempaa vakiolla R1:llä..
smile_org.gif

45837_423276210810_265283315810_5449604_2242020_n.jpg
Tuopa osaava kuski Kemoralle ja iske mun pyörä alle ja pyydä ajamaan 1:08 alkuinen aika, niin tulen katsomaan miten se tapahtuu. Lupaan tarjota kummallekin kahvit, tuloksesta riippumatta. En epäile, etteikö onnistuisi. Epäilen ainoastaan tuleeko Suomeen sellainen kuski ajamaan.

Jukka

Tuopa osaava kuski Kemoralle ja iske mun pyörä alle ja pyydä ajamaan 1:08 alkuinen aika, niin tulen katsomaan miten se tapahtuu. Lupaan tarjota kummallekin kahvit, tuloksesta riippumatta. En epäile, etteikö onnistuisi. Epäilen ainoastaan tuleeko Suomeen sellainen kuski ajamaan.

Jukka
Pitää maalata nahkapuvun toinen lahje punaiseksi, ostaa musta visiiri ja opetella espanjaa. Ainiin ja opetella ajamaan. Sitten saan kahdet kahvit, joista toiset pitää ryystää kypärä päässä.. nice..  
062802jumpie_prv.gif

Niin vanha ja moneen kertaan pastetettu näihin vääntöihin ;)

Tuossa videossa osaa äijä ainaskin viedä pyörää. Kaikissa auto vs mopo-videoissa ei näin ole..
Mutta kun autossa on downforcea riittävästi niin eipä ole mopolla jakoja, kuskista ja moposta riippumatta. Tämäkin nyt on tullut ilmi lukemattomia kertoja näissä väännöissä
Joo, varmaan on jo laitettu. Hyvin kyllä vie Suzukia ja auto nyt ei ihan katumalli ole vaikka onkin katulaillinen
smile_org.gif

Kannattaa lukaista uusin Britti-Bike. Siinä on vertailua BMW S1000RR:n ja Bugatti Veyronin välillä.

Kannattaa lukaista uusin Britti-Bike. Siinä on vertailua BMW S1000RR:n ja Bugatti Veyronin välillä.
Laita nyt vähän tietoa...
Summa summaarum jutusta oli se, että teoriassa Bugatti on nopeampi, mutta käytännössä olosuhteet, joissa se oikeasti on nopeampi, ovat olemattomat.

Bugatti-kuski kertoi mm. että Le Mansissa jarrut olivat sulaneet yhdellä tiukalla kierroksella. Eivätkä renkaatkaan kauan kestä (renkaat Veyroniin 60.000 euroa /setti ja koko maailmasta löytyy kaksi rengaskonetta, joilla renkaat saa vanteille, vaihtelu varikolla ei siis onnistu tosta vaan). Bemaristi taas vetäisee ilman teknisiä murheita kymmeniä kierroksia. Ja ajaa sen jälkeen kotiin samalla ajoneuvolla.

Liikenteessä taasen on routapatteja (no okei, ei Ranskassa), ohitettavia (Bugatti on todella leveä), hidastustöyssyjä, tietöitä ja vaikka mitä, jotka käytännössä sanelevat sen, että Bugatti ei saa prätkää kiinni heti jos on muuta liikennettä.

Mutta sopivat olosuhteet jos järjestettäisiin (eivät vaan keksineet missä sellaiset olisivat), niin numeroarvoilla kovemmalla suorituskyvyllä Bugatti olisi nopeampi. Tyhjä autobaana Saksassa voisi varmaan sellainen olla. Tosin Bugatti taitaa imaista tankin tyhjäksi minuuteissa, joten sekin oli sitten siinä...

Loppukaneettina todettiin vielä että Bemukuski sai takalaukkuunsa mahdutettua 50L tavaraa, kun Bugatissa on 40L kontti. Now who would have guessed that?
wink.gif

Ajoiko bemukuski tosiaan 50L takalaukun kanssa?

Vai ajettiinko siinä edes kilpaa vai katseltiin papereilta suorituskykylukemia? Suoralla baanalla bemari jää, sehän on selvä jos nopeudet nousee tarpeeksi. Mutta miten syheröistä pitää olla että mopo pärjää..

Back