• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etsintäkuulutus (auto vs pyörä)

Muutenkin kannattaa harkita mitä huutelee, olen sentään siinä, uskoakseni, harvalukuisessa joukossa joka on käynyt ampumaradalla treffeilläkin  
buttrock.gif
Luitko varmaan....tarkasti?

Eipä siinä mitään selittelyjä ole. Kyse ei johtunut pyörästä, johtui kuskista. Kusiaisella (oli muuten LL1:n pyörä) oli niin erilaista ajaa kuin tonnisella johon oli tottunut.
Suomennettuna tämä sölkötyksesi tarkoittaa siis sitä, että vaikka ajoit LL1 pyörällä rataa "muutama sata kilometriä" = about 100 kierrosta, että jäit silti 6 sekkaa omalle silloiselle R1:lle vain sen takia, kun pyörä oli "erilainen"? Tehoillahan ei väitteesi mukaan ollut merkitystä, jota olet myös monta kertaa alleviivannut, joten nyt haluan kuulla miten perustelet sen, että mun olisi pitänyt ottaa kylmiltään haaste vastaan Jyccen pyörällä, vaikka tuontyyppinen pyörä on mulle varmasti hitusen "ERILLAISEMPI" kuin sulle? Ja rataankin olisin saannut tutustua peräti kaksi lämmittelykierrosta, että eiköhän Jukka-täti sanota tässä kohtaa vähän niinkuin lakitermein; - case closed, you lose!

Toinen kohta, jossa case alkaa olla closed liittyy siihen, kun sanoin, ettei auton pudottaminen maantiellä ole välttämättä helppo nakki. Meinaan, että juuri tuossa ohessa painotetaan sitä, että kuinka vaikeaa on pudottaa joku hikinen etuvetoinen 90hp Endurance Galant TD syheröisellä radalla, joka ei ole millään lailla vertailukelpoinen sellaiseen tilanteeseen, jossa maantiellä kantaan iskee vaikkapa 400hp 4wd Mitsu Evo xx, jota ajaa kotitiellään SM-tasolla kilpaillut rallikuski. Kovaa, siis järkyttävän kovaa saa mennä, mutta kait Jukka sellaisenkin märissä unissaan jättää.

sanoi:
Suomennettuna tämä sölkötyksesi tarkoittaa siis sitä, että vaikka ajoit LL1 pyörällä rataa "muutama sata kilometriä" = about 100 kierrosta, että jäit silti 6 sekkaa omalle silloiselle R1:lle vain sen takia, kun pyörä oli "erilainen"? Tehoillahan ei väitteesi mukaan ollut merkitystä, jota olet myös monta kertaa alleviivannut, joten nyt haluan kuulla miten perustelet sen, että mun olisi pitänyt ottaa kylmiltään haaste vastaan Jyccen pyörällä, vaikka tuontyyppinen pyörä on mulle varmasti hitusen "ERILLAISEMPI" kuin sulle? Ja rataankin olisin saannut tutustua peräti kaksi lämmittelykierrosta, että eiköhän Jukka-täti sanota tässä kohtaa vähän niinkuin lakitermein; - case closed, you lose!
Tuota... keskustelin ajoista, painoista ekä tehosta henkilön kanssa joka ajaa lähes työkseen pyörällä rataa ympyrää (en ole ihan varma onko Alastaron rataennätys vielä hänen nimissään?).
Keskustelun lopputulos:

- radalla ajamaton (sinä?) saisi paremman ajan 60hv mopolla kuin 160hv laitteella.
- painoeroa on aivan turha lähteä kompensoimaan teholla
- 600cc pääsee paljon helpommin hyviin kierrosaikoihin kuin isoilla ja tehokkailla mopoilla.
- myös hänellä meni pitkään ennen kuin pääsi isommalla samoihin aikoihin kuin 600:lla.

-Lee-

Toinen kohta, jossa case alkaa olla closed liittyy siihen, kun sanoin, ettei auton pudottaminen maantiellä ole välttämättä helppo nakki. Meinaan, että juuri tuossa ohessa painotetaan sitä, että kuinka vaikeaa on pudottaa joku hikinen etuvetoinen 90hp Endurance Galant TD syheröisellä radalla, joka ei ole millään lailla vertailukelpoinen sellaiseen tilanteeseen, jossa maantiellä kantaan iskee vaikkapa 400hp 4wd Mitsu Evo xx, jota ajaa kotitiellään SM-tasolla kilpaillut rallikuski. Kovaa, siis järkyttävän kovaa saa mennä, mutta kait Jukka sellaisenkin märissä unissaan jättää.
Itseähän sinä halusit kansallisen MotoGP-pyörän, mikä se sitten olisi ollutkaan. Jyrkin pyörä olisi ehkä lähimpänä sellaista ollut, minun vakiokuntoinen kusiainen ei.

Sinä olet kertonut olevasi suhteellisen nopea kuski. Suhteellisen nopea kuski ajaa pyörällä kuin pyörällä kovaa. Minä taas kerroin olevani keskivertokuski ja sellaiselle oppimisprosessit ovat pidempiä.

Vai olisiko tässä sellainen tilanne, että minä tiedän mikä olen, sinä taas luulet tietäväsi ja nyt jo oma uskosi alkaa horjumaan ja alat kerjäämään?

Suomen radoilla siis ei ole hirveästi merkitystä pyörän tehoilla kun tietyn rajan yli ollaan menty. Toki on eroa ajatko 15 hv vai 120 hv -laitoksella, mutta 120 hv vs. 200 hv ei olekaan sitten enää suurtakaan eroa vaikka sinä niin kuvitteletkin.

Minä en aja kilpaa kadulla. Minä olen jo sen verran kypsä ja kypsähtänyt, ettei ole tarvetta lähteä luukuttamaan kotilokuskin perään jos joku lippalakkipoika ajaa ohi. Ei myöskään synny tarvetta mennä kenenkään kotipihaan uhoilemaan jos on joutunut keskustelupalstalla tylytetyksi. Ei myöskään ole tarvetta haastaa ketään turpaanmättökisaan jos olen viisastellut netissä ja joku antanut verbaaliruoskaa yli oman sietokyvyn rajan. Ja ei ole myöskään tarvetta mennä neuvomaan rallikuskeja miten ajetaan milläkin autolla ja miten niitä pitää ohjastaa jos rallista ei ole muuta kuin hataria mielikuvia ja omia mutukäsityksiä.
Joskus tosin oli sellainen kuvitelma, että olen aika taitava kuski. Se kuvitelma kuitenkin aika nopeasti katosi usvana tuuleen kun ensimmäistä kertaa radalla kävin. Sinulla tuo oppimisprosessi ei ole vielä päässyt alkuun ja vähän vaikuttaa siltä, että sinulle tuo tulee olemaan huomattavasti raskaampi kuin minulle tai monelle muulle.

Katsele vähän vähemmän noita jenkkileffoja ja lakisarjoja. Jos jonkun torquen ja mätlokkin perusteella alat opettamaan aiheesta oikeasti jotain tietäviä, saatat tehdä itsesi naurettavaksi. On myös mahdollista, että se on jo päässyt tapahtumaan.

Palaa sitten kertomaan kun olet saanut jotain oikeasti tehdyksi ja kokeilut ovat takana. Nuo unikuvasi ja harhaiset hypoteesisi eivät oikein tähän keskusteluun osallistuneisiin uppoa, mutta ehkä yläasteen tupakkapaikalla voit Speed Triplesi kanssa olla myyttinen sankari.

Jukka

Sinähän halusit parasta alle ja itse sanelit ehdot:

"Siis, katselin vasta nyt tämän teidän Alastaron "skaban" ja otan kyllä sua vastaan kisan ensi kesänä siellä seuraavilla ehdoilla:

1. sä ajat sillä sun kusiaisella + 40kg lisäpainot mukana
2. mä ajan (jos saan jostain lainaan) MotoGP vehkeellä (+ harjoittelua 2 ratapäivää).

Se voittaa, kumpi kellottaa tauluun nopeimman kierrosajan ja sen jälkeen pidetään päät kiinni. Ja muista, että teen tämän tarjouksen kertaakaan radalla ajamatta, joten nyt on sun mahdollisuus vastata tähän haasteeseen. "

Sattuneesta syystä MotoGP-kalustoa ei ole kovasti tarjolla, edes kansallisen tason. Jycce tarjosi sitten omaansa, jossa lienee 180+ takaselta.

Vastaatko Legend omien uskomustesi pohjalta ilman kiemurteluja seuraaviin kysymyksiin:

Pääsen ekan päivän aikana Alastarolla speedtriplellä alle 1.35
[  ] kyllä
[  ] en

Pääsen ekan päivän aikana Alastarolla R1 tai vastaavalla pyörällä alle 1.35
[  ] kyllä
[  ] en

Pääsen ekan kesän aikana Alastarolla speedtriplellä alle 1.30
[  ] kyllä
[  ] en

Pääsen ekan kesän aikana Alastarolla R1 tai vastaavalla alle 1.28
[  ] kyllä
[  ] en

Pidän itseäni nopeana kuskina
[  ] kyllä
[  ] en

Pidän itseäni nopeampana kuskina kuin jukka
[  ] kyllä
[  ] en

Jukka on hidas kaikilla mittareilla
[  ] kyllä
[  ] ei

Jukka on keskivertoa nopeampi
[  ] kyllä
[  ] ei

Uskon, että auto on hitaampi radalla kuin moottoripyörä noin pääsääntöisesti ja katulaillisin versioin.
[  ] kyllä
[  ] en

Ymmärrän, että kokematon ei tiedä rata-ajosta mp:llä mitään, vaikka olisikin ajanut kadulla "mukakovaa"
[  ] kyllä
[  ] en

Mielestäni tehoilla on oleellinen merkitys ratakierroksen nopeuteen
[  ] kyllä
[  ] ei

Mielestäni jollain muulla on oleellinen merkitys ratakierroksen nopeuteen
[  ] kyllä
[  ] ei

En käsitä ihan kaikkea ja saatan olla Trolli
[  ] kyllä
[  ] ei

Näihin kun vastaat, saadaan tätä rajattua jo jonkin verran, että kukua on mitäkin mieltä.....Ei tarvitse aina vatvoa niitä vanhoja...

Ensi kesänä mä meen alle 1.30. Nopeus ois varmaan jo tänä vuonna antanut alle ajan, mutta eipä tullut enää syksystä mentyä.

Luulin itsekin olevani nopea, ennen kuin menin radalle kokeilemaan. Siinä suurin uho tippui ensimmäisillä kierroksilla. No onneksi huomasivat tulla opettamaan ajolinjoja, kun en itse älynnyt apua pyytää.
Pelkästään toista seuraten ahvenistolla ekaa kertaa aikani parani yli 10 sekunnilla ja uskon vakaasti, ettei tuo linjojen näyttäjä ajellut kovinkaan maksimilla.
Tuonkin jälkeen on toinen mokoma 10 sekunttia lähtenyt ahveniston ajoista.
No minä en olekaan lahjakas, kaikki on pitänyt opetella ajamalla. Kaatoja on onneksi tullut radalla vähän. Liekkö nuoruuden hurjapäisyys on sittenkin enää unta vain.
No oppi on tuonut nopeutta pikku hiljaa ja enää ei mennä oikealta ja vasemmalta ohi.
Viime vuonna eräs nopeaksi itseään luullut tuli keskinopeeseen ilman ensimmäistäkään kertaa radalla. Lähinnä kauhealta tuo ajo näytti ja mikä pahinta se oli vaarallista. Antoi tietä milloin minnekkin eikä pitänyt linjaa oikeastaan ollenkaan, kun ei tiennyt mitä linjaa. Kun kurveissa alkaa parhaimmillaan olemaan 100 km/h nopeus eroa siinä on riskinsä.
Minusta ekakertalaisen saisi päästää vain possujunaan hakemaan linjoja ja kun ne olisi hallinnassa rata ajotavat kanssa voisi aloittelijan päästää yksin kokeilemaan rajojaan.

"Siis, katselin vasta nyt tämän teidän Alastaron "skaban" ja otan kyllä sua vastaan kisan ensi kesänä siellä seuraavilla ehdoilla:

2. mä ajan (jos saan jostain lainaan) MotoGP vehkeellä (+ harjoittelua 2 ratapäivää).

Se voittaa, kumpi kellottaa tauluun nopeimman kierrosajan ja sen jälkeen pidetään päät kiinni. Ja muista, että teen tämän tarjouksen kertaakaan radalla ajamatta, joten nyt on sun mahdollisuus vastata tähän haasteeseen. "

Sattuneesta syystä MotoGP-kalustoa ei ole kovasti tarjolla, edes kansallisen tason. Jycce tarjosi sitten omaansa, jossa lienee 180+ takaselta.
Mutta ehtoihin ei suostuttu.

Mutta ehtoihin ei suostuttu.
No shit Sherlok!

Vastaatko Legend omien uskomustesi pohjalta ilman kiemurteluja seuraaviin kysymyksiin:

....

Näihin kun vastaat, saadaan tätä rajattua jo jonkin verran, että kukua on mitäkin mieltä.....Ei tarvitse aina vatvoa niitä vanhoja...
Tässä vastaukset kyssäriin. Huomaa pienet modaukset:

Pääsen ekan päivän aikana Alastarolla speedtriplellä alle 1.35
[ ] kyllä
[X] en edes yritä, menee tutustumiseen

Pääsen ekan päivän aikana Alastarolla R1 tai vastaavalla pyörällä alle 1.35
[ ] kyllä
[X] en, katso yllä

Pääsen ekan kesän aikana Alastarolla speedtriplellä alle 1.30
[ ] kyllä
[X] en edes tiedä mihin aikaan tolla on muut ajanneet, 1:35 on tavoite.

[ ] kyllä
[X] en, aloitan kilvan ajon joko mp:llä, tai rallissa 2-3 vuoden sisään, siihen saakka "pöristelen hissukseen"

Pidän itseäni suht nopeana kuskina autolla ja prätkällä
[X] kyllä
[ ] en

Pidän itseäni nopeampana kuskina kuin jukka
[ ] kyllä
[X] en tiedä, tuskin ainakaan heti

Jukka on hidas kaikilla mittareilla
[ ] kyllä
[X] ei uusimman tiedon valossa

Jukka on keskiverto motoristia nopeampi
[X] kyllä
[ ] ei

Uskon, että auto on hitaampi radalla kuin moottoripyörä noin pääsääntöisesti ja katulaillisin versioin.
[X] kyllä
[ ] en

Ymmärrän, että kokematon ei tiedä rata-ajosta mp:llä mitään, vaikka olisikin ajanut kadulla "mukakovaa"
[ ] kyllä
[X] vedä #¤%%¤&!

Mielestäni tehoilla on oleellinen merkitys ratakierroksen nopeuteen
[X] kyllä
[ ] ei

Mielestäni muillakin tekijöillä on oleellinen merkitys ratakierroksen nopeuteen
[X] kyllä
[ ] ei

En käsitä ihan kaikkea ja saatan olla Trolli
[ ] kyllä
[X] &/&%& #¤#%%!

Alkaa näköjään todellisuus iskemään pikkuhiljaa Legendiinkin, on tuo pahin uho nopeudesta jo taipumaan päin.

Ralliahan legendi olit ajellu jossain välissä? Mieti miltä sen lajin harrastajien keskuudessa kuulostaisi se, että joku koskaan rallia ajamaton, mutta autolla kadulla "kovaa" ajanut tulisi uhoamaan, että on lähes yhtä nopea kuin rallin SM sarjan kärki.

1.35 on hyvä ja realistinen tavoite, joskin mielestäni kohtuullisen nopea.
Siinä pitää kyllä käydä useampi kerta opettelemassa. Jos loppukesästä tuohon pääset voit olla erittäin tyytyväinen itseesi, minun mielestäni!

Jos taas pääset nopeammin, on sinulla mielestäni hyvää pohjaa suunnitella kilvan ajoa.

Tosin saattaa käydä niinkin, ettet siihen pääse ekana kesänä. Epäilen vahvasti, että se riippuu siitä kuinka paljon jaksat aikaasi viettää moottoriradoilla.

Siirto sarjaa jalkatappeihin suosittelen heti kun on ajoasento edes jotenkin hallussa ja tapit silti raahaavat maata.

Asiallisia renkaita suosittelen heti alusta asti, niin syntyy luotto nopeammin rataan ja renkaisiin.

Vanhempien opeista kannattaa ottaa vaarin.

mm jarruton harjoittelu tuo nopeutta aivan uskomattomasti.
Sekunnit pudotetaan kuitenkin niissä kurveissa.

Jarruttaminen on kaikkein vaikeinta. Itse sain sellaisen vinkin, että ota sekunnit pois ensin kaikkialta muualta ja vasta sitten ala ottamaan ne viimeiset kymmenykset jarruissa. Niin ihmeellistä kuin se mielestäni onkin niin tämän tapainen ajaminen tiputti aikojani varsin runsaasti.
Entinen repiminen ja väkisin yrittäminen ei niitä tiputtanut. Tämä myös paransi ajonopeuttani kurvisella alueella paljon, siis kaarre nopeudet nousivat. Ajo myös alkoi näyttämään puhtaammalta ja paremmalta, eikä ole enää niin riskialtista. Myöskin ajoasentoon on helpompi kiinnittää huomiota paljon paremmin kun ei tule täys jarrulla kurviin.
Perse, kädet, jalat ja pää löytää paremmin paikkansa.
No kolme vuotta on treenattu ja tyhmänä en vieläkään osaa, toisaalta siinä se suola onkin! On koko ajan lisää opittavaa.
Ja hyvältä on tuntunut kun on palautetta kuullut, joskus on jopa joku kehaissut nopeaksikin
biggrin.gif

Parhaat opit on tullut niiltä joilla on ollut munaa sanoa suoraan missä mättää ja kiitos niille henkilöille
bowdown.gif

Itse ei aina ole niin vastaanottavainen kuin ehkä kannattaisi. Monesti on pitänyt omat visiot kokeilla, ennen kuin on vaivautunut osaavimpien oppeihin turvautumaan, usein vaan on käynyt niin, että omilla opeilla on ne sekunnit jäänyt poimimatta ja hyvillä neuvoilla niitä sitten on saanut pois.

sanoi:
[ ] kyllä
[X] en, aloitan kilvan ajon joko mp:llä, tai rallissa 2-3 vuoden sisään, siihen saakka "pöristelen hissukseen"

Tulisko tämä ymmärtää siten, ettet usko pääseväsi noin 10 sekunnin päähän tosikuskeista edes koko kesän ajamisilla??

Lauri Pohjanpää teki Legendin rata-ajoista runon jo aikaa sitten.

Piti harakka puhetta vierailleen:
"Tilapäinen ihan on pesä,
- älä putoa varis! -tein kiireiseen...
mut annas, kun on kesä,
niin vannon, kartano korskehin,
hyvät herrat, tässä löytään,
ei metsässä moista, sen näättekin!
Hoi muori, pötyä pöytään!

Mut ennenkuin harakka huomaskaan,
jo putos syksyn lehti,
ja kesken hurskaita aikeitaan
se itse kuolla ehti.
Älä hymyile! Tarina totta on!
Pian ohi on päivät kesän.
Moni aikoi ja aikoi kartanon-
sai valmiiks harakanpesän.

Muutenkin kannattaa harkita mitä huutelee, olen sentään siinä, uskoakseni, harvalukuisessa joukossa joka on käynyt ampumaradalla treffeilläkin  
buttrock.gif
Luitko varmaan....tarkasti?
No käsittelyluvan hakeminen viittaisi vähän puuhasteluun omistajan puolesta sellaisessa yhteydessä jossa hallussapitoluvan haltija ei ole luonnollinen vaan juridinen henkilö.
Noinikään kuin alan tavaraa myyvää kauppa tai maahantuoja, kaupallinen rata tai vaikkapa seura.

Onhan noita mailmalla mp-toimittajiakin koko liuta jotka ei muuta tee kuin ajelee päivät pääksytykseen mutta eivät omista ensimmäistäkään omaa pyörää.

Tämä nyt alkaa olla jo aika kaukana itsestään Pahuuden Paronista Paska Patesta ja siitä ajaako tämä mahdollisesti prätkällä ratapäivillä vai ei...

Tosin jos ajaisi olisi lapissa varmaan TVO rakentama ja valtion rahoittama Hockenheiminkin kalventava kompleksi niin että heilahtaa...

Noinkohan tonne vallan käytäville saataisiin uitettua ajatus että ratamopoilu on avain äänestäjien sydämmiin - eipä kuluisi aikaakaan kun sinisittisontiaiset ja liito-oravan paska ei paljoa painaisi tulevien hankkeiden edessä...

OT (jos nyt sellaista on tässä topicissa):Missä, milloin ja kenen toimesta järjestetään, jos järjestetään, rata-ajon opetusta aloittelijoille jotka haluaisivat päästä lujempaa?

Sinä olet kertonut olevasi suhteellisen nopea kuski. Suhteellisen nopea kuski ajaa pyörällä kuin pyörällä kovaa. Minä taas kerroin olevani keskivertokuski ja sellaiselle oppimisprosessit ovat pidempiä.
Määrittele miten nopea kuski on suhteellisen nopea autolla ja pyörällä, kuten silloin kirjoitin? Äläkä vedä siihen mukaan rataa, kun puhuin silloin kirjoituksen yhteydessä maantiestä. Entä mihin perustuu väite, että suht nopea osaa ajaa harjoittelematta kovaa pyörällä kuin pyörällä, paikassa kuin paikassa kahden kierroksen jälkeen? Faktaa pöytään, kiitos.
tounge.gif

Alkaa näköjään todellisuus iskemään pikkuhiljaa Legendiinkin, on tuo pahin uho nopeudesta jo taipumaan päin.
Valtaosalle käy niin jossain vaiheessa.

Olen näiden vuosien aikana nähnyt tuhansia kuskeja radalla, vasta kerran henkilön jota pidän hyvin lahjakkaana tai sitten oppimisprosessiltaan erittäin nopeana. Ensimmäisenä päivänä oli minua hitaampi (siis jopa minua hitaampi), mutta loppukesästä meni jo parin vuoden takaisen rataennätyksen alle. Superlahjakas (joita ehkä yksi miljoonasta) olisi sitten mennyt alle tämän vuoden ennätyksen ja ehkä sekunnin kaulalla.

Maallikon (jollaiseksi lasken mm. katukuskit jotka osaavat keulia, polttaa kumia ja ajella kilpaa autojen kanssa kadulla omaa kovaa) on vaikea ymmärtää sitä, ettei kierrosaikoihin vaikuta eniten pyörä vaan kuski. Autoissa se on sitten toisinpäin. Ajaisin varmasti puhtaalla kilpa-autolla (ei formula) nopeampia kierrosaikoja kuin Kimi Räikkönen kohtuullisesta katuautosta (325 BMW) rakennetulla harrastekilpurilla. Minulla taas ei olisi mitään jakoja kohtuullisesta katupyörästä (esim. Kawan 9R tms 10 v vanha laitos) rakennetulla kilpapyörällä ajavaa Rossia vastaan vaikka saisin alleni minkä tahansa kaksipyöräisen ja treeniaikaa vuoden.

Tuosta syystä vain mutujen varassa etenevä henkilö helposti lähtee dissaamaan 10 sekunnin päässä rataennätyksestä olevia kuskeja onnettoman hitaiksi ja säälittäviksi. Toki sellaisia olemme, mutta säälittävyydessämme kuitenkin valmiit kokeilemaan moista sankaria vastaan.

Itselläni lähtisi 2-3 sekuntia per rata pois kun vain voisi sammuttaa aivot. Sen verran monta, jopa tähänkin keskusteluun osallistuneita, olen ambulanssiin saattanut ja käynyt sairaalassa katselemassa ja sairaskertomuksia lueskellut, joten riskinottokyky ei ole kasvamaan päin. Tästä syystä siirryin takaisin alkuperäiseen suuntaan ja kilpipyörän hankin. Minusta on mukava ajella tasavertaisia kilpakumppaneita vastaan pienellä riskillä. Joku toinen ehkä haluaa kymmen- tai satakertaistaa riskin ja saada ne viimeisetkin ulos. Minulla ollut kuitenkin ehkä jopa hauskempaa B-lähdöissä kuin A-lähdöissä, joten jos raha ei tee aina onnelliseksi, niin ei se 1-3 sekuntia pois kierrosajoistakaan autuutta ja onnea tuo, ainakaan minulle.

Raaka fakta on myös se, että valtaosalta kuskeista lähtee vauhti pois kun ensimmäisen kerran opettelee kävelemään puoli vuotta tai yskii verta keuhkojen puhjettua. Vaikka tässä nyt vähän trollia ruokittukin, niin tuskin meistä kukaan saa nautintoa siitä, että omasta mielestään nopea katuhaukka tulee yliyrittämään paikalle ja päätyy teholle yrityksen epäonnistuttua raskaasti. Tähän asti jokainen rengasvallin väliin ruhjotunut kuski on ollut aika hiljainen kaveri kun sitä ollaan sieltä ulos kaivettu. Uho katoaa viimeistään siinä vaiheessa kun selkäranka murtuu, lantio pirstaloituu tai reisiluu tulee nahkapuvusta läpi. Ja noita kaatoja on nähty jo satoja, joten ehdoin tahdoin ei tarvita enää yhtään lisää.

Tuo auto vs pyörä ei siis ole kilpailu, on vain kokeilu. Se tullaan tekemään turvallisuus prioriteettina eikä mitään älykääpiömäisiä yliyrityksiä. Ne, jotka haluavat verissäpäin moisia kokeilla, voivat siihen tarkoitukseen vuokrata radan tai mennä sinne teille ajelemaan ja keräilemään tuomioita itselleen.

Tänään taas paria heppua olen saanut avustaa noissa sakkojutuissa ja sekin alkaa olemaan jo vähän nähty juttu. Yrittäkäähän nyt selvitä kevääseen hengissä ja innokkaimmat kokeilkoot sitten millainen se 1:35 on ajaa. Ensikertalaiselle ensimmäisenä päivänä 1:45 on jo ihan hyvä aika, siitä kannattaa ehkä aloittaa. Ja tuo aika on sellainen, että jos customit jätetään ulkopuolelle ja 10 hv nelitahtipiikit, niin siihen pääsee kaluston puolesta kyllä.

Jukka

OT (jos nyt sellaista on tässä topicissa):Missä, milloin ja kenen toimesta järjestetään, jos järjestetään, rata-ajon opetusta aloittelijoille jotka haluaisivat päästä lujempaa?
Ooteenä veikkaisin että alottelijoille opetetaan ajotekniikkaa, ei niinkään sitä lujempaa ajamista.
Lujempaa ajaminen on sinänsä helppoa: jarrutat myöhemmin, vedät mutkan eniten täysiä, ja avaat aikasemmin.  
thumbs-up.gif

Back