• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etsintäkuulutus (auto vs pyörä)

OT (jos nyt sellaista on tässä topicissa):Missä, milloin ja kenen toimesta järjestetään, jos järjestetään, rata-ajon opetusta aloittelijoille jotka haluaisivat päästä lujempaa?
Ooteenä veikkaisin että alottelijoille opetetaan ajotekniikkaa, ei niinkään sitä lujempaa ajamista.
Lujempaa ajaminen on sinänsä helppoa: jarrutat myöhemmin, vedät mutkan eniten täysiä, ja avaat aikasemmin.  
thumbs-up.gif
Heh... niinhän se taitaa olla helppoa.
Mutta jos lähdettäisiin ajotekniikasta jonka kautta saisi varmuutta ajamiseen ja sitä kautta voisi joskus kokeilla sitä kellon esiin ottamista.

Eli asetetaan kysymys toisin: missä, milloin ja kenen toimesta rata-ajon opetusta aloittelijoille jotka haluaisivat oppia ajotekniikkaa?

OT (jos nyt sellaista on tässä topicissa):Missä, milloin ja kenen toimesta järjestetään, jos järjestetään, rata-ajon opetusta aloittelijoille jotka haluaisivat päästä lujempaa?
Ennakoivan ajon kursseilla käydään meidän järjestäminä läpi perusteet. Kurssi on ainakin näiden vuosien kokemusten ja tilastojen valossa osoittautunut aika toimivaksi ratkaisuksi. Vakuutusyhtiöistä mm. Tapiola on toiminnan takana ja katsoo meidän kurssien suorittaneiden olevan meidän tapahtumissa hitaassa ryhmässä ajellessaan suorittamassa omatoimista jatkokoulutusta ja vakuutukset ovat normaaliehdoin voimassa.

Tuolla oppii siis perusteet. Aiemmin eräs taho järjesti puhtaita rata-ajokursseja, mutta ilmeisesti se idea ei sitten pidemmälle kantanut tai sitten välivuosi muutoin vain. Tuollaisella kurssilla pitäisi periaatteessa olla 1-2 kurssilaita per kouluttaja, jotta saadaan kunnon hyöty irti. Ja se alkaa sitten jo maksamaan.

Ennakoivan ajon kurssilla käydään perusteet läpi, yhtä opettajaa/apuopettajaa kohti on 3-6 koulutettavaa. Toistaiseksi itse ajo-opetuksessa kukaan ei ole kaatunut ja aika harva sen jälkeenkään. Kilpatreenissä ja kilpailuissa sitten kaatoja tulee väistämättä kun aletaan menemään oman osaamisen rajoilla, jotkut jopa kaluston rajoilla.

Perusopetus on kaikille suositeltavaa. Tämän jälkeen voi sitten pyytää varikolla osaavimmiltaan neuvoja ja edetä askel kerrallaan. Mutta jos perusteet eivät ole hallussa, on aivan turha alkaa mitään hipojakaan opiskelemaan. Itseäni tämä laji kiinnostaa siksi, koska siinä voi pienin askelein kehittyä koko ajan. Joissain toisissa lajeissa rajat tulevat nopeasti vastaan, tässä ei. Siksi haasteet eivät ihan ensimmäisen tai seuraavankaan kesän aikana lopu. Omakohtaiseksi tavoitteekseni otin keväällä 2005 saada sekunnin per kesä per rata pois kierrosajasta. Toistaiseksi onnistunut keskimäärin, ensi kesänä tuskin enää syheröimmillä.

Ennen kurssille tuloa kannattaa opiskella teoriaa. Mm. kirja Ratahauskaa on ihan hyvä perusopus aiheeseen, suosittelen.

Jukka

Niin ja meidän kursseja järjestetään keväällä ja alkukesästä. Pääsääntöisesti Ahvenistolla. Jos jatkokursseille on kiinnostusta, niin sellaiset saadaan järjestymään mm. Alastarolla ja kouluttajina itseäni pätevämmät. Tuollaisen kurssin hinta sitten hieman korkeampi kuin varsinaisella perusopetuksella ja järjestetään vain jos riittävä määrä kiinnostuneita ilmoittautuu.

Ooteenä veikkaisin että alottelijoille opetetaan ajotekniikkaa, ei niinkään sitä lujempaa ajamista.
Lujempaa ajaminen on sinänsä helppoa: jarrutat myöhemmin, vedät mutkan eniten täysiä, ja avaat aikasemmin.  
thumbs-up.gif
Heh... niinhän se taitaa olla helppoa.
Mutta jos lähdettäisiin ajotekniikasta jonka kautta saisi varmuutta ajamiseen ja sitä kautta voisi joskus kokeilla sitä kellon esiin ottamista.

Eli asetetaan kysymys toisin: missä, milloin ja kenen toimesta rata-ajon opetusta aloittelijoille jotka haluaisivat oppia ajotekniikkaa?

Olisikohan tuo oikea tapahtuma. Itse en ole käynyt, ehkä joskus käyn.

SRRA ajoleiri

Ennen kurssille tuloa kannattaa opiskella teoriaa. Mm. kirja Ratahauskaa on ihan hyvä perusopus aiheeseen, suosittelen.
Mun mielestä Ratahauskaa kirjassa oli todella vähän ajotekniikkaan liittyvää juttua.
Ko kirjassa oli paljon enemmän kaikesta rr-harrastukseen liittyvistä asioista. Eli menee yleisteoksena ok, mutta ajotekniikan suhteen sitä ei kovin paljoa iloa ole.

Vastaan vetämäni yhdistyksen puolesta. Muiden puolesta muut vastatkoon.

1. Ahveniston ja mahdollisesti Alastaron moottoriradoilla
2. Touko- kesäkuussa 2009, tarkemmat päivämäärät julkaistaan messuihin mennessä. Päiviä Ahvenistolla 3-5, Alastarolla mahdollisesti yksi.
3. Moottoripyöräilyn tuki ry:n toimesta Liikenneturvan kouluttamien kouluttajien valvonnan alla.

Pääpaino on rata-ajon harjoittelussa. Tuon lisäksi harjoitellaan väistöjä, tehokasta jarruttamista ym. tekniikoita joista hyötyä paitsi katuajossa, myös rataharjoittelussa.

Suurin yksittäinen syy motoristin kuolemaan on ajautuminen mutkassa ulos. Vuodesta riippuen n. 50 % kuskeista kuolee tuon ajovirheen vuoksi. Paras ja tehokkain tapa oppia mutka-ajoa on rata-ajoharjoittelu ja sen tosiasian ovat myöntäneet kaikki osapuolet (vakuutusyhtiöt, Liikenneturva, poliisi, Liikenne ja viestintäministeriö jne).

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry

sanoi:
Pääsen ekan kesän aikana Alastarolla R1 tai vastaavalla alle 1.28
[ ] kyllä
[X] en, aloitan kilvan ajon joko mp:llä, tai rallissa 2-3 vuoden sisään, siihen saakka "pöristelen hissukseen"

Tulisko tämä ymmärtää siten, ettet usko pääseväsi noin 10 sekunnin päähän tosikuskeista edes koko kesän ajamisilla??
Kilvellisellä pelillä ei ole mun mielestäni mitään järkeä vetää aivan täysiä ja yrittää ehtiä väkisin laitettujen pyörien vauhtiin. Se, että mikä mun vauhti tuolla radalla sitten tulee olemaan, on ainakin mulle täysi arvoitus. Vähän auttaisi, jos edes tietäisi mihin muut ovat samanlaisella vehkeellä päässeet. Moottorin ja yleisen ajofiiliksen perusteella Trumpalla radan tahkominen tulee olemaan ainakin erittäin hauskaa puuhaa. Eiköhän se kellokin siitä tykkää.

Kilvellisellä pelillä ei ole mun mielestäni mitään järkeä vetää aivan täysiä ja yrittää ehtiä väkisin laitettujen pyörien vauhtiin. Se, että mikä mun vauhti tuolla radalla sitten tulee olemaan, on ainakin mulle täysi arvoitus. Vähän auttaisi, jos edes tietäisi mihin muut ovat samanlaisella vehkeellä päässeet. Moottorin ja yleisen ajofiiliksen perusteella Trumpalla radan tahkominen tulee olemaan ainakin erittäin hauskaa puuhaa. Eiköhän se kellokin siitä tykkää.
Vakiokuntoisella R1:llä huippukuski menee n. 1:20 pintaan, keskitasoinen rataharrastaja 1:30, silloin tällöin ajeleva kokenut harrastaja 1:40 ja ensikertalaisista valtaosa tuskin alle 1:50.

Trumpalla vastaavat ajat ehkä 1,5-3 sek hitaammat, joten sellainen 1:22 ammattilaisella ja 1:50 ensikertalaisella. Trumpalla on helpompi ensikertalaisen ajaa, joten siksi toisessa päässä ei juurikaan eroa.

Itse ajoin muutaman vuoden rata-ajeluiden jälkeen ZXR 400:lla nopeammin Alastarolla ja Ahvenistolla kuin R1:llä, nyt ehkä menisin R1:llä nopeammin. Motoparkissa ZXR:llä ei päässyt niin kovaa kuin R1:llä. Uskoisin Trumpassa olevan enemmän tehoa ja vääntöä kuin ZXR:ssä.

Suosittelen nyt ihan oikeasti ensin kokeilemaan ja sitten vertailemaan muiden tekemiin suorituksiin. Kilvellinen R1 lähtee hintaan 12.900 uutena ja vuoden ajettu vastaava kohtuullisen laitettu kisapeli 15.000-18.000 euroa joten se nyt on vähän niin ja noin onko siinä merkittävää eroa kumman sitä pannuttaa jos ei pystyssä aio pysyä.

Ota nyt kuitenkin alkuun ihan rauhassa. Opettele ne perusteet, ne ovat aika erilaisia kuin katuajossa. Sen verran tässä on tullut pelisilmää, että osaa aika nopeasti kertoa kuka tulee rypemään todennäköisemmin kuin joku toinen ei. Oma ennusteeni on, että kohtuullisen nopeista rookiekuskeista J.H. tulee pysymään aika hyvin pystyssä kun taas M.M. tulee lähitulevaisuudessa konttaamaan huolella useamman kerran. Kummankin menoa olen radalla seuraillut, kumpikin minua nopeampia ja toista pitää pystyssä vain ylempi voi ja jumalainen tuuri, toisen ajolinjat taas kaunista katseltavaa ja meno eleetöntä.

Jukka

sanoi:
Pääsen ekan kesän aikana Alastarolla R1 tai vastaavalla alle 1.28
[  ] kyllä
[X] en, aloitan kilvan ajon joko mp:llä, tai rallissa 2-3 vuoden sisään, siihen saakka "pöristelen hissukseen"

Tulisko tämä ymmärtää siten, ettet usko pääseväsi noin 10 sekunnin päähän tosikuskeista edes koko kesän ajamisilla??
Toivottavasti ei hauskuus kärsi, kun olet kellottanut ensimmäiset kierroksesi ja voit verrata niitä noihin pehmoisiksi tuomitsemiisi aikoihin... Oletkohan itse täysin pehmoinen kuski, vai teetkö itsestäsi miehen ja konttaat, mikä nyt tuntuu olevan kaltaisillesi virtuaalibombereille se todellinen nopeuden osoitus...  
thumbs-up.gif

Vakiokuntoisella R1:llä huippukuski menee n. 1:20 pintaan, keskitasoinen rataharrastaja 1:30, silloin tällöin ajeleva kokenut harrastaja 1:40 ja ensikertalaisista valtaosa tuskin alle 1:50.
Muistuupa mieleen oma ensimmäinen rata-ajo nuorena poikana. Kadulla oli tullut vedettyä omasta mielestä ihan eniten  ja suurinpiirtein kierrosennätystä lähdettiin tavoittelemaan. Eipä ollut todellisuus ihan samaa; Alastarolla 1.45 kierroksia... Linjat karmeita ja yritystä reilusti enemmän kuin osaamista, joku korkeampi voima varmaan silloin piti meikäläistä pystyssä. On muuten tuo kyseinen voima pitänyt tämän kesän lomaa.

Kyllä tuo palautti maanpinnalle omien taitojen suhteen.

Silloin pyöränä oli ~30hv enemmän tuottava laitos viime kesäiseen verrattuna. Jokusen sekunnin kuitenkin tuosta on pystynyt parantamaan vajaatehoisella ja vakioalustaisella kusiaisella.

Luitko varmaan....tarkasti?[/quote]
No käsittelyluvan hakeminen viittaisi vähän puuhasteluun omistajan puolesta sellaisessa yhteydessä jossa hallussapitoluvan haltija ei ole luonnollinen vaan juridinen henkilö.
Noinikään kuin alan tavaraa myyvää kauppa tai maahantuoja, kaupallinen rata tai vaikkapa seura.

Onhan noita mailmalla mp-toimittajiakin koko liuta jotka ei muuta tee kuin ajelee päivät pääksytykseen mutta eivät omista ensimmäistäkään omaa pyörää.

Tämä nyt alkaa olla jo aika kaukana itsestään Pahuuden Paronista Paska Patesta ja siitä ajaako tämä mahdollisesti prätkällä ratapäivillä vai ei...

Tosin jos ajaisi olisi lapissa varmaan TVO rakentama ja valtion rahoittama Hockenheiminkin kalventava kompleksi niin että heilahtaa...

Noinkohan tonne vallan käytäville saataisiin uitettua ajatus että ratamopoilu on avain äänestäjien sydämmiin - eipä kuluisi aikaakaan kun sinisittisontiaiset ja liito-oravan paska ei paljoa painaisi tulevien hankkeiden edessä...[/QUOTE]
Niinpä viittais, vaan eipä osunut..
Mut oikeassa olet...
Turhaa on meidän kinata...varsinkin... kun en ymmärrä mistä kinataan?
Mutta meinaatko, että meidän tulisi saada Pate implementoimaan Suomen lakiin Brysselin ja Paten direktiivi tasavertaisista rataoikeuksista kansalaisille kautta koko maan/Euroopan?
Ei paha idea?

Sun kannattaa lukasta myös tuo triidi: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=49481

Laskutaito ja logiikka eivät ehkä ole ihan vahvimpia alueitasi. Minkä luvun saat siitä, jos lasket 1.23 miinus 2 sekuntia? Entä 1.25 miinus 2 sekuntia? Tuleeko siitä 1.19 vai kenties 1.21 - 1.23? Tuollaisen ajan uskoisin kovan kuskin pääsevän Trumpallasi, ja sinä suhteellisen nopeana ajat siitä helposti siihen 2s päähän. Tarkoittaa juuri tuota 1.23 - 1.25 aikaa kuten tuossa kirjoitin. Nähtävästi oli liian monimutkaisia nuo numerot, koska tipuit kärryiltä.

Kysyn vielä kerran, että miksi tavoitteesi on kuitenkin pehmoinen 1.35, kun kerroit pienellä reenillä ajavasi 2s päähän optimikierroksesta ko. kalustolla? Mistä ja miksi olet saanut yht'äkkiä 10-12s lisää varaa?
Mulla sit taas on sellainen usko, että vakiokuntoisena tolla voisi joku munkokoinen kaveri päästä johonkin 1:30 pintaan. Mahdoton sanoa sen tarkempaa, joten otetaan joku sitä alempaa oleva luku ja kokeillaan onko siihen mitään mähiksiä. Eikä siinä mitään, jos joku kaveri tulee samanlaisella Trumpalla radalle ja ajaa reilusti kovempaa, niin tietääpä ainakin mihin taitava sillä pystyy. Ei mulla ole mitään ongelmia myöntää olevani hidas mummoilija, jos kello/faktat sen todistaa. Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että sekunttia enempää ei saisi jäädä kilometria kohden, jos kuvittelee olevansa nopea. Kaksi sekkaa per kilometri alkaa olla jo vitusti ja 3s/km täydellistä mummoilua.
Usko pois olet hidas mummoilija.
Koskaan et ole ajanut radalla ja luulet olevasi nopea  
tounge.gif

Heti kun vedät alle 1.35 alastarolla todistetusti, maksan sen kertaisen ratapäiväsi, ruokineen bensoineen.

Epäilenpä, etten ihan heti alkukesästä joudu kierroksiasi makselemaan.
Voi hyvin olla, mutta nyt ainakin tuntuu kamalalta sellainen ajatus, ettei pääsiis pyörällä edes jonkun hikisen Endurance TDI Galantin vauhtiin (1:31 + 4s). Liekö tuollaisessa ultimaattisessa sportissa joku 90hp vakiona, kiihtyvyys 13.9s, huiput 175km/h ja painoa ehkä joku 1300kg, että ei siinä sitten kauheesti parane tuuletella, vaikka sun safkoja syötäisiin. Kiitos kuitenkin tarjouksesta  
tounge.gif
Tuohon sen verran, että ei taida kannattaa perustaa pärjäämistään siihen olettamukseen että juuri tässä gallussa olisi tuo vakio 90 hepoa.. voin sen verran valottaa, että ei ole..

Jatkakaa

-Eki

ps. se on takavetoinen..
idea3.gif

Määrittele miten nopea kuski on suhteellisen nopea autolla ja pyörällä, kuten silloin kirjoitin? Äläkä vedä siihen mukaan rataa, kun puhuin silloin kirjoituksen yhteydessä maantiestä. Entä mihin perustuu väite, että suht nopea osaa ajaa harjoittelematta kovaa pyörällä kuin pyörällä, paikassa kuin paikassa kahden kierroksen jälkeen? Faktaa pöytään, kiitos.  
tounge.gif
[/QUOTE]
Hyvä Legend,
miksi et usko tai arvosta täällä olevien henkilöiden, yhteenlaskettuna, tuhansien kierrosten ja kymmenien ellei jopa satojen vuosien tuomaa ratakokemusta vaan olet vakaasti sitä mieltä että sinun nollan (0) kierroksen tuoma kokemus on enemmän oikeassa?

Vertaisin tilannetta myyntiorganisatioon jossa nuori myyjä tulee kertomaan kokeneemmille myyjille miten kauppaa tehdään käymättä itse koskaan asiakkaan luona.

Niinpä viittais, vaan eipä osunut..
Mut oikeassa olet...
Turhaa on meidän kinata...varsinkin... kun en ymmärrä mistä kinataan?
Mutta meinaatko, että meidän tulisi saada Pate implementoimaan  Suomen lakiin Brysselin ja Paten direktiivi tasavertaisista rataoikeuksista kansalaisille kautta koko maan/Euroopan?
Ei paha idea?

Öö joo, joskin en tajunnut että ois tähän astikaan kinattu.

Aivovoimistelu on aina kivaa, varsinkin kun saman ajan voisi käyttää kotiinpääsyä edistävien työtulosten aikaansaamiseksi.
Hmmm eläinlääkärihän voisi tarvita käsittelyluvan.

Mutta "asiaan": kohtuuhintainen rata-aika eurokansalaisoikeudeksi voiskin olla oiva poliittinen agenda
smile_org.gif

Ranskassa kun teinejä tuhoutui kaahailun tuloksena rakensivat Circuit Carolen, Suomessa Hemoheshiihtoliitto saa lisää rahaa, tai jotain...

Sen verran pitää aiempaa höperrystäni korjata että pimeyden prinssi Pate toki siis rakennuttaisi radan TVH (nykyään Destia?) budjetilla, eikä suinkaan minkään kaupallisen pyrinnön kuten TVOn.

(lee Marras. 25 2008 @ 17:52) sanoi:
Vertaisin tilannetta myyntiorganisatioon jossa nuori myyjä tulee kertomaan kokeneemmille myyjille miten kauppaa tehdään käymättä itse koskaan asiakkaan luona.
Avainsana voisi olla tuo nuori... Tunnetusti tiukkaa settiä kun laitetaan nuoruuden into ja luontainen lahjakkuus yhteen. Turhaa siinä on mitään sanoa.
Lapsihan on terve silloin kun se on peloton, luulee tietävänsä kaiken ja tietää olevansa voittamaton. Niin mun 6v pojukin luulee. Pitääkin pitää sille tiukkaa kuria tietokoneen suhteen, ettei moinen legendaarinen linja jatkuisi enää aikuisiällä. Varoittavia esimerkkejä on kuitenkin paljon.  
biggrin.gif

Mutta ehtoihin ei suostuttu.
Jep. Taisi käydä niin, että kukaan ei suostunut rahoittamaan uhoamistasi? Kasko radalle, kansallisen tason MotoGP-kalusto, tiimi, huolto, varaosat ja mitä niitä reunaehtoja nyt olikaan. Silti, itse asetit tuon kaksi päivää ja kalustoksi MotoGP-laitteen, joten turhaan Jukalta kyselet miksi Jukka olisi halunnut ajattaa sinua sellaisella tai vastaavalla. Itse sellaisia ehtoja laadit eikä kukaan muu.

sanoi:
Niin ja meidän kursseja järjestetään keväällä ja alkukesästä. Pääsääntöisesti Ahvenistolla. Jos jatkokursseille on kiinnostusta, niin sellaiset saadaan järjestymään mm. Alastarolla ja kouluttajina itseäni pätevämmät. Tuollaisen kurssin hinta sitten hieman korkeampi kuin varsinaisella perusopetuksella ja järjestetään vain jos riittävä määrä kiinnostuneita ilmoittautuu.

Vähän OT, mutta ainakin itse olen hyvin/kovin/erittäin kiinnostunut tuosta jatkokurssista, jos tosiaan kyseessä rata-ajokurssi. Tässä on kuitenkin rataenkkoihin vielä "hiukan" matkaa ja täydellinen kierros ajamatta. Motocorsea ja pahimman haihatteluvaiheen iskiessä jopa California Super Bike Schoolia (vai mikä se ny on) on tullut harkittua, joten kaikki sen alle jäävä hinta on plussaa  
biggrin.gif
. Eikä siksi, että kuvittelen näillä lahjoilla hirveästi nopeuteni lisääntyvän, mutta olisi kiva pyrkiä karkeimmista virheistä eroon ja saada ajosta rennompaa...ja siihen kaivataan vähän apuja.

sanoi:
Meinasitko mennä englantiin kuuntelemaan Andy Ibbottia vai onko jossain lähempänäkin Keithinkoulun etäispesäke ?

Ihan akateemisesta mielenkiinnosta mitä ne Calivieterin rosmot veloittaa per leveli / moduuli ?

Itse asiassa oli tarkoitus yhdistää ihan käälifornian matkaan, mutta meni puihin useista syistä. Kotiväen vastustus loma/sukulointireissun funktion upgreidaamisesta ei saanut kannatusta  
tounge.gif

Tässäpä linkki, hinnat löytyvät tuolta myös, muistaakseni joskus on kursseja ollut länsinaapurin alueellakin, suurin tarjonta ja ratavalikoima taitaa olla tuolla briteissä Euroopan puolella, joten jos pelkkä koulureissu suunniteilla katselisin varmaan siihen suuntaan...

Jenkkilinkki, jossa schedulen alla myös hintoja: http://www.superbikeschool.com/

Samasta linkistä global schoolista Euroopan ajokoulutuksia...

Kyllä se vaan on sanottava, että ainakin kerran Jukka on ollut oikeassa, nimittäin postaan jo toisen kerran vaikka lupailin olla enää kirjoittamatta...

Rata-ajo ei ole muusta kiinni kuin päästä ja siitä, että joku hiukan näyttää "ajolinjan" mallia. Ja tarkoitan nimenomaan "normaalikuskeja".
Kun ajat painuvat Alastarolla alle 1.24:n, tarvitaan jo kovan luokan kuskia.
Suurin osa kuskeista pystyisi ajamaan huomattavasti kovempaa radalla mutta pää ei anna myöden. Itse kuulun juurikin tähän porukkaan.

Kaverini oli toista kertaa alastarolla ajamassa vuonna 2006 k1 1000 suitsallaan ja kierrosaika oli noin 1.35.
Kierroksia takana alle 100 ja ajo todella kamalan (vaarallisen) näköistä.
Pyörä vemplotti jarruissa kiihdytyksissä todella kovasti, mutta jotenkin se pysyi lapasessa.

Muutama setti ajettiin peräkkäin siten, että MINÄ, rautaisella ammattitaidollani näytin ajolinjoja ja kappas vaan, kaverin kierrosaika oli tipahtanut alle 1.31.
Ajo oli edelleen todella vaarallisen näköistä, mutta vauhti oli kasvanut kierrosaikoja katsottaessa kummasti.

Jukka on kokenut kuski ja kuten aiemmin jo väitin, ehkä yksi Suomen eniten rataa kiertäneistä kuskeista.
Jos Jukka pääsee Alastarolla 1.28 aikoja ei todellakaan tee siitä ajasta vielä mitään haamurajaa.
Legend voi hyvinkin päästä jo ensimmäisenä ajopäivänä alle 1.35, JOS miehessä kuskin vikaa on.
Ja mikäli kalusto on vähääkään kunnollista, niin ensimmäisen kesän aikana on mahdollista mennä alle 1.28 jos miehestä kuskiksi on ja hyvin todennäköisesti näin käykin.
Eikös tämä jokkiksen suvereenisti nimiinsä vienyt mieskin melko noviisi ollut ennen tätä kautta?
confused_orig.gif
???
Ja suhteellisen kovia aikoja jantteri veti!

Naurettavinta koko topikissa Jukan suunnattoman vittuiluin lisäksi (jonka seurauksena tullutta haastetta hän ei uskaltanut/halunnut ottaa vastaan) on tuo Huru-ukon pottuilu.
Mies on kyllä kilpaa ajanut, mutta vauhti ei missään tapauksessa ole päätähuimaavaa ollut, saati sitten todella rajun vittuilun arvoista.

Minun mielestäni moottoripyöräilyn kuuluisi olla hauskaa puuhaa.
Itse ainakin lähden harrastukseni pariin hyvillä mielin ja siksi että arki katoasi hetkeksi.
Valitettavasti vain jotkut egoistit haluavat tämänkin jalon harrastuksen pilata oman egonsa pönkittämisellä.
Ja nämä egonpönkittäjät taitavat kuulua vieläpä kovin pieneen piiriin: Jukka ja huru-ukko ovat ainakin samaa porukkaa, scuubakin samaan sakkiin kuuluu, tosin hänestä alkaa löytymään myös hieman neutraalimpia puolia. Söpöliini on koko ajan ollut niin Jukalle mieliksi, että jos baarissa vastaavaa nuoleskelua tapahtuu, niin vedonlyönti flaksin käymiseen nuoltavan henkilön puolesta ei kovia kertoimia saa. Nox on samanlainen jauhaja ja uutena vääntäjänä on tuo proffa.

Vastapuolella on legendi, bensa ja osittain minäkin.
Legendiä ja bensiiniä en halua pätkääkään puolustaa, sillä on sielläkin puolella jutut aika paljon muuttuneet ja osa jutuista on ollut päättömiä...

Omasta puolestani voin sanoa, että Jukka on keskivertokuskia nopeampi radalla MUTTA luultavimmin vain siksi, että ratapäiviä on takana jo 464 ja kaatumatta!
Itselläni ratapäiviä on takana on noin 50.
Silti uskallan väittää, että olen tai olen ainakin ollut radalla vähintään yhtä nopea kuin Jukka. Väitteen pohjaksi saattaa jopa löytyä mustaa valkoisella, eli älä Jukka aloita hirveetä pottuilua, ethän?!

En todellakaan treenaa ajosuorituksia varten, josta todisteena kahden viime vuoden aikana melkoisen paljon kasvanut keskivartalo. Ajaminen on ainakin vielä toistaiseksi ollut hauskaa ajanvietettä mukavien, samanhenkisten ihmisten kanssa.
Siksi uskallan väittää esim. Jukkaa melko lahjattomaksi kuljettaksi, sillä noilla ajomäärillä ja hänen mainostamallaan kuntoilulla pitäisi saavuttaa paljon parempia tuloksia, kuten monet jokkiskuskeista ovat saavuttaneetkin.
Nämä oikeasti jotain saavuttaneet eivät tässä topicissa hirveästi ole huudelleet.

Kovalla harjoittelulla huonommastakin kuskista tulee vähintäänkin keskinkertainen.
Ilman harjoittelua lahjakkaastakaan kuskista ei tule huippua.

Suomi on pieni maa ja harrastajamäärät pieniä.
Jos joku saa tämän pienen harrastajajoukon tappelemaan keskenään, niin se ei varmasti tuo mitään positiivista yhteiseen harrastukseemme.

Ja jotta tämäkään viesti ei mene täysin ot:ksi, niin todetaan, että autolla ei ole pyörälle jakoa ellei se ole formula.

Lisäksi todetaan, että Jukka ja Paavo ovat hivenen hassuja kun haluavat haastaa trolliksi epäilemänsä legendin kisailuun, vaikka henkilöllä ei ole minkäänlaista kokemusta rata-ajosta.
Mikäli itsestään haluaa voittajan, niin voin ottaa haasteet vastaan ja tulla naapurin raksvaattorilla ajamaan Teitä vastaan oikeen kellon kanssa.
Ei tarvitsisi sitten spekuloida näytösajon voitosta, vaan todellisesta kisasta, jossa kello määrää voittajan.
biggrin.gif

Sitten kun lumet taas sulaa ja masennusta aletaan poistamaan pyörä jalkojen välissä rataa kiertäen, niin eihän muistella tätä topikkia, joka kuitenkin on (toivottavasti) pääosin motoristien talven tuomaa pahan olon purkamista lähimmäisiin...
smile_org.gif

Keväällä sitten taas yhdessä
062802moto_prv.gif

Back