Tässä vaiheessa vääntöä olisi todella mielenkiintoista kuulla, että mikä vaikuttaa siihen, että kahden identtisesti painavan kuskin välille syntyy tuo 10 sekan ero per kierros, jos molemmilla on käytössään identtisesti samanlainen pyörä? Meinaan, että aika perseellään pitää jarrupaikat olla, tai jarrutustekniikka hukassa, jos siellä muutamassa hassussa kurvissa sekunttien eroja napsii. Toinen paikka, jossa eroja voisi sitten tulla enemmänkin, on radankäytön tehokkuus, joka ainakin noissa jokkisskaboissa näyttää olevan aika huoletonta. Hetkittäin jopa tuntuu, että kyseessä on joku hiton EAK / kauppareissu, kun pyörän ja radan reunan väliin on varaa jättää jopa yli metrin verran käyttämätöntä tilaa.
Ja lopuksi sitten sellainen muistutus, että en ole missään vaiheessa uhonnut tulevani näyttämään miten ajetaan, vaan ensi kesänä tutustun tuohon rata-ajoon Trumpalla ja mikäli se tuntuu hauskalta, hommaan sellaisen pyörän (aikataulula x), joka ei jätä selittelyille mitään sijaa ja jonka kanssa konttaaminen toki vituttaa, mutta on verollista/kilvellistä pyörää järkevämpi tuoda radalle.
En tiedä kumpi on enempi hukassa, vero-oikeus vai ratamoottoripyöräily. Verottomia pyöriä en ole vielä nähnyt radalla Suomessa. Ja selittely siitä, että pitää saada ensin sellainen ja sellainen on täyttä kukkua. Itselläni on tulevan kesän ajopelinä kilvellinen (FB-1) Yamaha, joten sopii tulla näyttämään miten mennään. Tuollaisella Trumpalla pärjää vallan hyvin. Huhujen mukaan Twineihin on tulossa eräs SM-sarjassa ajava kuski ylipainoisella lehmällä jossa tehoja puolet siitä mitä R1:ssä. Luultavasti menee minua nopeammin moisella kikottimella. R1:iä saa kaupasta. Oma kk-palkkani on 500 euroa, joten edes ihmeellisiä ansioita ei moisen hankintaan tarvita, joten köyhyys ja paska palkka eivät ole selittäviä tekijöitä.
Pidät onnettoman hitaana kuskia, joka jää 10 sekuntia tasavertoisella kalustolla. Tulevana kesänä Vehniäinen tullee menemään 1:18, ehkä jopa 1:17 alkuisen ajan. Verrattain yllättynyt olisin jos hänen pyörällään pääsisit tuolla radalla 1:27 alkuisen ajan vaikka sinun teoriasi mukaan siihen pääsee sellaisella pyörällä heittämällä.
Sinulla on suuret jutut, näytöt nollassa. Et uskalla tulla ajamaan, mutta uskallat uhoilla turpiin vetämisillä. Pyöräsi maksaa aika paljon vähemmän kuin edes osittaisen purukaluston uudelleen asentelut suuhun, saati sitten kun aletaan leukaa ja neniä rakentelemaan uudestaan. Ilmeisesti tuostakaan puuhasta sinulla ei ole hirveästi kokemusta, mutta uhoa löytyy. Itselläni on jonkun verran empiiristä kokemusta siitä paljonko maksaa nenän ja hampaiden asentelut ja on jopa omakohtaista kokemusta miten helposti ihmisellä luut murtuvat ja hampaat irtoilevat, joten älä nyt ala tuossa sektorissa hirveästi mussuttamaan ja esiintymään kovempana kuin oletkaan. Joskus oli se aika elämässä jolloin oli hauska kokeilla erilaisia lajeja ja koitoksia. Se, että muutaman kuukauden odotteli tuleeko silmään näkö takaisin, juoksenteli kymmeniä kertoja hampilääkärillä legoja esittelemässä ja asenteli muutamaan kertaan poskelle litsahtanutta nänää + muutamia pienempiä murtumia kyljissä ja käsissä, niin se riitti. Se oli ihan hauskaa, mutta kun vielä kykenee muodostamaan lauseita, kirjoittamaan omilla sormilla ja nousemaan pyörän päälle ilman apuria ja voi katsella muutakin kuin unia, niin olen ihan tyytyväinen.
Pärjäsin noissa lajeissa jos mahdollista, vieläkin huonommin kuin tässä omassa luokassamme RR-kuskina. Ilokseni olen huomannut, että siellä joukosta löytyy samojen lajien harrastajia joiden kanssa voi sitten pienessä pierussa painia leikkimielistä nurmikkopainia. Osa on ollut jopa noissa lajeissaan MM-tasolla, osa vain SM-tasolla, itse tuskin edes ruohonjuuritasolla. En kuitenkaan aivan kylmiltään suosittelisi mennä haastamaan tuosta vaan lonkalta erilaisia henkilöitä (en viittaa itseeni, olen kaikissa harrastamissani ja lajeissa joissa olen kilpaillut, ollut lähinnä säälittävä ja minun voittamiseni ei ole meriitti edes terminaalivaiheessa olevalle mummolle) jotka täällä internetissä antavat sinulle verbaaliruoskaa. Pari näihinkin keskusteluihin osallistunutta kaveria on sellaisia taitoja omaavia, ettet ehtisi sanoa kissaa kun sinua kannettaisiin jo kohti sirraa. Siinä jäisi turpiin vetelyjen suunnittelut siltä osin parempaan kertaan.
Yritäpä siis saapua kädet taskussa sinne varikolle. Kokeile varovaisesti miten sillä pyörällä ajetaankaan. Saatat yllättyä. Sitten kun taas iskee himo tuohon turpiin vetelyihin, niin käväisehän vaikka kyseisten harrastajien tyyssijoissa. Saatat yllättyä sielläkin, se ei menekään niinkuin elokuvissa.
Valtaosa meistä on jo sen ikäisiä ja sen verran kauan harrastaneita, ettei jaksettaisi luultavasti edes vittuilla sulle kun et pääsisikään 10 sekunnin päähän vastaavalla pyörällä ajavasta kuskista. Saat ajaa omaa ajoasi aivan rauhassa. Sitten jos typerästi kaatuilet alituiseen, niin raatoauton kuski saattaa vähän vittuilla ja saatat päästä työntelemään pyörääsi pois. Luultavimmin emme edes huomaisi saapumistasi paikalle, enempi kiinnostaa omat ajelut kuin katsella erilaisten netissä pullisteleiden ihmeyksilöiden saapumisia. Tähän asti en ole yhdenkään netissä etukäteen pullistelleen saapuvan ja tekevän ihmetekojaan mitä uhonnut tekevänsä, ehkä sinä olisit ensimmäinen. Uskoni on kuitenkin koetuksella ja epäilevän Tuomaan tavoin en oikein jaksa uskoa tuloosi, olet vain huuto tyhjyydessä josta ei ole kuin uhoamaan virtuaalimaailmassa.
Jukka