Selitän vielä kerran. R1 on tehty radalle katulaillisuus säilyttäen. Murciélago on tehty radalle katulaillisuus säilyttäen. Silti voi täysin sanoa että murciélago on rata-auto. Kuten möskin voi sanoa että R1 on ratapyörä. Kilpavehkeet eivät ole olleet keskustelun aihe missään vaiheessa.
Edelleenkään R1 ei ole ratapyörä. Se on urheilullinen katupyörä.
Ja miten ihmeessä pystyt erottamaan ratapyörän ja kilpapyörän jotenkin lähtökohtaisesti toisistaan? Kilpa-ajo radalla on rata-ajoa eli vaatii samoja ominaisuuksia. Ja jos pyörässä ei ole niitä ja/tai siinä on rata-ajoa heikentäviä katuajoon suunniteltuja ominaisuuksia, niin mihin se on tehty?
- No mutta sehän ihan mitä vaan mitä mainoksessa sanotaan!
niin ja, vastaappa nyt sille Noxille jo pikkuhiljaa..
No kerroppa nyt sitte SuzukiV2, että jos Sinulle tuodaan 2 pyörää ratavarikolle joista toinen on täysin vakio mikä tahansa nykyisista sporttikilosista ja toinen olisi rakennettu täysiveriseksi kilpuriksi.
Rengastus muutetaan tasaväkisiksi, eli slickseiksi.
Kuinka paljon nopeammin uskoisit ajavasi ratakierroksen esim. Alastarolla tuolla rakennetulla kilpurilla kuin vakiolla?
Ja mikä kierrosaikasi voisi olla?
Jos taas tuodaan varikolle pari autoa, joista toinen on sporttimalli ja toinen täysin rakennettu kilpuriksi. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Audi, koska on tiedossa, että tälläinen kulkine melko lujaa radalla kulkee. Eli vastaikkain on tämäm jo kisassa nähty SuperSaloon audi ja tasoituksen vuoksi lähes 10 vuotta uudempi RS4. Rengastus muutetaan kuten pyörissäkin.
Kuinka paljon nopeammin uskoisit ajavasi ratakierroksen esim. Alastarolla tuolla rakennetulla kilpurilla kuin vakiolla?
Ja mikä kierrosaikasi voisi olla?
Kummalla luulisit ajavasi nopemmin
Olisihan se epäkohteliasta olla vastaamatta Juhalle, joten tässä tulee vastauksia lonkalta ihan musta tuntuu pohjalta.
Ensimmäisiin kysymyksiin uskoisin, että eroa tulisi jotain 2-3 sekuntia. Kilpurilla ajaisin varmaan jonkun 1.25 alkuisen. (Tosin pidän itselläni oikeuden ajaa hitaammin, jos taidot ei riitäkään niin suuritehoiseen ja pelottavaan pyörään)
Toisiin kysymyksiin autoista en osaa vastata ollenkaan. Ei ole yksinkertaisesti mitään hajua kummankaan auton surituskyvystä eikä siitä miten niitä ajetaan.
Mutta ehkä tämä jotenkin selvensi tätä minulle, kuten se, että ajaisin varmaan vaikka Banditilla kovempaa alastaron ympäri kuin ratapyöräksi tehdyllä NSF100:lla.
Kiitos kaunis kun viitsit nähdä vaivaa ja vastata sepustukseeni.
Omakohtainen kokemukseni tuollaisesta kilpurin ja vakion välisestä erosta ei ole ihan samalla linjalla kuin Sinulla.
Itselläni oli aikoinaan tuollainen täysin rakennettu kilpapyörä. Suzuki gsx-r 1000 K6. Pyörä ei tosin ollut R1, mutta luultavasti kuitenkin riittävän nopea laite vertailuun, sillä lähes vastaavalla pyörällä voitettiin SM kulta samana vuonna eli 2006.
Itse pääsin tuolla hirmukulkijalla alastarolla kierrosaikaan 1.25.2 käsiajanotolla.
Vertailukohtana on Suzuki gsx-r 1000 K7, joka oli täysin vakio, tai sliparit oli pistetty.
Tällä ajokilla pääsin alastarolla kierrosaikaan 1.25.7 käsiajanotolla.
Ei helmiä sioille.....
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä että pyörä pesee lähes kaikki koppiautot radalla 56-0.
Pointti kirjoituksessani, josta sinäkin V2 olit ilmeisesti jotain oppinut oli se, että vakiokuntoinen nykytonninen on niin tehokas ja niin hyvällä alustalla varustettu, että täytyy olla todella kova kuski jos voi rehellisesti sanoa että minä olisin mennyt kovempaakin mutta pyörästä loppui ominaisuudet.
Autopuolella tilanne on täysin toinen.
Jos ostat Hondan type-r:n, niin sen pystyy viemää suorituskyvyn äärirajoille rataolosuhteissa melko helposti.(eikös tuo ole vikkelin Hondan auto jota Suomessa myydään?)
Teeppä sama uudelle Firebladelle.... Niitä kuskeja ei ihan joka kuppilassa istu.