• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Espoossa kivitetään 13.9-07

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kwlansu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Meillä kakarat tekee just niinku mä sanon. Mutta; pojat on poikia. Typeryyksistä seuraa rangaistus ja helvetin typeryyksistä seuraa helvetin vakava rangaistus; poikia ei naurata muutamaan viikkoon.

Ei hakkaamalla saa mihinkään lapseen kuria; pitää keskustella vakavasti ja kertoa mitä tuollaisesta(kin) typeryydestä voi seurata.

Isää ja äitiä on uskottava; ihan sen takia, että me ollaan isä ja äiti. Eikä vastaväitöksiä tippaakaan.

Ei hakkaamalla saa mihinkään lapseen kuria; pitää keskustella vakavasti ja kertoa mitä tuollaisesta(kin) typeryydestä voi seurata.
Fyysisellä kurilla ja hakkaamisella on "hiukan" eroa...
Ehkä tässä on hiukan termien käytössä/ alueelliset "kielierot" epäselvää...
smile_org.gif

Kaippa ns. fyysinen kuri sisältää myös takapuolelle piiskan antamista ?. No joo, saivartelua....

Väkivalta synnyttää väkivaltaa. Lapsiaan hakkaavat vanhemmat luovat lapsiaan hakkaavia vanhempia. Minkäänlainen fyysinen kiinnekäyminen ei ole hyväksyttävää. Ei risu, ei remmi, ei nyrkki. Pitää olla pahasti päässä vikaa, jos lapsiaan lyö.

Jatkan lasten ja koirien vertailua. Tiedämme että koiran lyöminen ei vastaa tarkoitustaan kasvatuksessa ja tekee hauvan pelokkaaksi. Otus pitää motivoida tottelemaan innolla ja halulla kasvattajaansa, sekä tajuamaan ehdottomasti mitä _ei_ tehdä; tässä riittää paheksunta, palkitsevan huomion epääminen ja/tai tilanteessa (juuri sillä hetkellä eikä huomenna!) muuhun toimintamalliin ohjaaminen ja siitä palkitseminen.
Lyöminen on tulosta epäonnistuneen ja epäloogisen kasvattajan turhautumisesta omaan mokaansa - pelolla hallitseminen on negatiivinen teko niin ihmisyyttä kuin koiruuttakin vastaan ja saattaa katkeroittaa ja masentaa.
sad_orig.gif

Porkkanalla (ja sillä _loogisuudella_) päästään aitoihin loistotuloksiin, kepillä saadaan ehkä silmänpalvojia tai alistujia (jotka kepittää toisia kun silmä välttää).
Itse kyllä vaihtaisin sen porkkanan kuitenkin pihviin...
tounge.gif

Väkivalta synnyttää väkivaltaa. Lapsiaan hakkaavat vanhemmat luovat lapsiaan hakkaavia vanhempia. Minkäänlainen fyysinen kiinnekäyminen ei ole hyväksyttävää. Ei risu, ei remmi, ei nyrkki. Pitää olla pahasti päässä vikaa, jos lapsiaan lyö.
Montako lasta olet kasvattanut tuolla periaatteella ?. Kerro sitten kuinka onnistui, kun olet saanut ne kaikki esim. 20-kymppisiksi.

Kuten moni jo totesi, hakkaaminen ei auta mitään, mutta "miedompi" malli eli fyysinen kuri on joskus paikallaan.

Ei ole jäänyt ainakaan itselle mitään vammoja ja katkeruutta vaikka pienenä piiskaa tuli ja syystä.

Koko Espoon keskusta kannattaa kiertää kaukaa, lehteä kun lukee niin eihän koko alueella ole muuta kuin häiriökäyttäytymistä.
Höpö höpö. Kohta viisi vuotta asunut alueella ja ei ole koskaan sattunut mulle mitään eikä mopollekaan. Aika paljon tulee kuljettua asemalta kotiin myöhään illalla. Ehkä mulla on käyny tuuri. Tosin en hengaile niissä spurgujengeissä...
nixweiss.gif

Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.

Pätee nykyäänkin.
Kuritappa kakaroitas niin saat sossun tantat kimppuus
crazy.gif
Varsin totta.

Nykyää ei saa ees tukistaa kakaraa ilman, että saat syyteen pahoinpitelystä. Kyl mun mielestä fyysistä kuria saa ja PITÄISIKI pitää, mutta joku raja siinäki. Esim. kävin vähä nyrkkitappelee kaverin faijan kans jokin aika sitte ku se hakkas kaveriani (ikä 16v). Faija oli sitä mieltä että se on kasvatukseen kuuluvaa eikä suostunu myöntää pahoinpitelyä, sen sijaa kävi mun kimppuun
smile_org.gif
Noh ei varmaa käy enää, enkä usko että syytettäkää nostaa ku ite aloitti...

Ite oon ainaki kiitollinen vanhemmilleni että pitivät fyysistä kuria tarpeen vaatiessa... Remmiä perseelle ni kyl muisti helvetin hyvin ettei koita enää tehä pahojaan uudestaan.
Juurikin näin , ei se ainainen kieltäminen " hellanlettas, mitä tuli tehtyä " - äänensävyllä ainaskaan miedän riiviöihin auta , ihan sama kun puhuisi betoniseinälle . Tiukka meininki ja jos ei mene perille , niin koivuniemenherra kutsuu..prkl !!
Tossa on vaan yksi pieni ongelma. Tai oikeastaan kaksi. Mitä on kuri ja mitä on kunnia?

Onko kuria se, että alistuu vanhemman sattumanvaraiseen mielivaltaan? Jos ei alistu, hakataan sikiö ruotuun? Saadaan kelpo tykinruokaa, joka alistuu mihin vaan?

Kenen kunnioitus pitäisi ansaita? Miten se ansaitaan ja mitä se on?

Nykyään näyttää pahasti siltä, että ihmisten mielestä mitä suurempi toisten alistaja, rosvo tai muuten mulkvisti, sen suurempi sankari. Ja ne, jotka alistuu, on luusereita. Missä on se porukka, jolle jää aikaa tai halua kunniottaa jotakin?

Vanhemman tehtävä on ansaita lapsen kunnioitus. Ja siihen ei ole oikotietä. Laiska lyö.
Mielestäni vanhemman on näytettävä nuoremmille/lapsille esimerkkiä. Nykypäivänä ei näe kovinkaan monen nuorehkon henkilön esimerkiksi pitävän ovea auki naapurille, joka tulee kädet täynnä kantamuksia. Kun itse pitää ovea auki kovinkaan moni nuorehko henkilö ei kiitä kohteliaisuudesta... Omassa nuoruudessa kun joku vanhempi henkilö ärähti jostain häiriköinneistämme, häiriköinti loppui. Eikä ärähtänyt henkilö mielestäni mitenkään ansainnut meidän kunnioitusta, vaan kyllä se kunnioitus lähti ihan kotoota, jossa oli saanut useammankin selkäsaunan, aiheesta. Eikä pelkästään selkäsaunojen takia, muutenkin on opetettu kunnioittamaan vanhempia ja ottamaan muitakin huomioon. Nykpäivänä kun näkee vastaavaa jossa pojat on jäynänteossa, ja joku vähän ärähtää heille, nämä vaan haistattelevat ja vittuilevat. "Tuuppa koskee muhun, ni joudut linnaan läski homo...!"
Eli kaikki joukolla ansaitsemaan lasten kunnioitus, kun näette jonkun pahanteossa, antakaa sille 20€ rahaa ja käskekää, tai siis pyytäkää, ei vaan anelkaa sitä menemään vaikka jätskille...

Tarkoitin omaa vanhempaa =huoltajaa ja kasvattajaa. Ansaitsee kunnioituksen juuri ja vain sillä _johdonmukaisuudella_ eli että faija/mutsi ei todellakaan anna piiruakaan periksi eikä palkitse väärästä käytöksestä. Ja että faijaa/mutsia kunnioitetaan ehdoitta. Silloin homma tajutaan muidenkin ihmisten kanssa.

Mutta jos se kasvattaja on ihan pelle eikä pysy linjassaan, niin kunnioitusta on paha ulosmitata solkipäällä.

Voihan toki vieraskin aikuinen hankkia sen kunnioituksen lapselta, jota omat vanhemmat eivät ole kyenneet kasvattamaan sisäsiistiksi. Joskus ei vaadi paljonkaan, pentu on usein helpottunut tavatessaan tervejärkisen aikuisen joka _ei_ palkitse p*skaa käytöstä. Mutta paljon isompi homma yleensä on kodin ulkopuolella korjailla mitä pelastettavissa on.

Silti ammattikasvattajat sitäkin tekevät työkseen (ja halvalla). Ainoana lohtuna se, että joittenkin kakaroitten vanhemmilla on taatusti vielä v*ttumaisempaa kun ovat holhoojina 24/7...
wink.gif

Niin tuosta 20€:sta tuli mieleen... (miten muuten tulikin mun teksti näin päinvastoin ymmärretyksi...) ihmetyttää joskus kun vanhemmat ei henno käyttää kuriongelmiin selkeintä keinoa: rahahanat kiinni! Tepsii kummmasti. Mutta laiskuuspa useimmiten estää senkin: joutuu näkemään vaivaa ja esim. duunaamaan safkaa kun ei voi lykätä muksulle fyrkkaa ja lähettää huolehtimaan itsestään. Kunnioitettavaa vanhemmuutta?
033102ass_1_prv.gif

Mielestäni vanhemman on näytettävä nuoremmille/lapsille esimerkkiä.
Ehdottomasti ja tietenkin on näin. Esimerkin kautta opitaan kaikki. Myös se kunnioitus. Lastaan kunnioittavat vanhemmat huolehtivat siitä, että vieraat aikuiset eivät pääse sanomaan - edes ajattelemaan - että onpa kusipäinen kakara.

Hyvänä esimerkkinä oleminen tekeekin kaikki ikävät kurinpitotoimet tarpeettomiksi: hyvä käytös on itsestäänselvyys lapselle jos on vanhemmillekin.

Koko Espoon keskusta kannattaa kiertää kaukaa, lehteä kun  lukee niin eihän koko alueella ole muuta kuin häiriökäyttäytymistä.
Höpö höpö. Kohta viisi vuotta asunut alueella ja ei ole koskaan sattunut mulle mitään eikä mopollekaan. Aika paljon tulee kuljettua asemalta kotiin myöhään illalla. Ehkä mulla on käyny tuuri. Tosin en hengaile niissä spurgujengeissä...  
nixweiss.gif
Höpöjuttua tosiaan. 17 vuotta oon ite asunu Espoon Keskuksessa ja rauhassa oon saanut kulkea.

Montako lasta olet kasvattanut tuolla periaatteella ?. Kerro sitten kuinka onnistui, kun olet saanut ne kaikki esim. 20-kymppisiksi.
Kysymys ei ollut mulle mutta vastaanpa kumminkin kun mulla kerran on vastaus:

Kaksi. Kiitos hyvin. Ja reilusti ylikin 2kymppisiksi jo. Oliko muuta.
Meillä ei vielä 20-kymppisiä. Kasvatettu toisella menetelmällä; mutta ei millään "hakkaamalla". Ja myös hyvin. Ei muuta.

nixweiss.gif

Höpöjuttua tosiaan. 17 vuotta oon ite asunu Espoon Keskuksessa ja rauhassa oon saanut kulkea.

Höpöhöpö +1

Neljä vuotta nyt tuolla asuttu eikä mitään ongelmaa ollut.

Ei nykyajan pullamössökakaroille opeteta mitään perustapojakaan.
Lökäpöksyt sitten notkuu kaduilla rööki huulipielessä, lippis vinossa ja haistattelee kaikelle mikä liikkuu.
Miten tollaset homekorvat edes voi pärjätä armeijassa? Ai niin, eihän ne edes mene sinne.
biggrin.gif
veryangry.gif

Itse asun Espoossa. Ei mitään ongelmia mopon suhteen, vaikka on oven edessä parkissa. Sen verran auktoriteettia, etteivät uskalla tulla lähellekään.
biggrin.gif

Ei nykyajan pullamössökakaroille opeteta mitään perustapojakaan.
Lökäpöksyt sitten notkuu kaduilla rööki huulipielessä, lippis vinossa ja haistattelee kaikelle mikä liikkuu.
Miten tollaset homekorvat edes voi pärjätä armeijassa? Ai niin, eihän ne edes mene sinne.  
biggrin.gif

veryangry.gif

Itse asun Espoossa. Ei mitään ongelmia mopon suhteen, vaikka on oven edessä parkissa. Sen verran auktoriteettia, etteivät uskalla tulla lähellekään.  
biggrin.gif
Totta joka sana! ***kele, kun esim. lähikauppaan menee, niin on kuin saapuisi keuhkoparantolaan. Koko **tun kauppakeskus
sylkilammikkoja täynnä!

***tu, kun tekisi mieli opettaa "vähän" tapoja näille paskahousuille, kun eivät kerran vanhemmat opeta!
mad.gif
mad.gif

Back