• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Esittämisen halu kokeneimmilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aanu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Kotka
Mitenkäs se on, armaat motoristikollegat, iskeekö teille vähän/"vähän enemmän" kokeneimmille pärräilijöille meidän kokemattomien/aloittelijoiden seurassa jonkinnäköistä pätemisen tarvetta ja näyttämisen halua?

Itsellä on kokemuksia nyt ison pyörän hommanneena sellaisesta ajokaverista, joka jaksaa "jurnuttaa" mutkapätkiä mun tahtiin, eli ajella just niin hitaasti/nopeasti kuin minä haluan/pystyn. (terkkuja kyseiselle kaverille)  
thumbs-up.gif
smile_org.gif

Nyt on myös ilmeisesti halukkuutta ajokaveriksi erään tutun osalta, hommassa on vain pieni mutta. Minulla on sellainen käsitys kyseisestä henkilöstä, että ainut syy miksi hän haluaisi kanssani pärtsäilemään on se, että pääsisi näyttämään osaamisensa ja ns. nöyryyttämään aloittelijaa.  
confused_orig.gif
Kysymys kuuluukin, kuinka monelle teistä iskee se näyttämisen halu aloittelijan seurassa? Tyyliin vedetään 60km/h rajoituksella olevalla mutkapätkällä 120km/h koska pystytään?  
eek.gif

Mun kohalla siis ei puhuta kokeneesta kuskista.. että sori ny tästäki kai turhasta kommentista, mutta ny kuitenki puolet iästäni kakspyöräsillä ja sanosin, että ennemmin mä opastasin alottelijaa enkä yrittäs saaha sitä telomaan itteensä
omg.gif
..Nii se opastuski vaan pitäs saaha silleen perille, että ihan ystävällisesti.. ei se ois mitään pätemistä.. mutta koitappa saaha se opastettava tajuumaan toi
confused_orig.gif
Ja vielä tyhmemmältä tuntus alkaa tolla päteen jollekki tytölle
wink.gif
inlove.gif

sanoi:
ju1zma Lähetetty Heinä. 23 2007,21:14
--------------------------------------------------------------------------------
..Nii se opastuski vaan pitäs saaha silleen perille, että ihan ystävällisesti.. ei se ois mitään pätemistä.. mutta koitappa saaha se opastettava tajuumaan toi  

Kyllä mä otan ainakin ihan mielelläni vinkkejä vastaan kokeneemmilta kuljettajilta, turha sitä on kantapään kautta kaikkea oppia. Mutta ehkä juju onkin siinä, että miten sen vinkin/neuvon sanoo ettei se tunnu pätemiseltä...  
nixweiss.gif

Hei Aanu,kyllähän se on niin että kun porukalla ajellaan niin sen täytyy olla mukavaa kaikille joten turha esittäminen ei siihen sovi.Muutenkin,oikeasti aikuisen kaverin tunnistaa siitä,ettei hänen tarvitse todistella tai esittää mitään...
biggrin.gif

Ei tässä mitään esitellä enään tarvitse...
Ennen oli sentään jotain mitä esitellä, enään on vaan JA...
biggrin.gif

Toisaalta, kyllä kaikki tietää, että vanha on kova jos pitää todella ottaa mittaa, joten siinä on ne esitykset..

062802moto_prv.gif

kjähkjäh...

sanoi:
ju1zma Lähetetty Heinä. 23 2007,21:14
--------------------------------------------------------------------------------

Kyllä mä otan ainakin ihan mielelläni vinkkejä vastaan kokeneemmilta kuljettajilta, turha sitä on kantapään kautta kaikkea oppia. Mutta ehkä juju onkin siinä, että miten sen vinkin/neuvon sanoo ettei se tunnu pätemiseltä...
nixweiss.gif
Niinhän se taitaa olla.. No ei oo hirveemmin vielä neuvoja kukaan kyselly, niin toivon vaan että osaan sitte ehkä joskus esittää asiani oikein
smile_org.gif

No joskus on kiva ajella reippaasti, mutta ei se mitenkään
välttämätöntä ole ja loppujen lopuksi aika harvoin tulee
tehtyä niin .. eikä siihen mitään näyttämisen tarvetta
liity ja millään lailla ei itku pääse vaikka ajelisi koko ajan
hieman rauhallisemmin taikka joku voisi sanoa, että hiljaa.

Räppäämisestä ei mitenkään "itsetunto" kasva, jos ei pienenekään.
Radoilla voi sitten räpätä .. ja siellä voi mitata sitä osaamistaan.
Yleensä radoilla on vaikka kuinka paljon porukkaa, jotka ovat
oikeasti paaaljon nopeampia ja taitavampia .. vaan haitanneko tuo.
lookaround_orig.gif

Ihmisiä on niiiin erilaisia .. puhuin vain omasta puolestani ...
blush.gif

Mutta ehkä juju onkin siinä, että miten sen vinkin/neuvon sanoo ettei se tunnu pätemiseltä...
nixweiss.gif
Sitten kannattaa myös muistaa se, että kaikki eivät ole luonnon lahjoja noissa "opetushommissa", elikkäs, vaiksei tarkotus oliskaan "päteä" niin asian saattaa silti esittää väärällä tavalla,

Ite en tosin ole vielä siinä tilanteessa, että pääsisin ketään opastamaan, 4. kausi mopolla meneilllään ja ajaminen tuntuu ja näyttää sellaiselta aloittelijan meiningiltä, mutta kyllä tää tästä. Ensviikolla radalle ekaa kertaa ottaan niitä neuvoja "konkareilta"
062802jumpie_prv.gif

Mitenkäs se on, armaat motoristikollegat, iskeekö teille vähän/"vähän enemmän" kokeneimmille pärräilijöille meidän kokemattomien/aloittelijoiden seurassa jonkinnäköistä pätemisen tarvetta ja näyttämisen halua?

Itsellä on kokemuksia nyt ison pyörän hommanneena sellaisesta ajokaverista, joka jaksaa "jurnuttaa" mutkapätkiä mun tahtiin, eli ajella just niin hitaasti/nopeasti kuin minä haluan/pystyn. (terkkuja kyseiselle kaverille)
thumbs-up.gif
smile_org.gif

Nyt on myös ilmeisesti halukkuutta ajokaveriksi erään tutun osalta, hommassa on vain pieni mutta. Minulla on sellainen käsitys kyseisestä henkilöstä, että ainut syy miksi hän haluaisi kanssani pärtsäilemään on se, että pääsisi näyttämään osaamisensa ja ns. nöyryyttämään aloittelijaa.
confused_orig.gif
Kysymys kuuluukin, kuinka monelle teistä iskee se näyttämisen halu aloittelijan seurassa? Tyyliin vedetään 60km/h rajoituksella olevalla mutkapätkällä 120km/h koska pystytään?
eek.gif
Oikeestaan ihan sama millainen reikäpää siellä keulalla menee, sillä sä itse teet sen valinnan, seuraatko häntä verenmaku suussa vai ajatko rajoitusten ja omien kykyjesi mukaan. Jos se on keulalla menijälle jokin ongelma niin se on hänen ongelmansa. Ei se reikäpää mene sinne teholle jos ajat mutkan suoraksi, ei maksa sun sakkoja eikä ota mitään muutakaan konkreettista vastuuta jos jotain tapahtuu, vain siksi, että yritit pysytellä veren maku suussa hänen perässään ja hänen vauhdissaan varsinkin jos siinä kohtaa on vedetty raskaasti överiksi. Korkeintaan pahoittelee tapahtunutta. Toinen asia mikä "kokeneella" kuskilla monesti unohtuu, on kyky asettua vasta-alkajan housuihin. On päässyt unohtumaan, että mutkapätkä jonka nyt ajaa yhdellä kädellä ohjaten 120km/h läpi vaati joku vuosi sitten täyden keskittymisen jo 80km/h vauhdissa. Eli aina ei ole kyse pätemisen tarpeestakaan. Fiksu tyyppi seuraa peileistä jääkö takana tuleviin liian pitkä välimatka ja himmailee tarvittaessa. Usein vähän kokeneemmilla kuskeilla käy ajan saatossa vauhdin suhteen mieluummin päin vastoin, eli kokemuksen kasvaessa se pahin vauhdinnälkä alkaa hiipuun ja pahimmat ylilyönnit väheneen. Pitää muistaa, että letkassa keulan pitää huomioida muutkin samalla lenkillä olijat. Yksin liikkuessaan baana on sitten niin vapaa kuin sen itselleen antaa olla.

Täälläpäin on sen verran fiksuja motoristeja, että mulla tuppaa käymään just toisin päin. Rauhoittelevat mua jos yritän liikaa.

Ittellä toi ajokäytös riippuu hyvin pitkälle porukan koosta ja koostumuksesta, eli isompi porukka -> vähemmän vauhtia. Sitten on eri asia jos lähden tutun kaverin kanssa kahdestaan ajelemaan ja tiedän kaverin taidot niin voin vähän reippaamminkin ajaa...mielestäni on hyvä idea vuorotella niitä vetovuoroja, ja jos huomaa ajokaverinkin ajelevan vähän reippaammin niin voi hyvillä mielin itsekkin vääntää tuppea vähän enemmän  
thumbs-up.gif

sanoi:
Holtsu Lähetetty Heinä. 23 2007,22:14
Oikeestaan ihan sama millainen reikäpää siellä keulalla menee, sillä sä itse teet sen valinnan, seuraatko häntä verenmaku suussa vai ajatko rajoitusten ja omien kykyjesi mukaan. Jos se on keulalla menijälle jokin ongelma niin se on hänen ongelmansa. Ei se reikäpää mene sinne teholle jos ajat mutkan suoraksi, ei maksa sun sakkoja eikä ota mitään muutakaan konkreettista vastuuta jos jotain tapahtuu, vain siksi, että yritit pysytellä veren maku suussa hänen perässään ja hänen vauhdissaan varsinkin jos siinä kohtaa on vedetty raskaasti överiksi. Korkeintaan pahoittelee tapahtunutta.

Täysin totta. Enkä mä ole lähdössäkään mukaan tuollaiseen toimintaan, tiedän omat rajoitukseni mopon käsittelyssä ja koska mulla ei ole minkäänlaisia intohimoja olla seuraavan kynttiläketjun aiheena, niin passaan kaiken omien rajojen kokeilun. Ihan vaan uteliaisuudesta kyselin täällä että onko moinen esittäminen yleistäkin...  
smile_org.gif

sanoi:
TeeVee Lähetetty Heinä. 23 2007,21:43
Sitten kannattaa myös muistaa se, että kaikki eivät ole luonnon lahjoja noissa "opetushommissa", elikkäs, vaiksei tarkotus oliskaan "päteä" niin asian saattaa silti esittää väärällä tavalla

Tämäkin täysin totta. Saattaa olla että mä reagoin itsekin väärällä tavalla, mutta kun kaikkien kanssa ei henkilökemiat synkkaa, niin ne ei synkkaa, ja vaikka se toinen sanois mitä, niin saattaa tulla sellainen olotila, että elvistelyä...  
nixweiss.gif

Jos lähdet mukaan niin ajele omaa vauhtia jäljessä ja treenaa rauhassa.Jos on jollekin kova juttu päästä näyttämään aloittelijalle närhen munat,niin voi voi
pftroest.gif
Kyllä näitä "kovia" kuskeja on tuos nähnyt ja jutut on kyllä massiivisia,mutta kun lähdetty yöllä mutkalle ja vedetty putket punaisina,niin siellä sitä on tultu 5 minuuttia perässä,koska on huono takanen,visiiri naarmuilla,kusettaa,janottaa,pierettää ja panettaa
wink.gif
Ei ole häpeä ajella muita hitaammin,mutta ei kannata ruveta miestelemään
smile_org.gif
Hiljaa hyvä tulee
thumbs-up.gif

Näin on jos kimpassa ajetaan niin oishan sen heikommankin lenkin hyvä tulla perässä. Silti, monta kertaa sinne vekkiin mennään väärin, eli joskus ois hyvä seurailla.Pitää vaan tietää kehen luottaa.

Minusta se näyttämisen halu ja elvistely on lähinnä poikien ongelma. Miehet antavat sitten isällisiä neuvoja ja kannustavat, osaavat arvioida uuden kuskin tiedot ja taidot ja palautekin on rakentavaa. Onnekseni olen saanut tätä kakkos tyypin ajoseuraa  
062802jumpie_prv.gif

Kokemuksesta en voi kakspyöräisillä sanoa mitään mutta näin niinkuin yleisesti tuntuu se näyttämisen tarve olevan enemmänkin aloittelijoiden ongelma, kokeneella kun ei ole mitään tarvetta pönkittää itsetuntoaan näyttämällä taitonsa. Itselläkin tekisi mieli niin pirusti kokeilla kuinka kulkee mutta koitan kestää radalle asti (harmi vaan kun ovat niin pirun kaukana) häpeämään omaa osaamattomuuttani
tounge.gif
.

confused_orig.gif
eek.gif
No antaisko ylpeys periksi hieman nuolaista tuon henkilön egoa? Sanoisit suoraan, että kun olet tuollainen kokenut ratakettu, niin voitaisko mennä ihan hissukseen, niin oppisin ajolinjoja ja ennakointia kokeneemmalta. Tuollainen saattaisi hivellä ko. henkilön itsetuntoa niin, että hän neuvoisi mielellään ja kertoisi kaikenlaista tietämäänsä ilman tarvetta pyrkiä nolaamaan ajokaveria.

Back