• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eristysnauhaa ketjuissa?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loosah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tuo tasakaasun alle kirjoitus pitää paikkansa  
tounge.gif
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito  
tounge.gif
teipit vex vaan  
033102bebe_1_prv.gif

033102bebe_1_prv.gif

biggrin.gif

Asiasta seinään, mites noiden kaksvetopyörien etuveto on hoidettu. Onko se jonkunlainen hydraulimoottori vai mikä sitä etukuulaa pyörittää?

Asiasta seinään, mites noiden kaksvetopyörien etuveto on hoidettu. Onko se jonkunlainen hydraulimoottori vai mikä sitä etukuulaa pyörittää?
Yamaha's rallye weapon: WR 450F 2-Trac

How 2-Trac works
Unlike the drive systems we are used to on motorcycles, 2-Trac features a hydraulic drive to the front wheel. As Lars Janson explains in his interview (see archive) the Yamaha patented system uses a hydraulic pump located on top of the gearbox and driven by a chain in oil bath (see red circle) which actuates hydraulic fluid via high pressure hoses to the front wheel. The special hub in the front wheel is a "hydraulic motor" (see blue circle), which is set in motion through the pressure of the hydraulics.
This construction allows a "smart operation": the pressure and consequently the pulling power on the front wheel varies the more the rear wheel slips. The system can regulate itself and applies always the best ratio of power between front and rear. You can also adjust the system, depending on usage of the machine and apply more basic thrust in front or less.
front_01.gif

http://ymedc.introweb.nl/en/archive/enduro/WR450_2trac.shtml

sanoi:
Triumph on kehittänyt jo puolivalmisteen, se on avoin. Ketjut voidellaan vetoakselin juuresta valuvalla öljyllä.

Huono puoli on että koneeseen täytyy lisätä öljyä aina 1000 km välein että sinnekin riittää. Hyvä puoli se, että öljyjä ei välttämättä tarvitse erikseen vaihtaa, systeemi kun valuttaa vanhat öljyt tasaisesti ulos

Kyllä meikän cebarissakin on tuollainen jatkuva voitelulla oleva ketju. (Vapaavalo kytkin falskaa öljyt) Takavanteen saa puhtaaksi ainoastaan jurrupuhdistus aineella, mutta eipähän pääse ainakaan ruostumaan vanne.
smile_org.gif

Olen piiiittkään ihmetellyt, että koska joku pyöränvalmistaja lanseeraa ärräpyörän, jossa ketjut ovat kotelossa ja mieluimmin vielä kylpevät öljyssä. Tuollaisista saisi jättää kaikenmaailman O- ja X-renkaat pois ja kitka pienenisi. Toteuttaminen ei olisi edes vaikeaa, kun nivelöisi takahaarukan eturattaan keskiön kohdalta, jolloin rattaiden välinen matka ei muuttuisi joustoissa. Samalla jatkaisin vetoakselia hieman ja takalarrulevy olisi sen kotelon ulkopuolella vetoakselilla ja toimisi ketjuvälitteisesti. Ja taas saataisiin jousittamatonta massaa vähennettyä.

Voi poloista
pftroest.gif
. Aina katsos oppii jotain uutta
smile_org.gif
. Nyt voit kävellä kaupungilla rinta rottingilla ja olla ylpeä! Sulla on nyt valttikortti hihassa tiukan paikan varalle. Heität joskus ässän pöytään ja sanot, että maailmassa on myös hihnavetoisia moottoripyöriä ja olet nähnyt yhden ihan läheltä.
Minä voin vielä sano että olen ajanutkin sellaista
buttrock.gif
033102bebe_1_prv.gif

Olen piiiittkään ihmetellyt, että koska joku pyöränvalmistaja lanseeraa ärräpyörän, jossa ketjut ovat kotelossa ja mieluimmin vielä kylpevät öljyssä. Tuollaisista saisi jättää kaikenmaailman O- ja X-renkaat pois ja kitka pienenisi. Toteuttaminen ei olisi edes vaikeaa, kun nivelöisi takahaarukan eturattaan keskiön kohdalta, jolloin rattaiden välinen matka ei muuttuisi joustoissa. Samalla jatkaisin vetoakselia hieman ja takalarrulevy olisi sen kotelon ulkopuolella vetoakselilla ja toimisi ketjuvälitteisesti. Ja taas saataisiin jousittamatonta massaa vähennettyä.
Ja milläköhän tavalla se jousittamaton massa vähenisi? Mun näkemyksen mukaan se ketjujen kotelo kyllä painais jotain, samoin ne öljyt, missä ketjut kulkee. Ja ne ois siellä ketjujen lisäksi joten en hoksaa, miten se jousittamaton massa pienentyisi?

Ylivoimaisen vaikealta tuo homma ei tosiaan tunnu, ihmettelen itsekin miksei moisia keksintöjä nykyisin käytetä.

MadMan; korjasitko eilen katkenneen ketjusi eristysnauhalla?
tounge.gif

Olen jossakin nähnyt vanhan Jawan, jossa ketju oli kotelossa, mut ei siellä mitään öljykylpyjä ollut. Siis kotelo jo tehtaalla tehty.

Eikös tuo koteloitu ja öljyssä uiva ketju ollut joskus parikyt vuotta sitten ihan vakiokamaa itäpyörissä? Muistan TM:n siitä kovasti hehkuttaneen.

MadMan; korjasitko eilen katkenneen ketjusi eristysnauhalla?
tounge.gif
Avainlenkki oli jo niin vahvassa harkinnassa, että irrotin avaimet siitä... sitten tuli taas pelastava enkeli Ace ja hommasi mulle uuden ketjulukon kaveriltansa. Ja vielä uuden takaiskarin kaupanpäälle
biggrin.gif

Olipahan ajolenkkiä kerrakseen taas, kivaa oli
smile_org.gif

Edit: Eli en korjannut eristysnauhalla
smile_org.gif

Back