Hiljattain hommasin itselleni uuden puvun, joka on periatteessa samanlainen kuin Rukan All-Road, eli vedenpitävä kalvo on irrotettavassa sisätakissa, eikä varsinaisessa ajopuvussa kuten useimmissa tekstiiliajoasuissa. Tuolloin jo ostopäätöstä tehdessäni tein sen päätöksen, että hankin samalla erillisen sadeasun. Onhan se nimittäin aika kaukaa haettu ajatus, että sitä rupeaisi sateen tullen ajopuvun alle pukemaan jotain sadeasua. Ja kesän lämpötiloissahan sitä sisätakkia/-housuja ei oikein viitsi takissa kiinni pitää.
Tämän tyyppisessä puvussa on tietysti omat hyvät ja huonot puolensa, mutta niin on siinä perinteisessä tekstiiliasussa myös. Kyllä on sen "vedenpitävän" gore-asun kuivumista odoteltu tunti jos toinenkin, kun on rankkasateessa joutunut ajamaan, ja usein on vedetty aamulla kylmännihkeä ajopuku päälle. Ei oo mukavaa. Eikä varsinkaan, jos on teltassa yötä. Niinpä otinkin tavakseni kuljettaa aina sadepukua sivulaukussa isompien sateiden varalta, ettei pääse ajopuvun pintakangas vettymään. - Tunnustettakoon tässä kuitenkin, että mun vanha gore-asu on vuodelta -97 oleva Rukka, jossa ei ehkä ole ihan samat materiaalit käytössä kuin tämän päivän asuissa...olen kyllä silti kuullut muidenkin valittelevan päällyskankaan vettymisestä.
Helpon puettavuuden vuoksi olen kaksiosaisen sadepuvun kannalla. Mun nykyinen sadeasu on rukan haalari, mutta tilasin nyt kaksiosaisen puvun. Oon jo tavallisen sadetakin ja housujen kanssa kaksiosaisen toimivuutta kokeillut - niitä vain ei ole mitoitettu mopon päällä istumista varten. Mutta homma toimii muuten oikein hyvin.
Sadeasun lepattaminen ei ole mulle iso ongelma. Jos vettä tulee sen verran, että goren päälle tekee mieli vetää sadeasu, niin kyllä se vedentulo silloin harmittaa melko paljon enemmän kuin pieni hihan lepatus.
Auto on mulla kesät aina seisonnassa, eli mp:llä teen kaikki ajot - veden kanssa joutuu väistämättä tekemisiin.
BMW:n kaksiosainen sadeasu on hengittävää materiaalia. Hinta on hirmuinen, mutta kaipa sen käyttöikä on sellainen, ettei siitä kesää kohti kovin isoa summaa tule kuitenkaan.