• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Er-5 kestävyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Setämies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Setämies

Born to be Mild
Er-5 kestävyys

Kuinka pitkään Erkki kestää? Kokemuksia? Joko 50 tkm ajettu on käytännössä tiensä päässä vaiko vasta puolivälissä?

Etsin ensimmäistä harjoittelupyörää enkä halua heti sijoittaa useita tonneja sen hankintaan, koska ainahan aloittelijalle voi vahinkoja sattua. Nyt olisi myynnissä parilla tonnilla Wikakasa ER-5 -98 uusilla renkailla, juuri huollettuna ja siistikuntoisena, mutta jo melkein 50 tkm ajettuna. Tuollainen olisi todennäköisesti hyvä opettelupyörä ennen isomman ja hienomman hankintaa, mutta noi kilometrit... onko niitä liikaa? Onko pari tonnia ok hinta tuollaisesta?

Ja jos tekniikka kestää niin voihan viissatku mopo riittää pariksikin vuodeksi meikäläisen ajoihin, koska ei ole tarkoitus lähteä heti radalle. Tai sitten ei riitä ja haluan radalle jo ekana kesänä. Sen näkee sitten...

Niin ja ei tartte vastata, että osta suoraan vähintään tonninen kyykky... en osta. Haluan kevyehkön ja helpon pyörän, jolla pääsee alkuun.

Kyllä noi on ihan hienosti kestäneet. Tokihan osia joutuu aina joskus vaihtamaan:)

Ehkä yksi legendaarisimmista "tyyppi"-vioista on jalan tappokytkimen likaantuminen... Starttaa kyllä, mutta ei lähde käyntiin, nimin kokemusta on. Kyllä siinä nöyrtyy mies ku heti neuvotaan putsaaman ko kytkin huolella ja katos ku se lähtikin nätisti taas käyntiin :)-

Ei pitäis koneen puolesta olla ongelmia. Kunhan nyt jarrut ja alusta jotensakin kuosissa, niin kaupoille vain ja tiukkaa tinkimistä. Pääsee siitä eroonkin, ja tappiot lasketaan korkeintaan satasissa.

Niille, jotka miettivät noiden koneiden kestoa, niin alla hieman osviittaa, mitä ne kestää huollettuna ja normiajossa. Huoltoon tietty lasketaa pikku konerempat, mut sellaista se on.

Itse ostin toissa kesänä vähän vajaa 40tkm ajetun -97 er5:n ihan samoilla perusteilla. Ekaksi pyöräksi mulle passeli, nyt vaan kaipaisin jo vähän isompaa, mutta oikeastaan vaan sen takia, että olis kiva lähteä vaimon kanssa vähän pidemmälle reissulle. Tekniikka on toiminut ilman ongelmia, tosin olen rullannut vaan muutaman tuhat km. Sivutuen tappokytkin on ilmeisesti mulla poistettu kokonaan (olisikohan siinä ollut joskus liikaa ongelmia), koska kerran säikähdin pahemman kerran, kun otti kurvissa sivutuki maahan kiinni. Oman kokemukseni mukaan kuitenkin 2tonnia on tosta pyörästä liikaa, vaikka hyvä vasta-alkajan pyörä onkin!

Taitaa tuo tappokytkimen likaantuminen olla ihan ominaisuus eikä vika, sillä melkein jokainen omistaja on sen kanssa joutunut painimaan, myös minä. Ensimmäisellä kerralla se pelläästytti, kun mopo ei lähdekään käymään.

Mitähän tekemistä CBR:n kestävyydellä on erkin kanssa? :right:

Aikanaan luin ER-5 kestotestin (en muista kuinka pitkä testi) ja testin lopussa kun kone purettiin niin siellä oli huomattavaa kulumaa, enemmän kuin testaajat odottivat. Ei sillä että kone olisi loppu ollut mutta kulunut kuitenkin. Jos aiot pyörää pitää kauemmin niin tutustu ihmeessä aiheeseen enemmän.

Pikaisella haulla löyty ainakin tommonen http://www.cyclechaos.com/wiki/Kawasaki_ER-5

Siellä siis sanotaan että koneet yleensä kestää ~90tkm. Aika surkea luku kaksmukiselle koneelle mun mielestä...

Mutta kun tosiaan muutamasta vuodesta puhut niin tuskin siinä ajassa mitään täystuhoa tulee. :)

Hyvää iltaa hyvät katsojat ja tervetuloa valintojen maailmaan...

Komppaan kyllä edellisiä, tod.näk. kestää vielä pitkään eikä siinä korkealta putoa jos jotain tuleekin. Kahta tonnia en kyllä maksaisi! Minulla oli tuommoinen eikä ollut kyllä mitään murhetta.. akku kun oli täynnä niin aina lähti! Oli mielestäni herkkä akun latauksesta, pyöritti kyllä hyvin "vajaallakin" mutta ei edes luvannut, alkuun meinasi tulla harmaita hiuksia kun en tiennyt mistä on kyse.

Cobretti sanoi:
Mitähän tekemistä CBR:n kestävyydellä on erkin kanssa? :right:

Aikanaan luin ER-5 kestotestin (en muista kuinka pitkä testi) ja testin lopussa kun kone purettiin niin siellä oli huomattavaa kulumaa, enemmän kuin testaajat odottivat. Ei sillä että kone olisi loppu ollut mutta kulunut kuitenkin. Jos aiot pyörää pitää kauemmin niin tutustu ihmeessä aiheeseen enemmän.

Pikaisella haulla löyty ainakin tommonen http://www.cyclechaos.com/wiki/Kawasaki_ER-5

Siellä siis sanotaan että koneet yleensä kestää ~90tkm. Aika surkea luku kaksmukiselle koneelle mun mielestä...

Mutta kun tosiaan muutamasta vuodesta puhut niin tuskin siinä ajassa mitään täystuhoa tulee. :)

Hyvää iltaa hyvät katsojat ja tervetuloa valintojen maailmaan...

Jos ton hintaluokan mopo ei kestä enään kuin 40 tkm niin pääomatappiot jäävät kyllä todella vähäisiksi kilometriä kohden.:) Itselläni ne ovat olleet rykkösessä noin. 33 senttiä per kilometri kahden viimevuoden aikana :D Eli suunnilleen tuollaisen erkin hankintahinnan :D Sit kun lasketaan kaikki vakuutuskulut ja huoltokulut, niin sillä hinnalla olisin saanut jo monta erkkiä:jpstyle:

Miten olis Suzuki GS500E? Mulla oli tuollainen Suzuki vuosimallia -98. Myin viime heinäkuussa pois ja oli ajettu
siihen mennessä reilut 80 000. 5 vuotta mulla tuo oli, eikä suurempia vikoja ollut. Öljyä söi vaihtovälillä alle 0,5 litraa. Bensaa tuo vie varmaan noin litran vähemmän satasella kuin erkki.

moris sanoi:
Miten olis Suzuki GS500E? Mulla oli tuollainen Suzuki vuosimallia -98. Myin viime heinäkuussa pois ja oli ajettu
siihen mennessä reilut 80 000. 5 vuotta mulla tuo oli, eikä suurempia vikoja ollut. Öljyä söi vaihtovälillä alle 0,5 litraa. Bensaa tuo vie varmaan noin litran vähemmän satasella kuin erkki.

Jep. Tuo on kanssa saman kokoluokan ja hintaluokan peli. Plussana siinä on levyjarru myös taakse!:WAZAAP::grin:

Kannattaa myös katsella ko pyörämallia. Osta se kummasta löytyy sopivan hintanen ja kuntonen yksilö, mutta mieluummin tietysti kawa:thumbup:

sky sanoi:
Jep. Tuo on kanssa saman kokoluokan ja hintaluokan peli. Plussana siinä on levyjarru myös taakse!:WAZAAP::grin:

Kannattaa myös katsella ko pyörämallia. Osta se kummasta löytyy sopivan hintanen ja kuntonen yksilö, mutta mieluummin tietysti kawa:thumbup:

Mitä plussaa se levyjarru takana on? Eihän sitä käytetä edes ER:ssä. Etujarru riitti ainakin vaimon silloisessa pyörässä hyvin pysäyttämään myös kaksi päällä ajaessa.
Ei liene sen suurempaa väliä, ottaako Honda CB:n, ER:n tai Suzukin GS:n, kaikki vienevät perille vielä pitkän aikaa. Mainioita pelejä, miettinyt välillä josko ostais itselle nurkkapyöräksi Er:n.

TunturiTT sanoi:
Mitä plussaa se levyjarru takana on? Eihän sitä käytetä edes ER:ssä. Etujarru riitti ainakin vaimon silloisessa pyörässä hyvin pysäyttämään myös kaksi päällä ajaessa.
Ei liene sen suurempaa väliä, ottaako Honda CB:n, ER:n tai Suzukin GS:n, kaikki vienevät perille vielä pitkän aikaa. Mainioita pelejä, miettinyt välillä josko ostais itselle nurkkapyöräksi Er:n.

Ei siinä levyjarrussa ole muuta kuin että tekniikan mailma haukkui aikoinaan er-5:n rumpujarrun vanhanaikaiseksi tekniikaksi:;):

Tuo mainitsemasi Hontan CB500 on se kolmas vaihtoehto. Kuten sanottu noista kolmesta kannattaa ottaa se joka tulee ekana hyväkuntoisena ja sopivaan hintaan vastaan. On ihan turha spekuloida tuossa pyöräluokassa noiden paremmuutta, koska se pyörän kunto ratkaisee eniten siihen ajettavuuden.

Mutta kehotan aloittajan ottamaan minkä tahansa pyörän noista, kuhan se on kawa:D

Tuo parintonnin hinnan valittaminen on aika surkeeta. Ainakin jos vertaa miten surkean perus 50cc mopon saisi samalla rahalla ja kuitenkin jo painitaan eri sarjassa tulevien kilometrejen, nopeuden ja turvallisuuden suhteen.
Oma vanha er-5 on säilössä omille lapsille kun ei kannata sillä parilla tonnilla myydä.

-ESE- sanoi:
Tuo parintonnin hinnan valittaminen on aika surkeeta. Ainakin jos vertaa miten surkean perus 50cc mopon saisi samalla rahalla ja kuitenkin jo painitaan eri sarjassa tulevien kilometrejen, nopeuden ja turvallisuuden suhteen.
Oma vanha er-5 on säilössä omille lapsille kun ei kannata sillä parilla tonnilla myydä.

Vähän OT, mutta ei siitä tavarasta siksi luovuta, että se olisi aina taloudellisesti kannattavaa vaan siksi ettei paikat täyty ROMUSTA:)

-ESE- sanoi:

Näinhän se menee, toiset arvottaa näitä vekottimia eri tavalla. Minä tykkään myydessä siitä että kaupat tulee nopeasti ja pääsen tavarasta eroon, ostaessa katson että saan sillä hinnalla kamppeen että pystyn taas siitä kätevästi luopumaan kun tarve/halu muuttuu..

ekan pyörän osto tässä itselläkin edessä ja er-5 houkuttas osto ja ylläpito kulujensa takia.

olis tutun tutulla tarjolla 13 vuotta vanha ja yli 60 tkm ajettu vehjes,venttiilit juuri säädetty ja kuvissa näytti siistille muuten ei kunnosta tietoa vielä.

paljonko tuommosesta sitten kannattaisi maksaa(riippuen kunnosta)?
jossain tonnin ja kahden välissähän se hinta elää.

noita kun katsellut niin osassa on pensamittari ja osassa ei,riippuuko sen olemassa olo vuosimallista vai jostain varustelutasosta?onkohan millanen projekti lisätä jälkikäteen ellei sitä ole?

noita kun katsellut niin osassa on pensamittari ja osassa ei,riippuuko sen olemassa olo vuosimallista vai jostain varustelutasosta?onkohan millanen projekti lisätä jälkikäteen ellei sitä ole?

Omassa erkissäni ei ole pensamittaria, ja kävin motoliikkeessä kyselemässä kuinka monimutkainen projekti on. Eivät suositelleet jälkiasennusta, ilmeisesti melkoisen hankala homma saavutettuun hyötyyn nähden. Tietysti jos joku on päinvastaista mieltä, niin olisi mukava tietää, kun olen itsekin erkkiin sitä mittaria kaivannut. Taitaa mittari liittyä varustelutasoon.

Haynesin mukaan bensamittari tuli mukaan vuosimallista "joku" alkaen.

Ei sillä, että sillä mitään juuri tekisi. Jos trippimittarin nollaa tankatessa ja tankkaa täyteen niin aikalailla samoilla kilsoilla saa kääntää varatankille.

s151669 sanoi:
Ei sillä, että sillä mitään juuri tekisi. Jos trippimittarin nollaa tankatessa ja tankkaa täyteen niin aikalailla samoilla kilsoilla saa kääntää varatankille.

ai siinä on oikeen varatankkikin,ilmeisesti ei edes mitään "opiskelijavaloa"?
viimesimmässä mopossa(50cc) jo ehdin tottua ettei hanaa tartte käännellä kun seuraa vaan koska valo syttyy.

kyllä se pensamittari ihan mukava olis olla.itse ainakin unohtasin aina nollata tripin kun kiireessä ajohuumassa tankkailee :grin:
samalla pyörällä ajelee sillon tällöin sukulaiset joten niiden jäljiltä pitäs aina kurkistella tankkiin ja heilutella pyörää,ihan kuin mopo aikoina("kyllä tällä vielä pari kylän rinkiä ajaa..").

paljonkos tämmösessä on pensankulutus 100km,tuommosessa rauhallisessa maalaistie kurvailussa?

minkälaiset huoltovälit näissä on(x km?)?
itehän se tulis huollettua mutta ettei tulis ostettua yksilöä jossa iso huolto heti edessä.

jakopää on ilmeisesti ketjulla,tarviiko sen olemassa oloa huomioida vaihdon merkeissä alle 100tkm?

paljon kysymyksiä ja lisää vaan tulee mitä enemmän saa selville :D

Back