• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Enskaa vailla... vinkkejä ja neuvoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP-800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JP-800

MotOrg ry jäsen
Ensimmäinen tyhmä kysymys kun tuolta Pörssi osiosta noita haeskelee niin millä valmistajilla löytyy enskoja? Erityisesti 4 tahti vekotinta kaipailisin naapureiden takia.

Mitä merkkejä suosittelette? Tarkoituksena olisi kesällä kurvailla metsä- ja mökkiteitä ja talvella temppuilla jäällä. Näin ollen rekisteröimätönkin peli kävisi hyvin tähän tarkoitukseen.

Joku 400cm ylöspäin oleva KTM
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

KTM ja VOR taitaakin olla ainuat merkit joita olen tähän mennessä katsellut kun ne tiedän. Kotareissa tuntuu olevan vaan aika iso hintahaarukka ja näiden kestävyydestä ei sitten tiedä mitään. Onko 10 tkm metsässä räpätty peli jo täysin paska?

Ajomäärää et noissa vehkeissä voi oikein käyttää kunnon määreenä, crosseissa matkamittareita ei juuri ole ja enskoissakaan harvemmissa. Uutena varmaan revitty enskoistakin useimmiten pois.

Suosittelisin tutkimaan huolella takajousituksen linkkujen kunnon, etuhaarukka ja iskari myös tärkeät. Vanhemmassa pyörässä kannattaa kysyä millloin ne on viimeksi huollettu. Tietenkin pyörän yleisilme kertoo paljon ja edellisen omistajan talliin kannattaa tutustua, siitä kanssa voi päätellä jotain. "Ei kilpailtu" -lause ei omien kokemusten mukaan kerro yhtään mitään.

vois melkein sanoa et kaikilta valmistajilta löytyy enska malli, isot nelarit on vielä aika hirveissä hinnoissa ja loppujen lopuksi aika vähän myynnissä vähän ajettuja. kyllähän tuollanen 10 tkm ajettu enska voi olla hyvässä kunnossa mikäli vaan kokoajan huollot tehty ja osia vaihdettu
smile_org.gif
nelari on huomattavasti hiljasempi ku 2t enska mut ainakin itellä lähinaapurit kuulee koska lähen ja tulen tolla 2t vekottimella
biggrin.gif

Pyörien äänet on vähän kakspiippuinen juttu...
Nelarien ääni on ehkä sävyltään miellyttävämpää ja se mielletään hiljaisemmaks mut toisaalta se matalampana kuuluu kunnolla huudatettaessa reilusti pidemmälle kuin kaksarissa.
Erilaisissa kisoissakin joillakin isoilla nelareilla on ollut vaikeuksia päästä melun mittauksista läpi,kun taas kaksareilla ei jos vaan villat on kunnossa.

Totta tuo melujuttu. Nelarin ääni kantaa pidemmälle, mutta on miellyttävämpi.

Merkkejä on vaikkapa Yamaha WR-F ja YZ-F, Suzuki DR ja RM-Z, GasGas, KTM, VOR, Husqvarna, Honda CR-F.

Noista osa tosin krossipelejä, joissa on jäykempi alusta, eikä valoja. Valot on aika must, jos meinaa talvella ajaa.

Tässä asiaan liittyvä sivusto, jossa mm. myyntipalsta: Offroad-sanomat

Tuo käytetyn crossin/enskan luotettavuus riippuu täysin siitä edellisestä omistajasta. Omien kokemusten pohjalta enskan ostaminen on huomattavasti enemmän onnen kauppaa kuin esim. katupyörän ostaminen.

Vittumoisin asia noissa kurapyörissä on se huolto, aikasta paljon porukka tekee niitä itse, eikä niistä vättämättä pidetä kirjaa ollenkaan. Eli ollaan omistajan puheiden varassa, ei hyvä... Mulla on ollut tuon oman KTM:n kanssa tapana laittaa kuitit talteen jos uusia osia ostan, eli niitä kannattaa kysellä, jos kehtaa.

Nuo Antin ja Tompan vastaukset kertoo enemmän kuin tää mun kiertely, eli käy pyörä läpi TARKASTI!!! Takalinkusto, Iskarit, Laakerointi, ketjut ja rattaat, jarrupalat. Käy nuo ainakin läpi. Ja ota työkalut mukaan kun lähdet pyörää katsomaan.

Omasta kokemuksestani:

-tarkista tankin kunto, mun kotarissa oli satula hinkannut tankkiin reiän ja se paljastui vasta kaupan teon jälkeen.

-tarkista syylärit, kotarista rupes toinen syyläri vuotamaan niin maan vitusti pari kuukautta oston jälkeen. Edellinen omistaja oli konttaillut pyörän kanssa ja vääntynyt syyläri oli paikattu sikaflexillä (vai mitä se nyt on). Käytin syyläriä paikkautettavana alan ammattilaisella, mutta se oli vääntynyt niin pahasti, että uuden jouduin ostamaan. Kallista!!!

Nelari on vissiinkin hyvin pidettynä luotettavampi kuin 2-tahtinen, mutta jos koneeseen tulee vikaa, se on kallista. Nelitahtikotaria oon itse aina pitänyt luotettavana koneena, mutta osat maksaa maltaita kun ainut paikka mistä niitä saa, on maahantuoja.

Mulla oli (osittain omasta tyhmyydestä johtuvaa) huonoa tuuria ton kotarin ostossa. Toi tankki ja syyläri olis pitänyt tarkistaa heti ekana. Joku edellisistä omistajista oli jyrsinyt kannen imupuolta ja jollain vitun kemiallisella metallilla sitten vielä viimeistellyt koko paskan, paikkaus olikin sitten sitä luokkaa että koko saatanan tökötti alkoi lohkeilla ja sitä sai raksia meisselin kärjellä irti. Huomasin tuon ajoissa ja vein pajalle laitettavaksi, missä todettiin että otetaan tökötit pois ja mittausten perusteella toimii muutenkin paremmin ilman paikkailuja.

Kaiken muun hyvän lisäks koko saatanan motti (kiertokangen alapään laakeri) otti ja leikkasi kiinni reilu vuosi sitten keväällä. Tulos:

-mäntä ja sylinteri naarmuilla, uusiks menee. ei halpaa...
-kone junttas melkein täydestä vauhdista kiinni ja sen ansiosta meni magneeton vauhtipyörä paskaks, ja onkohan kallista vai halpaa..?

Kawasakin oston takia ei ole ollut varaa laittaa tuota kotaria vielä kuntoon, mutta jos sen joskus laulamaan saan, en pois enää myy. Rahaa on mennyt ihan perkeleesti ton kunnostamiseen ja korjailuun jo nyt. Toivottavasti kellään ei samanlaista tuuria ole käytetyn kurapyörän ostossa, kuin mulla. Jos joskus vielä tommosen vehkeen ostan, ostan sen suosiolla uutena ja pyyhin sillä keltaisella pörssillä persettä, ei kiinnosta enää oman hölmöyden ja laiskuuden takia tuhlata rahaa...

Toivottavasti tästä tekstistä on jotain hyötyä, osta kuitenkin se pyörä, enska on paras lelu, mitä mulla on koskaan ollut.

Uita saksasta tai sieltä päin joku vanhempi domi tai vastaava, ei pitäis olla hinnan kirossa.
Jos et rekisteröi, ei veroja tarvinne maksaa ??

Uita saksasta tai sieltä päin joku vanhempi domi tai vastaava, ei pitäis olla hinnan kirossa.
Jos et rekisteröi, ei veroja tarvinne maksaa ??
Kyllä dominaattorit ja muut katuenskat pitää unohtaa, jos meinaa oikeesti hauskaa pitää. Noissa on tehoa ehkä juuri ja juuri samanverran kun kunnon vehkeissä, mutta painoa armottomasti liikaa. Itselläni on katuenska kevyimmästä päästä, eli Suzuki DR650SE -00, mutta silti se on auttamatta liian painava mettähommiin. Kyllähän tuolla poluille pääsee, mutta ei siellä kovaa voi ajaa. Toinen luku sinänsä on katuenskojen alusta, joka maastokäytössä on todella heikkoa tasoa. Enduro- ja kelkkareitit tahtovat olla järjestään täynnä tasaisin noin pyörän mitan välein olevia patteja, joissa ei raskaalla pyörällä tee mitään, varsinkaan jos alusta on suunniteltu kompromissiksi katu- ja hiekkatiekäytön väliltä. Ei tule mitään. Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos rahaa on, niin jättää nuo kompromissipyörät omaan arvoonsa ja ostaa yhden pelin kadulle ja toisen metsään.

Jos vielä sattuu olemaan tekniikan osalta peukalo hiukankin kämmenessä keskemmällä, niin ei kannata kovin vanhaa enskaa/krossia ostaa. Noissa kun tahtoo sitä ropaamista aina olla. Ylivuotinen krossi/enska joltain kisakuskilta lienee paras vaihtoehto. Niitä saa kohtuuhintaan ja huolto on pelannut. Kaupan päälle voi saada aimo tukun harrastelijakäyttöön sopivia renkaita. Arvokaan ei ylivuotisessa enää aivan tolkuttomasti laske. Eri asia sitten on, jotta mistä tuollaisia mopoja löytää
sad_orig.gif

Oon MadManin kans tismalleen samaa mieltä
smile_org.gif

Kisaenska/krossi vaan ja mielummin vielä sellaiselta tyypiltä joka on tosissaan ajanut sillä kilpaa.
Meeppäs ostaan tälläinen "ei kilpailtu" pyörä....
Huolto on ollut sitä että ajetaan niin kauan kuin liikkuu ja sit kun ei enää liiku,korjataan vain senverran että liikkuu taas juuri ja juuri.
Katuendurot kannattaa unohtaa jos meinaa vähänkään viihtyä spoorissa,poluilla tai jäällä.

Eipä se 2-tahti Kotarikaan pidä pahaa ääntä enskavaimentimella. Itsellä semmonen on ja erittäin tyytyväinen myös siihen.

Pyörä on '99 250EXC ja kestävyydestä sen verran että mäntää ei oo tarvinu vielä vaihtaa vaikka oon sillä ajanut kilpaakin. Lähtee joka kerta melkein kerrasta käyntiin paitsi pidemmän seisonnan jälkeen jolloin joutuu muutaman kerran polkaseen ennenku peto herää henkiin.
smile_org.gif

Mutta siis, älä ihmeessä sulje 2-tahtista pois pelistä. Omasta mielestä paljon hauskempi ajaa kun nelari.

Tuo käytetyn crossin/enskan luotettavuus riippuu täysin siitä edellisestä omistajasta. Omien kokemusten pohjalta enskan ostaminen on huomattavasti enemmän onnen kauppaa kuin esim. katupyörän ostaminen.

......

Toivottavasti tästä tekstistä on jotain hyötyä, osta kuitenkin se pyörä, enska on paras lelu, mitä mulla on koskaan ollut.
Offtopic: Semmosta lafkaa kuin www.schneidercycles.de on kehuttu useammassa kuin yhdessä paikassa kotareihin liittyen.

Mutta siis, älä ihmeessä sulje 2-tahtista pois pelistä.  Omasta mielestä paljon hauskempi ajaa kun nelari.
voisin suorastaan sanoa että osta mielummin 2-tahtinen. ne on niin helppoja tuon tekniikan puolella. edelliseltä omistajalta voi kysyä kuinka monta tuntia männällä on ajettu jne jne. kisakrosseissa on se hyvä puoli että niitä myös huolletaan. pelkästään harrastuskäytössä olevia pelejä mä vähän vierastan. niistä ei koskaan tiedä.
2-t osat ovat halpoja ja kaiken saa varaosana. voit myös ostaa krossin jossa ei ole lamppuja ja sitten jälkikäteen ostaa siihen valopään. niitä saa ylensä käytettynä ja valomaskihan ei paljoa maksa.
voisit ostaa joko 125 tai 250cc 2-tahdin. molemmissa on tarpeeksi ruutia mihin vaan. myös aikuiselle. turha ostaa liian painavaa ja ruudikasta laitosta kun sillä ei tee mitään.
yamaha yz, honda cr, kawa kx tai suiza rm. niillä löydät palstasta. 2-tahtien hinnat ovat lisäksi romahtaneet viimeisen 2vuoden aikana kun nelarit ovat vallanneet kisavehkeiden areenat. 2-3vuotta vanha ex-kisapyörä mahdollisimman hyvällä historialla. 2-3teuroa

cterrorin ja muidenkin kommentit ovat täyttä asiaa, mutta tuon kokoiselle miehelle en piikkiä ostaisi. Enkä enää itsellenikään. Kakstahtisistä 250 on sellainen sopiva koko, mutta sitäkin joutuu aika kovasti kiljuttamaan, jos meinaa eteenpäin päästä. Todella kiva peli ajaa, mutta kyllä nelari on mielestäni tuollaiseen mökkikäyttöön mukavampi ja helpompi vehje. 2-tahtisen huolto on todellakin helpompaa, mutta eipä nuo nelaritkaan maailman vaikeimpia ole.

KTM 300 vois olla aika passeli peli.  Siitä löytyy tehoo ja vääntöö isommallekin miehelle.  Sitä ei myöskään tarvi kierrättää samallalailla ku esim. kakspuokkia.  
Faijalla on ollut kaks tsipaletta noita ja se on kehunut ne maasta taivaaseen.  Omia kokemuksia on vähän mutta nekin pelkästään positiivisia.

KePöstä poimittua:

sanoi:
KTM 300 EXC -98, punakilpienduro, hyväkuntoinen, h. 1000 e , puh. 0400-764620, Vantaa

sanoi:
ENDUROPYÖRÄ KTM 250 EXC -01, punakilpienduro, laatikollinen muoveja ja crossiputki mukaan, uuden tieltä pois, kuvia sähköpostilla. H. 4000 e , puh. 0400-548353, sahkoasennukset.liimatainen@co.inet.fi, Äänekoski

sanoi:
KTM 380 SX -99, todella siisti ja hyväkunt., säännöllisesti huollettu, kulutusosat hyvässä kunnossa, tarvitsee vain kovaa ajoa, hp. 2650 e / vaihto KX 250., puh. 044-2613661, Ruovesi

Mä kyl vannosin vajaatahtisen nimeen. Liikaa oon kuullu noita 5000 euron remonttitarinoita nelareista. Kisanelareita ei oo kovin kauaa ollu ni ei kannata mitään ensimmäisiä malleja ostaa. 200 KTM on kans varmasti ihan rittävän tehokas alokuunsa ja on sellanen peli ettei tartte kierrättämistä. Niissä vaan on ollu vaihteistovikoja, että ei kannata ainakaan kisakäytössä ollutta ostaa.
Kannattaa tosiaan kattoo kaikki kulutus osat, takapään laakerithan voi kokeilla kun heiluttaa vaan swingistä. Kotareissahan linkustoa ei ole ollenkaan ni eipä tartte sitäkään huoltaa.

Nyt liipataan kerrankin oman lajin tietämystä niin pitää sohia kepillä:
Harrastukseen ei oikein kannata muita merkkejä, kuin ktm:ä ostaa. Harrastelijaa varten ne on suunniteltu fiksusti(mm. linkuton takahaarukka, kytkinkori on terästä ja kaikkien stefojen akseleilla on holkit. Jos falskaa niin ei tartte koko pirun akselia ostaa uutta) Jos nelarilla voi ajaa enemmän mitä 2t:llä niin niillä ajaa kyllä maailman tappiin. Omassa ´99 250 2t:ssä on mittarissa kohta 16000km ja minusta se on aika pirusti tommoselle laitteelle. Kuramopoa ostaessa tekniikkaan kannattaa katsoa ja tutkia huolella. Kosmeettiset asiat ei ole tärkeitä. Onhan niillä mukava pröystäillä kylläkin
tounge.gif

Nuo 300:t kotarit on ihan minkä luonteisen haluaa. -99 ja -00 on vääntäviä. Vähän 500 tyyllisiä, että ne ei kierrä mutta teho ja vääntö on kaikki alhaalla. -01-> Ne on taas puolikkaan tyyllisiä joskin ylhäälle on pistetty se ylimääräinen 50cc. Sanovat kuminauha koneeksi useimmin, kun kuulee juttuja niistä.
Mekanikin kanssa samalla linjalla. 2t on paljon hauskempi ajaa mitä nelari.
biggrin.gif
(huom. paino, sanalla hauskempi)

Ostovinkkeihin lisäisin vielä yleisohjeen: osta niin uusi kuin vain lompakko sietää.

Jousituksen huollon, jarrulevyjen, laakereiden, ketjujen ja rattaiden uusimisen jälkeen huomaat, että vuoden-pari uudemman olisi saanut samalla rahalla.

Paljonko meinasit investoida mopoon?

Back