Tuo käytetyn crossin/enskan luotettavuus riippuu täysin siitä edellisestä omistajasta. Omien kokemusten pohjalta enskan ostaminen on huomattavasti enemmän onnen kauppaa kuin esim. katupyörän ostaminen.
Vittumoisin asia noissa kurapyörissä on se huolto, aikasta paljon porukka tekee niitä itse, eikä niistä vättämättä pidetä kirjaa ollenkaan. Eli ollaan omistajan puheiden varassa, ei hyvä... Mulla on ollut tuon oman KTM:n kanssa tapana laittaa kuitit talteen jos uusia osia ostan, eli niitä kannattaa kysellä, jos kehtaa.
Nuo Antin ja Tompan vastaukset kertoo enemmän kuin tää mun kiertely, eli käy pyörä läpi TARKASTI!!! Takalinkusto, Iskarit, Laakerointi, ketjut ja rattaat, jarrupalat. Käy nuo ainakin läpi. Ja ota työkalut mukaan kun lähdet pyörää katsomaan.
Omasta kokemuksestani:
-tarkista tankin kunto, mun kotarissa oli satula hinkannut tankkiin reiän ja se paljastui vasta kaupan teon jälkeen.
-tarkista syylärit, kotarista rupes toinen syyläri vuotamaan niin maan vitusti pari kuukautta oston jälkeen. Edellinen omistaja oli konttaillut pyörän kanssa ja vääntynyt syyläri oli paikattu sikaflexillä (vai mitä se nyt on). Käytin syyläriä paikkautettavana alan ammattilaisella, mutta se oli vääntynyt niin pahasti, että uuden jouduin ostamaan. Kallista!!!
Nelari on vissiinkin hyvin pidettynä luotettavampi kuin 2-tahtinen, mutta jos koneeseen tulee vikaa, se on kallista. Nelitahtikotaria oon itse aina pitänyt luotettavana koneena, mutta osat maksaa maltaita kun ainut paikka mistä niitä saa, on maahantuoja.
Mulla oli (osittain omasta tyhmyydestä johtuvaa) huonoa tuuria ton kotarin ostossa. Toi tankki ja syyläri olis pitänyt tarkistaa heti ekana. Joku edellisistä omistajista oli jyrsinyt kannen imupuolta ja jollain vitun kemiallisella metallilla sitten vielä viimeistellyt koko paskan, paikkaus olikin sitten sitä luokkaa että koko saatanan tökötti alkoi lohkeilla ja sitä sai raksia meisselin kärjellä irti. Huomasin tuon ajoissa ja vein pajalle laitettavaksi, missä todettiin että otetaan tökötit pois ja mittausten perusteella toimii muutenkin paremmin ilman paikkailuja.
Kaiken muun hyvän lisäks koko saatanan motti (kiertokangen alapään laakeri) otti ja leikkasi kiinni reilu vuosi sitten keväällä. Tulos:
-mäntä ja sylinteri naarmuilla, uusiks menee. ei halpaa...
-kone junttas melkein täydestä vauhdista kiinni ja sen ansiosta meni magneeton vauhtipyörä paskaks, ja onkohan kallista vai halpaa..?
Kawasakin oston takia ei ole ollut varaa laittaa tuota kotaria vielä kuntoon, mutta jos sen joskus laulamaan saan, en pois enää myy. Rahaa on mennyt ihan perkeleesti ton kunnostamiseen ja korjailuun jo nyt. Toivottavasti kellään ei samanlaista tuuria ole käytetyn kurapyörän ostossa, kuin mulla. Jos joskus vielä tommosen vehkeen ostan, ostan sen suosiolla uutena ja pyyhin sillä keltaisella pörssillä persettä, ei kiinnosta enää oman hölmöyden ja laiskuuden takia tuhlata rahaa...
Toivottavasti tästä tekstistä on jotain hyötyä, osta kuitenkin se pyörä, enska on paras lelu, mitä mulla on koskaan ollut.